Impact Overstromingen Drinkwatervoorziening

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

Personeel op maat, maat in personeel
Effecten van mogelijke zoetwater strategieën deskundigensessies gebruiksfuncties februari 2012.
Communicatie en draagvlak
RIS3: Theorie, praktijk en dilemma’s
Maximale hypotheek berekenen en maandlast berekening afstemmen op toekomst plannen, wonen, werken en vrije tijd Hypotheek berekenen Waarschijnlijk is het.
Verfijning knelpuntenanalyse Mogelijke strategieën
Financiële sturing van het sociale domein in Eindhoven
LEZING DELTAPROGRAMMA
Project “Overstromingen Haaglanden” Ger van Opstal projectmanager
Oefeningen sociale agogiek
Oefeningen sociale agogiek
Planning: Maak opdracht 11 (5 min) Uitleg p1.2 deel 1 (15 min)
Investeringsstrategie 2010 – 2020 cie Wonen 25 juni 2008.
Incidentscenario transport gevaarlijke stoffen
BESCHERMING VITALE INFRASTRUCTUUR
Bestuurlijke keuzevrijheden 1 december BESTUURLIJKE KEUZEVRIJHEDEN Niet los te zien van BEVOEGDHEDEN van OVERHEDEN.
1 Samenwerking in de keten Toegevoegde waarde of illusie ?
Omgaan met natuurlijke hulpbronnen Examenvragen
DP2015 Deltabeslissingen: Kaders voor een nieuwe generatie Deltawerken
Adaptatie aan overstromingsrisico Bestuurlijke aspecten van risicozonering in de RO Nico Pieterse, Joost Tennekes, Leo Pols en Kersten Nabielek.
Informatiebijeenkomsten regionaal risicoprofiel
6 stappen in Risico management
Albert Klein Tank 14 November 2009 Klimaatscenario’s: wat staat ons te wachten?
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Vitale infrastructuur: waterrobuustheid Nederlandse ziekenhuizen
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
Verkennende Impactanalyse Cees van Westrenen
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
1 VAN VISIE NAAR UITVOERINGSPROGRAMMA regiobijeenkomsten maart/april 2016 Truus Steenbruggen Provincie Fryslân.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
Baten ondergrond Drechtsteden Martijn Blom en Mark in ‘t Veld.
Congres 2016 “Kerk in Uitvoering” Welkom bij de workshop Geld Door: Huib van der Burg, portefeuillehouder ‘geld’
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Werkpakket 2: Veerkracht Klimaatschokken Barbara Tempels & Els Terryn Prof. Georges Allaert AMRP (Ugent)
Zicht op elke druppel Arjan Budding Marije Stronks Waterschap Vallei en Veluwe.
Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) Randprogramma 19 januari 2009.
Klimaatverandering en schade Alex Hoen, Verbond van Verzekeraars 4 februari 2016.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Bewoners, ruimtelijke ontwikkelingen en overstromingsbeheer: een co- evolutionaire benadering WP2: Veerkracht.
PRESENTATIE ENERGIE OPSLAG René van Hartingsveldt Directeur Eurotronic B.V. Alphen aan den Rijn 27 september 2016.
Volkshuisvestingsbeleid Brummen. Aanleiding nieuwe woonvisie Huidige woonvisie verouderd. Andere woningmarkt / vragersmarkt. Betaalbaarheid. Regelgeving:
Project Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Versterking Veiligheidsregio’s Themaweek uitval nutsvoorzieningen Veiligheidsregio Zeeland.
RO & Milieu Gedwongen vriendschap onder de Omgevingswet? Sandra Anzion
Dagondersteuning (WMO – algemene voorziening) Overgang
Gastcollege Waterveiligheid
Noord-Brabant, klimaatbestendig en waterrobuust
Per (klimaat)gebied zullen de schadelijke gevolgen anders zijn
Toelichting jaarrekening 2016
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
in de gemeente Dordrecht
Toekomstige veranderingen:
POV-dag 2017: Delen, durven & doen!
POV Systeemuitwerking Hoogwaterperspectief Overijsselse Vecht
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Waterveiligheid.
Sociale maatregelen drinkwater: preventie op maat
Werken aan werkvermogen
Goederenstroom Voorraad.
Nationale Omgevingsvisie
Een veilige leefomgeving?
Hoe brengen we vraag en aanbod bijeen
Klimaatadaptatie en waterkwaliteit
De diftar-paradox: een inleiding Koos van Dael
Waterkwaliteit Resultaten eerder onderzoek in beeld | 6 november 2018
Voorkant optie 1. (moet nog worden herzien)
De emancipatie -machine snort van 0 tot 100 Jong geleerd én oud gedaan
Transcript van de presentatie:

Impact Overstromingen Drinkwatervoorziening Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie Vitale en Kwetsbare Functies Regionale en Nationale Ontmoeting, Den Haag, 8 oktober 2015 Jozef van Brussel Opgaven: Minimaliseren risico’s verstoring Blijven functioneren (nood) drinkwatervoorziening

South Carolina 6 oktober 2015

Impactanalyse Drinkwater Aantal getroffenen: 1,6 – 2,9 mln Uitgevallen productiecapaciteit: 5 – 19% Benodigd nooddrinkwater: 800.000 flessen + 400 flexitanks Gevolgen evacuatie: 0,5 -1,6 mln preventief en 90% na 2 dagen? Hersteltijd: 6000 km leiding, 0,5 – 2 jaar Rivierscenario grootste impact, kust langste hersteltijd Scenario’s: 3 extreme dreigingsbeelden (Kustscenario, Rivierscenario, Overgangsscenario) zijn basis risicokaart, gemiddeld maatgevend scenario Deltaprogramma (opgebouwd uit tientallen scenario’s), geen extreme regenval of overstromingen regionaal watersysteem. Zetten we in op het juiste scenario? Aantal getroffenen -> geen drinkwater tussen 1,6 en 2,9 miljoen mensen Uitgevallen productiecapaciteit: 5% kustscenario, 8% overgangscenario en 19% rivierscenario (productie- en distributiepompstations, aanjagers, winningen, voorzuiveringen) Uitval waterleidingnet, maar ook riolering/rwzi’s Benodigd nooddrinkwater achterblijvers (tussen 1,1 en 1,3 miljoen op basis van preventieve evacuatiefracties): Tussen 650.000 en 800.000 flessen nodig en tussen de 300 – 400 flexitanks (10M3). Is er voldoende voorraad? Tekort aan flessen. Evacuatie (tussen 0,5 en 1,6 miljoen mensen, maar na 2 dagen 90% van de mensen?) Gevolgen verschuiving drinkwatervraag (sector is robuust, maar kan de productiecapaciteit dat aan?) Wat is de hersteltijd? Schatting 6000 km leiding moet hersteld worden, duurt 0,5 jaar – diverse jaren Rivierscenario heeft grootste impact, kustscenario de langste hersteltijd

Scenario’s Stellingen Deze extreme scenario’s (Risicokaart) en het gemiddeld maatgevend scenario (Deltasprogramma) dekken in onvoldoende mate het werkelijke spectrum. 2. We moeten extreme regenval en overstroming van regionale watersystemen meenemen. Scenario’s: 3 extreme dreigingsbeelden (Kustscenario, Rivierscenario, Overgangsscenario) zijn basis risicokaart, gemiddeld maatgevend scenario Deltaprogramma (opgebouwd uit tientallen scenario’s), geen extreme regenval of overstromingen regionaal watersysteem. Zetten we in op het juiste scenario? Aantal getroffenen -> geen drinkwater tussen 1,6 en 2,9 miljoen mensen Uitgevallen productiecapaciteit: 5% kustscenario, 8% overgangscenario en 19% rivierscenario (productie- en distributiepompstations, aanjagers, winningen, voorzuiveringen) Uitval waterleidingnet, maar ook riolering/rwzi’s Benodigd nooddrinkwater achterblijvers (tussen 1,1 en 1,3 miljoen op basis van preventieve evacuatiefracties): Tussen 650.000 en 800.000 flessen nodig en tussen de 300 – 400 flexitanks (10M3). Is er voldoende voorraad? Tekort aan flessen. Evacuatie (tussen 0,5 en 1,6 miljoen mensen, maar na 2 dagen 90% van de mensen?) Gevolgen verschuiving drinkwatervraag (sector is robuust, maar kan de productiecapaciteit dat aan?) Wat is de hersteltijd? Schatting 6000 km leiding moet hersteld worden, duurt 0,5 jaar – diverse jaren Rivierscenario heeft grootste impact, kustscenario de langste hersteltijd

Evacuatie Stellingen Evacuatiefracties bepalen drinkwatervraag adoptiegebied en overstromingsgebied. Regie van de overheid is beperkt. Stelling evacuatie: Tijdige risicocommunicatie is nodig dat achterblijvers voor hun drinkwater grotendeels zelfvoorzienend moeten zijn (vul tijdig flessen/pannen/badkuip!) Beschikken drinkwaterbedrijven over voldoende capaciteit om uitval van pompstations/bronnen op te kunnen vangen en eventuele evacués van drinkwater te kunnen voorzien? Aan welke criteria moet de hiervoor benodigde wateronttrekking dan voldoen? Mogen drinkwaterbedrijven de maximale technische (en zuiverings)capaciteit gebruiken van hun winputten, of alleen de vergunde capaciteit? Hoe mee te wegen dat de maximale technische capaciteit niet altijd langdurig kan worden geleverd? Tijdige risicocommunicatie is nodig: achterblijvers moeten zelfvoorzienend zijn Beste risicostrategie is alle kaarten zetten op evacuatie van getroffenen

Ruimtelijke Adaptatie Stellingen Robuust ontwerpen van vitale systemen is nodig: toekomstige drinkwaterlocaties moeten weer hoger in het watersysteem worden gesitueerd, ook als dit gevolgen heeft voor de beekdalen We moeten voorrang geven aan de gevolgen van klimaatverandering voor de waterkwaliteit omdat dit risico voor de drinkwatervoorziening groter is Uit oogpunt van bestrijding van verdroging is een aantal jaren geleden de keuze gemaakt om drinkwaterwinningen zo veel mogelijk benedenstrooms te laten plaatsvinden. Uit oogpunt van overstromingsrisico’s zou bovenstrooms echter meer voor de hand liggen. Dit leidt tot een pleidooi om naar logische locaties te zoeken (ook vanuit het oogpunt van overstromingsrisico’s). Bij deze hele analyse moeten ook veiligheidsregio’s en waterbeheerders worden betrokken. Het gevoelen bij drinkwaterbedrijven is: “De kans op een overstroming is heel klein, we kunnen het geld beter op een andere manier uitgeven”. Voor maatregelen is het dus nodig eerst een m.k.b.a.e maatregelen te maken, en áls investeringen nodig zijn deze te doen op natuurlijke momenten.

Ketenafhankelijkheid stellingen Er dient een intersectorale strategie te worden opgesteld voor de herstelperiode waarbij de overheid leidend is en (top)vitale sectoren voorrang krijgen Je moet de gehele keten kunnen overzien: dat betekent koppelen van regionale-, sectorale- en intersectorale kennis Stelling: Voor aanpak van het herstel na een overstroming is een geïntegreerde, gebiedsgerichte aanpak nodig, waarbij bijvoorbeeld een voorkeursvolgorde van gebieden voor herstel wordt vastgesteld. Dit alleen al omdat er niet alleen op het gebied van drinkwater, maar ook allerlei andere nutsvoorzieningen met problemen kampen, en het aantal inzetbare aannemers en de hoeveelheid bouwmateriaal beperkt zullen zijn (wegen zijn onbegaanbaar en aannemers/leveranciers ook getroffen). Bovendien ontbreken bij de sectoren – waaronder drinkwater – draaiboeken hiervoor. Bij zo’n geïntegreerde aanpak en de vaststelling van de volgorde waarin gebieden moeten worden aangepakt moet ‘de’ overheid leidend zijn.

Carrousel Drinkwatertafel Anita Bijvoet (IenM STRONG): Discussieleider Gerbrand Naeff (Naeff Consult): Ondersteuning Wim Heiko Houtsma (IenM Drinkwater)