Hoofdstuk 4 Promotiebeleid Commercieel beleid 2 Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
1 Assortimentsbeleid 2 Inkoopbeleid 3 Prijsbeleid 4 Promotiebeleid 5 Commerciële presentatie
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid www.use.li/e17/0042
Marketing B2C marketing Consumentenmarketing Retailmarketing Hoofdstuk 4 Promotiebeleid Marketing B2C marketing Consumentenmarketing Retailmarketing
Marketingtechnieken: Hoofdstuk 4 Promotiebeleid Marketingtechnieken: Actiemarketing Direct marketing Eén-op-éénmarketing Loyaliteitsmarketing Instore marketing Experience marketing Sociale marketing Virale marketing Neuromarketing Relatiemarketing Branding Zoekmachinemarketing Inbound marketing Affiliate marketing
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid Direct marketing
Loyaliteitsmarketing Hoofdstuk 4 Promotiebeleid Loyaliteitsmarketing De ondernemer wil dat klanten: Meer (gaan) kopen Vaker terugkomen
Instore marketing of Narrowcasting Hoofdstuk 4 Promotiebeleid Instore marketing of Narrowcasting Alle marketingcommunicatie in om de winkel
Virale marketing Sociale netwerken Mond-tot-mondreclame Hoofdstuk 4 Promotiebeleid Virale marketing Sociale netwerken Mond-tot-mondreclame
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid Neuromarketing
Promotie en de promotiemix Hoofdstuk 4 Promotiebeleid Promotie en de promotiemix Promotie is nodig om: Artikelen bekend te maken De interesse van de consument op te wekken De klant naar de winkel te trekken Het winkelimago over te brengen Winkeltrouw te bereiken
Bij promotie is het volgende van belang Hoofdstuk 4 Promotiebeleid Bij promotie is het volgende van belang Wat heeft de klant nodig? Hoe kan de winkelier aan promotie doen?
Bij promotie is het volgende van belang Hoofdstuk 4 Promotiebeleid Bij promotie is het volgende van belang Wat heeft de klant nodig? De detaillist biedt een oplossing voor een probleem dat de klant (bewust of onbewust) bij het winkelen of kopen ervaart Hoe kan de winkelier aan promotie doen?
Bij promotie is het volgende van belang Hoofdstuk 4 Promotiebeleid Bij promotie is het volgende van belang Wat heeft de klant nodig? De detaillist biedt een oplossing voor een probleem dat de klant (bewust of onbewust) bij het winkelen of kopen ervaart Hoe kan de winkelier aan promotie doen? Publiciteit Reclame Sales promotion Persoonlijke verkoop
Optimale promotiemix Verschillende promotievormen Hoofdstuk 4 Promotiebeleid Optimale promotiemix Verschillende promotievormen Kosten, tijd en inspanning worden gedekt door de verkoop
Publiciteit Public relations Free publicity Sponsoring Hoofdstuk 4 Promotiebeleid Publiciteit Public relations Free publicity Sponsoring
Reclame Boodschap bedoeld voor een grote groep mensen Hoofdstuk 4 Promotiebeleid Reclame Boodschap bedoeld voor een grote groep mensen Via sociale media Op internet: banners of pop-ups. Gedrukte reclame in kranten, (vak)tijdschriften, opiniebladen en huis-aan-huisbladen Reclamedrukwerk: brochures, folders of direct mail. Audiovisuele media: radio, televisie, bioscoop. Buitenreclame: billboards, affiches, op vervoersmiddelen.
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid Reclameplan
Regelgeving en reclame Hoofdstuk 4 Promotiebeleid Regelgeving en reclame Wet oneerlijke handelspraktijken Wet koop op afstand Wet op de kansspelen Wet bescherming persoonsgegevens Telecommunicatiewet
Sales promotion Verkoopbevordering Hoofdstuk 4 Promotiebeleid Sales promotion Verkoopbevordering Het is een verbetering van de prijs-waardeverhouding. Deze verbetering is tijdelijk, na afloop van deze promotie heeft het product weer de oude prijs en waarde. Het doel is altijd om tijdelijk extra verkoop te creëren.
Doelstellingen sales promotion: Hoofdstuk 4 Promotiebeleid Doelstellingen sales promotion: Aantrekken van nieuwe vaste kopers Verhogen van herhalingsaankopen door de bestaande vaste kopers. Overige doelstellingen: Introductie van nieuw product Ondersteunen en verstevigen van het imago Betere displaypositie en presentatie verkrijgen bij de winkels
Vormen van sales promotion Hoofdstuk 4 Promotiebeleid Vormen van sales promotion Prijskortingen Tijdelijk meer product voor hetzelfde geld Prijsvragen
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid Nieuwe klanten
Acties bedoeld voor vaste klanten Hoofdstuk 4 Promotiebeleid Acties bedoeld voor vaste klanten Premiums Prijsvragen en loterijen Sweepstakes
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid Persoonlijke verkoop
E-commerce Voordelen: Niet gebonden aan locatie Hoofdstuk 4 Promotiebeleid E-commerce Voordelen: Niet gebonden aan locatie Relatief makkelijk op te zetten 24 uur per dag Nadelen: Webhosting Beveiliging Kwaliteit van de applicatie Logistiek proces
Bricks-Clicks-Ticks Fysieke vestigingen en online kanaal Hoofdstuk 4 Promotiebeleid Bricks-Clicks-Ticks Fysieke vestigingen en online kanaal
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
Sociale media en e-commerce Hoofdstuk 4 Promotiebeleid Sociale media en e-commerce Negen op de tien Nederlanders actief op sociale media. Facebook blijft vooral stijgen onder 65-plussers. Instagram grote speler onder jongeren