Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Advertisements

Lees- en Taalproblemen
Positieve en Negatieve getallen
Digibordlessen rekenen mijn huis
Piramide thema: zomertijd
Figuur maken met coördinaten in vier kwadranten
Presentatie vergelijkingen oplossen Deel 2
AARDRIJKSKUNDE.
Negatieve getallen door Kees Vleeming
Vergelijkingen oplossen.
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
(De rest van de tijd besteden we aan het KiVa-spel)
Verbanden JTC’07.
Hoofdstuk 6 Allerlei verbanden.
digibordles: spinnen rekenbegrippen
Rekenen met negatieve en positieve getallen
Workshop hele getallen 1
H4 Statistiek Beelddiagram
Raadsels oplopend in moeilijkheidsgraad
Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.
Welke bij vliegt onder de bijenkorf?
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Nodig:1 bekertje Doosje met gewichten Schepje Schep in je beker zand totdat hij helemaal gevuld is. Weeg de gevulde beker in je hand. Pak nu een gewicht.
Kinderen effectief helpen met rekenen
Spel Politiek Nederland
Presentatie ouderbijeenkomst
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Deze les nieuwe opzet Instructietafel links in de klas
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Biolgie voor Jou. VMBO-BK.
Deze les Nabespreken toets Vervolg Verbanden
Hoe sterk is het verband tussen twee (procentuele) veranderingen.
Creativiteits- sessie
Deze les Nabespreken toets
Wat is het grootste getal
Les 4 : rekenen met tabellen
In 7 dagen Genesis 2:1 "Zo werden de hemel en de aarde gemaakt, en alle prachtige dingen die daarbij horen. Op de zevende dag was God klaar met zijn werk.”
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine Les 2: Oriëntatie
Les 1: Rekenen Zonder rekenmachine
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
Kennismaking met programmeren
Afronden Hoe moet je statistisch afronden? nr gehalte (mg /100g) 1
Rekenen Les 5: vermenigvuldigen en delen Les 6: Afronden met breuken en kommagetallen.
Bewerkingen 5de leerjaar.
Hoofdstuk 7: Handelsrekenen
Creativiteits- sessie
Rekenen Les 5: vermenigvuldigen en delen Les 6: Afronden met breuken en kommagetallen.
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine
Zeeslag Bron: csunplugged.org / csunplugged.nl.
Grootheden & eenheden TV Elektriciteit.
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
OPTELLEN & AFTREKKEN de basis
Rekenen met kommagetallen
Wetenschappelijk en significantie
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Hoofdstuk 17 Breuken basis. Hoofdstuk 17 Breuken basis.
Hoofdstuk 30 Negatieve getallen. Hoofdstuk 30 Negatieve getallen.
Machten en vierkantswortels van gehele getallen
G3 2 Machten met een gehele exponent en vierkantswortels M A R T X I
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine Les 2: Oriëntatie
De gehele getallen De gehele getallen De gehele getallen
Rekenen Verbanden les 1: gegevens verwerken Verbanden les 2: gegeven in tabellen.
De gehele getallen op een getallenas en in een assenstelsel
Gehele getallen vermenigvuldigen en delen
Soms handig om priemgetallen te gebruiken.
Verder rekenen met kommagetallen
Breuken optellen en aftrekken
Transcript van de presentatie:

Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4 Kees Vleeming

Positieve en negatieve getallen Getallen boven de 0 heten  positieve getallen  (+) Getallen onder de 0 heten  negatieve getallen  (-) Het getal 0 is NIET positief en NIET  negatief.

Getallenlijn Hoe meer naar rechts op de getallenlijn, hoe groter het getal is. De negatieve getallen staan dus links van de positieve getallen.

Kleiner dan, groter dan. De punt wijst naar het kleinste en de opening naar het grootste 2 < 5 kun je lezen als: 2 is kleiner dan 5 3 > 1 kun je lezen als: 3 is groter dan 1

Kleiner dan, groter dan: ezelsbruggetjes Er zijn vele manieren om het te onthouden:

Oefenen: neem over en vul in < of > in 4 … 2 -3 … 1 -4 … -2 6 … -1 -1 … -0,1 > <  

+ - - + Er was eens… een heks

De heks Grote ketel Twee soorten blokjes: Warme en koude + -

Blokjes bepalen temperatuur in de ketel Lege ketel? Dan is de temperatuur in de ketel 0°C Evenveel warme als koude blokjes in de ketel = 0°C Ze doet er twee warme bij: temperatuur = 2°C 3 warme eruit? Temperatuur is dan -1°C + - + + - + + - + -

Temperatuur veranderen Temp = -1°C Temperatuur veranderen kan op twee manieren: Blokjes in de ketel doen: Dit wordt een optelsom: 3 + -4 = -1 Blokjes uit de ketel halen: Dit wordt een aftreksom: 3 – 4 = -1 - - - + + - + Temp = -1°C - - - + + + + + +

Ik haal koude blokjes eruit, dus de temp gaat omhoog! Lastig sommetje Sommetjes als 4 - -3 zijn lastig. Denk aan de heks, en het komt goed: 4 - -3 = 7 Ik haal koude blokjes eruit, dus de temp gaat omhoog! Begin temp Iets uit de ketel halen - - - 3 koude blokjes

Oefenen: neem over en vul in -12 -14 -14,15 22 -25 -18 14,7 8 + … = -4 -5+ … = -19 7,03 + -21,18 = … … + -34 = -12 … + -12 = 10 24 + … = -1 13 + … = -5 15,4 + -0,7 =

Oefenen: neem over en vul in   12 - … = -4 -8 - … = 11 6,13 - -2,11 = … … - -32 = -16 … - -12 = 10 24 - … = -1,5 23 - … = -8 10,4 - -0,7=

De heks koopt een emmer Met mijn nieuwe emmer kan ik meerdere blokjes tegelijk erin of eruit scheppen!

3x Blokjes erin scheppen De temperatuur moet 24°C stijgen 3 × 8 = 24 De heks doet steeds 8 warme blokjes in de emmer Hoeveel emmers gevuld met 8 warme blokjes moet ze in de ketel gooien om de temperatuur 24°C te laten stijgen? 3x 3 × 8 = 24

+ × + = + 3 × 8 = 24 Positief getal, dus erbij scheppen! + × + = + Positief getal, dus erbij scheppen! 3 × 8 = 24 Ik doe er warme blokjes bij, dus de temp gaat omhoog! 3 keer de emmer gebruiken om blokjes erbij te scheppen Steeds 8 warme blokjes per schep.

Blokjes eruit scheppen Ze kan ook blokjes uit de ketel scheppen. De heks schept 3 × 5 koude blokjes uit de ketel: Wat gebeurt er dan met de temperatuur? 15 omhoog De som die hierbij hoort is: -3 × - 5 = 15 - - - - -

- × - = + - 3 × -5 = 15 Deze ‘min’ staat voor ERUIT scheppen - × - = + Deze ‘min’ staat voor ERUIT scheppen - 3 × -5 = 15 Ik haal koude blokjes eruit, dus de temp gaat omhoog! 3 keer de emmer gebruiken om blokjes eruit te halen Steeds 5 koude blokjes per schep.

Nog meer scheppen 24 omlaag - - - - - - Op een dag schept ze 4 × 6 koude blokjes erbij. Wat gebeurt er dan met de temperatuur? 24 omlaag De som die hierbij hoort is: 4 × - 6 = -24 - - - - - -

+ × - = - 4 × -6 = -24 Positief getal, dus erbij scheppen! + × - = - Positief getal, dus erbij scheppen! 4 × -6 = -24 Ik doe er koude blokjes bij, dus de temp gaat omlaag! 4 keer de emmer gebruiken om blokjes erbij te scheppen Steeds 6 koude blokjes per schep.

Laatste keer scheppen! 21 omlaag Op een dag schept ze 3 × 7 warme blokjes eruit. Wat gebeurt er dan met de temperatuur? 21 omlaag De som die hierbij hoort is: -3 × 7= -21

- × + = - - 3 × 7 = -21 Deze ‘min’ staat voor ERUIT scheppen - × + = - Deze ‘min’ staat voor ERUIT scheppen - 3 × 7 = -21 Ik haal warme blokjes eruit, dus de temp gaat omlaag! 3 keer de emmer gebruiken om blokjes eruit te halen Steeds 7 warme blokjes per schep.

Vermenigvuldigen met negatieve getallen   Regel Voorbeeld  

Oefenen: neem over en vul in      

Delen met negatieve getallen Het tegenovergestelde van vermenigvuldigen is delen. Voorbeeld 1) 6 × 4 = 24 24 : 6 = 4 Dit werkt ook met negatieve getallen: Voorbeeld 2) -8 × 5 = -40 -40 : -8 = 5

Delen met negatieve getallen   Regel Voorbeeld  

Oefenen: neem over en vul in -7 2 -9 11 -12 -96 30