Algemene vergadering LOP Sint Truiden basisonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Advertisements

SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Aanmelden en inschrijven Schooljaar Infomoment 16 januari 2013 Maria Assumptalyceum Laken
Een initiatief van.
Brede school in Berkenbos
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Welkom Algemene vergadering LOP Aalst BaO. Agenda (1)  Verwelkoming en inleiding door de voorzitter  Werking LOP Aalst Basisonderwijs  Korte voorstelling.
Inschrijven in een kleuter - of lagere school in Halle
Lokaal overlegplatform Gent Basisonderwijs algemene vergadering maandag, 12 juni 2006.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
AV LOP/SO Gent WELKOM Gelijke Onderwijskansen Lokaal Overlegplatform Gent Secundair onderwijs.
AV LOP/SO Gent WELKOM Gelijke Onderwijskansen Lokaal Overlegplatform Gent Secundair onderwijs.
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom?
LOP Basisonderwijs Temse
LOP Turnhout BaO 21/03/2017 Armoede en school LOP Turnhout BaO 21/03/2017
Naar een aanmeldingssysteem voor LOP Antwerpen secundair onderwijs*
Scheurkalender aanmelden en inschrijven
Sint-Niklaas en Beveren
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Thema extra kansen (website) in het LOP BaO en SO Genk
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Workshop basisonderwijs
Hasselt LOP BaO en SO Algemene Vergadering
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
Voortgangsrapport schooljaar
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Opleiding voor schoolsecretariaten
Algemene Vergadering LOP Ronse Basis 22 mei 2017
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Info-avond aanmelden Welkom LOP/SO Gent.
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Plenaire vergadering dinsdag 10 oktober 2017
Dinsdag 18 november u – 11u, zaal 1924 Stayen
Campusvoorrang Algemene Vergadering 4 juni 2012.
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Nieuw inschrijvingsrecht
Voorstel AV lop Antwerpen basis 29 augustus 2012
AV 4 juni 2014 LOP Antwerpen basisonderwijs
LOP Secundair onderwijs
LOP secundair onderwijs
Draaiboek inschrijvingsbeleid
LOP Antwerpen Basisonderwijs 03/02/2016
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Inleiding campusvoorrang
Nieuw kader inschrijvingsrecht
AV 4 juni 2013 LOP Antwerpen basisonderwijs
DAGORDE - LOP ANTWERPEN SECUNDAIR
Voortgangsrapport schooljaar Lokaal overlegplatform
Aanmelden in LOP-regio Grimbergen, Machelen, Vilvoorde www
Buitengewoon onderwijs en het inschrijvingsdecreet
LOP BaO Dilsen-Stokkem LOP SO Dilsen-Stokkem – Maasmechelen
Het nieuwe decreet in 10 vragen
Coördinatievergadering 16 november 2018
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Inschrijvingsbeleid Werkgroep inschrijvingsbeleid 3 juni 2016.
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Inschrijvingsdata Gelijke Onderwijskansen
Algemene LOP-vergadering 12 juni 2012
Scheurkalender inschrijven voor schooljaar
Algemene Vergadering LOP Ronse Basis
Infosessie aanmelden 2019 Merelbeke – 28 januari 2019.
Transcript van de presentatie:

Algemene vergadering LOP Sint Truiden basisonderwijs Woensdag 21 mei 2014 Van 9u – 11u.30

Agenda Verslag 15 januari ‘14 Coöptatie VZW in-Z, Annemie Seron Inschrijfbeleid en fairplay LOP beleidsplan 2014-2019 Feedback van en aan de flankerende werkvloer: Talenten in zicht Presentatie leerlingenstromen in Sint-Truiden

Coöptatie LOP kan relevante partners coöpteren waardoor ze stemgerechtigd lid worden van de AV ‘vzw In-Z’ zet in op brede school in Sint-Truiden Annemie Seron coördineert het project en stuurt de medewerkers aan Sint-Vincentius Albert Geerts Goedkeuring door AV?

Evaluatie inschrijfbeleid ’14 - ’15 Inschrijvingen zijn goed verlopen. 13 weigeringen gemeld aan het LOP. Alle kinderen hebben een plaats in een andere school gekregen. Er is geen sprake van een capaciteitsprobleem. Sociale mix is nog niet gerealiseerd. Scholen met algemene capaciteitsdruk en/of capaciteitsdruk in één of ander contingent kunnen wel aan sociale mix werken. Andere scholen niet.

Goedkeuring afsprakennota 2015-2016 maandag 2 februari – vrijdag 13 februari brussen, KvP, campusvoorrang maandag 2 maart – vrijdag 27 maart dubbele contingentering maandag 30 maart – vrijdag 3 april opvissen van uitgestelde leerlingen  om in te schrijven of te weigeren vanaf maandag 20 april vrije inschrijvingen De afsprakennota wordt in grote lijnen overlopen

Wijzigingen regels inschrijvingsrecht Dubbele contingentering: enkel verplicht voor instapklas, 1KK en 1e leerjaar. Argument: planlast directies verminderen, in die jaren kan effectief aan sociale mix gewerkt worden Verplichting vrije plaatsen mee te delen (per contingent) op 3 tijdstippen IND-leerlingen: Diploma moeder Schooltoelage

Hoe verder? Regelgeving treedt in werking op 1 september en geldt voor elke inschrijving voor 2015-2016 ! Dagelijks bestuur neemt wijzigingen inschrijvingsrecht en hun consequenties begin volgend schooljaar op Suggesties van de leden van de AV aan het DB?

Goedkeuring bemiddelingsprocedure LOP bemiddelt Automatisch als het om een kind met bijzondere onderwijsnoden gaat waar de draagkracht in het gewoon onderwijs wordt overschreden (wordt gewijzigd door het M-decreet) Op vraag van ouders of andere belanghebbende Bemiddelingscel heeft een nota uitgewerkt. Meegestuurd met de uitnodiging. Vragen? Goedkeuring door AV?

Opdracht ‘fairplay’ Aanleidingen om stil te staan rond ‘fairplay’ Afspraken inschrijfbeleid moeten door alle scholen nageleefd worden Uitspraken van professionelen (zowel onderwijs als welzijn) over scholen die niet neutraal/objectief zijn Streven naar sociale mix en het belang ervan leeft onvoldoende op de werkvloer Doorsturen anderstalige nieuwkomers naar scholen die ervaring hebben met anderstaligen is net niet de bedoeling van sociale mix Schoolshoppende ouders die zonder meer ingeschreven worden in de loop van het schooljaar Beeldvorming bij leerlingen over secundaire scholen

Voorstel fairplay Een charter, een engagement van de partners van het LOP Dat door alle LOP-partners ondertekend wordt Dat iedere LOP-partner met zijn achterban opneemt Met aandacht voor positieve beeldvorming van elke school in Sint-Truiden

LOP-beleidsplan 2014-2019 Werkmoment opfrissing missie LOP Sint-Truiden BaO Wat doet het LOP Sint-Truiden? Wat maakt(e) het LOP uniek? Wat betekent het LOP voor wie? Wat betekenen de LOP-leden voor elkaar? Welke waarden koppel je aan dit alles?

Een ‘frisse’ missie voor LOP ST BaO Periode 2014 – 2019. Dus lange termijn! Elke tafel duidt een ‘kapitein’ en verslagnemer aan Elke tafel bespreekt de vragen en zoekt antwoorden Elke tafel formuleert ahv van de antwoorden een krachtige en kernachtige mission statement voor het LOP Sint-Truiden basisonderwijs Elke tafel formuleert haar 3 belangrijkste waarden die de LOP-tafel moet hanteren

Presentaties tafels Ronde 1 Elke tafel presenteert haar mission statement Ronde 2 Elke tafel presenteert haar waarden top-3 De voorzitter reflecteert op de ‘oogst’

Toekomstvisie en ambities tegen 2019 Welke ontwikkelingen zie je nu al belangrijk worden in de toekomst? Waar moet het LOP heel concreet meer ‘grip’ op krijgen? Hoe moet het LOP met nieuwe ontwikkelingen omgaan?

Decretale opdrachten Welke (nieuwe) acties zijn nodig om resultaten te boeken i.k.v. decretale opdrachten? Wat zijn in de decretale opdrachten lokale prioriteiten? Welke resultaten beoogt het LOP tegen 2019? Wat zijn de ambities van het LOP op lange termijn?

Decretale opdrachten Inschrijvingsrecht en –beleid, sociale mix, anderstalige nieuwkomers Kleuterparticipatie Engagementsverklaring school – ouders Omgevingsanalyse: Kwantitatieve OA Kwalitatieve OA

Worldcafé Er is een tafel voor elke opdracht Wat zijn ambities van het LOP als tafel? Welke acties moeten er plaats vinden in het LOP? Welke acties moeten er plaats vinden op het terrein? Welke resultaten worden met deze interne en externe acties beoogd?

Lokale prioriteiten CEGO is structurele partner van de stad om samen met scholen/scholengemeenschap en LOP aan de slag te gaan rond ‘talenten in beeld’ … duurzaam … structureel (engagement voor 5 jaar) Iedere school werkt rond talenten! Niet iedere school doet dit even expliciet Ouders als meer betrokken partner Vraag van CEGO om jaarlijks structureel een plek te krijgen in de LOP-jaarplanning

Lokale prioriteiten Een talentgerichte studiekeuze van het lager naar het secundair VSK werkt filmmateriaal af Leerkrachten participeren aan het project Nieuwe aanvraag bij provincie Focus op ouders. Ouders spelen cruciale rol. CLB als actor. Dave Hendrickx. Juni weten we of project gesubsidieerd wordt.

De werkvloer aan het woord Nieuwe ontwikkelingen Huis vh Kind bundelt alle initiatieven naar ouders OCMW pakt kinderarmoede structureel aan Brede school focust op talenten en taal in vrije tijd Stad ST heeft een structurele samenwerking met CEGO voor de komende 5 jaar. 3 luiken: Schoolinterne procesbegeleiding (vraaggestuurd) Leergroep voor leerkrachten LOP (AV en DB) opnieuw al reflectie en bijsturingstafel?

Aantal leerlingen gewoon basisonderwijs Sint-Truiden

Vergelijking kenmerken stromen

Melveren-Kortenbos-Metsteren Wilderen-Runkelen-Gorsem-Duras Zepperen Noo West Cen Oost Zuid Brustem-Ordingen-Aalst Halmaal-Bevingen -Kerkom Engelmanshoven Gelinden/Groot Gelmen Velm

Noo West Oost Zuid WEST: 4 GO! BS Klavertje Vijf: 2 vest. Vrije BS Sint-Rita Gorsemweg 59 Grevensmolenweg 16 CENTRUM: 5 GO! BS Schuttershof Zoutstraat 67 Vrije BS - Klim-Op Gootstraat 12 Ursulinenstraat 16 Vrije BS Sint-Trudo Diesterstraat 1 Stenaartberg 2 Vrije BS - Klim-Op Begaardenbosstraat 58 Vrije BS ‘t Zonnetje Vrije BS – Het Blavierke GO! BS Wilderen ●● ● ● ZUID: 2 GO! BS Schuttershof Slagmolenstraat z/n Vrije BS Sint-Rita Halmaalweg 121 ●●●● Noo West Oost ●● ●●● ●● ●● Zuid GO! freinetschool Het Wijdeland Vrije BS - De ◌Boomhut: 3 vest. OOST: 2 GO! BS Schuttershof Tichelrijlaan 1 Vrije BS Sint-Trudo Zepperenweg 109 Vrije BS Sint-Trudo Naamsesteenweg 290 GO! BS Engelmanshoven – Gelinden: 2 vest. ●●●● Belangrijk om te weten welke scholen in welke gebieden liggen: scholen erg ongelijk verdeeld per gebied: gaande van geen school in gebied “Noord” tot 5 scholen in gebied “Centrum” Vrije BS ‘t Vlindertje ● ● ●●

% indicatorleerlingen WONEND in gebied (Beide enkel gewoon onderwijs) 63 46% 358 24% 240 40% 238 32% 395 21% 211 249 50% 327 25% 262 28% 39456% 274 303 47% Aantal leerlingen & % indicatorleerlingen WONEND in gebied (Beide enkel gewoon onderwijs) Zepperen Wilderen-Runkelen-Gorsem-Duras Gelinden/Groot Gelmen Brustem-Ordingen-Aalst Melveren-Kortenbos-Metsteren Oost Halmaal-Bevingen -Kerkom Velm Noo Cen West Zuid Engelmanshoven

“Gebiedstrouw” + richting uitstroom

“Gebiedstrouw” algemeen Verschil IND – niet IND Dit duidt erop dat er nauwelijks verschil is qua algemene gebiedsgetrouwheid tussen indicator en niet-indicatorleerlingen. Als indicatorleerlingen buiten hun woongebied naar school gaan, blijven ze wel eerder in Sint-Truiden.

Schoolgaand in eigen gebied, % per contingent (1/2)

Schoolgaand in eigen gebied, % per contingent (1/2)

Leerlingenstromen tussen gebieden in Sint-Truiden 1/2 (van en naar gebieden in rand) ≥ 10 leerlingen Melveren-Kortenbos-Metsteren Wilderen-Runkelen-Gorsem-Duras Zepperen 50 lln Noo West Oost Zuid = niet-indicatorleerlingen = indicatorleerlingen Brustem-Ordingen-Aalst 23 lln Halmaal-Bevingen -Kerkom Engelmanshoven Dikte pijl stemt overeen met grootte van leerlingenstroom. Ik heb enkele cijfertjes als voorbeeld erbij gezet. De allerdunste pijlen betreffen dus 10 leerlingen Gelinden/Groot Gelmen Velm

Leerlingenstromen tussen gebieden in Sint-Truiden 2/2 (van en tussen centrumgebieden) ≥ 10 leerlingen 25 lln Oost Noord West Zuid Centrum = niet-indicatorleerlingen = indicatorleerlingen 68 lln

Hoe verder? Dagelijks bestuur neemt dit ter harte Analyseert en bespreekt ten gronde Wordt vervolgd

Dank u en een prettige vakantie