RISICOANALYSE Documentatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ernstig Incident Ernstig Incident tijdens het vervangen van een HD afsluitercombinatie aan de dr. Kortmanweg in Venray.
Advertisements

Ron Kruijs Glasimpex Schiedam
VCA HOOFDSTUK 3 ONGEVAL.
Risico? Gevaar? Bijna-ongeval? Ongeval?
Basisveiligheid B-VCA V.04 Inleiding
Risico’s en gevaren van techniek
Elektriciteitsletsels In dit hoofdstuk komt aan de orde: Achtergrondinformatie Het gevaar van elektriciteit Eerste Hulp bij elektriciteitsletsels.
Structurele aanpak risicobeheersing
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
Gevaren en risico's bij het gebruik van elektrische stroom
Veiligheid.
Wat betekent EU-GHS voor afnemers van chemische stoffen en mengsels?
Incidentscenario transport gevaarlijke stoffen
Newton - VWO Ioniserende straling Samenvatting.
Newton - HAVO Ioniserende straling Samenvatting.
Risicoanalyse voor het waterbeheer:
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
Ch SAFETY, ACCIDENTS AND HUMAN ERROR, p An Introduction to Human Factors Engineering C. Wickens, S. Gordon & Y. Liu, 1997 Introduction to.
Gasgevaren van biogasinstallaties Wat niet weet, soms wel deert!
Biologische agentia in de buitendienst
, Debatavond AIG, Het Pand, Gent Kernenergie en veiligheid: Een thema met vele facetten Frank Hardeman Instituutsdirecteur ‘Environment, Health.
Toolbox Winterse omstandigheden
K.U.Leuven ESAT-TELEMIC GSM-”straling” - Wat zegt de wetenschap ? Prof. Dr. ir. Guy Vandenbosch ESAT-TELEMIC K.U.Leuven.
Seveso III /BRZO 2015.
Kortsluiting op een 10/3kV transformator Managementsamenvatting onderzoek ernstig incident 24 september te Ommen Versie november 2012 “Ja, dit kan.
DE RISICOANALYSE als uitgangspunt voor een welzijnsbeleid
Huiselijk geweld Van: Huyghebaert – De Graeve Jolien 1BaTP.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Schuld en schuld is twee Mr. dr. Wilma Duijst. Plaatjes.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
Infosessie MAP versie Wijzigingen procedure MAP Gebruik van de nieuwe risicoanalyse.
Vca 1-21 BASISVEILIGHEID (VCA) LES ONGEVALLEN. vca 1-22 Van Theorie naar Praktijk Risico definitie: De mate van waarschijnlijkheid dat een bepaald ongewenst.
VCA Basisveiligheid Hoofdstuk 6 Overleggen en regelen
VCA Basisveiligheid Hoofdstuk 1 Veiligheid
Integrale Wabo-risicoanalyse en toezicht tijdens de gebruiksfase
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
PGS 15 in de praktijk gelijkwaardige situaties
Beveiliging van de informatie en beveiliging tijdens reizen
Handelingen en houdingen Documentatie
Onze voornaamste H3SE-risico's
Oorcheck op het mbo 7b (werk) Over Gehoor & gehoorschade
Oorcheck op het mbo 7a Over Gehoor & gehoorschade
HET HSEQ-charter Integratieset H3SE Module TCG 1.3.
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen
Toolbox Werken op hoogte
Feedback Integratieset H3SE Module TCG 5.3.
Stop card – Praktijkoefening Documentatie
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
Afsluiting van het algemene gemeenschappelijke deel
Bs 3 Transport van stoffen
Veilig werken in de logistiek (KAM)
Veilig werken in de logistiek (KAM)
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Kennisbank Veilig werken
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
Opleiding VGM-antenneleden 28 maart 2019
WVO 1A November 2016 Standaard WVO HSE pakket maart 2016
Transcript van de presentatie:

RISICOANALYSE Documentatie Integratieset H3SE Module TCT 5.1

GEVAAR of risico? Integratieset H3SE – TCT 4.2 – RISICOANALYSE V2

GEVAAR Dit is een oorzaak die iets kan aantasten (lichamelijk letsel, aantasting van het milieu, materiële schade, of een combinatie van deze elementen) en die een bezorgdheid rechtvaardigt omdat de goede staat of het bestaan wordt bedreigd. Voorbeelden van gevaren inzake de veiligheid voor E&P Giftige, brandbaar, explosieve, corrosieve en hete vloeistoffen Energie bevattende systemen Extreme omstandigheden: klimaat, offshore, DW … Land-, zee- en luchttransporten Hantering van gereedschappen Werkzaamheden op hoogte Hijswerk en goederenverplaatsing … Integratieset H3SE – TCT 4.2 – RISICOANALYSE V2

Het verschil tussen gevaar en risico Een risico bestaat als er een blootstelling is aan een gevaar. De snelheid van een auto is een gevaar. Het risico van een ongeval betreft echter alleen de personen in (reëel of potentieel) contact met de auto (bestuurder, passagier, voetganger). Wie geen auto gebruikt en niet de straat op gaat, staat niet bloot aan dit risico. Risico's zijn inherent aan alle menselijke activiteiten. Aangezien wij niet kunnen leven zonder het huis te verlaten, lopen wij het risico van een ongeval met een auto. Dit ongevallenrisico moet dan worden beperkt tot een aanvaardbaar niveau. Integratieset H3SE – TCT 4.2 – RISICOANALYSE V2

risico Waarschijnlijkheid dat een ongewenst evenement optreedt. De inschatting van de waarschijnlijkheid wordt gebaseerd op de incidenten die eerder hebben plaatsgevonden. De waarschijnlijkheid wordt uitgedrukt als de frequentie waarmee een evenement een persoon kan treffen. De waarschijnlijkheid geeft antwoord op de vraag: is het aannemelijk dat een incident optreedt? Ernst van de gevolgen voor de mens, het milieu, de installaties en de media- impact. De gevolgen van een potentieel incident zijn meetbaar met het antwoord op deze vraag: wat is de klassering van de ernstigste realistisch mogelijke consequentie als het gevaar evolueert tot een incident? Integratieset H3SE – TCT 4.2 – RISICOANALYSE V2

Integratieset H3SE – TCT 4.2 – RISICOANALYSE V2