Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H3 Industralisatie en Ismen.
Advertisements

Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
Imperialisme 12.
Wetenschappelijke revolutie; De verlichting
De IndustriËle revolutie
de tijd van burgers en stoommachines
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Industriële Revolutie
3 Industrialisatie en Ismen
Tijd van burgers en stoommachines,
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
de tijd van burgers en stoommachines
Tijd van burgers en stoommachines,
 Industriële revolutie Uitleg  Periode waarin de landbouw voor de meeste mensen in Europa als belangrijkste middel van bestaan verdrongen werd door.
Arm vs. Rijk (1910) 'Wij zijn vegetariërs, wij eten nooit vleesch.'
Europeanen in Amerika, Afrika en Azië
‘De Industriële revolutie is goed geweest voor de mensheid’
Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
De industriële revolutie
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 KGT Lesweek 2
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 BB Lesweek 1
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Cursus 1.4 Hoe veranderen mensen Nederland? Klas 2 BB Lesweek 4
Hoofdstuk 9 De economische sprong van Europa
Cursus 1.4 Hoe veranderen mensen Nederland? Klas 2 KGT Lesweek 5
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 1 KGT Lesweek 2
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 KGT Lesweek 1
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 KGT Lesweek 6
Cursus 2.1 Klimaten en Plantengroei Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 2.1 Klimaten en Plantengroei Klas 2 BK Lesweek 1
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 BB Lesweek 6
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 BK Lesweek 3
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 BK Lesweek 3
Cursus 3.2 Hoe verloren vorsten hun macht Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Hoofdstuk 3: De Grieken Klas 1 KGT Lesweek 6
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 KGT Lesweek 1
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
Cursus 4.1 Elk doet zijn werk Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.1 Elk doet zijn werk Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Blok 2 Milieuvervuiling,
Cursus 5.2 : Monniken en Ridders 1 KB Lesweek 1
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 KGT Lesweek 3
§3.3 De sociale kwestie In deze presentatie leer je over:
§2.3 De sociale kwestie In deze presentatie leer je over:
Blok 2 Aantekening: Stoommachines Gevolgen voor de samenleving
Transcript van de presentatie:

Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2 Mens en Maatschappij Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2 Blz. 20 in het handboek.

Wat ga ik vandaag leren : Ik kan in eigen woorden het verschil tussen kolonialisme en imperialisme uitleggen. Ik weet wat verstedelijking betekent en wat voor gevolgen dit voor de samenleving heeft. Ik ben bekend met de begrippen vakbonden en kinderarbeid en kan hier een voorbeeld van geven. Je leert de volgende begrippen: Vakbonden, Imperialisme, Kolonialisme, Verstedelijking en Urbanisatie kan deze ook in eigen woorden uitleggen.

1800 - 1900 1950 - Nu 1700 - 1800 Hoe zat het ook alweer? Voor de nieuwe uitvindingen zijn meer grondstoffen nodig Uitvinding stoommachine Mensen verhuizen naar de steden. Er komen fabrieken Weinig werk op het platteland door de stoommachine en de fabrieken Door de fabrieken komen er nieuwe uitvindingen zoals de stoomtrein Er ontstaat meer handel.

Industriele Revolutie 1800 - 1900 1950 - Nu 1700 - 1800 Industriele Revolutie Door de industriële revolutie was er meer mogelijk, er kon meer gemaakt worden, en vooral groter! (staal, uitvindingen) Men ging nieuwe en steeds grotere dingen bouwen zoals hele grote boten (Titanic) of gebouwen (wolkenkrabbers)

1800 - 1900 1950 - Nu 1700 - 1800 Verstedelijking In de steden werden fabrieken gebouwd. Hier konden veel mensen aan het werk gezet worden. Steeds meer mensen trokken daarom van het platteland naar de stad. Er verandert veel; Op het platteland moesten mensen zelf voor eten zorgen. Dit kon je in de steden gewoon kopen. Het werk is er gezonder en er is meer eten en betere huizen. Mensen worden ouder. De steden begonnen daarom te groeien en steeds belangrijker te worden. De groei van steden noemen we: verstedelijking Verstedelijking = Urbanisatie.

Grondstoffen en koloniën 1800 - 1900 1950 - Nu 1700 - 1800 Grondstoffen en koloniën Fabrieken hebben steeds meer grondstoffen (kolen en ijzer) nodig en halen dit van over de hele wereld. Grondstoffen worden gehaald uit de koloniën.

Kolonialisme en Imperialisme 1800 - 1900 1950 - Nu 1700 - 1800 Kolonialisme en Imperialisme Verschil tussen kolonialisme en imperialisme? Kolonialisme Imperialisme Slavernij Andere landen en volken overheersen. Bevolking laten werken om geld te verdienen Bevolking werkt nog steeds maar een ander land bepaalt nu alles. Producten vervoeren en verkopen Ook cultuur overbrengen Driehoekshandel Wereldhandel

Vakbonden Arbeiders werden oneerlijk behandeld. Zwaar werk, veel werk 1800 - 1900 1950 - Nu 1700 - 1800 Vakbonden Arbeiders werden oneerlijk behandeld. Zwaar werk, veel werk Daarom richten zij vakbonden op. Vakbonden willen het beste voor de arbeiders. Zij gingen met de werkgevers onderhandelen over betere werkomstandigheden. De bazen in de fabrieken kregen daardoor minder macht. Kinderen moesten ook meewerken in de fabrieken. Eigenlijk een beetje slavernij

Tony Chocolonely – Kinderarbeid? 1800 - 1900 1950 - Nu 1700 - 1800 Tony Chocolonely – Kinderarbeid?

Urbanisatie = Verstedelijking Vakbonden = Vereniging van Arbeiders 1800 - 1900 1950 - Nu 1700 - 1800 Samengevat Urbanisatie = Verstedelijking Vakbonden = Vereniging van Arbeiders Imperialisme = Uitbreiden van gebied voor grondstoffen Industriële Samenleving = Handel en Industrie zijn de middel van bestaan voor de mensen.