Kenniskring jobcoaching SBCM

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Zeer Intensieve Behandeling
Casus M orthopedagogisch bekeken
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
EMDR bij autisme spectrum stoornissen (ASS) en bij verstandelijke beperking (VB) Zoek de verschillen.
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Gedragsproblemen
Bianca van Kouwen Brian Twint
TOTALE COMMUNICATIE.
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
1e Bachelor Toegepaste Psychologie A
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
Autisme en intelligentie
Gedrag in organisaties, 10e editie
LVG en verslaving Vermaatschappelijking
Begeleiding door de SPV
Opvoedingsondersteuning
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Kleinschalige groepswoning: In de groepswoning Schachtstraat in Sittard wonen 2 cliënten vanaf 18 jaar met een verstandelijke beperking, gecombineerd met.
Autismespectrumstoornis
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
Emilia Dejager, 1BATP B1 Pervasieve ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking de Bildt, A., Kraijer, D.
Ambulante Ondersteuning in de Wmo 2015
Het syndroom van Asperger
Depressie bij ouderen.
Ontwikkelingen in de genetische diagnostiek van verstandelijke beperking Maya Wauters 1BaO B2.
Deel 1: Definitie, geschiedenis en prevalentie
Verstandelijke beperking
Psychiatrie, Somatiek en Verstandelijke Beperking
Alice Hammink, MSc Dr. Ir. Carola Schrijvers 30 oktober 2012
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
De domeinen & Niveau bij ABB.
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Deel 2: Verstandelijke beperking
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie &
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Verstandelijke beperking Door Matthias Mievis. Inleiding  Verstandelijke beperking: vormen en definities  VB en intelligentiebepaling  VB en het bepalen.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Ingewikkelde puzzels Een lichte verstandelijke beperking en woonoverlast ??? LVB ???
Pak ‘t samen op. Huidige Situatie Toeleiding Zorg begeleidt zwerfjongeren de eerste 12 weken. TZ heeft gemiddeld 30 aanmeldingen per jaar. 25 jongeren.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Welkom ! Informatieavond Groep  Vakken en doelen  Van klas naar groep  Sociale en emotionele ontwikkeling  Afspraken in de klas  Afspraken.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
De Nieuwe Kans Rotterdam.
Stoornis/beperkingen Laaggeletterdheid Thema 8 les 3
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
Doelen behalen met activiteiten
Communicatie met LVB-ers, maatwerk!
Unbeteiligter? hoogbegaafd?
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
38 Belang 20 95% VERVOLG Halte Taal (balie 34)
Het werkmodel LVB: kan dit nog mee?
Aanpakken! CGT behandelmodule voor volwassenen
Workshop Paniek de Baas
Doubleren.
Profiel van een plusleerling
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

Kenniskring jobcoaching SBCM LVB en jobcoaching Erie Merkus Beleidsadviseur VOBC en LKC LVB Geoffrey van Berkel Senior Jobcoach Sterk in Werk - Koraal Kenniskring jobcoaching SBCM 5 april 2018

Definitie Verstandelijke Beperking 1. Intelligentiecriterium: score op gestandaardiseerde intelligentietest 2 of meer SD onder gemiddelde (IQ ≤ 70/75) 2. Adaptief gedrag / zelfredzaamheidscriterium: significante beperkingen in de conceptuele, sociale en praktische zelfredzaamheid (2 of meer SD onder het gemiddelde) 3. Leeftijdscriterium - ontstaan voor het 18e levensjaar  ontwikkelingsstoornis

} 0,13% DSM-IV - Classificatie VB op basis van IQ-score Zwakbegaafd 70-75 tot 85 (13,6%) Licht 50-55 tot 70-75 (2,14%) Matig 35-40 tot 50-55 Ernstig 20-25 tot 35-40 Diep < 20-25 } 0,13%

Praktijkdefinitie LVB in Nederland Uitzonderingspositie in Europa/Wereld IQ-score 70-85 (zwakbegaafdheid) valt ook onder LVB, maar alleen als er ook bijkomende problemen in (sociale) adaptieve vaardigheden zijn! Vooral deze bijkomende problemen leiden tot problemen met functioneren in de maatschappij. Vaker problemen in de maatschappij bij 'hoger' IQ dan bij 'lager' IQ. In buitenland ook steeds meer erkenning voor problemen die deze mensen hebben! We spreken verder van een LVB, maar daarmee bedoelen we LVB/zwakbegaafdheid. 4

LVB en IQ Een IQ-score is niet alleszeggend. Het zegt zeker niet veel over de ondersteunings-behoefte! Belang van adaptieve vaardigheden!

Adaptieve vaardigheden Conceptuele vaardigheden Taal; lezen & schrijven; rekenen; geld-, tijd- en getalsbegrip Sociale vaardigheden O.a. interpersoonlijke vaardigheden; sociale verantwoordelijkheid; goedgelovigheid; volgen van regels/wetten; voorkomen van slachtofferschap; sociaal probleemoplossend vermogen Praktische vaardigheden Dagelijkse activiteiten (ADL/zelfverzorging); omgang met/ gebruik van apparatuur (bv telefoon, computer); omgaan met geld; veiligheid; openbaar vervoer; werk; recreatie

Belangrijk om overvraging te voorkomen Iemand op een te hoog (begrips- of sociaal-emotioneel) niveau aanspreken in alledaagse omgang. Mogelijke gevolgen: Niet alle informatie wordt begrepen. Dit kan leiden tot o.a.: frustratie en faalervaringen, waardoor minder gemotiveerd (voor bijvoorbeeld school en werk), stagnatie in de ontwikkeling, en mogelijk zelfs criminaliteit.

Mogelijke gevolgen overvraging Maar ook: Interventies hebben geen of minder effect, Mensen staan minder open voor hulp, zijn minder gemotiveerd (door frustratie en gevoelens van falen), haken af (is dan dus geen onwil!), Mensen proberen hun beperkter taalbegrip te maskeren, waardoor risico op stelselmatige overvraging ontstaat.

Meer informatie: Publicatie jeugdigen en (jong)volwassenen met een licht verstandelijke beperking: https://www.kenniscentrumlvb.nl/kennis-delen/publicaties/product/16-jeugdigen-en-jong-volwassenen-met-een-licht-verstandelijke-beperking-kenmerken-en-de-gevolgen-voor-diagnostisch-onderzoek-en-gedrags-interventies