Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV VO Studiedag 6-6-2018
LO ondergesneeuwd onder BSM? Aanleiding Van papier naar digitaal (http://handreikingschoolexamen.slo.nl/lichamelijke-opvoeding) Studie LO in bovenbouw VO (http://bewegingsonderwijs.slo.nl/Paginas/LO-in-bovenbouw-vo--- Trendanalyse.aspx) Curriculum.nu (http://curriculum.nu) LO ondergesneeuwd onder BSM?
Op de website is dit de ordening: Opbouw Van positie van het vak naar examenprogramma naar programma naar PTA naar beoordelen. Op de website is dit de ordening: Positie van het vak Het examenprogramma Het PTA Toetsen in het SE Kwaliteit van het PTA Afstemming met andere vakken
Positie van het vak in de 2e Fase Voor alle leerlingen Alleen SE V of G voorwaarde voor diploma Voor alle leerlingen te doen om een V of G te halen Geen V of G dan geen CSE Vrijstellingen en langdurige ziekte Een gouwe ouwe: studielast, contacttijd en minimumtabel Reken in klokuren
Het examenprogramma Domein A: Vaardigheden Domein B: Bewegen Domein C: Bewegen regelen Domein D: Bewegen en gezondheid Domein E: Bewegen en samenleving In het SE mogen ook onderdelen naar keuze van de school worden getoetst Domeinen A, C, D en E in samenhang met domein B T.o.v. onderbouw: verdiepen en verbreden H = V: wel de eindtermen, niet de diepte / zelfstandigheid / reflectie / verantwoordelijkheid Doel is: afronden proces van toekomstoriëntatie (domein A)
(Keuze)mogelijkheden in de eindtermen Doen we nu Willen we gaan doen A: Vaardigheden B: Bewegen C: Bewegen regelen D: Bewegen en gezondheid E: Bewegen en samenleving
Het PTA Communicatiemiddel: Verwachtingen duidelijk maken Leerlingen betrekken Het SE wordt getoetst met een examendossier Dat uitlegt hoe een V of G tot stand komt Vier varianten / pistes: Groen: actieve participatie Blauw: niveau van deelname Rood: dossier Zwart: reflectie Kiezen of delen?
Toetsen in het SE Op basis van de aard van de eindtermen is mijn 'advies': Domein A = algemeen doel, niet specifiek toetsen, of in de eindopdracht 'je eigen sportprofiel' Domein B = veel te kiezen, zelfbeoordeling en reflecteren op je keuzes (bewegen waarderen) Domein C = twee rollen kiezen, zelfbeoordeling en reflectie Domein D = een zekere keuzevrijheid, toetsen als PO of theorietoets, bewijs aanleveren, reflectie Domein E = keuzevrijheid, kennis van aanbod toetsen en reflecteren op keuzes
De 4 (of 5) D's Dekkend (valide) Docent onafhankelijk (betrouwbaar) te Doen (hanteerbaar) Doorzichtig (transparant) Draaglijk (redelijk) Denken Delen.
Tot slot http://handreikingschoolexamen.slo.nl/lichamelijke-opvoeding Vragen, opmerkingen, goede voorbeelden: Berend Brouwer – b.brouwer@slo.nl