Excursie Omgevingsonderwijs Rotterdam: Katendrecht, Afrikaanderwijk en Kop van Zuid
Doel van de excursie Onderwerp Stedelijke gebieden laten aansluiten op de belevingswereld Lesstof visualiseren Kennis van de begrippen verankeren Van abstract naar concreet bijv. Gentrificatie Iets leuks doen bij AK
Inhoud excursie Sluit aan bij Domein E, leefomgeving 3 fasen: Vooronderzoek in de klas Rondwandelen door drie verschillende wijken Evaluatie in de klas en een extra opdracht
Voorbereiding in de klas doel : beeldvorming Met behulp van ‘CBS in uw buurt’ gaan ze de drie wijken die bezocht worden van te voren bestuderen op het gebied van bewoner- en woningkenmerken. Bijvoorbeeld: ouderdom wijk, verdeling koop/huur, opleidingsniveau bewoners, percentage niet-westerse allochtonen, geboorte/sterfte cijfers Technische voorbereiding docent: Excursiemap maken, transport organiseren, op tijd communiceren met collega’s en roostermaker.
Excursie zelf We bezoeken Afrikaanderwijk, Katendrecht en Kop van Zuid. We gaan met de metro vanaf school. Bewoners vragen stellen over leefbaarheid ( vragen voorbereiden in de klas), wijkcentrum binnen lopen. Foto’s maken met de telefoon van begrippen: bijvoorbeeld: renovatie, veiligheid etc. Indruk krijgen van de wijk: type huizen, voorzieningen, infrastructuur. Klopt het bij wat je verwachtte? De docent stelt af en toe vragen.
Evaluatie in de klas Foto’s bekijken Conclusies trekken over de wijken Klopte wandeling bij vooraf ingeschatte informatie Observatielijst bespreken De interviews over leefbaarheid bespreken Altijd lastig: de becijfering……
Toe te passen op iedere stad Ook leuk om te bezoeken: de typische jaren 60 en 70 wijken Let op: Transport moet mogelijk zijn Toepasselijk moment vinden Doelgroep: bovenbouw voor examenklassen Conflict met collega’s ;)
Vragen?