Taalbeschouwing week 7 12-06-2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Delf examen B1.
Advertisements

Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant. Nu horen we de regels van de mannelijke kant. En alles is regel nummer 1.
TAALPROBLEMEN ODD ONE OUT.
Communiceren met afasie
Beroerte/Hersenbloeding /CVA
Taalverwantschap.
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
De minister van buitenlandse zaken waarschuwd voor een levend testobject dat is ontsnapt uit een laboratorium waar ze onderzoeken en bepaalde testen doen.
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Syncope hulpverlening.
Interculturele communicatie
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Stappenplan Samenvatten
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatting Havo 5.
Verwerking van Elke Louagie
Chatten. Chatten Inleiding chatten Wat is chatten? De geschiedenis Voor- en nadelen Educatief of recreatief? Wat vinden jongeren ervan? Wat vinden.
Kaarten op tafel.
voor familie en vrienden van
Taalkundige feiten en hypothesen
Wat doet Parkinson met mij? Een inleiding
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Methodiek: Plancyclus
Les: Presenteren LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Het belang van voorlezen
Taalbeschouwing 2 week 5 Pragmatiek.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Wat gebeurt er in de hersenen als we taal gebruiken?
Taalwetenschap op de middelbare school. Wie zijn wij?  Jiska Koemans  Marthe Scholten.
Hoofdstuk 11 VP14 Verpleegkunde Carin Hogenbirk Juni 2015.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Welkom! In deze studie zijn we geïnteresseerd in het vermogen van mensen om taken uit te voeren met een deel van het lichaam dat normaal niet voor die.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Welkom! In deze studie zijn we geïnteresseerd in het vermogen van mensen om taken uit te voeren met een deel van het lichaam dat normaal niet voor die.
Spelling & Dyslexie 2 week
Hand-Out.
Communicatie 5e les.
Instructie geven en uitvoeren
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
Welkom! In deze studie zijn we geïnteresseerd in het vermogen van mensen om taken uit te voeren met een deel van het lichaam dat normaal niet voor die.
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant
Welkom! In deze studie zijn we geïnteresseerd in het vermogen van mensen om taken uit te voeren met een deel van het lichaam dat normaal niet voor die.
Schrijven 4.3 Formuleren en stijl 1.1
Contact maken en contact houden
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Taalbeschouwing 2 collegeweek 4.8.
8.5 Hersenen veranderen HAVO/ VWO.
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek 4.8 '18.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
English S3 6 November 2018 Mural in Glasgow.
week 3 Pragmatiek + conversatieanalyse
Interculturele communicatie
Les 5: Verbale communicatie
Voorlichting SH 1.
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
Engels Compenseren strategieën Compenserende strategieën
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Het is belangrijk om u hierover goed te laten informeren.
Transcript van de presentatie:

Taalbeschouwing week 7 12-06-2018

Wat gaan we doen? Vandaag: taalproblemen bij volwassenen. (afasie) Volgende week: taalproblemen bij kinderen. (TOS, (taalontwikkelingsstoornis)

Wat gaan we vandaag doen? 1. Psycholinguïstiek: wat is dat? 2. Heb je altijd taal nodig om te kunnen communiceren? 3. Hoe verloopt het proces van taal- en spraakproductie? 4. Wat gaat er mis bij afasie? 5. Voorbeelden afasie: Broca + Wernicke

1. Psycholinguïstiek: wat is dat? = 'de studie van taal en brein' (Marc van Oostendorp)

Wat gaan we vandaag doen? 1. Psycholinguïstiek: wat is dat? 2. Heb je altijd taal nodig om te kunnen communiceren? 3. Hoe verloopt het proces van taal- en spraakproductie? 4. Wat gaat er mis bij afasie? 5. Voorbeelden afasie: Broca + Wernicke

2. Heb je altijd taal nodig om te kunnen communiceren?

2. Rollenspel: in de Chinese apotheek Bron afbeelding: fotografica-nijmegen.nl/opleiding_beroep.html

2. Rollenspel: in de Chinese apotheek Instructies Apotheker: Stel, Chinees is je moedertaal en de enige taal die je beheerst. Je bent als apotheker werkzaam ergens in China. Vandaag krijg je een Nederlander aan de balie. Deze Nederlander spreekt geen Chinees , Engels (of een andere taal), maar probeert je wel iets duidelijk te maken.

2. Rollenspel: in de Chinese apotheek Instructies Klant: Stel, je bent op vakantie in China. Je krijgt opeens ontzettende keelpijn en gaat naar de apotheek. Maak de apotheker duidelijk dat je hoestdrank wilt hebben. Let op: alles is toegestaan om je boodschap duidelijk te maken, maar je mag niet praten (want we doen net alsof je het Chinees niet beheerst, terwijl de apotheker juist alleen Chinees spreekt).

2. Rollenspel: in de Chinese apotheek Apotheker: 懂了。 Dǒng le. Ja, ik begrijp het. 不懂。 Bù dǒng. Nee, ik begrijp het niet.

2. Bespreking rollenspel

2. Communicatie:

Wat gaan we vandaag doen? 1. Psycholinguïstiek: wat is dat? 2. Heb je altijd taal nodig om te kunnen communiceren? 3. Hoe verloopt het proces van taal- en spraakproductie? 4. Wat gaat er mis bij afasie? 5. Voorbeelden afasie: Broca + Wernicke

3. Hoe verloopt het proces van taal- en spraakproductie? Iemand die niet (goed) kan spreken, kan op allerlei plekken in het productieproces een probleem hebben. Zie schema op hand-out.

Wat gaan we vandaag doen? 1. Psycholinguïstiek: wat is dat? 2. Heb je altijd taal nodig om te kunnen communiceren? 3. Hoe verloopt het proces van taal- en spraakproductie? 4. Wat gaat er mis bij afasie? 5. Voorbeelden afasie: Broca + Wernicke

4. Wat gaat er mis bij afasie? a + phasia: 'niet spreken' Taalproblemen als gevolg van hersenbeschadiging. ca. 35.000 Nederlanders.

4. Wat gaat er mis bij afasie? Brein ca. 1,5 kg. Buitenste rand voor hogere functies: cortex (hersenschors). Vroeger: na overlijden brein bekijken, zien wat er beschadigd is. Nu: technieken bij levende patiënten. (Zie Spelling & Dyslexie week 8).

4. Wat gaat er mis bij afasie? Oude aanname: elk deel van het brein heeft eigen functie. (vgl. wiskundeknobbel, talenknobbel). Netwerken veel inge- wikkelder, niet geïsoleerd.

4. Wat gaat er mis bij afasie?

4. Wat gaat er mis bij afasie? Beschadigingen: hersenbloeding, infarct, tumor, ontsteking. Effecten hiervan erg onvoorspelbaar, individueel effect. Afasie ≠ tuberculose of griep. Bepaalde symptomen tegelijk: bv. afasie van Broca en van Wernicke.

4. Wat gaat er mis bij afasie? Herstel: vaak in eerste maanden, doorgaans tot max. 1 jaar. Let op: nauwelijks consensus over limiet aan herstel. Belangrijk: wat is er nog meer stuk in het brein? - Uitvoeren van taken (bv. veters strikken, koffie zetten). - Emoties reguleren, karakter, etc.

4. Wat gaat er mis bij afasie? Compenseren: Let op: hiervoor metacognitie nodig + nog de mogelijkheid hebben om (talige/communicatieve) taken uit te voeren. zonder woorden met woorden - aanwijzen - functioneel gebaar maken - afbeelding aanwijzen (bv. op iPad) - doelwoord omschrijven - kort + bondig vertellen

Wat gaan we vandaag doen? 1. Psycholinguïstiek: wat is dat? 2. Heb je altijd taal nodig om te kunnen communiceren? 3. Hoe verloopt het proces van taal- en spraakproductie? 4. Wat gaat er mis bij afasie? 5. Voorbeelden afasie: Broca + Wernicke

5. Voorbeeld afasie - Broca

5. Voorbeeld afasie - Broca 1. Voorbeeld Broca - René Franssen 2. Voorbeeld Broca - Ervaringsverhaal

5. Voorbeeld afasie - Wernicke 3. Voorbeeld van Wernicke 4. Voorbeeld van Wernicke

5. Voorbeeld afasie - Wernicke Nazeggen: baseballplayer, caterpillar. Nadoen: tong uitsteken, kus geven, zuigen op rietje, lachen, kauwgom kauwen, hoesten, lippen likken.

5. Voorbeeld afasie - Wernicke Voorbeeld van Wernicke

4a. Wat gaat er mis bij afasie van Broca? Paul Broca (1824 - 1880, Frankrijk)

4a. Wat gaat er mis bij afasie van Broca? Monsieur Tan. Begrip goed, spraak ernstig verstoord. Praten erg lastig, korte zinnen (telegramstijl), vooral inhoudswoorden (grammaticale functiewoorden vaak weg).

4a. Wat gaat er mis bij afasie van Broca?

4b. Wat gaat er mis bij afasie van Wernicke Carl Wernicke (1848 - 1905, Duitsland)

4b. Wat gaat er mis bij afasie van Wernicke Vooral begripsproblemen. Taalproductie vaak veel fouten, maar stroom klanken vaak wel vloeiend. Grammatica ook niet altijd correct, maar zinnen lang en ingewikkeld.

4b. Wat gaat er mis bij afasie van Wernicke 'Word salad'

4. Wat gaat er mis bij afasie? Ezelsbruggetje: Broca = broken/zinsBouw Wernicke = wacky/Woordenschat Nog meer soorten, kom je tegen in de dossieropdracht.

Woordvindingsproblemen van mijn moeder ;-) "Het trottoir in de keuken." "Zet jij de borden in de oven?" "Het dapdippertje voor het kopje." Dit is geen afasie.

Evaluatie a. 'Afasie' betekent 'niet praten', vind je dat een goede term? b. Waarom kunnen afatici niet gewoon de taal opnieuw leren, net als kinderen? c. Kunnen doven die gebarentaal beheersen ook afasie krijgen na een hersenbloeding? d. Waarom worden kinderen jonger dan 12 jaar uitgesloten van de diagnose afasie?