Verkeersvoorspellingen met modellen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Klimaatrobuustere modellering van evapotranspiratie
Advertisements

Wat is ‘goede’ wetenschap
Ben Immers - TrafficQuest
Voetgangersmodel ViSWalk
Collectief vervoer Guy Hermans.
Internet door de jaren heen. Beginsituatie •Wij werken met WPS in Adobe readers, dit wordt op de computer gelezen •De lesstof is erg verouderd en teveel.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Jan Brekelmans & Yous van Halder Modelleren B Barry Koren
Modellering ruimtelijke gevolgen van infrastructuur op GrondGebruik met de LandUseScanner.
Met modellen breng je de boodschap goed over
Verkenning regionale wegenstudie in het stedelijk gebied 2012
Is cosmology a solved problem?. Bepaling van Ω DM met behulp van rotatie krommen.
“Specialistische” zorg
Ontwerp van een afzuigsysteem voor solventdampen in open lucht
Voorraadbeheersing en voorspellen
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Wetenschappelijke methode
Indeling Inleiding op PRM-planners & Medial Axis Retraction van configuraties op de Medial Axis Verbetering van retraction Verbetering van sampling Expliciete.
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
Scenariostudie voortzetting huidig beheer Alterra, SOVON, Altenburg & Wymenga en Bureau ZET 17 november 2011 Bijeenkomst met de doelgroep.
2e AlterrAqua gebruikersmiddag
Netwerken / Internet ICT Infrastructuren David N. Jansen.
1 woensdag 2 november 2011 Meetmethode landbouwverkeer Resultaten N358 – Fryslân dr.ir. Geertje Hegeman – DHV ir. Harm Dijkstra – Provincie Fryslân.
Simulatie dynamisch busstation
Natuurkunde Paragraaf 1.5.
Cooperative Transport Planning
Challenge the future Delft University of Technology Netwerk transmissie model Verkeersmodel voor groot-stedelijke gebieden Victor L. Knoop.
Adaptatie aan overstromingsrisico Bestuurlijke aspecten van risicozonering in de RO Nico Pieterse, Joost Tennekes, Leo Pols en Kersten Nabielek.
Met oog op klimaat en de toekomst. ICOS kenmerken Geïntegreerd Observatiesysteem voor de Koolstofkringloop In preparatory phase; ERIC in 2012 Lange termijn.
6 Vaardigheden 6.1 Rekenvaardigheden Rekenen in verhouding
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Experiment.
Smart Traffic: pilot N201 Dataverrijking door combinatie met simulatie
Groepsdynamica.
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
A1 - Startoverleg, 15 januari 2013, Arnhem Beesel Evaluatie Heerstraat- Kesselseweg.
PLATOS Colloquium 2016 William van Genugten Rens van Overdijk Het optimaliseren van fietsgedrag in verkeersmodellen.
Onderzoek naar gebruik en effectiviteit van de WERK-portal Saskia Verstegen.
Meer bereiken door ruimtelijk inrichten Barry Zondag 9 maart 2016.
ZELFRIJDENDE AUTO'S IN HET LMS Maaike Snelder Bart van Arem, Remko Smit, Martijn de Kievit.
: nordinfra Woningbouwlocatie Hulsberg : Verkeerskundige aspecten Themabijeenkomst voor gemeenteraad 12 mei 2009 ing. Nordine Bouchiba, verkeerskundig.
Natuurwetenschappelijk onderzoek Hoe doe je dat? Hoe leer je dat?
Eerste bestuurlijke conferentie over de toekomst van het Landelijk Gebied 7 oktober 2011 Freek Ossel, wethouder Openbare ruimte en Groen Gemeente Amsterdam.
De haalbaarheid en meerwaarde van quasi-dynamisch toedelen en vertrektijdstipkeuzemodellering binnen de BBMA Martijn Heynickx Kobus Zantema 9 MAART 2016.
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen Mark Gorter, Muriel Verkaik PLATOS 2016 | 9 maart 2016.
Welkom Schoolcaf é : ‘Andere Tijden’. Doel van de avond  Kennismaken met de verschillende mogelijkheden wat betreft schooltijden  In gesprek over voorkeursmodel.
25 augustus 2009 Ontwikkeling PROTIDE Klankbordgroepoverleg #4.
1 Bodemsanering fase 3 Doorn. Introductie fase 3 Definitie ‘fase 3’ in tijd: voorbereidende werkzaamheden, uit te voeren parallel aan de uitvoering van.
INCAH Infrastructure Networks Climate Adaptation in Hotspots.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Crowd Navigatie in Publiek Private Alliantie
taking care of energy and the environment
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen
Mutatiekans modelleren
De haalbaarheid en meerwaarde van quasi-dynamisch toedelen en vertrektijdstipkeuzemodellering binnen de BBMA Martijn Heynickx Kobus Zantema 9 MAART 2016.
Fijn stof onderzoeken Onderzoek naar de invloed van verkeer op de luchtkwaliteit in de Stad Gent Stofmetingen in de omgeving van het station Gent-Sint-Pieters.
1.
Beleids plan Beleidsplan wat in het Grommertje staat is richting gevend. Bestuur wil graag uw mening weten. De uitgangspunten / keuzes van.
Evalueren doe je vooraf
Nationaal Parkeercongres 2017
Welkom VWO 5..
Hergebruik modellen binnen juridische sector
Moving objects in a geo-DBMS
Studiereis Schotland/Edinburgh
Hoe snel is geluid? Aan het einde van de les moet je in staat zijn om:
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Moving objects in a geo-DBMS
Prof.dr. A. Achterberg, IMAPP
‘’Kan de opwarming van de Aarde een nieuw ijstijd veroorzaken?’’
Het hart van Jezus (deel 2): Zijn bevrijdende hart
Transcript van de presentatie:

Verkeersvoorspellingen met modellen Een voorspelling over modellen Victor L. Knoop, Serge P. Hoogendoorn

Bijdrage Stedelijke gebieden zijn sterk met elkaar verbonden, en daarmee verkeersmaatregelen ook Noodzaak tot dynamische verkeersmodellen voor langere tijdsschaal (1 uur en meer) en groot gebied Nieuwe mogelijkheid: simulatiemodel op basis van gebieden 25-12-2018

Voorspellen – het doel Verkeersmanagament-maatregelen kunnen dynamisch worden ingezet De beste inzet kan effect hebben over het hele netwerk Daarom: modelmatig voorspellen in optimalisatie Optimum Beste maatregel Meting Model Uitkomst Aanname (bijv vraag) Maatregel 25-12-2018

Verkeersregeling: tijd- en ruimteschalen Tijdsschaal: hoe ver moet je vooruit voorspellen? Ruimteschaal: welk gebied moet je meenemen? 25-12-2018

Statisch vs dynamisch Statische modellen hebben geen tijdscomponent Bijv, strategische modellen voor beslissingen infrastructuur Dynamische modellen hebben wel een tijdscomponent Vraagpatroon Filevorming Filelokatie (fileterugslag) 25-12-2018

Wat hebben we al? Tussenconclusie: dynamisch model voor tijddschaal 1+ uur 25-12-2018

Gebiedsniveau “Fundamental diagram” op weg-niveau (theorie) Praktijk… Stroom (vtg/u/strook) Dichtheid (vtg/km/strook) Praktijk… Gemiddeld! 25-12-2018

Netwerk Fundamenteel Diagram 25-12-2018

Modellering Directe link aantal voertuigen <-> snelheid <-> reistijd Statisch model Vraag: wie neemt welke route? Hoe veel voertuigen? Analogie met BPR-functie T=T0*(1+(I/C)^4) Analogie met relativistische vertraging: T=T0*1/sqrt(1-I^2/C^2) 25-12-2018

Modellering Dynamisch: verplaats auto’s van de ene naar de andere cel Houd boekhouding bij Huidig onderzoek: - hoe veel voertuigen van een cel naar andere - Voorstel in vraag/aanbod – testen 25-12-2018

Conclusies en vooruitblik Coordinatie van maatregelen => snel model voor grote ruimte Netwerk-schaal lijkt geschikt (nieuwe verkeerskunde!) Model is gemaakt Nodig: testen, incorporeren maatregelen 25-12-2018

Contact Victor Knoop TrafficQuest E-mail: v.l.knoop@tudelft.nl 25-12-2018