Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Zeer Intensieve Behandeling
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Gedragsproblemen
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
passend onderwijs en zorgplicht
Uitganspunten passend onderwijs
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kleine school met eigen karakter Welkom 19 september 2011 leerjaar 1.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
1zorg-route.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
 Rik van Gerven  Mark Bogers Doelen: Gedragsverandering bewerkstelligen. Uitval voorkomen. Iedere leerling zijn eigen traject bieden. Inzicht.
SONDERVICK COLLEGE Informatieavond MAVO XL
SONDERVICK COLLEGE Informatie-avond MAVO XL 1 23 augustus 2012
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
binnen Passend Onderwijs
Indicatoren jeugddelinquentie Gemeenschapsinstelling De Kempen.
De weg van de leerling met specifieke
Welkom.
Afdeling PGL 17 november KSE examens  Procedure niveautoetsen en examens  Aanvraag extra faciliteiten - Uitstroom  Vervolgonderwijs MBO  Arbeid/dagbesteding.
Ouderavond Toledolaan CC Eindhoven - t e - i Nanny van.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Grenzeloos onderwijs genieten Een samenwerkingsproject tussen Tyltylcentrum De Witte Vogel – RESPONZ en KDC de Joppe - Steinmetz | de Compaan.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
(L)VB – Jeugd Naar maatschappelijke participatie.
Onderwijs Overstijgende Voorzieningen Samenwerkingsverband Westelijke Mijnstreek.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Sterk VMBO deze school past bij mij! Informatie over onderwijs en ondersteuning op de VMBO- scholen van Sterk VO.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
Voor Ambulante behandelmogelijkheden van jongeren met ernstige gedragsproblemen en hun gezinnen/netwerk Diagnostiek Ambulante behandeling Deskundigheids-
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap! Swv Plein mei 2014 Aleid Schipper.
WELKOM OP ‘T ATRIUM mavo / havo / vwo
Informatieavond+Open Dag De Apollo
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
INFORMATIEAVOND 15 november 2016 HARTELIJK WELKOM.
Doelen behalen met activiteiten
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Observatieplaatsing binnen het regulier onderwijs
Extra ondersteuning binnen het voorgezet onderwijs SWV-VO-ZK
Welkom bij de Stage-informatieavond
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
Hoe houden / krijgen we jongeren met forse problematiek op school?
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
JEUGDzorg - voor wie?.
Specialistische lesplaatsen
Ouderavond 3 MAVO 20 maart 2019 Wat is de huidige stand van zaken m.b.t. de cijfers in 3 mavo? Hoe ziet het tijdpad eruit tot aan de zomervakantie ? De.
Informatieavond van klas 2 naar klas 3
Transcript van de presentatie:

Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg

Welkom Jolanda Fiktorie Behandelcoördinator DTC Juzt Natasja Smout Locatieleider Het Aventurijncollege

Inhoud Ontstaan onderwijs-zorgarrangement (OZA) Missie en doelstelling OZA Wie vormen het OZA? Het dagtrainingscentrum (DTC) Het Aventurijncollege Criteria OZA OZA i.c.m. het DTC Ambulante trajecten Eerste resultaten Knelpunten / wensen Vragen

Ontstaan onderwijs-zorgarrangement Reeds langdurige samenwerking van Het Driespan en Juzt vanuit MKD en ambulante zorg Passend onderwijs Geïnitieerd vanuit onderwijs vanwege veelvuldig schooluitval Geïnitieerd vanuit zorg om meer perspectief te bieden aan jongeren

Missie en doelstelling OZA Het onderwijszorgarrangement biedt tijdelijk extra ondersteuning bovenop het speciaal onderwijs aan zeer kwetsbare jongeren en hun ouders zodat het perspectief en de ontwikkelingskansen voor deze jongeren toenemen en zij in staat zijn om volwaardig deel te nemen aan de maatschappij. Doel: De jongeren/leerlingen binnen Het Aventurijncollege kennen geen uitval in het onderwijs. De schoolse vaardigheden zijn, zo ver als mogelijk, optimaal ontwikkeld, waardoor zij in staat blijven deel te nemen aan onderwijs en stage. Zij zijn in staat hun gedrag bij te sturen waar nodig waardoor zij met een diploma dan wel getuigschrift uitstromen naar een vervolgonderwijs/voorziening.

Wie vormen het OZA? Dagtrainingscentrum School Schoolcoach Trainer ‘In beweging kun je leren’ Jongere Ouder(s)/verzorger(s) Moeten we hier nog externe partners bij benoemen, zoals verslavingszorg, FACT, MST?

Het dagtrainingscentrum Klik op de ‘foto’ voor een impressie van het Dagtrainingscentrum.

Het dagtrainingscentrum Gestructureerd dagprogramma Gericht op positieve ervaringen Geen vakken, maar activiteiten Vaardigheden gericht op school: emotieregulatie, accepteren van gezag Open pedagogisch klimaat Duidelijke kaders, laagdrempelig, nieuwe kansen Experimenteren met nieuw gedrag, doelgericht Samenwerking met ouders

Het Aventurijncollege School voor voortgezet speciaal onderwijs in Bergen op Zoom Specialistische onderwijszorg aan leerlingen in de leeftijd van 12 t/m 18 jaar met ernstige gedrags-, sociaal-emotionele en/of psychiatrische problemen. De leerlingen hebben een intelligentieniveau vanaf 80 en/of functioneren op VMBO-niveau. Onderwijs staat voorop, echter staat de pedagogische begeleiding hoog in het vaandel.

Criteria OZA Volgt geen/onvoldoende onderwijs Noodzaak tot extra zorg Twijfels bij schoolrijpheid Zeer complexe problematiek, veiligheid van jongere en/of omgeving in het geding Ontbreken van (schoolse) vaardigheden, zoals frustratietolerantie, hulp vragen, emotieregulatie en het accepteren van autoriteit

OZA i.c.m. het DTC Gezamenlijke intake: doelen, ontwikkelingsperspectief Elke leerling krijgt maatwerk Gefaseerd toewerken naar volledig onderwijs, daar waar mogelijk Frequente evaluaties: intern begeleider (vast contactpersoon) en behandelcoördinator tweewekelijks Alle betrokkenen tussen 3 en 6 weken Na instroom onderwijs wekelijks contact mentor en pedagogisch medewerker Voor plaatsing heeft de leerling een toelaatbaarheidsverklaring voor voortgezet speciaal onderwijs nodig

Ambulante trajecten Schoolcoach In beweging kun je leren

Ambulante trajecten Klik in het zwarte vlak voor een video over de schoolcoach.

Eerste resultaten Uitgestroomde OZA leerlingen: - 3 volledig naar school - 2 verhuisd - 1 intern behandeltraject - 1 voortijdig beëindigd Lopende trajecten: - 2 gefaseerde opbouw school - 2 start school na zomervakantie - 1 nog onduidelijk perspectief, wel volledig DTC

Knelpunten/wensen Echt 1 kind – 1 plan Toevoegen van andere ambulante modules, zoals girls talk en arbeid en scholing