Motorisch leren en variabiliteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Etappes in leren: inleiding
Advertisements

Rekenproblemen en Dyscalculie
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Workshop badminton Spelenderwijs leren badmintonnen vanuit een meer impliciete aanpak. Welkom Voorstellen.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Vraagstelling Op welke manieren kunnen fans hun eigen invulling geven aan een spel door af te wijken van de norm die de makers aan de game meegeven?
Tekst 3: Ecologische visie op het leren van een vaardigheid
Modellen van motorisch leren
Sturen en bijsturen van handelingen
User Centred Development
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
in relatie tot een actieve leefstijl
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Waterlant-Ydoorn
Validatie en kwalificatie van een temperatuur gecontroleerde Supply Chain Gert-Jan van Diest IGZ Congres - De Nieuwe GDP Guideline Nieuwegein, 2 september.
Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Inleiding Hoe gaan we de gebruiksvriendelijkheid.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Dossier Empowerment.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Volksuniversiteit Zwolle
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Criteria voor een goed “onderzoek”
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Optimale Zorg Dappere Dokters Het toppunt van patiëntgerichte communicatie Gedeelde besluit- vorming.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Beginnen met lesplannning
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Een vergadering organiseren
OiO bijeenkomst 8 Bèta-groep.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Bewust leren in de praktijk Onbewust leren in de praktijk
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Informatiebijeenkomst
Vergadering Personeelsdienst
Verlangen naar God Longing for God
Participatory Action Research
ACTmodel van psychopathologie
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Software Development fundamentals
Coaching.
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Motorisch leren en variabiliteit Praktijkrelevante inzichten voor het bewegingsonderwijs Studiedag VO 6 juni 2018 John van der Kamp Gert van Driel

Motorisch leren en variabiliteit Het programma Wie zijn wij? Introductie op Motorisch leren De keus voor een voorbeeld Theoretisch kader: 1. inzichten in motorisch leren en variabiliteit Theoretisch kader: 2. methoden van variëren Het toepassen in het voorbeeld Discussie en afsluiting Motorisch leren en variabiliteit

Motorisch leren en variabiliteit De huidige praktijk Methodiek: de weg waarlangs een gesteld doel kan worden bereikt Het verliezen van het doel: verzelfstandigen van methodieken Vermethodisering: rigidisering van leerwegen Schoolvorming Weinig systematisch onderzoek Motorisch leren en variabiliteit

Motorisch leren en variabiliteit Wat is motorisch leren? “een proces dat leidt tot relatief duurzame veranderingen in het gedragspotentieel als gevolg van specifieke ervaringen met de omgeving” (Schmidt RA & Lee TD (2005). Motor control and learning.) Motorisch leren en variabiliteit

Motorisch leren en variabiliteit Opzet van onderzoek naar motorisch leren: het belang van retentie (en transfer) Motorisch leren en variabiliteit

De traditionele drie-fasen theorie van Fitts en Posner (1967) Leren verloopt van bewustwording en bewust uitvoering naar onbewuste uitvoering van de beweging Instructies schrijven voor hoe de beweging moet worden uitgevoerd; ze vergroten bewustwording van leerling 3: autonomous stage almost automatic/habitual subconscious control multitask minimal performance variability very few errors practice time 2: associative stage associate environmental cues with actions achieving consistency, refinement fewer/smaller errors can detect and correct errors 1: verbal-cognitive stage Identifying task goal self-talk/questioning rapid performance gains error-ridden clumsy/inefficient Motorisch leren en variabiliteit

Een casus: de salto voorover Beschrijf zo nauwkeurig mogelijk hoe je in jouw praktijk de salto voorover aanleert: Teken de situaties Beschrijf de instructie(s) Motorisch leren en variabiliteit

Wetenschappelijk denken over motorisch leren, waar gaat dat over? theorieën over hoe mensen bewegingen leren sturen (controleren) leren (leerling), aanleren (docent) en oefenen welke rol speelt variabiliteit in het leren bewegen, en moet dit worden ingeperkt of gestimuleerd? oefenen leren aanleren Motorisch leren en variabiliteit

Twee hoofdstromen in wetenschappelijk denken: De ingenieur en de ambachtsman Plan maken, afstand, “in het hoofd” Doen, contact, “in de wereld” Motorisch leren en variabiliteit

Motorisch leren en variabiliteit Fitts & Posner (1967) Leren is maken van een plan of motorisch programma 1: verbal-cognitive stage “..a first step in the development of an executive program for the activity. [It] allows selection of an initial repertoire of subroutines from the available ones that have been developed previously.” 2: associative stage “Grossly inappropriate subroutines, wrong sequences of acts, and responses to wrong cues are gradually eliminated” 3: autonomous stage “Component processes become increasingly autonomous, less directly subject to cognitive control, and less subject to interference from other ongoing activities or environmental distractions” practice time Motorisch leren en variabiliteit

Voorschrijven en fouten reduceren Programma schrijft optimaal, universeel, bewegingspatroon voor (uiteindelijk onbewust) Instructie informeert over optimaal bewegingspatroon Belangrijk doel is afwijkingen tot optimaal beweegpatroon verkleinen Motorisch leren en variabiliteit

Bernstein (1947) Leren is het leren oplossen van een bewegingsprobleem Grondlegger van bewegingswetenschappen ‘Repetition without repetition’, geen ingeslepen geoptimaliseerd beweegpatroon Geen motorisch programma “motor skill is not a movement formula and certainly not a formula of permanent muscle forces imprinted in some motor center. Motor skill is an ability to solve one or another type of motor problem.” Motorisch leren en variabiliteit

het vrijheidsgradenprobleem Bewegingsprobleem: er zijn (te) veel onafhankelijk variabelen (vrijheidsgraden) die tegelijkertijd gecontroleerd moeten worden Coördinatie is “het beheersbaar maken van de overvloedige vrijheidsgraden van het bewegingssysteem, het omzetten naar een controleerbaar systeem ± 10.000 motor units ± 750 muscles ± 100 joints The many degrees of freedom preclude that a motor command results in the intended movement pattern, this is due to the elastic properties of the muscles and the ever-changing external conditions Motorisch leren en variabiliteit 13

Motorisch leren en variabiliteit Stadia van leren Eerste fase: vormen van rigide maar controleerbaar systeem (coördinatieve structuur, spiersynergie), maximale reductie van vrijheidsgraden (freezing out) Tweede fase: langzaam vergroten van aantal vrijheidsgraden (freeing) Derde fase: uitbuiten van (externe) passieve krachten om actieve krachtleverantie te optimaliseren “Constraints” als inperker vrijheidsgraden 1 df, easy to control, no flexibility 4 df, more flexible, difficult to control Motorisch leren en variabiliteit 14

Soorten variabiliteit Variabiliteit in uitkomst Variabiliteit in de bewegen variabiliteit in controle (armvariaties in flop, Bernsteins timmerman) variabiliteit in coördinatie (bv., straddle, flop, schaar) Motorisch leren en variabiliteit

Soorten variabiliteit Variabiliteit in uitkomst Minder variabiliteit bij meer vaardigheid (ingenieur en ambachtsman) Variabiliteit in de bewegen Minder variabiliteit bij meer vaardigheid (ingenieur; streven naar optimaal patroon) Meer variabiliteit bij meer vaardigheid (ambachtsman; streven naar aanpassings- of probleemoplossingsvermogen) Motorisch leren en variabiliteit

Wat betekent variabiliteit in leren voor aanleren? aanleren: moeten we variabiliteit nu juist inperken of vergroten (uitbuiten)? Non-lineaire pedagogiek (NLP, ambachtsman): niet voorschrijven, maar aanpassingsvermogen vergroten (door oefenen te variëren) oefenen leren aanleren Motorisch leren en variabiliteit

De leercyclus Beheersbaar maken Stabiliseren & flexibiliseren Alternatieven zoeken Motorisch leren en variabiliteit

Motorisch leren en variabiliteit Beheersbaar maken leren: lukken, beheersbaar krijgen aanleren: oefenen mogelijk maken, beheersbaar maken, inperken vrijheidsgraden, variabiliteit inperken “constraints” toevoegen door arrangement, steunbieden (zijwieltjes, stoel, uitleg), vereenvoudigen Motorisch leren en variabiliteit

Stabiliseren en flexibiliseren leren: stabiliseren, vergroten flexibiliteit, omgaan met kleine verstoringen en veranderingen, toename vrijheidsgraden, controle vergroten aanleren: taak “constraints” manipuleren (i.p.v. in meer detail voor te schrijven), herhalen zonder herhaling, gestructureerd variëren (“variabilty of practice”) Motorisch leren en variabiliteit

Manipuleren van taak ”constraints”: een onderzoek Kinderen oefenen tennis fore-hand (Lee e.a., 2014) NLP: manipulatie “constraints” nethoogte racketgrootte veldgrootte regels aandachtinstructies LP: traditionele instructiewijze voorschrijvende instructie op vorm feedback bij fouten Een doel: NLP = LP Wisselende doel: NLP> LP Vorm: LP > NLP Beweegwijzen: NLP>LP Motorisch leren en variabiliteit

Motorisch leren en variabiliteit Alternatieven zoeken leren: experimenteren, op zoek naar alternatieve beweegoplossingen voor zelfde probleem (degeneracy),maximaal uitbuiten van de mogelijkheden, stralend falen, coördinatie vergroten aanleren: inspireren, uitdagingen stimuleren, differentieel leren 1.39 min Motorisch leren en variabiliteit

Differentieel leren: een onderzoek Leren kogelstoten, relatieve beginners (Beckman & Schollhorn 2006): NLP: differentieel leren (zie clip) 250 verschillende beweegwijzen LP: traditionele instructiewijze 1 optimale beweegwijze voorschrijven Afstand: NLP > LP Motorisch leren en variabiliteit

Een casus: de salto voorover Beschrijf zo nauwkeurig mogelijk of en hoe je variabiliteit in jouw praktijk plaats kunt geven wanneer je de salto voorover aanleert: Wat is bruikbaar en wat niet? Teken de situaties Beschrijf de instructie(s) Motorisch leren en variabiliteit