Ouderavond brugklassen 25 september 2018
Opzet van de avond Welkom Plenaire gedeelte in de aula (algemene / praktische zaken, zorg) Per klas naar een lokaal (mentor) Kennismaking ouders (borrel) Einde: ong. 21.15 (lokalen) / 21.45 uur (borrel)
rol ouder, rol kind, rol school Doel van de avond rol ouder, rol kind, rol school want: nieuwe school, nieuwe fase voor uw kind en voor u praktische informatie over ziekmelden, rapporten, overgangsnormen etc. kennis maken met mentor, met andere ouders en ervaringen uitwisselen
Werkweek Asten leuke groep! goede sfeer en mooi weer kennismaken met de vakken luisteren, samenwerken, zelfstandigheid observeren doel bereikt: nieuwe vrienden, soms zelfs ‘iets overwonnen’ www.brugklaswerkweek.nl
Informatie www.rml.nl (brugklaspagina) post: digitaal (mailadressen uit Magister) magazine Info en MAM (via mail) boekje over huiswerk: binnenkort uitgedeeld in mentorles
Zorg screening (rekenvaardigheid, spelling, begrijpend lezen) evt.: steunlessen (KWT) of advies: verder onderzoek november: schoolvragenlijst (faalangst) faciliteiten (dyslexie, ADHD, P.O.) mail: zoco@rml.nl (zorgcoördinator: Dhr. Van Beek)
Magister: ouder(s) Eigen inlogcode Wijzigen persoonlijke gegevens (mailadres/telefoonnr!) Ziekmelden kind: ‘zo’, alleen voor hele dag ziek! Inschrijven docentgesprekken
Magister: leerling Eigen inlogcode Rooster / agenda: huiswerk, toetsen en lesuitval Absenties / lesnotities (‘hv’/ ‘bv’) Inschrijven voor de KWT (3e lesuur, eigen keuze) Digitale leermiddelen (methodes) ELO (studiewijzers/documenten) Cijfers Contact over cijfers via de leerling (ouders contact met mentor)
Absentie / afmelden: Via Magister (hele dag) Telefonisch tussen 7.45 en 8.30 uur, per dag Meerdere dagen ziek? Elke dag bellen of in een keer doorgeven of via Magister Bij bezoek b.v. tandarts gedurende de dag: bellen naar school of briefje meegeven
Lesuitval etc. Begin/eind van de dag: Magister, klassen-app Tussendoor: opvang in lokaal Pauzes: in school of buiten op plein achterkant Leerling ziek naar huis: via mentor / coördinator en via conciërges (2x bellen)
Rapportage 3x per jaar cijferlijst (gemiddelde cijfers op dat moment) 2x leerlingbegeleidingskaart (‘studiehouding’)
Montessori Academie Wetenschapsklas (start 9 okt) Theaterklas (start na kerstvakantie) Cursussen / lezingen (ook voor of door ouders!) MAM: magazine over cursusaanbod (via mail) Brugklasjaar: 1 activiteit kiezen (ruim aanbod, na lessen / in KWT) Certificaat bij diploma Zie http://www.montessoriacademie.nl/
Schoolfeesten 2 à 3 per jaar soms extern (discotheek in de stad) introducés (kaartje kopen op school en verantwoordelijk) einde brugklassers: 23.30 uur!!! graag op tijd ophalen
Klassieke Talen (KTB) ijkpunt: cijfers eerste rapport (nov/dec) norm: grof gezegd 7 gemiddeld overleg mentoren/leerlingen/ouders bij 1e rapport: brief over gang van zaken
2-gymnasium (cursus KTB) 2-vwo (vanuit 1-vwo, of vanuit 1-h/v) Na de brugklas: 2-gymnasium (cursus KTB) 2-vwo (vanuit 1-vwo, of vanuit 1-h/v) 2-lyceum (h/v gemengd) Bij eerste rapport alle overgangsnormen Doubleren in brugklas niet gebruikelijk
Contactouders gezocht! Vanuit de ouderraad Contactouders gezocht! hulp bij organisatie kerst- en eindejaarsactiviteit belronde (coördineren) hulp bij eventuele excursie contactpersoon ouders / mentor
geb Mijn kind naar de middelbare school… (hoe) kun je als ouder helpen? betrokkenheid: leer de school en mentor kennen begeleiding bij plannen / huiswerk praktische hulp: tas inpakken, dag- en nachtritme Daarover in de lokalen straks meer geb
Uitdaging: de mobiele telefoon geb
geb Meer informatie hierover: https://www.ouders.nl/ (oudersonline) https://www.youtube.com/watch?v=ZVVo6Dk5ZwE (socialbesitas) https://www.youtube.com/watch?v=wd_TGeXyKB8 (sociale mediastress) https://www.youtube.com/watch?v=QXWNChoIluo (vanaf 3.00 min over verslavende werking telefoons; in het Engels) geb
Naar de lokalen! B1: Mw. Faulkner lok. 211 B2: Dhr. De Jong lok. 212 B3: Dhr. Verboom lok. 215 B4: Dhr. Bakker lok. 207 B5: Dhr. Kok lok. 208 B6: Mw. Duin lok. 213 B7: Dhr. Schneider lok. 210