Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
Welkom Jolanda Fiktorie Behandelcoördinator DTC Juzt Natasja Smout Locatieleider Het Aventurijncollege
Inhoud Ontstaan onderwijs-zorgarrangement (OZA) Missie en doelstelling OZA Wie vormen het OZA? Het dagtrainingscentrum (DTC) Het Aventurijncollege Criteria OZA OZA i.c.m. het DTC Ambulante trajecten Eerste resultaten Knelpunten / wensen Vragen
Ontstaan onderwijs-zorgarrangement Reeds langdurige samenwerking van Het Driespan en Juzt vanuit MKD en ambulante zorg Passend onderwijs Geïnitieerd vanuit onderwijs vanwege veelvuldig schooluitval Geïnitieerd vanuit zorg om meer perspectief te bieden aan jongeren
Missie en doelstelling OZA Het onderwijszorgarrangement biedt tijdelijk extra ondersteuning bovenop het speciaal onderwijs aan zeer kwetsbare jongeren en hun ouders zodat het perspectief en de ontwikkelingskansen voor deze jongeren toenemen en zij in staat zijn om volwaardig deel te nemen aan de maatschappij. Doel: De jongeren/leerlingen binnen Het Aventurijncollege kennen geen uitval in het onderwijs. De schoolse vaardigheden zijn, zo ver als mogelijk, optimaal ontwikkeld, waardoor zij in staat blijven deel te nemen aan onderwijs en stage. Zij zijn in staat hun gedrag bij te sturen waar nodig waardoor zij met een diploma dan wel getuigschrift uitstromen naar een vervolgonderwijs/voorziening.
Wie vormen het OZA? Dagtrainingscentrum School Schoolcoach Trainer ‘In beweging kun je leren’ Jongere Ouder(s)/verzorger(s) Moeten we hier nog externe partners bij benoemen, zoals verslavingszorg, FACT, MST?
Het dagtrainingscentrum Klik op de ‘foto’ voor een impressie van het Dagtrainingscentrum.
Het dagtrainingscentrum Gestructureerd dagprogramma Gericht op positieve ervaringen Geen vakken, maar activiteiten Vaardigheden gericht op school: emotieregulatie, accepteren van gezag Open pedagogisch klimaat Duidelijke kaders, laagdrempelig, nieuwe kansen Experimenteren met nieuw gedrag, doelgericht Samenwerking met ouders
Het Aventurijncollege School voor voortgezet speciaal onderwijs in Bergen op Zoom Specialistische onderwijszorg aan leerlingen in de leeftijd van 12 t/m 18 jaar met ernstige gedrags-, sociaal-emotionele en/of psychiatrische problemen. De leerlingen hebben een intelligentieniveau vanaf 80 en/of functioneren op VMBO-niveau. Onderwijs staat voorop, echter staat de pedagogische begeleiding hoog in het vaandel.
Criteria OZA Volgt geen/onvoldoende onderwijs Noodzaak tot extra zorg Twijfels bij schoolrijpheid Zeer complexe problematiek, veiligheid van jongere en/of omgeving in het geding Ontbreken van (schoolse) vaardigheden, zoals frustratietolerantie, hulp vragen, emotieregulatie en het accepteren van autoriteit
OZA i.c.m. het DTC Gezamenlijke intake: doelen, ontwikkelingsperspectief Elke leerling krijgt maatwerk Gefaseerd toewerken naar volledig onderwijs, daar waar mogelijk Frequente evaluaties: intern begeleider (vast contactpersoon) en behandelcoördinator tweewekelijks Alle betrokkenen tussen 3 en 6 weken Na instroom onderwijs wekelijks contact mentor en pedagogisch medewerker Voor plaatsing heeft de leerling een toelaatbaarheidsverklaring voor voortgezet speciaal onderwijs nodig
Ambulante trajecten Schoolcoach In beweging kun je leren
Ambulante trajecten Klik in het zwarte vlak voor een video over de schoolcoach.
Eerste resultaten Uitgestroomde OZA leerlingen: - 3 volledig naar school - 2 verhuisd - 1 intern behandeltraject - 1 voortijdig beëindigd Lopende trajecten: - 2 gefaseerde opbouw school - 2 start school na zomervakantie - 1 nog onduidelijk perspectief, wel volledig DTC
Knelpunten/wensen Echt 1 kind – 1 plan Toevoegen van andere ambulante modules, zoals girls talk en arbeid en scholing