Experimenteren als aanpak voor ongetemde problemen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verder met de persoonlijke aanpak
Advertisements

Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Methodiek om het doelbereik van het beleidsnota GIDEON te meten
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Taakinvulling door de rekenkamer
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Brug tussen beleidsuitvoering en beleidsonderzoek Marc van der Steeg (CPB/TIER)
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Welkom.
1 Uitrol Werkplein Noordoost Flevoland juni 2009 Werkplein Noordoost Flevoland.
Wat is Wajong? Masterclass maart 2010 Een paar feiten vooraf…. Beeldvorming Wajongers niet eenduidig In media en daarbuiten divers gepresenteerd Positief.
Cijfers over o.a. Europa Hans de Ruiter Gent, 19 november 2010.
Oplossingen van Zorg van de Zaak
Pantein 4 bedrijven Regio Brabant Noord Oost
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
Participatiewet vanaf 2015
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
IT-audit in de praktijk
Online video strategie. ALGEMEEN YouTube is 2 de grootste zoekmotor, na Google Zoekopdracht Google geeft steeds meer videoresultaten Kan gelijk waar en.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Life’s most persistant and urgent question is; What are you doing for others?
1. EVEN VOORSTELLEN… LEERDOELEN Je weet wat een bank is en doet. Je kent de (financiële) gevolgen van rood staan, kopen op afbetaling en een lening afsluiten.
Camille Coussée 1 BaTP B2 DEPRESSIE PREVENTIE.  Betekenis: voorkomen van een ziekte  Doel:  meer kwaliteit van leven  mensen minder/korter ziek 
,, Stand van zaken van (ook) uw sociale dienst Raadsbijeenkomst Gemeente Dordrecht 30 maart 2010.
,, Stand van zaken van (ook) uw sociale dienst Raadsbijeenkomst Gemeente Dordrecht 17 november 2009.
Voorlichting Stichting Philadelphia Zorg Wanneer heeft u recht op een WW uitkering? Er is relevant urenverlies (>5 uur/wk), geen recht op loondoorbetaling.
2 UWV historie in een notendop Vóór januari 2009 SUWI 1 januari 2002.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
UWV WERKbedrijf en werkgeversPAG 2 Deze presentatie UWV WERKbedrijf Missie, visie en ambities Dienstverlening Samenwerking gemeente Leudal – UWV WERKbedrijf.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
PhD guidance AN INSIGHT INTO THE GUIDANCE PROVIDED TO PHD CANDIDATES by the UM Staff Career Counselling Services and the Staff Development Centre (SDC)
1 Mijn Geldzaken. EVEN VOORSTELLEN… Na vandaag… Weet je wat een bank is en doet. Weet je waarom inzicht in je bankzaken belangrijk is Ken je de (financiële)
Uitdagingen voor onderzoeker en respondent Het dagboek van het budgetonderzoek.
Social Return Inzet van inkoop t.b.v. sociale doelstellingen Patrick de Lange Senior Adviseur RadarAdvies.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
Maatschappelijke kosten en baten (MKBA) van re-integratie van mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt Prof Dr Alex Burdorf ism Dr Merel Schuring Afdeling.
Slim in Werk Subsidie Presentatie OPOF 22 juni 2017
Budg€t Fun.
Procesverbetering in de Zorg
Het effect van je werk: zichtbaar maken van de waarde van bibliotheken
Vereniging Kleine Kernen Limburg Kristel Ashra, projectadviseur
Reken je (niet) rijk.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
(Bijna) iedereen doet het
Samenwerken & lobby Harde lessen & hoe nu verder.
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
EPSO Conference The Hague, April (11-) 12-13, 2018
Congres - Vormgeving van experimenten voor beter beleid
Vormgeving van experimenten voor beter beleid
Anti-dopingbeleid, een taak van alle verenigingen
Terugblik op 2015, vooruitblik naar 2016
Medewerkersbijeenkomst ontwikkelingen HbH
Doelgroep kwijt Kijkende naar de doelgroep EVB+ lijkt het wel of we onze doelgroep kwijt zijn. Zoek je op internet naar bijvoorbeeld LVB+ dan krijg je.
Anti-dopingbeleid, een taak van alle verenigingen
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
State of play Niek de Wit Directorate for Sustainability
Jannes Huisman Senior coach
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Anti-dopingbeleid, een taak van alle verenigingen
Chantal Roest, sr. WGA-specialist 18 maart 2019
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Transcript van de presentatie:

Experimenteren als aanpak voor ongetemde problemen Han van der Heul Senior Kennisadviseur UWV

Ongetemd probleem Verbeteren van dienstverlening aan werkloze werkzoekenden Inzicht krijgen in de effecten van dienstverlening Effecten op uitkeringsuitstroom en arbeidsparticipatie Effecten op werkzoekvaardigheden, houding en gedrag Weten wat werkt voor wie wanneer en waarom Ik neem u even mee in de wereld van UWV. Als organisatie zijn wij een ankerpunt op de arbeidsmarkt. Mensen krijgen met ons te maken bij verlies van werk, bij voorbeeld als de economie tegen zit, of als zij vanwege ziekte/arbeidsbeperkingen niet of minder kunnen werken. Het is dan onze missie om het verschil te maken door mensen van een (tijdelijk) inkomen te voorzien, zodat zij weer kunnen werken aan een nieuwe plek in het arbeidsproces. Enkele cijfers over UWV: Onze klanten geven ons gemiddeld een 7. Wij ontvangen dagelijks bijna 2.000 aanvragen voor een WW uitkering. Na toekenning van een uitkering hebben de mensen in 98% van de gevallen binnen 4 weken het geld op de rekening. Jaarlijks keren wij meer dan 21 miljard euro uit aan uitkeringen (WW, WIA, WAO en Wajong) Wij ontvangen dagelijks 25.000 telefoontjes (en ruim 30.000 documenten) en op dit moment staan er zo’n 65.000 vacatures op onze website werk.nl, de grootste vacatureportal van Nederland. Het werk doen wij met 19.000 collega’s verspreid over Nederland en ik kan u verklappen dat jaarlijks bijna 200.000 media publicaties over UWV verschijnen. Daarmee zijn wij een van de meest genoemde overheidsuitvoerders van Nederland. UWV heeft ruim 1,4 miljoen klanten en in 2014 vonden 253.000 mensen werk mede door onze hulp. Wij hebben maandelijks bijna 7 miljoen bezoeken aan onze websites werk.nl en UWV.nl. Tussen 2012- 2018 moeten wij structureel oplopend tot bijna 500 miljoen bezuinigen. In mijn verhaal wil ik duidelijk maken hoe wij als UWV vanuit het klantperspectief onze dienstverlening aan met name klanten met een WW-uitkering hebben ingericht en de rol daarin van digitale dienstverlening. Het thema van uw congres. Vandaar de vraag: wat kunnen wij voor de klant doen?. Daarnaast wil ik schetsen welke lessen wij geleerd hebben uit onze zoektocht naar hoe wij digitale dienstverlening kunnen inbedden in onze dienstverlening. Die lessen wil ik graag aan u overbrengen. Vandaar de vraag: wat kan ik voor u doen?

Experimenteren, hoe? Voor vaststellen effect is een vergelijkingsmaatstaf nodig -> constructie controlegroep (of controlesituatie) Methoden effectevaluatie: Ex post data-analyse: controlegroep achteraf Pilots: controlevestigingen, maar vooral om te ontwikkelen Praktijkexperimenten (RCTs): controlegroep vooraf 1e bullet The main reason for our redesign and - as a consequence - our fast development of E services - was austerity - imposed by government. Public means should be used in the most efficient way The Budget in 2011: 490 million 2015 : 240 million Staff 2011: 5000 fte 2015: 2400 fte 2e bullet: Government required effcient use of public means: most citizens are self-reliant and therefore face to face services should be provided the those jobseekers who require them most 3e bullet: It was the right time to introduce e-ersvices. There was a growing usage of digital services by Dutch citizens (online banking, tax administration, internet shopping) 3 3

Experimenten UWV Effectevaluaties WW: ‘natuurlijk experiment’: ingekochte & eigen dienstverlening UWV twee deelstudies: ‘Een goed gesprek werkt’ + ‘Re-integratiedienstverlening: Wat werkt voor wie en wanneer?’ Intensieve dienstverlening versus basisdienstverlening ACE: Activering en Controle heeft Effect Trainingsprogramma 50+: Succesvol naar werk ABZ: Activering Breder Zoekgedrag Speeddates (met uitzendbureaus) Effectiviteit Nieuwe dienstverlening WW 1e bullet The main reason for our redesign and - as a consequence - our fast development of E services - was austerity - imposed by government. Public means should be used in the most efficient way The Budget in 2011: 490 million 2015 : 240 million Staff 2011: 5000 fte 2015: 2400 fte 2e bullet: Government required effcient use of public means: most citizens are self-reliant and therefore face to face services should be provided the those jobseekers who require them most 3e bullet: It was the right time to introduce e-ersvices. There was a growing usage of digital services by Dutch citizens (online banking, tax administration, internet shopping) 4 4

Leren experimenteren Wat kan er mis gaan? (opstart)problemen in organisatie/uitvoering dienstverlening Experiment te beperkt (kleine interventie, aantallen) Verlokking van de controlegroep (prestatieafspraken) Sterk geloof in nut dienstverlening (ethisch bezwaar) Help, geen effect! (angst voor uitkomsten) 1e bullet The main reason for our redesign and - as a consequence - our fast development of E services - was austerity - imposed by government. Public means should be used in the most efficient way The Budget in 2011: 490 million 2015 : 240 million Staff 2011: 5000 fte 2015: 2400 fte 2e bullet: Government required effcient use of public means: most citizens are self-reliant and therefore face to face services should be provided the those jobseekers who require them most 3e bullet: It was the right time to introduce e-ersvices. There was a growing usage of digital services by Dutch citizens (online banking, tax administration, internet shopping) 5 5

Vijf voorwaarden Experiment zo inrichten dat: Kans op het aantonen van een effect zo groot mogelijk is Uitvoering en klanten zo min mogelijk worden belast Beleid en uitvoering er zoveel mogelijk baat bij hebben Zorg voor draagvlak vooraf! (roadshow: voorlichting, vragen, verwachtingsmanagement) Blijf de uitvoering van het experiment monitoren! 1e bullet The main reason for our redesign and - as a consequence - our fast development of E services - was austerity - imposed by government. Public means should be used in the most efficient way The Budget in 2011: 490 million 2015 : 240 million Staff 2011: 5000 fte 2015: 2400 fte 2e bullet: Government required effcient use of public means: most citizens are self-reliant and therefore face to face services should be provided the those jobseekers who require them most 3e bullet: It was the right time to introduce e-ersvices. There was a growing usage of digital services by Dutch citizens (online banking, tax administration, internet shopping) 6 6

Een kleine quiz (1) Met hoeveel neemt de kans op werk voor werkzoekenden gemiddeld toe door de inzet van dienstverlening? 0%punt (30% -> 30%) 3%punt (30% -> 33%) 9%punt (30% -> 39%) 18%punt (30% -> 48%) 1e bullet The main reason for our redesign and - as a consequence - our fast development of E services - was austerity - imposed by government. Public means should be used in the most efficient way The Budget in 2011: 490 million 2015 : 240 million Staff 2011: 5000 fte 2015: 2400 fte 2e bullet: Government required effcient use of public means: most citizens are self-reliant and therefore face to face services should be provided the those jobseekers who require them most 3e bullet: It was the right time to introduce e-ersvices. There was a growing usage of digital services by Dutch citizens (online banking, tax administration, internet shopping) 7 7

Een kleine quiz (2) Hoe lang duurt het gemiddeld om de effecten van dienstverlening aan werkzoekenden vast te stellen? 6 maanden 12 maanden 24 maanden 36 maanden 1e bullet The main reason for our redesign and - as a consequence - our fast development of E services - was austerity - imposed by government. Public means should be used in the most efficient way The Budget in 2011: 490 million 2015 : 240 million Staff 2011: 5000 fte 2015: 2400 fte 2e bullet: Government required effcient use of public means: most citizens are self-reliant and therefore face to face services should be provided the those jobseekers who require them most 3e bullet: It was the right time to introduce e-ersvices. There was a growing usage of digital services by Dutch citizens (online banking, tax administration, internet shopping) 8 8

Tot slot Basisregel effectmeting: Of je doet het goed, of je doet het niet. Geen halfbakken werk! Dank voor uw belangstelling 1e bullet The main reason for our redesign and - as a consequence - our fast development of E services - was austerity - imposed by government. Public means should be used in the most efficient way The Budget in 2011: 490 million 2015 : 240 million Staff 2011: 5000 fte 2015: 2400 fte 2e bullet: Government required effcient use of public means: most citizens are self-reliant and therefore face to face services should be provided the those jobseekers who require them most 3e bullet: It was the right time to introduce e-ersvices. There was a growing usage of digital services by Dutch citizens (online banking, tax administration, internet shopping) 9