Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van uitleggen leer je het meest
Advertisements

Collectief portfolio groep 3
Kun jij de plusklas aan?.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Workshop Onderzoeksontwerp
Voorbereid op Stage Les 4.
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Beter Onderwijs Nederland
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Lezen: doe het goed voor
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
What is the meaning of? Student centered learning
Vragen, wat voor vragen?.
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Tool WE-1: Beroepscontext in wiskunde
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Thema 4: Zo bereik je meer
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Vergadering Personeelsdienst
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs

Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Transcript van de presentatie:

Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen Hoe zien onderzoekende opdrachten binnen de natuurwetenschappen eruit? Tool IH-3: Werkmethodes vergelijken © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).

Overzicht Doel: Begrip ontwikkelen over methodes die onderzoekend leren kunnen faciliteren We zullen: Gestructureerde en ongestructureerde opdrachten vergelijken; Bespreken welke problemen kunnen voordoen bij ongestructureerde opdrachten; Geschikte voor onderzoekend leren methoden delen. Het doel van deze tool is om verschillende methoden te verkennen voor het beruik van gestructureerde en ongestrucutreerde taken. In de meeste natuurwetenschappelijke lessen krijgen leerlingen gestructureerde opdrachten aangeboden en krijgen ze precies te horen welke technieken ze toe moeten passen. Leerlingen leren door instructies te volgen. Problemen en situaties die je in de wereld tegenkomt zijn meestal niet op deze manier gestructureerd. Werkelijke problemen vragen van leerlingen dat ze kunnen vereenvoudigen, modelsituaties kunnen maken, de benodigde kennis en processen kunnen kiezen uit hun ‘toolkit’, en dat ze kunnen testen wanneer hun oplossing 'goed genoeg' is voor het doel dat er ligt, in plaats van alleen maar een oefening te zijn in het gebruiken van een bepaalde vaardigheid of een concept. Het lijkt logisch dat wanneer leerlingen moeten leren hun vaardigheden zelfstandig te gebruiken in hun toekomstige leven dat zij in de les kansen nodig hebben om aan minder gestructureerde problemen te werken.

Opdrachten vergelijken Vergelijk de voorbeelden van gestructureerde en ongestrucutreerde opdrachten en bespreek de volgende punten: Welke beslissingen kunnen leerlingen maken? Welke opdracht is uitdagender of motiverender voor de leerlingen? Welke opdracht bevordert de autonomie en het keuzeproces bij leerlingen? Welke pedagogische problemen zullen naar voren komen wanneer u dergelijke ongestructureerde problemen gaat gebruiken? Vraag de docenten in twee- of drietallen te werken. Deel ze de hand-out uit welke zowel gestructureerde als ongestructureerde versies bevat van twee natuurwetenschappelijke opdrachten.   Vraag ze om na te denken over de volgende vragen: Welke beslissingen werden aan de leerlingen gelaten? Welke opdracht denkt u dat er gezien kan worden als uitdagender of motiverender voor de leerlingen? Welke opdracht bevordert de autonomie en het keuzeproces bij leerlingen? Welke pedagogische problemen zullen naar voren komen wanneer u dergelijke ongestructureerde problemen gaat gebruiken?

Problemen identificeren Deel met de groep problemen die naar voren kwamen tijdens de discussie in duo’s. Maak een lijst van de belangrijkste punten. Kom weer met de groep bij elkaar en vraag elk twee- of drietal om hun bevindingen te delen. Maak een lijst van hun punten.   Een aantal directe problemen waar de docenten waarschijnlijk mee zullen komen zijn: Ongestructureerde problemen zijn lastiger; Het is lastiger om een les te plannen met deze problemen; Leerlingen weten misschien niet eens hoe ze hieraan moeten beginnen; Leerlingen zullen niet per definitie gebruiken wat we ze geleerd hebben; Als we te snel hulp aanbieden, zullen de leerlingen slechts doen wat we zeggen en niet zelfstandig nadenken; Leerlingen zullen met een grotere variëteit aan werkmethodes en oplossingen komen; Leerlingen zullen misschien bevestiging vragen of het toegestaan is om een andere aanpak te kiezen of tot een andere conclusie te komen.

Strategieën ontwikkelen die bijdragen aan onderzoek Welke strategieën kun je gebruiken om het onderzoeksproces van leerlingen te begelijden bij gebruik van ongestructureerde opdrachten? Bespreek welke strategieën gebruikt kunnen worden om het onderzoeksproces van leerlingen te begeleiden bij ongestructureerde opdrachten. Deze kunnen bevatten: Stellen van grenzen; Het stellen van vragen die het redenatieproces bevorderen; Bevorder constructieve interacties met een debat onder leerlingen; Bouw voort op eerdere kennis van leerlingen; Denk na over foute antwoorden en fouten als leerkansen; Gebruik zelfbeoordeling en beoordelingen door klasgenoten op een vormende manier.

Finishing off Focus op een strategie die je kan gebruiken. Kies een geschikte ongestrucutreerde activiteit en gebruik de strategie. Rapporteer je bevindingen de volgende sessie. Docenten moeten proberen zich te richten op een strategie die besproken is en plannen dit te gebruiken in een van hun klassen. Ze moeten voorbereid zijn om in de volgende sessie verslag uit te brengen aan de groep over hoe het ging en of het hielp om het onderzoek van de leerling te begeleiden.