Doel van de excursie Onderwerp Stedelijke gebieden laten aansluiten op de belevingswereld Lesstof visualiseren Kennis van de begrippen verankeren Van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Advertisements

5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Opbouw Naar het didactische model van Margadant Introductie, confrontatie Spontane verkenning Onderzoek en vastlegging van resultaten (vraag het de expert.
René Scherpenisse interviewt Pieter Hooimeijer
Aardrijkskunde kiezen in de bovenbouw VWO
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Centrale Aanmelding in Nijmegen (Apparatsjik-dwang of Keuze, comfort en transparantie)
Het is vandaag Girlsday!
Gebiedsplan Katendrecht / Wilhelminapier
Stadsmarinier in Rotterdam werken aan veiligheid
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
P4.2 Het grotestedenbeleid
Planning: Terugblik paragraaf 3.4 Uitleg paragraaf 3.5.
P3.6 Het grotestedenbeleid
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
PAR. 3.6 Stad en regio een eenheid Bestuurlijke netwerken Samenwerking Publiek-private samenwerking.
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 8 t/m 10
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Leren in nieuwe contexten
Beoordelen met behulp van rubrics
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid
Het begint bij het jonge kind
 Uitleg paragraaf 3.6  Maken opdrachten paragraaf 3.6  (Maken examenbundel)
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Kies aardrijkskunde in de bovenbouw!
Natuurkunde in de bovenbouw
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Peer support op Cartesius  Systematische en structurele begeleiding van een jongerejaars leerling door een ouderejaars leerling.  Peers, uit het Engels:
Wijkaanpak in Gouda ‘Gebiedsgericht samenwerken aan leefbaarheid en bewonersparticipatie’ 1994 start wijkaanpak 2007 vernieuwde inhoudelijke werkwijze.
Welkom in groep 4.
De stad verandert Blok 3.
De nieuwe onderbouw.
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Heechterp/Schieringen
Activerende werkvormen
Thema 5 “De Stad”.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Keuzedeel internationalisering
Doel: De leerling kan, aan het einde van de les, benoemen hoe blootstelling en interpretatie van invloed zijn op het koopproces van de consument. Ook kan.
LEZING HERONTWERP DERDE LEERJAAR
Voorlichting Havo klas 4 van droom naar werkelijkheid
Op zoek naar de Meerwaarde van het samenwerkingsverband
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
Hoofdstuk 2: Wat vind jij en wat weet jij?
Eigen omgeving: Inrichting & bewoners
De start van werkplekleren 2a
Omons – het beste besluit neem je samen
Transcript van de presentatie:

Excursie Omgevingsonderwijs Rotterdam: Katendrecht, Afrikaanderwijk en Kop van Zuid

Doel van de excursie Onderwerp Stedelijke gebieden laten aansluiten op de belevingswereld Lesstof visualiseren Kennis van de begrippen verankeren Van abstract naar concreet bijv. Gentrificatie Iets leuks doen bij AK

Inhoud excursie Sluit aan bij Domein E, leefomgeving 3 fasen: Vooronderzoek in de klas Rondwandelen door drie verschillende wijken Evaluatie in de klas en een extra opdracht

Voorbereiding in de klas doel : beeldvorming Met behulp van ‘CBS in uw buurt’ gaan ze de drie wijken die bezocht worden van te voren bestuderen op het gebied van bewoner- en woningkenmerken. Bijvoorbeeld: ouderdom wijk, verdeling koop/huur, opleidingsniveau bewoners, percentage niet-westerse allochtonen, geboorte/sterfte cijfers Technische voorbereiding docent: Excursiemap maken, transport organiseren, op tijd communiceren met collega’s en roostermaker.

Excursie zelf We bezoeken Afrikaanderwijk, Katendrecht en Kop van Zuid. We gaan met de metro vanaf school. Bewoners vragen stellen over leefbaarheid ( vragen voorbereiden in de klas), wijkcentrum binnen lopen. Foto’s maken met de telefoon van begrippen: bijvoorbeeld: renovatie, veiligheid etc. Indruk krijgen van de wijk: type huizen, voorzieningen, infrastructuur. Klopt het bij wat je verwachtte? De docent stelt af en toe vragen.

Evaluatie in de klas Foto’s bekijken Conclusies trekken over de wijken Klopte wandeling bij vooraf ingeschatte informatie Observatielijst bespreken De interviews over leefbaarheid bespreken Altijd lastig: de becijfering……

Toe te passen op iedere stad Ook leuk om te bezoeken: de typische jaren 60 en 70 wijken Let op: Transport moet mogelijk zijn Toepasselijk moment vinden Doelgroep: bovenbouw voor examenklassen Conflict met collega’s ;)

Vragen?