Agri-food in Noord-Nederland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
Agenda workshop De vrijetijdssector en gebiedsontwikkeling
DÉ PORTAL VOOR ISOLEREND NEDERLAND
Pledge schoonmaak Ik beloof mij in te zetten voor: • gewoon goed werk en leefbaar loon voor alle Europese werknemers, zeker aan de onderkant van de arbeidsmarkt,
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?
ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE. STELLING 1.  De invloed van de gemeente op de energiedoelstelling is kleiner dan we zelf denken.
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Ecosysteem van duurzame ondernemers in Utrecht Evelien Boshove 20 juni 2013 Onderzoeker EBU.
Stadsontwikkeling vooruit
Duurzaamheid binnen het MBO: een kans voor de facility manager MBO Raad Hengelo, 5 november 2009 Johan Wempe.
De stadsboer als sociaal ondernemer!
Martijn van den Berg Speciality Dairy
Een startersgids voor innovatie
Bloeiende clusters Energie Landschappen in een hoogwaardig landschap
Ruimteconferentie Ruimte voor werken
Samen werken aan een gezonde regio!
Business Marketing Management
Van Barometer naar Netwerken Mr. Peter E. ter Horst Lector Innovatief Ondernemen.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Plan van aanpak Duurzaam denken en doen op De Kleine Aarde Tom Bade.
2009 Aberdeen2010 Hamburg/Husum 2011 DK / A’Dam Toekomst? Pitch Offshore wind Allard van Dijk – NV NOM – 30 juni 2011.
Visie op Duurzaamheid  .
Voedsel is van ons allemaal! Horizontale opgave, dus integrale aanpak Veel partijen actief Versterken van regionaal voedselsysteem: meerdere partijen zijn.
Centrum voor Innovatief Vakmanschap
Presentatie ZZP-Club Huizen 13 maart 2015 Rabobank Noord Gooiland.
Programma: Productie Hernieuwbaar Gas en Valoriseren Mest Focus vanuit Routekaart Hernieuwbaar Gas 2030 Uitgangspunt nu: Duurzame energie Besef van alle.
Les 3 Je bent wat je eet Waar staat er bij jou op het menu?
Slim en innovatief voeren. >Wie ben ik? -Productmanager Rundvee >Reken op Resultaat -Actualiteiten -Dutch Farming Inleiding.
1 Onderscheid Ethish beleggen, Duurzaam beleggen en Verantwoord beleggen Ethisch beleggen Hierbij is sprake van een zuiver idealistisch motief. “Ethische.
Voedsel geproduceerd met respect voor mens en milieu. Zonder gedoe. Iedereen wil lekker eten op z’n bord.
Casebespreking startups Groep 7; Jehan van Iersel Dennis de Bruyn Erwin van Helden.
450 regionale mkb’ers georganiseerd in collectieve korte ketens Innovatief, duurzaam en coöperatief ondernemen In de regio – met de regio – voor de regio.
Lectoraat Duurzaam Financieel Management. 2 Willem Foorthuis Pekela, 1957 Geograaf Schoolmeester Ondernemer Programmaleider Belvedere, 2001 – 2010 Lector.
Werkgroep Communicatie/BioPassie Willemien van den Broek, WB.. Stylist Food Henk Gerben, consument Evelyn Muller, Estafette/Odin Daniëlle Schols, projectmanager.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Syntens als duurzame verbinder in de bouw Workshop MVO Kies je MVO kleur Hans Lievense.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Welkom Producent, markt en consument Keimpe van der Heide, NAV Nederlandse Akkerbouw Vakbond 1.
Boeren en tuinders zijn en blijven betekenisvol voor de samenleving! Hans Huijbers VVD bijeenkomst Bernheze 21 mei.
DUURZAAM ONDERNEMEN in het bedrijfsleven Een gezond, winstgevend en succesvol bedrijf door duurzaam ondernemen (SPRINT) MARKETING EN COMMUNICATIE.
Besturen met Burgerkracht
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Ingrijpen in de prijs minimum- en maximumprijzen
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Welkom Havo 5..
Internationalisering
Ouders en school samen Maart 2016
Vmbo 2 economie Goede producten?
Next Governance Over in een nieuwe 3-helix coöperatie
Melk Laat een melkpak zien. Bekijk en bespreek deze met de leerlingen.
Informatiebijeenkomst gemeenteraad Groningen
(Zeven dia’s; spelen automatisch af)
Voel je wel in je vel !.
Plaats, datum bijeenkomst
Overheidsinterventie
Innovatiewerkplaats Krachtig MKB © Gebiedscoöperatie Westerkwartier
Wat doet de groothandel?
Leegstand en regionale samenwerking
Bedrijfskundige Innovatie in de Aardbevingsbestendige Bouw: de nieuwe norm Eco-systeeem is ook elk niveau en dus ook de kansen om het te veranderen.
Gebiedscoöperatie Westerkwartier
Bedrijfskundige Innovatie in de (Aardbevingsbestendige) Bouw
PERISCOPE Algemeen Staat voor: Platform for Expanding Regional Innovation SCOPE for blue growth 12 partners uit 7 Noordzee landen. Doelen: identificeren.
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
Logistiek als versneller voor CE
Machevo & Bulk in het cluster Partners voor een sterke sector!
“De vertaalsector zou verder
Transcript van de presentatie:

Agri-food in Noord-Nederland Nieuwe economische kansen door regionale voedselketen © S. Lutz, W. Foorthuis

Even voorstellen Willem Foorthuis Lector Duurzaam Coöperatief Ondernemen Directielid Gebiedscoöperatie Westerkwartier Kennismanager EU-Project REFRAME

Wat er niet is kun je niet eten Herstel en vernieuwing van de regionale voedselketen chain

regionale voedselketens Bouwen van nieuwe regionale voedselketens producenten & leveranciers inkopers studenten, docenten en onderzoekers beleidsmakers uitvoerders bestuurders  professionals uit maatschappelijke organisaties  burgers

Deze data komt van de KvK. Totaal aantal bedrijven per sector/branche Deze data komt van de KvK. Totaal aantal bedrijven per sector/branche. Geeft goed weer dat Noord-Nederland echt een gebied is voor melkveehouderij en akkerbouw, met name graan. Deze getallen zeggen niks over productieaantallen of waar de productie naartoe gaat.

Het aantal bedrijven in de vervaardiging en vevrwerking is een stuk lager. Echter, deze data zeggen niks over de capaciteit van de bedrijven en of deze bedrijven regionale producten verwerken dan wel producten van buiten de regio. Oftewel, op zich zelf zeggen deze twee tabellen niet veel. Daarom naast elkaar lekker zoals op de volgende pagina.

Data op elkaar leggen

Weten over eten Keten voor het eten Weten van de keten Bouwen van de keten

Weten over eten

(Potentieel) voedselaanbod in regio Groningen – Assen 5.640 bedrijven werkzaam in voedselproductie en –transport Bulkproductie voor export naar de wereldmarkt (Potentieel) voedselaanbod in regio Groningen – Assen Verwerking en verwaarding in het buitenland (Potentiële ) voedselvraag in de regio, voorbeeld UMCG: 14.000 maaltijden per dag, gemaakt van 1.202 producten Raad eens: hoeveel daarvan komen uit de regio? Bijna goed. 2. Water en aardbeien.

MITS het juridisch überhaupt mag Stel: Het UMCG wil bij wijze van proef vlees uit de regio. Kunnen bedrijven in de regio dat leveren? Nee, want het ziekenhuis hoeft geen koe. Ze hebben zo’n 124 vleesproducten nodig. MAAR: Kennis over verwerking en verwerkingsbedrijven zijn uit de regio verdwenen. Slachterijen, slagers, kwaliteitsbakkerijen, vleesrokerijen – allemaal weg.

Veel gemiste kansen: Gezond voedsel Kleinere food-print Nieuwe bedrijvigheid Nieuwe werkgelegenheid

Keten voor eten

Ons eten zit in een lange keten, met rare omwegen: vaak in de buurt geproduceerd export voor verwerking en verwaarding veel tussenhandelaren prijs gaat een paar keer over de kop aan het einde van de keten opnieuw import van eindproducten

Steeds meer mensen willen iets anders. Veel initiatieven om korte ketens op te zetten: Streekmarkten, boerderijwinkels, zelfplukvelden, voedselboxen aan huis Is dat de oplossing? Onderzoek laat zien: Vaak zeer lokaal en dus beperkt in aanbod en diversiteit Geen zekerheid over afzet en levering Gerund op vrijwillige basis Alleen als neveninkomsten Geen basis voor een gezond businessmodel

Adviezen Maak een schaalsprong om een positie op de markt te verwerven Zorg voor een professionele aanpak  scholing, nieuwe vaardigheden, nieuwe bedrijfsplannen Organiseer samenwerking en netwerken

Weten van de keten

Maar hoe pak je dat aan? Gebiedscoöperatie

Dubbellectoraat Duurzaam Coöperatief Ondernemen

4. Bouwen van de keten

De korte keten Producent Eindgebruiker

De regionale keten Verwerking Productie Opslag & distributie Regionale Grote afnemers Eindgebruikers Opslag & distributie Afval & Hergebruik Verwerking De regionale keten Regionale voedsel- makelaar

Belangrijkste partijen voedsel- makelaar Producenten Grote afnemers Verwerkers Regionale Alle schakels kwijtgeraakt Specialisaties leren en vernieuwen  Regionale verdienmodellen

NEW REGIONAL FOOD CHAINS Aanbod uit de regio: 4000 agri-food bedrijven 1000 melkveehouders Deels overschakelen naar nieuw gemengd bedrijf vlees & melk NEW REGIONAL FOOD CHAINS REFRAME pilot Noord-Nederland Vraag uit de regio: 15 grootkeukens + andere grote klanten (ziekenhuizen, zorginstellingen ...) Scholen & werkveld: Mappen: Producenten en grote klanten in kaart brengen Matchen: wat past, waar zitten gaten, wat gaan we aanvullen Nieuwe business ontwikkelen (turnover!!) Beleid & regelgeving vernieuwen (aanbesteding, Gunning, kartel...) Regionale deals Afname- & leveringsgarantie Regionale Investering (slachthuis, verwer-kingsinstallaties…) Regional food Agent Regional expo-centre Houtskoolschets over koers en uitvoering

Wat betekent dit voor jonge boeren? Focus op de hele keten, niet alleen op één schakel Biedt kennis en visie aan om regionale keten mee te ontwikkelen Denk aan nieuwe verdienmodellen Join the club

Voedselketen in de regio Kennisvragen Wat wordt er in de regio geproduceerd? Wat wordt er gevraagd? Wat wordt er nu verwerkt? Wat is de capaciteit? Waar kunnen we innoveren? Welke nieuwe businesscases gaan we uitwerken? Welke verdienmodellen gaan we ontwikkelen? Welke scholing is nodig? Hoe maken we het duurzaam?

Tot gauw! Willem Foorthuis 0610885963 w.r.foorthuis@pl.hanze.nl