Didactiek Lesformulier.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

Welkom op de Julianaschool
‘t Schrijverke Zoetermeer
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
6 sleutelbegrippen lesopbouw
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Les 7: het voorbereiden van een les
Module 1 – Dag 1 Hallo.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorlichtingsavond groep 3
Informatie- avond groep 6
Interpreteren van data
preek over Deuteronomium 6:20-25
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Lesvoorbereidingen Florette en Betul.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Bijeenkomst September 2015
Bijeenkomst September 2015
Omgaan met verschillen tussen leerlingen. Suzanne Vlug.
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Hfst.2 §1: Soorten water Je kunt na deze les: -5 verschillende soorten zoetwater en -vertellen hoe de waterkringloop gaat.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Virtual Reality in de les
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
3F maken van een verslag.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Digi(bord)boek project <titel project>
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Didactiek Lesformulier.
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Budgetlijn.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
ONTWERPEN LES: DE WERELD IN 1 DAG!.
HOE MAAK JE KLANTEN NIEUWSGIERIG?
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
ADL Les 1.
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Waarden & normen.
Transcript van de presentatie:

Didactiek Lesformulier

Aan het einde van de les lever je een lesformulier in. Opdracht: Aan het einde van de les lever je een lesformulier in.

Algemene gegevens Naam: Datum: Op welke dag ga je de les geven?   Datum: Op welke dag ga je de les geven? Vak/ vormingsgebied: BPV school: De naam van de school. Groep: Mentor: De juf of meester die je op stage begeleidt. Competentie: Didactische Paraaf docent:

Thema/onderwerp Beschrijf specifiek om welk onderwerp het gaat. Sinterklaas. Aardrijkskunde -> weer en klimaat, de bodem arm en rijk. Rekenen -> plus en min sommen of meetkunde.

Betekenis Welke betekenis heeft Sinterklaas voor kinderen? Waar denken de leerlingen aan bij het thema?

Lesdoel: Een doel kan zijn dat een leerling iets kan doen dat hij voorheen niet kon. Of dat een leerling iets weet wat hij voorheen niet wist. Doelen kunnen betrekking hebben op vaardigheden en op kennis.

Drie soorten doelen Een gedragsdoel gaat over wat de leerling doet, hoe hij zich gedraagt. Het kwartet spel spelen volgens de geldende spelregels. Een inhoudsdoel gaat over wat de leerling doet, de leerstof. Topografische kennis, Nederlandse steden en in welke provincie ze liggen. Een didactisch doel gaat over het leerrendement van deze activiteit. 80% van de steden juist plaatsen.

Voorbeelden van lesdoelen. Luisteren naar een verhaal. Motoriek, in de lucht de zwembewegingen tekenen. Golvende en rechte lijnen tekenen binnen de aangegeven grenslijnen.

Beginsituatie Wat weten/kunnen de leerlingen al? Wat moet de leerlingen weten/kunnen om aan deze les mee te kunnen doen?

Persoonlijke aandachtspunten Aan welke leerdoelen wil je werken? Formuleer duidelijke leerdoelen.

Les fase Inleiding. (Instructie geven) Kern. (Zelfstandig of in een groepje aan het werk met een opdracht.) Afsluiting. (Materialen op ruimen, opdrachten nakijken en de opdrachten na bespreken.)

Tijd Beschrijf hoeveel tijd je nodig hebt voor de inleiding, kern en afsluiting.

Leerinhouden Wat leren de leerlingen bij de inleiding, kern en afsluiting? Geef specifieke voorbeelden.

Didactische werkvormen Wat doe jij als leerkracht? Geef je de leerlingen instructie? (Uitleg over hoe ze een opdracht moeten maken.) Ga je een verhaal vertellen? Een opdracht demonstreren?

Leeractiviteit Wat doet de leerling? De leerling luistert naar de instructie. De leerling gaat zelfstandig de rekensommen maken.

Organisatie/groeperingsvorm Beschrijf de opstelling. Zitten de leerlingen in een kring? Zitten de leerlingen in tafelgroepjes?

Benodigde leermiddelen/materialen Welke materialen heb je nodig voor je les?

Gebruikte bronnen Boeken Internet website's lesmethodes

Opdracht Als je in het lesformulier verwijst naar een opdracht. Bijv. een taalopdracht of een creatieve opdracht. Voeg dan de opdrachtbeschrijving toe aan het lesformulier.