Oorcheck op het mbo 7b (werk) Over Gehoor & gehoorschade

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gehoorbeschadiging: !!! Het sluipende gevaar !!!.
Advertisements

Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Aard van de prikkel: geluid
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Muziek Project; Klaplong
Geluid Biologie 3ASO-3TSO.
Natuurwetenschappen Geluid Natuurwetenschappen
Natuur- en Scheikunde Pulsar leerjaar 1 hoofdstuk 3
Samenvatting Geluid Hoofdstuk 4 geluid.
Geluid Andries de Boer Groep 5.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Waarnemen Basisstof 4: Horen.
Luidspreker of stemvork trilt. Lucht trilt mee.
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
UITLEG PARAGRAAF 4.2 Klas: 2M5.
1. Geluiden zijn trillingen
Deze presentatie gaat over de risico’s van lawaai en over wat werkgever en werknemer hieraan kunnen en moeten doen. De presentatie is algemeen. Gebruik.
Schadelijk geluid Toolboxmeeting.
Les 1. Boeven in beeld Haha ah. Doelen Na deze les: kunnen jullie uitleggen hoe, als we naar een filmpje kijken, onze indrukken wordt beïnvloed door kleur,
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
LEERJAAR 1 SAW.  Wat wil ik gaan doen: A. Pedagogische werk > Kinderopvang (Niv 3 en 4) > Jeugdzorg (niv 4) B. Maatschappelijke zorg > Maatschappelijke.
Lawaai en maatregelen op de werkvloer Het voorkomen van één van de meest voorkomende beroepsziekte.
Praktijkervaring en reflectie
Les natuur en techniek, maandag en dinsdag groep 5 en 6
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Machines en veiligheid 2
Oorverdovend Gehoorschade door harde muziek Wim Niessen Sociaal Geneeskundige.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Gehoor & gehoorschade Intro. Deze les gaat over het gehoor en gehoorschade.
Al je aantekeningen moeten in je dossier!
– examentraining schrijven & taalportfolio
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
1. Wat gaan we vandaag doen ?
G E L U I D.
Opdracht Taakanalyse en stroomschema kopieermachine.
DOSIS SOLA FACIT VENEMUM
Thema 6 Waarnemen Waarnemen Bewust en met aandacht met de zintuigen in zich opnemen; synoniem: constateren, gewaarworden, bemerken. Zintuig Een orgaan.
Het oor.
Vmbo 2 economie Waarom werken?
Waarnemen 2.2 Horen.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Kiezen voor keuzedelen
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Oorcheck op het mbo 3 Over Gehoor & gehoorschade
Oorcheck op het mbo 7a Over Gehoor & gehoorschade
Dialoog.
Oorcheck op het mbo 2 Over Gehoor & gehoorschade
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Oorcheck op het mbo 5 Over Gehoor & gehoorschade
Oorcheck op het mbo 4 Over Gehoor & gehoorschade
Oorcheck op het mbo 8 Over Gehoor & gehoorschade
Oorcheck op het mbo 6 Over Gehoor & gehoorschade
Oorcheck op het mbo 1 Over gehoor en gehoorschade
De oren Paragraaf 4.
Loopbaan en burgerschap les 3
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Persoonlijke doelen maken
ADL Les 1.
SEL Les 2: normen en waarden.
Hoofdstuk 5- les 3 Geluidssterkte.
ADL Les 1.
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Denken en doen.
Voorbeeld. Tijdens een SLB les heb ik mijn netwerk in kaart gebracht. Ik kwam er achter dat mijn netwerk niet zo heel groot is. Als ik kijk naar welke.
Transcript van de presentatie:

Oorcheck op het mbo 7b (werk) Over Gehoor & gehoorschade

Hoe hard is het? Geluid is feitelijk trillingen in de lucht. Het aantal trillingen per seconde is de frequentie, wat wordt uitgedrukt in Herz. Als de trillingen elkaar snel opvolgen is het een hoog geluid. Als de trillingen elkaar langzaam opvolgen, is het een laag geluid. Hoe hard het geluid is wordt uitgedrukt in decibel (dB). dB(A) is een weging waarbij de geluidssterktes gecorrigeerd zijn voor de gevoeligheid van het menselijke oor. Een verhoging van 3 dB is een verdubbeling van het geluidsniveau. Een geluidsverhoging van 3 dB betekent dat je de helft minder lang zonder risico aan die geluiden blootgesteld kunt worden.

Hoe hard is het? Hoeveel geluid maken jullie? Download een decibelmeter app: iOS: Safe Noise Android: deciBel Voorbeeldtekst: “Hoe hard geluid is kunnen we meten met een decibelmeter. Er bestaan ook decibelmeter-apps waarmee je kunt zien hoe hard het geluid in je omgeving is (Safe Noise voor iOS, Decibel voor Android). Wij gaan nu verschillende geluidsniveaus meten. We gaan namelijk meten hoe lawaaiig jullie zijn. Download een decibelmeter app om ook mee te meten. Maak met elkaar onderstaande geluiden, meet dit met de decibelmeter of app en noteer het aantal dB: Iedereen stil: Iedereen praat op normaal niveau met elkaar: Iedereen schreeuwt: Iedereen schreeuwt en stampt op de grond:

Geluidsniveaus Hier zien jullie verschillende geluidsniveaus en vanaf welke geluidsniveau geluid schadelijk kan zijn. Groen = veilig, oranje = risico, rood = hoog risico. Vanaf 80 decibel loop je risico bij langere blootstelling. Op 120 decibel zit de pijngrens en kun je directe gehoorschade oplopen. Dan gaan we nu kijken waar op de schaal jullie geluiden van daarnet zitten. Iedereen stil: __ decibel Iedereen praat op normaal niveau met elkaar: __ decibel Iedereen schreeuwt: __ decibel Iedereen schreeuwt en stampt op de grond: __ decibel Kijk hoeveel decibel de klas geproduceerd heeft en waar dat geluid zich op de schaal bevindt.

Hoe hard is het? Meten maar! Ga nu minimaal 5 activiteiten meten waar jij op je stage en/of toekomstige werk mee te maken krijgt. Meet in het praktijklokaal, op je stage op werkplekken enz. Noteer de activiteit Meet 1-15 minuten hoe hard het is en noteer dit achter de activiteit (gem. aantal dB en piek) Kijk of dit geluid te hard is volgens de Arbowet en welke acties jij en je werkgever moeten ondernemen om gehoorschade te voorkomen Zoek op: https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/geluid http://www.hoorstichting.nl/publicaties/arbo-wetgeving/ Deze vragen kunnen de studenten tijdens de stage of in het praktijklokaal zelf uitvoeren.

Schrijf een advies Op de school is er iemand verantwoordelijk voor de gezondheid van de studenten en het is jullie taak om hem/haar ervan te overtuigen dat gehoorschade voorkomen moet worden en hoe je dat kan voorkomen. Schrijf de verantwoordelijke in viertallen een advies wat de hij/zij kan doen om gehoorschade te voorkomen bij te harde geluiden op het werk/stage/praktijklokaal. Als de studenten terugkomen in de les gaan de studenten de resultaten van hun onderzoekje bespreken. Vervolgens gebruiken ze de resultaten voor deze opdracht. Beoordeel de geschreven adviezen en geef feedback.

Samenvatting Volume meten: decibel. Verhoging 3dB = verdubbeling geluidsniveau en halvering veilige verblijfstijd. Vanaf 80 dB loop je risico op gehoorschade. Bespreek de samenvatting: “Volume meten: decibel. Verhoging 3dB = verdubbeling geluidsniveau en halvering veilige verblijfstijd. Vanaf 80 dB loop je risico op gehoorschade.“ Het is aanbevolen om nu de volgende module van het pakket te doen: Oorcheck op het MBO 8- Hierin wordt het muziekluistergedrag met hun muziekspelers/telefoons behandeld. En krijgen de studenten inzicht hoe ze veilig kunnen luisteren.

Extra Filmpjes Filmpje Love music, f*ck piep: https://www.youtube.com/watch?v=LH7hOEYnv_I Hoe klinkt gehoorschade: http://www.oorcheck.nl/gehoorschade/hoe-ontstaat-schade/zo- klinkt-het/ Verschillende testjes: http://www.oorcheck.nl/test-jezelf/ Informatie over gehoorschade: http://www.oorcheck.nl/test-jezelf/ Cijfers en feiten uit onderzoek: http://www.hoorstichting.nl/info-advies/publicaties/ Gehoorschade de Q-musical: http://qmusic.nl/nieuws/gehoorschade-de-q-musical Gehoorschade op het werk https://www.napofilm.net/nl/napos-films/napo-stop-noise/didnt- hear-it-coming