Dijkversterking Durgerdam (gevoeligheidsanalyse waterstanden en golven) Richard Jorissen, Matthijs Bénit en Ben Castricum 16 maart 2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Serge Kreins Lead Buyer West Arcelor-Mittal. Belang van de haveninterfaces voor ARCELOR MITTAL •ARCELOR MITTAL maakt gebruik van de meeste grote Europese.
Advertisements

Deltaprogramma | Rijnmond-Drechtsteden Stadsregio Rotterdam GROM 7 februari 2013.
Aanvullende uitleg zaalregels - clubarbitrage
Nicole Janssen (RIVM) Gerard Hoek (IRAS)
HABITAT analyse instrument voor ecologische effectstudies
Geurhinder door veehouderijen Hoge Akkers - Valkenswaard Informatieavond 21 maart 2012 Fred Stouthart.
Aanvullende uitleg zaalregels - clubarbitrage
Workshop schematiseringsfactor Demonstratie voorbeeldcasus
Het NAP versie 1 Normaal Amsterdams Peil
presentatie voor versie 3.0
Libost-Groep Provincie Antwerpen: opmaak van een ontwerp voor de aanleg van twee vispassages op de onbevaarbare waterloop Loeijens Neetje van tweede categorie.
Ontwikkeling 3D- model Noordzeekanaal
Documenten Verkeerscentrum
© Minister van Natuurlijke Hulpbronnen Canada 2001 – Cursus Analyse Schone Energieprojecten Analyse Broeikasgasemissie met RETScreen ® Software Fotocredit:
TW-lezing geotechnische risico evaluatie versterking Afsluitdijk
Onderzoek verdeelmodel inkomensdeel Participatiewet 2015
2 april 2008 Waarschuwingssystemen voor het IJsselmeer stand van zaken en plannen (inhoud Yede Bruinsma, presentatie Carlijn Bak)
6e HYDRA Workshop, 17 september 2003 Extreme waardenstatistiek van de wind in Nederland: vergelijkend warenonderzoek? Ilja Smits, KNMI.
Workshop ISC – Overstromingen Bepalen van de hoogste waterlijn door een statistische benadering met omhullende curven Voorbeeld: het Loire-estuarium Thierry.
Door Geertjo van Dijk en Anja Bos
TomTom WORK Truck Navigatie woensdag 24 september 2014.
SBW Dag, 19 nov 2009, Deltares, Rotterdamseweg, Delft Stormopzet-/stormduur en windstatistiek SBW-Belastingen André van der Westhuysen, Ferdinand Diermanse,
Waterschap Rivierenland: Dijkversterking Schoonhovenseveer – Langerak (SLA) Informatieavond 4 juni 2014.
Hydraulische Randvoorwaarden
Wie ben ik? Gijs van Banning, 64 jaar, meer dan 30 jaar ervaring in vloeistofdynamica en modellering, veel combinatie van weersverwachtingen met hydrodynamica,
SBW Werkelijke sterkte van dijken
Dit is een korte powerpoint presentatie van de audit website ten behoeve van de NVDK. ( Hierin werden vragenlijsten opgesteld.
Uitvoering van het Deltaprogramma (waterveiligheid)
Zwaartekrachtenergie contra Bewegingsenergie
Variant 1 ➢ Draaibrug op huidige locatie ➢ Huidige hoogte (ca. 1 meter) ➢ Draaipunt in midden van de vaarweg ➢ Verbreden vaarweg naar 54 meter Voordelen.
igoFVB01 Funderen van een bouwwerk
Workshop basismonitoring Belgische offshore windmolenparken Thema 1: natuurlijke variabiliteit & gradiënten N. Vanermen & S. Degraer WINMON Workshop, Oktober.
Markermeer: Watersysteem, hydraulische randvoorwaarden en pompen Markermeerdijken Noord-Holland Harold van Waveren Rijkswaterstaat.
18 februari 2010 Effecten varianten Schermdijk op hoogwaterkering Delfzijl Marconi werkatelier 18 februari 2010.
Thema 6 Regeling en waarneming Bouw en werking van het oog
1. 2 SVSD Jan Kroos Rijkswaterstaat StormvloedWaarschuwingsdienst.
HWBP en de nieuwe normen Richard Jorissen/Erik Kraaij Regiosessie nieuwe normen juni 2015.
Presentatie dijkversterkingen Kruiningen- en Zimmermanpolder.
8 Het West-Europese weer. 8.1 Weerkaarten verschillende waarnemingsplatforms weerstation (op het aardoppervlak) weerballon (O tot 30 km) weersatelliet.
Ervaringen Rivierenland bij HWBP koploperproject Gorinchem- Waaardenburg (GoWa) Presentatie vakdag Veiligheidsanalyse en versterkingsopgave Martin Groenewoud.
7 november 2012 Geluidonderzoek Project knooppunt Hoevelaken Stand van zaken november 2012 Arold Brand (RWS) RWS
Ambtelijk Waterpanel 10 december 2009 Toetsing overstorten “Eenheid in verscheidenheid” Projectgroep Waterpanels.
1 Meteo effecten op de waterstand Jan Kroos Rijkswaterstaat.
Albert Klein Tank en de projectgroep klimaatscenario’s van het KNMI Scenario’s voor klimaatverandering in Nederland.
Marconi Rondetafelgesprek op 30 juni Gezamenlijke verkenning Marconi Opening door Emme Groot (burgemeester gemeente Delfzijl) Toelichting door Jornand.
Alternatief voorstel erfpacht conversieregeling
Gastcollege Waterveiligheid
Van helder naar troebel, naar helder, terug en weer naar helder?
Herinrichting Loenensche Buitenpolder
Woonlasten Vlissingen 2018
HWBP en de nieuwe normen Richard Jorissen/Erik Kraaij

Effect op de maximale waterstanden van maatregel 1
Programma Stroomlijn Koen Snelder Middelaar, 08 november 2017
Het NAP versie 1 Normaal Amsterdams Peil
Resultaten werkateliers
Waterveiligheid.
Durgerdam 15 januari 2018 Verdiepingsslag oplossingsmogelijkheden – Martin Schepers Handhaving huidige kruinhoogte Innovatieve oplossingen POV MACRO S.
Van 1920 naar heden naar …. Richard Jorissen
Scheefstand Markermeer
Grond in Ruimte voor de Rivier Actief Bodembeheer ?
Doorlatendheid van geotextielen in de grond
Tariefstelling Wmo 2019.
Beoordeling investeringen
FISCAAL OVERGANGSRECHT
Deltares laat bodemkennis stromen Bas van Maren
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Bodemdaling, Zetting en Klink op basis van SkyGeo uitkomsten Matthijs Kok 16 april februarii 2018.
Onderwerpen Theorie Waarnemingen gevoeligheidsanalyse Vervolgtraject.
Herinrichting Barchemse Veengoot en Nieuwe beek
Transcript van de presentatie:

Dijkversterking Durgerdam (gevoeligheidsanalyse waterstanden en golven) Richard Jorissen, Matthijs Bénit en Ben Castricum 16 maart 2018

Inhoud Afleiding hydraulische randvoorwaarden Bouwstenen tot nu toe Gevoeligheidsanalyse Tussenstand waterstand en golven Aanvullende inzichten golfoploop/overslag Hoek van golfinval Gedetailleerder huidig profiel Effecten op kruinhoogte Hoe verder? 16 maart 2018

DP 151 DP 154 DP 157 DP 160 DP 163 16 maart 2018

Vertrekpunt was HYDRA-NL (knop 3) Maatgevende belastingen Combinaties meerpeilen en wind  scheefstand en golven Inclusief onzekerheden Verschil meerpeil en waterstand bij de dijk 1,3-1,4 meter (scheefstand) Berekend mbv hydraulische modellen, waarin Markermeer en randmeren zijn geschematiseerd Aangepaste golfhoogte (IJdoornpolder) Traject MP [m] h Hs Tp [s] βi [-] Vw [m/s] βw EA12 (135) -0,26 1,07 0,40 3,30 97,4 23 60 EA13 (160) -0,31 1,10 0,71 2,76 85,1 24 16 maart 2018

Gevoeligheidsanalyse HHNK/Alliantie HYDRA-NL combineert fysica en statistiek (zowel extreme waarden als toeslagen voor onzekerheden) HYDRA-NL houdt niet goed rekening met IJdoornpolder (en dam langs de IJ-geul) Bouwstenen tot nu toe: Maatgevende condities uit HYDRA-NL Golven aangepast ivm IJdoornpolder op basis van beter model voor de fysica (Delft3D) Nieuw werk HHNK/Alliantie: Delft3D: vergelijkbare waterstanden en golven als HYDRA-NL (op plekken waar dat ook zou moeten) Delft3D: vergeleken met recente scheefstand Gevoeligheidsanalyse voor meerpeilen (-0,4 tot +0,4), windrichtingen en windsnelheden (tot 27 m/s) 16 maart 2018

16 maart 2018

Resultaten gevoeligheidsanalyse HHNK/Alliantie Maatgevende condities blijven vergelijkbaar: Meerpeil: NAP-0,16 Windsnelheid: 22,4 m/s Windrichting: 60° HYDRA-NL (inclusief statistische onzekerheden): Waterstand bij de dijk: NAP+1.23 Golfhoogte bij de dijk: 0,75 m (per definitie onbetrouwbaar ivm IJdoorn) Golfperiode bij de dijk: 3,4 sec Delft3D (exclusief statistische onzekerheden) Waterstand bij de dijk: NAP+0.70 tot NAP+0.60 (in de haven) Golfhoogte bij de dijk: 0,7 tot 0,2 (in de haven) Golfperiode bij de dijk: 3,5 tot 2 sec (in de haven) 16 maart 2018

Resultaten gevoeligheidsanalyse HHNK/Alliantie Toevoegen statistische onzekerheden door: Meerpeil: +0,3 meter Windsnelheid: +10% Windrichting: 60°(blijft ongunstigste) Delft3D (inclusief statistische onzekerheden) Waterstand bij de dijk: NAP+1,07 tot NAP+0.97 (in de haven) Golfhoogte bij de dijk: 0,83 tot 0,35 (in de haven) Golfperiode bij de dijk: 4,5 tot 2 sec (in de haven) 16 maart 2018

16 maart 2018

16 maart 2018

Aanvullende inzichten golfoploop en -overslag Scheef invallende golven  lagere golfoploop en -overslag Hoek van inval in de haven: 45° 10% reductie op golfoploop 16 maart 2018

Aanvullende inzichten golfoploop en -overslag Gedetailleerde informatie dijkprofielen gebruikt Bouwstenen: referentie is een glad 1:3 talud Werkelijkheid: variatie in profielen Profiel 8: ruimte voor 1:4 talud met smalle (3 meter) berm net boven NAP 16 maart 2018

Aanvullende inzichten golfoploop en -overslag Gedetailleerde informatie dijkprofielen gebruikt Profiel 2: wel 1:3 met ook een smalle (3 meter) berm net boven NAP 16 maart 2018

Doorwerking gevoeligheidsanalyes Alternatieven: Huidig dijkprofiel (historische dijk; 1:3 glad talud) voor 2070 Hoog voorland (NAP en NAP+1,00 meter) Golfbreker gewoon (20% golfreductie) en drijvend (50% golfreductie) Buitenberm met maximale reductie (40% reductie oploop) Talud van 1:6 in plaats van 1:3 (50% reductie golfoploop) Ruw talud met natuursteen (25% reductie golfoploop) Globale berekeningen voor 13 profielen Vorige keer al gedaan: Aangepaste BZK  0,5 naar 0,3 meter (2070) Nu toegevoegd: Resultaten gevoeligheidsanalyses HHNK/Alliantie verwerkt Nog niet ‘gespeeld’ met combinatie van maatregelen 16 maart 2018

16 maart 2018

Conclusies en vervolgstappen Gevoeligheidsanalyse leiden niet tot hele andere bouwstenen Gevoeligheidsanalyse wel leidt tot grotere hoogte-opgaven Oorzaak zit in de nu gekozen toeslag onzekerheden (+0,3 meter en +10%) Rekening houden met hoek van inval reduceert weer iets Effect detailprofielen nog niet meegenomen Binnen de haven: zeer beperkte verhoging in combinatie met ruwer talud of 1:4 talud of benutten bestaande berm Buiten de haven: beperkte verhoging in combinatie met berm (>5 meter) Vervolg (in het kader van ontwerpproces voor vergunning-ontwerp_ Maximaal gebruik maken van HYDRA-NL voor Durgerdam-West (met detailprofiel en combinaties van bouwstenen) Maatwerk met DELFT3D voor haven (idem) Kwantificeer het positieve effect van een berm breder dan 5 meter 16 maart 2018