OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Advertisements

Welkom op de Julianaschool
7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
Welkom nieuwe leerlingen!
Door goede gesprekken groeien
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Bruggen bouwen tussen school en thuis
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
De Vreedzame School Een school met een hart. De Vreedzame School Een school met een hart.
Wat komt er zoal bij kijken?
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Werken naar onderwijsbehoeften
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Ontwikkelingstraject kinderen
Kun jij de plusklas aan?.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Opvoeden van drukke kinderen
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
Boerhaaveplein. Van wie komt de vraag om een aanpassing van het plein?  Van buurtbewoners met kinderen  Van buurtkinderen  Van schoolkinderen  Van.
Godinnen aan het werk.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
De Sint-Gillisschool “Ieder kind zijn eigenheid”.
Teams als basis van de organisatie
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Geïntegreerde schoolverbetering
Welkom ik maak me sterk.
M-decreet Een korte toelichting.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Peer support op Cartesius  Systematische en structurele begeleiding van een jongerejaars leerling door een ouderejaars leerling.  Peers, uit het Engels:
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Regels in school Leerlingen van groep 1/2/3 van CBS De Gearrin:
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Talent in Ontwikkeling
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Motiveren: de ins en outs!
Eind september 2015 stelden de Verenigde Naties de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen voor.
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
ONDER WIJS CENTRUM GENT
BRYAN ROMBOUT 2KD -VERHAAL EN EIGENSCHAPPEN -MIJN GEZIN -VRIJE TIJD -SCHOOLLOOPBAAN -SCHOOLVAKKEN -PROFIEL KEUZE -VERANDERINGEN -MIJN TROTS.
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Eigenaarschap.
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box denken en zichzelf in kunnen, weten, ontdekken, ... overstijgen.

Veranderingen in het onderwijslandschap Invoeren M-decreet Nieuwe onderwijsvisies Instroom anderstaligen Sterke en hoogbegaafde leerlingen: “vergeten groep” Persoonlijke bedenkingen bij het huidige jaarklassensysteem

Vragen/bedenkingen … Kunnen wij blijven elk kind geven wat ze nodig hebben: ondersteuning bij leermoeilijkheden, ondersteuning bij lichamelijke beperkingen, extra uitdaging voor kinderen die net iets meer nodig hebben … Misschien moeten we even durven stilstaan en nadenken of ons huidig jaarklassensysteem zoals we het momenteel inrichten, wel het meest ideale is om aan al deze vragen te kunnen blijven tegemoet komen.

Verandering = twijfel, angst Weerstand Onzekerheid Gaat twijfel of verandering zorgen voor verbetering ? Extra werkdruk of planlast ? Te weinig uren om leerlingen te kunnen helpen … … … Van binnenuit laten groeien en zelf voorleven.

Start van de Open-klas voorleven waar ik zo hard in geloof de resultaten voor zichzelf laten spreken zorgen voor zo weinig mogelijk drempels: geen vast uurrooster, iedereen kan komen wanneer dit de klasleerkracht het best past (hoeft niet op voorhand besproken te zijn) voor 5 minuutjes of een hele voormiddag voor "zorg naar beneden" en voor "zorg naar boven". De kinderen zijn mijn beste ambassadeurs en hun enthousiasme en vorderingen zijn mijn beste reclame.

Leerlingen Open-klas Extra uitleg of inoefening Individuele leertrajecten Extra uitdaging Alle leeftijden door elkaar, elke vorm van zorg door elkaar; dat creëert een boeiende sfeer.

Visie Open-klas Leerlingen: eigenaarschap over hun leerproces Leerkracht: een coachende, begeleidende rol Samen gaan we op zoek, op weg, … Doel: het verder ontplooien van hun eigen kunnen. Dit impliceert dat elk kind gesteund moet worden bij het ontwikkelen van zijn creativiteit en innovatief denken.

Besluit Tegengaan van onderpresteren, gevoel van verveling en afvlakking vermijden, leren omgaan met frustraties De aangeboren nieuwsgierigheid, de zin om te ontdekken en te leren, behouden Door de kinderen het eigenaarschap te geven over hun leerproces, komt de motivatie vanuit zichzelf, gaan ze leren, ontdekken, ervaren, ... omdat ze dit zelf willen en niet omdat hen dit opgelegd werd

Enkele “fotovoorbeelden” Engagement

Zin in meer

Hele school betrokken

Alle leeftijden

Terugkoppelen naar de eigen klas

Dank Aanwezigen Leerlingen Ouders Leerkrachten Annie Boerjan Directeur Franky De Graeve