Bij de Gentse Roma op de Sofa

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
 Precaire levensomstandigheden  Slechte huisvesting  Geen/beperkte gezondheidszorg  Werkloosheid: geen/beperkte inkomen  “zwart”/illegaal werk Situatie.
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Te laat komen beter laat dan (n)ooit
Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord
Gemeentelijke Basisschool “Sint-Joost-Aan-Zee” Algemene situering. Brede school “Sint-Joost”
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Pedagogisch Sociaal Werk Stichting Midden-Limburg
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Maatschappelijk Aanbesteden
De Roma: Probleem of Spiegel voor onze samenleving?
De school en het onderwijs
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Een initiatief van.
Project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Kinderrechtencoalitie Vlaanderen Open Fora 2008 Huiswerk als zichtbare indicator van kansarmoede op school.
Lokaal het verschil maken voor kinderen in armoede
Ouder worden: een lange en schitterende toekomst
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Ondernemen(d) in het onderwijs
Auteurs : Ellen Claes Marc Hooghe Tim Reeskens. Een maatschappelijk en pedagogisch probleem.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Communicatie met ouders
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Sinti en Roma in Nederland Maatschappelijke Uitdaging?
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
Armoede is … Sieg Monten
Integratiedienst Gent – Kaprijkestraat 12, Gent – Tel – Voorstelling INTEGRATIEDIENST LOP Intermediairen maandag.
Bij de informatieavond van groep 1/2
Infopunt Onderwijs Wat vragen ouders? “De juf zegt dat mijn kind niet mee is in de klas. Maar ik vind dat hij heel slim is! Kan ik mijn kind laten testen.
Infopunt Onderwijs Gedeeld belang Voor alle partijen: Geslaagde schoolloopbaan/succesvol onderwijstraject als gemeenschappelijk belang.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Heinkenszand – 22 februari 2011 Jump Koch – min. OCW.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Kinderarmoede bestrijden via betaalbare en, kwaliteitsvolle dienstverlening Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
Introductieworkshop Rinelle van den Top. Een opwarmer!
Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad
23 juni 2017.
Interculturele klassen, ouders en buurten
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Roma en onderwijs: Een verhaal apart? Elias Hemelsoet
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
LOP Turnhout BaO 21/03/2017 Armoede en school LOP Turnhout BaO 21/03/2017
Dementievriendelijk Noord-Brabant
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Mechanismen van armoede en armoedebestrijding
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Ervaringsdeskundige in armoede en sociale uitsluiting
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
Kansarmoede in de kleuterschool
Tussenkomst in de tolkkosten bovenop gesubsidieerd contingent
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Voorstelling Informatie Punt Onderwijs LOP Basis, juni 2014
Werking IEM-consulenten
Project ‘Buurtstewards’
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
Gezondheidseffecten van armoede op jeugd; wat weten we ervan en wat zijn aangrijpingspunten?
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Sociaal steunfonds FLOB Gent.
JEUGDzorg - voor wie?.
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Roma en onderwijs: Een verhaal apart? Elias Hemelsoet
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

Bij de Gentse Roma op de Sofa Lies Horrie & Elias Hemelsoet

Wie zijn de Roma? Geschiedenis: Recent: Slavernij (tot 1856 bij wet vastgelegd) Vervolging (Porajmos) Verplicht sedentair bestaan onder het Communisme Racisme Nomadisme (‘nomadic mindset’) Recent: ‘Nieuwe EU-burgers’ Specifieke migratiestromen (Kosice, Oravita,…) ‘Outsider communities’

Gentse Roma: wie zijn ze? (1) Roma ≠ Roma Diverse benamingen: Roms, Roma, Voyageurs, Manoesjen, Zigeuners, Sinti,… Trekkende woonwagenbewoners aan de kust ≠ kraakpanden in Gent Diverse nationaliteiten: Roemenen, Kosovaren, Tsjechen, Slowaken, Bulgaren,… Gent: hoofdzakelijk Slowaken en Bulgaren Specificiteit groepen en dus: specificiteit context!

Gentse Roma: wie zijn ze? (2) Aantallen Absolute cijfers vs. tendenzen ‘Onmeetbaarheid’ (deels zonder wettig verblijf) Schatting: 4000-5000 Roma in Gent Bron: Signalennota Nieuwe EU-burgers en Roma in Gent, Integratiedienst Stad Gent

Roma en Onderwijs: Een uitdaging (1) Praktische problemen voor de gezinnen: Slechte huisvesting Taalprobleem / communicatie Voeding Hygiëne / gezondheidsproblemen Kledij Vervoer naar school Pestgedrag / discriminatie / racisme Zien betekenis niet in van onderwijs: is een luxe Non-participatie (onwil, onwetendheid, onmogelijkheid)

Roma en Onderwijs: Een uitdaging (2) Praktische problemen voor de scholen: Onbetaalde schoolfacturen / schooluitstappen Geen schoolmateriaal Onregelmatige aanwezigheden / spijbelen Schoolattitude (bvb. non-participatie bij zwemmen, geen respect voor materiaal, afspraken niet nakomen,…) Schooluitval bij overgang van basisonderwijs naar secundair onderwijs

Roma en Onderwijs: Een uitdaging (3) Praktische oplossingen binnen de school: Correct zijn, niet met de vinger wijzen. Douches / wasmachine / kledij / voedsel? Inzamelacties / speciale kas? Brugfiguren / Gokleerkrachten /leerlingenbegeleiders Leerlingen betrekken / initiatieven met Romaleerlingen (bvb. bandje oprichten,...) Praktische oplossingen buiten de school: Roma zelforganisaties (bvb. Opre Roma) Vrijwilligersorganisaties (bvb. KRASdiensten,…) Straathoekwerk Brede school Verhouding onderwijssector – welzijnswerk? Outreaching?

Hoe kijken wij naar de Roma? (1) Romaproblematiek als ordehandhavingsprobleem: ‘Elke Roma is een dief’ Criminaliteit: diefstal, inbraken, kraken,… Maar ook: bedelarij, overlast,… Perceptie: reëel onveiligheidsgevoel Romaproblematiek als cultureel probleem: Cf. Vic Van Aelst: ‘Stelen zit in hun cultuur’ Afwezigheid van waarden / normloosheid? Onoverbrugbare verschillen Onaangepastheid én onaanpasbaarheid (cf. ‘luiheid’, nomadisme, onbereidwilligheid, ‘parasitair’)

Hoe kijken wij naar de Roma? (2) Romaproblematiek als armoedeproblematiek: Parallel met andere groepen in armoede ‘Cirkels van armoede’: huisvesting, gezondheid, maatschappelijke non-participatie,… Romaprobleem oplossen = armoedeprobleem oplossen Romaproblematiek als samenlevingsproblematiek?

Hoe kijken wij naar de Roma? (3) Rol van Roma in onze samenleving? Roma per definitie als probleem bekijken? Of sociaal geconstrueerd probleem? Meerwaarde: muziek, dansen, eten? Bvb. bedelen: wie heeft nu eigenlijk een probleem? Nergens goed voor en niets mee te maken willen hebben, maar wel verwachtingen? ‘Clash of expectations’ (onze verwachtingen vs. hun verwachtingen)

Hoe kijken wij naar de Roma? (4) Een herkenbare ervaring: desinteresse en onwil Verwachten wat we zelf niet geven? Bruggen bouwen… de eerste stap? Voorbij de onwetendheid… in twee richtingen Negatieve beeldvorming Rol van de media Anders dan andere migranten Criminalisering ‘Profiteurs’

Een andere blik op de Roma De Roma: wie zijn ze? Meer dan cijfers en tabellen! Meer dan een probleem! Meer dan nieuwe groep aanbelanden! … kennen we ze eigenlijk wel?... Problematische doelgroep vs. samenlevingsproblemen?

Bij de Gentse Roma op de sofa… ‘Dreams we have for our children’ Andere levensomstandigheden… … andere verlangens? Positieve ervaringen: gastvrijheid, bereidwilligheid, waardigheid,… Concrete voorbeelden: Bvb. inkomen? Schulden terugbetalen! Bvb. schoolrekeningen: niet willen of niet kunnen betalen?

Bruggen bouwen met Roma: hoe? Evidenties doorbreken: Verwachtingen achterhalen, verduidelijken en verzoenen Verwachtingen waarmaken: niets komt vanzelf Betrokken zijn = vertrouwen winnen! Vertrouwen opbouwen = mogen verwachten! Aangeleerde hulpeloosheid doorbreken! Kansen geven = durven verwachten! De sleutel: communicatie! Taal als hindernis? Participatie herbegrepen: Meer dan structuren alleen! Participatie als pedagogische grondhouding van betrokkenheid

Enkele Good Practices… Brugfiguren: bruggenbouwers Koffiemoment voor ouders Huisbezoeken: Geen vruchteloze onderneming Outreaching werkt Oudere kinderen verantwoordelijkheid geven Tegenstelling thuiscultuur en schoolcultuur? Bvb. bemiddeling bij aanranding

Vragenronde Welke hindernissen ervaar je zelf in het werken met Roma (op de school)? Heb je zelf voorbeelden van positieve ervaringen in het werken met Roma op de school? Andere vragen?