Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Advertisements

Hoe moet je het vooral NIET doen?
Communicatief gedrag + / -
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Meegaan & tegengas geven
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 14 OMGAAN MET CONFLICT
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Powerpoint Christine Gedicht blauwhartje Hoop doet leven
Weerstand kan je opvatten als feedback
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Reclame Masters | Ik en reclame!
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Beroepshouding en beroepscode
Communicatie & Relatie
Communiceren in het huwelijk GB Flevoland
Dagdeel 3 conflicthantering
CONFLICTEN Communicatie en gastheerschap jaar 3. Wat is een conflict? Een spanning, die ontstaat als  de doelen waarnaar gestreefd wordt,  de waarden.
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Ruzie maken… een vak apart !?
Observeren Les 3.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
CONFLICT HANTERING MET STIJL
Gedrag in organisaties hoofdstuk X
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
als er conflicten dreigen
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Begeleiden van een zorgvrager
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Communicatie 7e les.
Onderhandelen: een kunst apart
Beleving tijdens het sterven
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Burgerschap Samenwerkend leren
Nee Zeggen!.
Oefening Ik vermijd liever een conflict dan de confrontatie aan te gaan. Als iemand niet denkt zoals mij, zal ik ervoor zorgen dat hij doet zoals ik vind.
Aanspreken? Mr. C.E. Zalm MPA 26 december 2018 Eventuele voettekst.

Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Leidinggeven voor eerste verkoper
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Over communiceren in het huwelijk
Observeren Les 2.
Loopbaan en burgerschap les 3
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Observeren Les 2.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Hoofdstuk 2: Taken teamleider
De Vreedzame School Ouderavond Nova Montessori Venlo.
Transcript van de presentatie:

Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Maart 2016

Wat is een conflict Situatie waarin mensen tegengestelde opvattingen, belangen of behoeften hebben = meningsverschil Bij iedere samenwerking ontstaan vroeg of laat conflicten Effecten van conflicten kunnen zowel positief als negatief zijn Soms is een conflict nodig om tot nieuwe inzichten of oplossingen te komen = positief!

Conflicten en emoties Conflicten worden vaak als negatief gezien Oplossing wordt niet (meteen) gevonden Er wordt niet meer geluisterd Emoties gaan een rol spelen Men raakt geïrriteerd Men kan niet meer tot een oplossing komen Uitweg = vriendelijk blijven en oplossingsgericht denken

Soorten conflicten Inhoudelijke conflicten Belangenconflicten Inhoud van het werk staat centraal Voorbeeld: procedures, verschil in inzicht Belangenconflicten Eigenbelang botst met dat van een collega Denk aan: tijd, geld, macht etc. Sociaal-emotionele conflicten Gevoelens en emoties staan centraal Gebrek aan vertrouwen en empathie (antipathie) Alle conflicten kunnen uitmonden in een sociaal- emotioneel conflict

Ruzie en conflicten Ruzie: Luidruchtige woordenwisseling Partijen vechten om gelijk Zoeken niet meer naar oplossingen Loopt vaak op niets uit Leidt tot onbegrip i.p.v. begrip Verwijten Verschuiving van onderwerp (oude koeien) Ruzie = uit de hand gelopen sociaal conflict

Verschijningsvormen conflicten Zichtbaar conflict Beide partijen weten dat ze een conflict hebben Het conflict komt aan het oppervlak Onzichtbaar conflict Men gaat elkaar en het conflict uit de weg Soms is het een partij onduidelijk dat er een conflict is Men spreekt niet uit wat er dwarszit Juist omdat het onzichtbaar is groeit het makkelijk

Effectieve conflicthantering: Samenwerken Compromis sluiten Ineffectieve conflicthantering: Doordrukken Vermijden Toegeven

Conflictbemiddeling Mediation Compromissen Wanneer beide partijen er niet uit kunnen komen Er heerst wantrouwen Emoties weggehaald Inzicht geven Op zoek naar oplossingen Win/win situatie Wat zou er moeten gebeuren om conflict op te lossen Wat betekent dat voor rol Communicatie

Bijdragen aan een oplossing Bij het onderwerp blijven De tijd nemen voor de ander (+ conflict) Openstaan voor de ander Actief luisteren Ik-boodschappen gebruiken Gezamenlijke belangen zoeken Water bij de wijn doen Oplossing = redelijk voor beide partijen

conflict behouden Bedenk minimaal 5 manieren om een conflict in stand te houden Waarom zou iemand een conflict willen behouden Wat levert het op Positief Negatief Welke emoties spelen mee

Een oplossing tegenwerken Jij-boodschappen Niet bij het onderwerp blijven Oude koeien Beschuldigen Weglopen Anderen betrekken Ander niet laten uitspreken Niet naar de ander luisteren Persoonlijk aanvallen Nooit toegeven Terugslaan

Gebruikte wapens bij conflicten Zegeltjes sparen  opkroppen Psychoanalyse Afmakertje: “Ja hoor, je hebt gelijk” Etiketteren  “Je bent nou eenmaal …” Atoombom op Lutjebroek Dreigen met iets dat niet in verhouding staat Stekels opzetten “Ik doe het nooit goed”. “Je moet mij altijd hebben” Schuldgevoel aanpraten Breekbaar opstellen

Effect wapens Bedenk bij elk wapen een voorbeeld Van jezelf Bij een ander Wat is het effect Wat doet het met jou Wat doet het met de ander

Stappenplan conflicten oplossen Behoeften beide partijen duidelijk krijgen Actief luisteren en ik-boodschappen Samen oplossingen bedenken Bedenk samen allerlei verschillende mogelijke oplossingen Wijs niets op voorhand af Ga na afloop na of de oplossing werkt Geef de oplossing tijd om zich te bewijzen!

Kijk naar de volgende filmpjes… Denk eens na over de relatie Wat kun je daar over zeggen? Analyseer welke gedragingen je ziet die een oplossing tegenwerken Analyseer welke ‘wapens’ de maatschappelijk werkster gebruikt

opdrachten Pagina 210 1 t/m 9