Bodem in de Omgevingswet

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij Bouwrecht week 5.
Advertisements

Kennistafel ‘Saneringen’ Robbert Wolf  Mogelijkheden huidige / nieuwe Wro om saneringen te voorkomen  Actualiteiten saneringen -> rekenmodel.
1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Bodemregelgeving en risico’s Victor Dries. Opbouw –Preventie –Preventie faalt –Het verleden –Saneringsplicht –Informatie-opbouw –Risico-evaluatie –Ernstige.
ABR en ABM Actief Bodembeheer Rijntakken en Maas
Actief Bodembeheer Maas (ABM)
De overgangsregels van het Besluit bodemkwaliteit (droge bodems) Platform toezicht bodembeheer april 2008 Bodem
Bodem+, Kennis van bodemzaken
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Bodem en RO nu en onder de Omgevingswet Bodemdag FUMO, Grou
Bodemdag BodemPlatformFryslân Menno Sieds Mensonides
KERNINSTRUMENTEN RijkOmgevingsvisie Programma AMvB Instructies Projectbesluit Omgevingsvergunning ProvincieOmgevingsvisie Programma Verordening Instructies.
Aanvullingswet bodem Afscheid van de Wbb: Overgangsrecht.
Wat is er gebeurd 26 november 2013 Erik Waeijen. Wat is er gebeurd.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Aanvullingswet Bodem Michiel Gadella – RWS/Bodem
Kansenkaart geluid Discussie over de kansen voor geluid in het omgevingsplan Arthur Kramer Chrétienne Verhoeff Schakeldag 21 juni 2016.
Afvalwater decentraal geregeld onder de Omgevingswet Kom in actie! Lisette Sanderse Jochem van Westerop.
Op uw gezondheid! Maarten HoornHans Damen projectleider Platform31senior jurist Rho adviseurs.
Geluid van bedrijven in de Omgevingswet Jolanda Ribbers 21 juni 2016 Schakeldag RWS/InfoMil.
Het omgevingsplan.
Bodem in de Omgevingswet
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
De werking van de Omgevingswet Doelgroep: beginners Schakeldag 21 juni 2016 Arjan Nijenhuis, plv. directeur Eenvoudig Beter.
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
RO & Milieu Gedwongen vriendschap onder de Omgevingswet? Sandra Anzion
Gezondheid & de Omgevingswet
Omgevingswet, Aanvullingsbesluit bodem en warme overdracht
Bodem in de Omgevingswet
Samenhang instrumenten omgevingswet
VNG Modelverordening hemelwater en grondwater
Wat brengt ons de provinciale omgevingsverordening?
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Het orkest van de Omgevingswet Jan van den Dool 29 juni 2017
Alternatief voor geluidnormering bedrijven?
Omgevingswet en afscheid van de Wbb
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Aan de slag met de Omgevingswet
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Codificering van het participatiebeginsel
Bestemmingsplan Buitengebied
Omgevingswet en Gezondheid
Geur: van Activiteitenbesluit naar Omgevingswet
Grondwaterkwaliteit in de Omgevingswet
Graven, saneren en toepassen Aanvullingsbesluit bodem Ow
Veranderopgave handhaving
De bruidsschat Gijs van Luyn Astrid van der Wijst 26 juni 2018.
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
De knip: splitsing technische en ruimtelijke bouwvergunning
Project Handvatten Omgevingsplan
Gebiedsontwikkeling en de Omgevingswet
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
Veiligheidswinst door de Omgevingswet
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
Invoeringswet Omgevingswet
De vier AMvB’s bij de Omgevingswet
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Leegstand en regionale samenwerking
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Utrechtse Omgevingswetdag
Wat is de waterschapsverordening?
De Omgevingswet en erfgoed principes en participatie
Transcript van de presentatie:

Bodem in de Omgevingswet Marieke Prins Rijkswaterstaat, Bodem en Ondergrond (Bodem+) 4 december 2018

Onderwerpen Beleidsherziening bodem Aanvullingswet en Aanvullingsbesluit Bodem Wat verandert er? Planning en vervolg Vragen en discussie 26 juni 2018

Beleidsherziening bodem 22 november 2017

Herziening bodembeleid: Veranderen Meer in verbinding met andere domeinen Geen directe saneringsplicht meer vanuit rijksregels Uitgaan van bodemkwaliteit i.r.t. gewenste functie i.p.v. gevalsbenadering Meer ruimte voor decentraal beleid Eenvoudiger regels 22 november 2017

Herziening bodembeleid: Houden Nieuwe aantastingen zoveel mogelijk beperken en ongedaan maken ‘Vervuiler betaalt’ principe Oude aantastingen aanpakken wanneer nodig en mogelijk; tot die tijd goed beheren Waarborgen voor bescherming mens, plant en dier 22 november 2017

Bodem en de Omgevingswet Ow biedt goede basis voor gewenste verandering Bodem wordt onderdeel van de Ow, dat betekent o.a.: Gemeente primair verantwoordelijk voor de fysieke leefomgeving (en dus ook bodem) voor beoordelen activiteiten (niet zijnde wateractiviteiten) in de fysieke leefomgeving Provincie blijft verantwoordelijk voor behalen doelen tav grondwaterkwaliteit die kaderrichtlijn water en grondwaterrichtlijn stelt (hoeder grondwater) Rijkswaterstaat/Waterschap waterbeheerder van rijkswateren/regionale wateren (watersysteem omvat ook grondwaterlichamen!) en is primair verantwoordelijk voor beoordelen wateractiviteiten. Rijk is terughoudend met nationale regels Rijk stelt algemene regels voor veel voorkomende activiteiten 22 november 2017

Hoofdlijnen Aanvullingswet en Aanvullingsbesluit Bodem 22 november 2017

Bodem onder de Omgevingswet Aanvullingsspoor Hoofdspoor Decentraal Iw Wet Aanv.wet Omgevings-verordening Ob Bkl Aanvullings-besluit Omgevings-plan Ib BAL Bodemregelgeving staat nu in 1 wet en ca. 16 AMvB’s. Dat wordt onder de Omgevingswet overzichtelijker gestructureerd. Uiteindelijk hebben we in 2021 een Omgevingswet, vier AMvB‘s en een regeling. Daarnaast komt straks een deel in decentrale regels. De optelsom zijn de regels die gelden voor burgers en bedrijven. Met de digitale ondersteuning wordt de toegang vereenvoudigd. Door de complexiteit van het project zijn de wet, de vier besluiten en de regeling niet in een klap volledig. Met het invoeringsspoor en de vier aanvullingssporen worden ze gecompleteerd: Met de Invoeringswet en de vier aanvullingswetten, wordt de nu al aangenomen wet aangevuld. Met het invoeringsbesluit en de vier aanvullingsbesluiten, worden de vier besluiten aangevuld. Idem voor de regeling waarschijnlijk. Betekent nu dat voor bodem relevante onderdelen nu in verschillende stukken staan. Zo staan instrumenten al in de Omgevingswet, preventieve bepalingen staan al in het BAL en de financiële instrumenten m.n. in de invoeringswet. Bbl Waterschaps-verordening Omgev.reg. Aanv.regeling 22 november 2017

Activiteiten in fysieke leefomgeving 26 juni 2018

Drie pijlers uit de MvT Voorkomen van nieuwe verontreiniging of aantasting (preventie) Meewegen van bodemkwaliteit als onderdeel van een brede afweging van de kwaliteit van de fysieke leefomgeving in relatie tot functies (toedeling van functies) Op duurzame en doelmatige wijze beheren van resterende historische verontreinigingen (beheer van historische bodemverontreinigingen) 22 november 2017

Pijler 1 - Preventie Preventieve bepalingen voor bodembedreigende activiteiten – BAL Ongewoon voorval – Ow Hoofdstuk 19.1 Zorgplicht: Algemene zorgplicht – Ow artt. 1.6 en 1.7 Verbod activiteit met aanzienlijke nadelige gevolgen – Invoeringswet Specifieke zorgplicht – BAL art. 2.10 22 november 2017

Pijler 2 – Ruimtelijk beleid Algemene instrumenten in de Ow en besluiten. Beschreven in MvT aanvullingswet. Geen toevoeging voorzien in aanvullingsbesluit. 22 november 2017

Pijler 3 - Historisch verontreinigingen (1) Overgangsrecht: beschikt als spoed of saneringsplan goedgekeurd – Aanvullingswet Onaanvaardbare humane risico’s: toevalsvondst en gedoogplichten – Aanvullingswet Overige onaanvaardbare risico’s: gedoogplichten (aanvullingswet) en programma (Ow) Aanvullingswet is beschikbaar wanneer deze naar de Tweede Kamer is verzonden. Naar verwachting is dit rondom het Kerstreces. Overgangsrecht: Eeuwigdurend (geen einddatum) Van toepassing op beschikkingen met spoed en gevallen met goedgekeurd saneringsplan en plan voor gebiedsgerichte aanpak Op die gevallen gehele Wbb van kracht, dus ook bevoegd gezag Onaanvaardbare risico’s: alleen voor humane risico’s is soms onverwijld optreden nodig. Hiervoor is geen instrument in de Ow beschikbaar is situatie niet het gevolg is van een ongewoon voorval. Met de toevalsvondst kan de gemeente maatregelen afdwingen bij de eigenaar om het risico tegen te gaan (is geen saneringsplicht!) en zelf op te treden indien de eigenaar daarin faalt. Bij ecologische of verspreidingsrisico’s is het bestaande instrumentarium van de Ow toereikend. 22 november 2017

Pijler 3 - Historisch verontreinigingen (2) Gemeenten bepalen in Omgevingsplan waar en wanneer voorwaarden worden gesteld i.r.t. bodemkwaliteit Instructie in BKL dat gemeente voor bodemgevoelige bouwwerken op verontreinigde grond grenswaarde vast stellen. Mag niet hoger dan huidige spoedgrens Algemene regels in BAL voor: Graven Saneren Opslaan Toepassen 22 november 2017

(onverplicht) programma Overgangsrecht Beschikking ernst met spoed Goedgekeurd saneringsplan Maatregelen opgelegd ex art 37 4e lid Wbb Gebiedsplan ex art. 55d Wbb Omgevingswet Wbb Gebiedsplan Beschikt gebiedsplan (onverplicht) programma Mogelijkheid tot sluiten afkoopovereenkomsten voor: alle verontreinigingen ..:geen verontreinigingen 4 jr Ow Onder het overgangsrecht vallende verontreinigingen 22 november 2017

Saneringsplicht Gemeente kan verbetering kwaliteit opleggen in omgevingsplan, meestal gekoppeld aan een activiteit De gemeente wordt via een instructie verplicht eisen te stellen aan de bodemkwaliteit bij de realisatie van een bodemgevoelig gebouw. Deze eisen kan de gemeente zelf vormgeven; er mogen echter geen onaanvaardbare risico’s ontstaan. Bij verontreinigingen die negatieve effecten op de leefomgeving, b.v. door lekken naar het grondwater, kan gemeente aanpak eisen Tijdelijke maatregelen De omgevingswet kent geen instrument meer waarmee een sanering kan worden afgedwongen. Saneringen vinden plaats op basis van de eisen die de gemeente stelt aan de bodemkwaliteit in het omgevingsplan. Bijna altijd zullen dat eisen zijn aan een bouw/graaf activiteit of een functiewijziging. Dit komt sterk overeen met de huidige praktijk van een beschikking ernst zonder spoed. In plaats van een beschikking is er het omgevingsplan, wat meer mogelijkheden biedt voor stellen algemene regels of juist specifieke voorschriften. Met een instructie in het BKL worden gemeenten verplicht voor bodemgevoelige bouwwerken (gebouwen waarin mensen langere tijd in verblijven) een waarde vast te stellen voor diverse stoffen waarboven maatregelen nodig zijn, zodat bij het voorziene gebruik geen onaanvaardbare risico’s optreden. Dit is vergelijkbaar met het huidige spoedcriterium. Wil een gemeente beleidsneutraal zijn t.o.v. de huidige praktijk dan kan ze de I-waarden nemen. 22 november 2017

Rijksregels saneren Regelt niet wanneer je saneert, maar hoe Gebaseerd op BUS Twee standaardaanpakken: leeflaag en ontgraven Maatwerkregels op saneringsdoel en aanpak mogelijk Alternatieve aanpak altijd mogelijk 22 november 2017

Omvang beperkt < 25 m3 - NIBM Rijksregels graven Graven, bemalen, zeven, tijdelijk opslaan en terugplaatsen Kwaliteit grond < I Kwaliteit grond > I Omvang beperkt < 25 m3 - NIBM Geen regels Grotere omvang: > 25 m3 Vooronderzoek en evt. bodemonderzoek doen Gescheiden houden kwaliteitsklassen Max 4 weken opslag op locatie Idem, aanvullend: Melding 5 dagen vooraf Informatieplicht einde werkzaamheden Kwalibo erkenning aannemer Milieukundig begeleider bij afvoer van grond, graven in een afdeklaag of verschillende kwaliteiten/selectief ontgraven Waarom algemene rijksregels voor graven? Zorgvuldig omgaan met historische bodemverontreinigingen Wens uitvoeringspraktijk: overal vergelijkbare regels (doelmatig & efficiënt) Betreft projectmatig grondverzet, dus geen saneringsdoelstelling! Algemene regels (geen vergunningplicht) geïnspireerd op ‘BUS tijdelijke uitname +’ gericht op zorgvuldig graven Nieuw: ondergrens omvang grondverzet (NIBM) Minimaal vooronderzoek, alleen bodemonderzoek wanneer nodig Ook bijkomende activiteiten als bemalen en lozen afvalwater Beleidsneutraal overzetten kwalibo-verplichtingen Mogelijkheden voor maatwerk(regels) op decentraal niveau Veel discussie over ondergrens en meldingsverplichtingen: kan minder ?

Opslaan grond en baggerspecie Opslag als onderdeel van graven  MBA graven Opslag onder Bbk (als nuttige toepassing)  verdwijnt Opslag onder activiteitenbesluit, LVG  MBA opslag, versoepeling bodembescherming Opslag WM (grondbank/reiniger)  vergunningplicht 22 november 2017

Rijksregels toepassen (1) Zo veel mogelijk neutrale overzetting regels uit H4 Bbk Opbrengst verbetertraject Bbk wordt meegenomen Belangrijkste afwijking t.o.v. Bbk zijn meer mogelijkheden voor maatwerk en aanvullende regels in omgevingsplan Onderdeel toepassen dat zich op keten richt blijft achter in Bbk Kwalibo blijft achter in Bbk Het Bbk is groot en complex. Het deel toepassen dat zich richt op de initiatiefnemer gaat over naar het BAL als een milieubelastende activiteit toepassen. De rest blijft achter in het Bbk. Toepassen wordt gestructureerd opgezet volgens de algemene lijnen van het BAL. In BAL is maatwerk in principe altijd mogelijk. Bij Bbk is dat maar zeer beperkt het geval. Meer maatwerkmogelijkheden zal daarom de belangrijkste beleidswijziging zijn bij de inbouw. 22 november 2017

Rijksregels toepassen (2) Voorwaarden voor maatwerk (stand-still binnen gebied, Bodemkwaliteitskaart, voorwaarden aan herkomst materiaal) Grootschalige bodemtoepassing: vergelijkbaar met huidige regeling, maar met maatwerk Diepe plassen: implementatie circulaire/handreiking + nieuw milieu hygiënisch toetsingskader Verspreiden van baggerspecie: strengere norm, groter verspreidingsgebied, maatwerk mogelijk 22 november 2017

Toepassen mijnsteen in Limburg MBA omvat mijnsteen in mijnsteengebieden die afkomstig is uit mijnsteengebeiden (limburg), omvat niet gevaarlijke afvalstoffen (vergunningplicht) Regels: 5 werkdagen melden toepassing, m.u.v. toepassing <50 m3 niet verontreinigd Informatieplicht: milieuverklaring indien verontreinigd Beschikbaar hebben van alle milieuverklaringen Onderzoek voor milieuverklaring: opdracht geven aan erkende intermediair

Grondwaterkwaliteit KRW en grondwaterrichtlijn zijn de basis. Deze zijn al volledig geïmplementeerd in de Ow + besluiten Provincie is beleidsmatig verantwoordelijk voor behalen doelen van deze richtlijnen, waterschappen geven uitvoering en gemeenten werken waar nodig mee Bronaanpak kan worden verplicht via omgevingsplan. Aanvullende maatregelen door overheid kan door programma, omgevingsplan/verordening, wanneer nodig gebruik makend van gedoogplichten Belangrijk bij grondwater is dat we hier als bodem echt integreren met de regels uit de andere domeinen (mn waterwet). Dus geen afzonderlijk bodemhoekje voor grondwaterkwaliteit. Kader zijn de EU-regels. Vanuit het Rijk is beleid hier geen kop op te zetten. Provincies zijn aan zet het beleid te maken. Naast de EU houden ze daarbij rekening met diverse belangen, waaronder drinkwater. Voor dat laatste staan er overigens ook nog bepalingen in de drinkwaterwet. Aanpak van bodemverontreinigingen moet dan ook worden gezien in deze context. De instrumenten van de Ow kunnen worden ingezet om de doelen die de provincie stelt te bereiken. De doelen staan dus voorop, niet of een I-contour wordt overschreden ... 22 november 2017

Beheer grondwater Provincie Waterschap Gemeente Uitvoering GWR Regionaal waterprogramma Omgevingsverordening Monitoringsprogramma Instructieregels Waterschap Gemeente De eisen die er door Nederland gesteld worden aan de grondwaterkwaliteit volgen uit de Kaderrichtlijn Water (KRW) en de Grondwaterrichtlijn (GWR). Nederland zet hier geen nationale kop op. De eisen ten aanzien van de KRW/GWR geven ook aanleiding om verantwoord om te gaan met historische bodemverontreinigingen. De KRW en GWR zijn reeds volledig geïmplementeerd in de Omgevingswet en onderliggende Amvb’s. In het kort komt het erop neer dat de provincie met het regionale waterprogramma uitvoering dient te geven aan de grondwaterrichtlijn en dat het waterschap met haar waterbeheerprogramma hier rekening mee houdt en tevens uitvoering aan geeft. De provincie is hiermee verantwoordelijk voor het behalen van de doelen ten aanzien van de grondwaterkwaliteit, maar bij de te nemen maatregelen die in de waterprogramma’s landen is het waterschap ook betrokken. De maatregelen kunnen tevens aanleiding geven tot het opnemen van regels in de omgevingsverordening, waterschapsverordening en het omgevingsplan. Dit samenspel tussen de provincie, het waterschap en de gemeente om gezamenlijk invulling te geven aan het beheer van het grondwater is belangrijker geworden nu de Wet bodembescherming (Wbb) straks verdwijnt. De Wbb gaf in belangrijke mate invulling aan het beheer van historische bodemverontreinigingen waardoor voor het deel waar verontreinigingen van invloed waren op de doelen die de KRW en GWR stelt, de provincie grotendeels kon leunen op de Wbb. De taken die de provincie en het waterschap op grond van de Waterwet en het Waterbesluit hadden, zijn echter niet veranderd. De wijze waarop men aan de taak invulling moet geven, zal door het wegvallen van de Wbb, een andere dimensie krijgen. Met bodemverontreiniging worden zowel verontreinigingen in de vaste bodem als in het grondwater bedoeld. Waterbeheer-programma Waterschaps-verordening Omgevingsplan (onverplicht) Programma 22 november 2017

Taakverdeling Gemeente is verantwoordelijk voor de leefomgeving (Ow/2.3) Provincie is verantwoordelijk voor grondwaterbeschermingsgebieden (Ow/2.18) en programma ter uitvoering van de KRW/grondwaterrichtlijn (Ow/3.8) Waterschappen krijgen in principe bij provinciale verordening beheer over regionale wateren (2.18). watersystemen of onderdelen daarvan die niet in beheer zijn bij het Rijk Taakverdeling volgens de Ow. De teksten in de vakken komen uit de definities van de Ow samenhangend geheel van een of meer oppervlaktewaterlichamen en grondwaterlichamen, met bijbehorende bergingsgebieden, waterkeringen en ondersteunende kunstwerken 22 november 2017

Bruidsschat Onderdeel van het overgangsrecht in Invoeringsbesluit en Aanvullingsbesluiten Aan elk omgevingsplan wordt een set regels toegevoegd over de onderwerpen die het Rijk loslaat. Dit is ook voor bodem aan de orde Hiermee wordt een rechtsvacuüm voorkomen en krijgen decentrale overheden de tijd om zelf een afweging over deze onderwerpen te maken. Ook voor de waterschapsverordening komt een bruidsschat. Voor de provinciale omgevingsverordening is geen bruidsschat nodig. Bruidschatregels voorzien voor: bouwverbod op verontreinigde grond lozingsregels graven Voor bodem in ieder geval het ‘bouwverbod op verontreinigde grond’ die in BKL komt te staan. Nog niet duidelijk of voor bodem ook bruidsschat voor waterschapverordening nodig is. De provincies hebben aangegeven hun omgevingsverordeningen direct bij inwerkingtreding van de Omgevingswet vastgesteld te hebben. 26 juni 2018

Belangrijke veranderingen Uitgangspunt is dat gemeente verantwoordelijk is, provincie en rijk alleen wanneer nodig: omkering t.o.v. de Wbb M.n. gemeente bepaalt wanneer verbetering bodemkwaliteit nodig is (Omgevingsplan) Meer flexibiliteit op rijksregels Alle gemeenten gaan over bodem, net als RO en milieu Geen aparte positie bodemverontreinigingen m.b.t. grondwaterkwaliteit Maar eigenlijk blijft veel hetzelfde! 22 november 2017

Hoe helpen we elkaar? Rijk blijft nationale regels stelen en systeemverantwoordelijk Afspraken tussen overheden over implementatie, o.a. Aan de slag met de Omgevingswet Convenant met UP eindigt op 1 januari 2021 Met elkaar nagaan hoe we het verder inrichten na 2020 22 november 2017

Planning en vervolg 22 november 2017

Indicatieve planning Parlement Wet AMvB Voorbereiding Consultatie April 2018 Juli 2018 Sep 2018 Einde 2018 Parlement Wet AMvB Voorbereiding Consultatie Verwerken Voorhang Besluit ligt nu bij de staatssecretaris. Zij zal goedkeuring moeten geven voor de start van de consultatie. 22 november 2017

Meer informatie Programma Aan de slag met de Omgevingswet Informatiepunt Omgevingswet www.aandeslagmetdeomgevingswet.nl www.omgevingswetportaal.nl Digitale discussiegroep Rom-netwerk: romnetwerk@vng.nl Ambtelijk koepeloverleg bodem

Disclaimer Dit een ambtelijk werkdocument, op basis van stukken die nog dagelijks in bewerking zijn. Deze versie is bedoeld om ambtelijk overleg met de bestuurlijke koepels en andere stakeholders over te voeren, met het doel te komen tot een concept-Aanvullingsbesluit bodem Omgevingswet.   Hoewel gestreefd is naar volledigheid, is de tekst op onderdelen nog niet volledig uitgewerkt. Op een aantal punten moeten ontwerpbeslissingen worden genomen in samenspraak met andere beleidsafdelingen, vertegenwoordigers van decentrale overheden en externe deskundigen. Ook moeten tekst, structuur en formuleringen nog nader worden afgestemd op de overige conceptregelgeving onder de Omgevingswet.   Dringend verzoek aan iedereen om prudent met dit concept om te gaan en waar nodig het bovenstaande ook onder de aandacht van anderen te brengen. Volgens de huidige planning start juli 2018 de openbare internetconsultatie. In die fase kan iedereen reageren op de dan voorliggende conceptteksten van het Aanvullingsbesluit. 22 november 2017