Postmodern proza Verhelst & Mutsaers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Plaatje vrienden op een bank
Hoe schrijf ik een recensie
VMBO klas 3 Fictie 6 januari 2014.
Fictieanalyse College 3.
Personages Peter Pan Kapitein Haak Tinkelbel De familie Lieveling
Object-trouvé Voorwerpen die in de alledaagse
Fictieanalyse-proza.
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
MEDIA EN CREATIVITEIT MEDIA EN ONDERZOEK
The art of game design Hoofdstuk 15 en 16. Opbouw van een verhaal Tweevoudig: Sommige games hebben goede verhaalelementen Sommige games hebben goede gameplay.
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
Hedendaagse literatuur Vijfde college programma  Bezoek aan De dag van de Literatuur  Aanwezigheid?  Presentaties over de historische roman 
Interpreteren van data
 a. wilskracht, keuzes  b. hel, welvaartsdenken  c. Ubermensch, machteloosheid.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Postmoderne poëzie.
Het postmoderne in films en romans. "De postmoderne roman bestaat niet, er bestaan wel een aantal romans die postmoderne kenmerken vertonen." (Vervaeck.
Martinus Nijhoff en het modernisme.
De jaren zestig (II) Grensoverschrijding in de Nederlandse roman
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Postmodern proza En andere tendensen in het proza na 1985.
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Vele hemels boven de zevende Griet Op De Beeck
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 5.
De theorie achter de verhalen
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Welkom ik maak me sterk.
Cultureel en kunstzinnige vorming
Literaire bouwstenen Vertelperspectief.
Ode aan de verwondering Over De kunst van het crashen van Peter Verhelst.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
BEELDTAAL EN INFORMATIE HOOFDSTUK 3. OOK FILM IS EEN OPTISCHE ILLUSIE 3.1. DE DRANG NAAR BEWEGENDE BEELDEN.
Literaire bouwstenen 3.
Futurisme ( ). Futuristische Manifest, februari 1909, het Franse dagblad Le Figaro. ‘Wij willen de musea, de bibliotheken en de academies op elk.
Alleen maar nette mensen De debuutroman van Robert Vuijsje.
Lesbrief – Kort Blok 1. Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je ooit al naar het NFF.
H4 – Comenius College Laagland. Lezen ‘De minzame moordenaar’ Waarom lees je? Effect Leesmotivatie: plezier, ontspanning, ontsnappen aan werkelijkheid,
God is liefde. Geliefde broeders en zusters, als God ons zo heeft liefgehad, moeten ook wij elkaar liefhebben. Niemand heeft God ooit gezien. Maar als.
Yakutsk Sibérie. Deze stad is echt “De koudere wereld”
Literatuur, maker en maatschappij
In 2017 ga jij: je diploma halen;
3F maken van een verslag.
Fictie 2.1 tijd.
Psalm 139: 1-18 en 23,24 Heer, u weet alles van mij, u kent mij.
Realistische en niet-realistische verhalen
Fictie 2.1 tijd.
Cultureel en kunstzinnige vorming
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Vwo 6 – literatuur Week
POSTMODERNISME.
Postmoderne poëzie Van Bastelaere & Duinker.
Slaap wanneer je het nodig hebt...
Informatieve teksten, interviewverslag
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Gesprekstechnieken Les 1.
De schrijver mee op Reis
Lotgenoten Bijeenkomst 8.
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Waarom veranderde Brecht het theater ?
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Zichtbaarheid Creëren
Literaire Begrippen.
In de Nederlandse Literatuur
Transcript van de presentatie:

Postmodern proza Verhelst & Mutsaers

Peter Verhelst Charlotte Mutsaers

Bronnen Brems (2006) & Erica van Boven + Many Kemperink (2006) Thomas Vaessens, Postmodernisme en leesstrategie. Over Tongkat van Peter Verhelst (3 oktober 2001) (http://www.neerlandistiek.nl/01.10/)

Peter Verhelst °1962 Poëzie Proza Theater

Theater/dans Blush http://www.youtube.com/watch?v=34u3nXL8b3E&feature=related

Het Sprookjesbordeel

Tongkat °1999 Ondertitel: “Een verhalenbordeel” Positieve receptie

Pomo proza “De postmodernistische romans en verhalen willen de illusie van het realisme ontmaskeren de fictionaliteit van de zogenaamde echte werkelijkheid laten zien. Het gaat de schrijvers niet om de uitbeelding van een sociale of psychologische realiteit.” (Boven 2006:291)

Verhelst “Mensen denken dat je een boek moet snappen. Dat is belachelijk, er is niets te snappen. Ik geloof niet in doelmatigheid, dat er bij mij een soort doelgerichtheid zou zijn. Je hebt de vrijheid om te interpreteren, zoals je het wilt. Elke lezer kan zijn eigen film maken, waarin hij meespeelt of weigert mee te spelen. Een soort virtual reality.” (geciteerd naar Vaessens 2001)

Over Tongkat “Tongkat. Een verhalenbordeel is een roman over een afschuwelijke winter die, afgezien van de onvoorstelbare koude, gekenmerkt wordt door revolutionaire actie en oproer. Het werkelijkheidsgehalte van het verhaal is nihil: personages bevriezen en leven gewoon door; in ondergrondse gewelven leven mythologische aandoende wezens; mensen hebben metalen lichaamsdelen; kokend water bevriest binnen een fractie van een seconde; lichamen smelten; doden komen weer tot leven etcetera. De roman, die vol staat met dit soort 'metamorfosen', beoogt geen levensechte afspiegeling van 'de' werkelijkheid te zijn en is niet een verslag van een herkenbare psychologische realiteit: op referentieel niveau klopt er van alles niet.” (Vaessens 2001)

Tongkat “Iemand gaf me een fatale duw. Ik begon met duizelingwekkende snelheid over een duizelingwekkende roetsjbaan te glijden.” (Luis Bunuel)

Pomo personages “[…] in een postmoderne roman [kunnen] de personages niet […] worden begrepen: ze zijn niet logisch, niet voorspelbaar en zeker niet met een psychologische theorie te doorgronden.” (Boven 2006:292)

Tongkat “Ik ben de koning. Ik ben de koning niet. Ik heb mezelf laten verdwijnen, ik heb mezelf opnieuw uitgevonden en ik ben niet van plan daarmee op te houden. Je est un autre est un autre est un autre.”

Pomo tijd “Niet alleen het personage, maar ook de tijd wordt als fictie ontmaskerd. Postmodernistische romanschrijvers breken radicaal met de traditionele tijdschronologie. Dit gebeurt op tal van manieren.” (Boven 2006:292)

Over Tongkat “De (onwerkelijke) verhaalgebeurtenissen van Tongkat zijn in verschillende, niet chronologische en ten opzichte van elkaar parallel geordende, hoofdstukken gepresenteerd. Het is dus aan de lezer een reconstructie te maken van de logisch-chronologische volgorde van de gebeurtenissen.” (Vaessens 2001)

Charlotte Mutsaers °1942 Proza Beeldende kunst http://www.youtube.com/watch?v=aKEc7AwV_iI http://boeken.vpro.nl/themasites/mediaplayer/index.jsp?media=39383133&refernr=22543154&portalnr=3141869&hostname=boeken&mediatype=video&portalid=boeken#

Pomo ruimte “En literatuur mag dan van alles zijn, het is beslist géén verzameling aan elkaar gelijmde gebeurtenissen die zich zo heerlijk laten navertellen, dat nu net niet. […] wat tussen twee gebeurtenissen heen en weer fladdert bepaalt meestal de gang van zaken, net als in het echte leven.” (geciteerd naar Brems 2006:519)

Rachels rokje °1994 Luisterfragment: http://www.debezigebij.nl/boekboek/show/id=33871

Over Rachels rokje “[…] van een echt verhaal is niet echt sprake. De roman is veeleer een aaneenschakeling van beelden, verhaaltjes, herinneringen, reflecties, opsommingen. Die waaien en dwarrelen door elkaar als de plooien van een rokje.” (Brems 2006:516)

Pomo ruimte “Ook de ruimte wordt gezien als fictie en inde uitbreiding daarvan wordt dan ook gepoogd verwarring te zaaien. Vandaar de voorkeur voor labyrintische, moeilijk te doorgronden omgevingen.” (Boven 2006:293)

Rachels rokje °1994 Luisterfragment: http://www.debezigebij.nl/boekboek/show/id=33871 Bespreking openingsfragment