ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Welkom bij Leefstijl.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Sociale inclusie.
Hogescholen in Dialoog
Albert de Boer IJsselgroep
Begeleiding van kinderen met zorg
Ludo Daems.
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Communicatie met ouders
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Agenda: Situering Planning en locatie bepalen Kennismaking en leervragen.
Solliciteren: wat wil ik?
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Groep 7 De volgende stap. Tankertanker Design Example text Go ahead and replace it with your own text. This is an example text. Your own footerYour Logo.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 9. VANDAAG:  Herhaling lesstof en leerstof van alle bijeenkomsten.  Pak pen en papier en ga in 2-tallen zitten.  Neem.
Ouderraad 7 december.
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Schoolmaatschappelijk werk. Betekenis Schoolmaatschappelijk werk biedt een goede aanvulling voor vragen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Schoolmaatschappelijk.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Informatieoverdracht PO-VO (onderdeel van project Effectief schakelen) Esmee Hornstra, PO-Raad.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Welkom.
Regels in school Leerlingen van groep 1/2 van CBS De Gearrin:
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Informatieavond september 2016
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Hand-Out.
Van zenden en terugzenden naar samenwerken ten behoeve van het kind
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Ouders in Rotterdam Zuid

Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Betrokken ouder, tevreden ouder
Arline Spierenburg november 2018
blok 1 les 4: samen praten samen leren
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Workshop Afspraken maken
Hoe volgen wij onze kinderen?
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING” POVO THEMABIJEENKOMST OKTOBER 2016 DANIELLE KLOOSTERMAN TINEKE VAN ALPHEN

SAMEN HET BESTE VOOR HET KIND PARTNERS ZIJN GELIJKWAARDIG; DE OUDERS KENNEN HET KIND IN VERSCHILLENDE LEEFTIJDSFASEN, IN VERSCHILLENDE SITUATIES. KENNEN DE TALENTEN EN BEPERKINGEN VAN HET KIND. HET KIND IS OOK PARTNER EN KENT ZIJN/HAAR WENSEN, AMBITIES EN VERWACHTINGEN T.A.V. HET VERVOLGONDERWIJS. DE LERAAR HEEFT SPECIFIEKE KENNIS OVER HOE HET KIND LEERT, HET GEDRAG EN WERKHOUDING VAN HET KIND, DE LEERPRESTATIES VAN HET KIND. SAMEN HET BESTE VOOR HET KIND

DIALOOG DE PARTNERS: OUDERS, KIND EN LERAAR “ DENKEN SAMEN OP”. WEDERZIJDS INFORMATIE, WENSEN, AMBITIES, MOGELIJKHEDEN, UITWISSELEN EN ZO KOMEN TOT EEN ADVIES. DIALOOG; OPEN STAAN VOOR ELKAAR, LUISTEREN, OM TOELICHTING VRAGEN, HET PERSPECTIEF VAN DE ANDER WILLEN NEMEN. MEE BEGINNEN IN GROEP 7. DIALOOG

STARTGESPREK INDIVIDUEEL STARTGESPREK TUSSEN OUDERS, KIND EN LERAAR. ONDERWERPEN VAN GESPREK ZIJN DE VERWACHTINGEN EN WENSEN VAN HET KIND OVER WAT HET WIL BEREIKEN, DE KANSEN DIE DE LERAAR ZIET, DE AMBITIES VAN DE OUDERS. DOEL IS SAMENWERKEN OM GEMEENSCHAPPELIJKE DOELEN VAST TE STELLEN EN HIERAAN SAMEN TE WERKEN. AFSPRAKEN MAKEN. INDIVIDUEEL GESPREKSARRANGEMENT SPREEK CONTACTMOMENTEN AF OP BASIS VAN DE ONTWIKKELINGSBEHOEFTEN VAN HET KIND. VARIANTEN: TWEE KEER PER JAAR SPARREN; VAKER EEN GESPREKJE; HUISBEZOEK; TIJDELIJK INTENSIEF CONTACT; CONTACT OP BEPAALDE MOMENTEN BIJV. RAPPORT, TOETS. GESPREKKEN: CONTACT, VERTROUWEN EN VERBONDENHEID Creëren. EFFICIENT EN OP MAAT WERKEN.

BASALE ASPECTEN VAN COMMUNICATIE; VERTROUWEN, RESPECT, EMPATHIE. BELEMMERINGEN TAAL. VAKTAAL, OPLEIDINGSNIVEAU, NEDERLANDS ALS 2E TAAL VAN DE OUDERS. FRUSTRATIE DOOR ONZEKERHEID OVER WAT HET BESTE IS VOOR HET KIND. DOOR HET GEVOEL NIET GEHOORD TE WORDEN. DOOR MISVERSTANDEN. PROFESSIONELE VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE LERAAR VOOR CONSTRUCTIEVE COMMUNICATIE. REFELCTEER OP JE STIJL VAN COMMUNICEREN. ONTWIKKEL “GEREEDSCHAP”. VRAAG EEN COLLEGA, DE IB-ER, HET GESPREK MEE VOOR TE BEREIDEN EN/OF ERBIJ TE ZIJN. DUO’S: VERDEEL DE OUDERS . VOER SAMEN HET GESPREK. DIVERSITEIT