Experimenteren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Advertisements

Communicatie met de achterban
Beheer en ordenen van digitale documenten 2008
College 2 Between-subject en within-subject designs
Risico’s en gevaren van techniek
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Opvoeden in de puberteit
Hogescholen in Dialoog
Drugs Shannen Venstra.
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Portfoliogesprek Dani Theuninck.
Synthese Artikel Onderwerpsverkenning
Nadelige effecten van pogingen tot controle van oncontroleerbare pijn.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Wetenschappelijke methode
0 Kinderen met bijzondere behoeften in Vlaanderen: gezinskenmerken en hun positie in het onderwijssysteem Leen Sebrechts PhD Student, Department of sociology,
Vormen van studie (ontwerp)
Vereiste in leerplan VZ zie AD AD 4 en AD 5…
Vereiste in leerplan VV zie AD , AD4.10, AD 5.7 en AD5.8
Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Brug tussen beleidsuitvoering en beleidsonderzoek Marc van der Steeg (CPB/TIER)
Mensverbetering? Wybo Dondorp; UM, Health Ethics Society Studium Generale - dinsdag 27 april 2010.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Afkomst en Afkomst Waar kom ik vandaan?.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
LES 6. glusyndicates.nl DIKKE VETTE VIEZE GROFFE EINDOPDRACHT Max €10.000,-
De gezonde school en genotmiddelen
Leefstijlen 1 Marijn Groeneveld Maaike Hanenburg Ilse Kooiker
Bedrijf in de buurt? Bron: leefbaarheidsproblemen. Vertrek bedrijf Gevolgen voor buurt. Overlast. Onveiligheid.
Nanoscience and technology werkgroep voor Woudschoten natuurkunde 2006 Ton van der Valk Junior College Utrecht
Leerstijlen KOLB SJM.
‘Fixatiearmbeleid: utopie of realiteit’. Hoe het begon juli 1999 spijtig ongeval tijdens de nachtdienst tijdens mijn opleiding kreeg ik de kans een review.
Hoe sterk reageert de vraag op een prijsverandering
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
DE NAYER Master industriële wetenschappen Financieel Beleid.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
IK ZIE, IK ZIE, WAT JIJ NIET ZIET
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Inzoomen op de competenties  Beantwoord de volgende vragen: -Wat zijn competenties? -Wat is de norm? -Waarom kijken we naar competenties in een procesgericht.
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
Medicalisering Laura Cuperus, Lindy Fransens, Kadjal Ramsanjhal, Lisanne Damsma, Thirza Sijtsma en Mariska van Es.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Duurzaam ondernemen Ethiek Bijeenkomst 2.. Duurzaam ondernemen Programma Theorie Ethiek Opdrachten reader maken.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Alternatief voorstel erfpacht conversieregeling
Blindering in klinische onderzoeken
AGENDA WOG 15 juli Opening Mededelingen
Leefstijlmonitoring Subtitel.
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Nanoscience and technology werkgroep voor Woudschoten natuurkunde 2006
Installaties in de kas Periode 6.
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
ACTIE onderzoek.
Actieonderzoek.
Jaarwerk: Onderzoeksproject naar de invloed van sociale netwerkleden op retentie in en succes na behandeling in een TG Ellen Cocquyt Olivier Colins Emma.
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Actieonderzoek.
Gevalstudie – Case-Study
Ontwerpend onderzoek.
Gevalstudie – Case-Study
SO bespreken: wat was moeilijk?
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Experimenteren

Wat houdt het in? Observatie van een situatie van de werkelijkheid. Een zeer gecontroleerde ingreep doen op deze situatie. Bekijken wat het effect is van deze ingreep. Experimentele groep vs controle groep. Onderzoekt het oorzaak en het gevolg (verband).

Voordelen Heel nauwkeurig effecten van bepaalde ingrepen meten. Middel om hypotheses te toetsen en te bevestigen of onterechte claims te verwerpen. Middel om de uitwerking van bepaalde ingrepen/situaties uit te proberen en de effecten vast te stellen. Je leert terughoudend te zijn met voorbarige bevestigingen van bepaalde samenhangen.

Nadelen Nauwelijks situaties te bedenken die zich lenen voor het doen van een zuiver experiment. Moeilijk haalbaar. Vaak ethische bezwaren. Er worden vaak groepen benadeeld. De reactie/gevoelens van mensen kan sterke invloed hebben op de experimentele ingreep

Voorbeeld Een kinderopvang gaat het effect van ouderbetrokkenheid onderzoeken. Experimentele groep: wordt betrokken in de kinderopvang Controle groep: wordt niet betrokken in de kinderopvang Ethisch verantwoord??

Wat neem je mee Eerst goed nadenken of het ethisch verantwoord is. Vragen van medestudenten: Valt af te raden in onderwijsinstellingen aangezien het dan niet ethisch verantwoord is. Niet toepasbaar voor de onderzoeksvraag: “ waar zijn jongeren verslaafd aan en wat wordt er onder verslavingen verstaan? “ Je kan jongeren niet verslaafd maken.

Dank u om te luisteren