Overheid en relativiteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NILG jaarcongres, Amsterdam 9 november 2010
Advertisements

Werkgeversaansprakelijkheid
Medisch beroepsgeheim onder druk: trend of toeval?
Open normen in wetgeving
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
Eén schadeloket Ruimte voor de Rivier Bewonersbijeenkomst Ruimte vd Rivier IJsseldelta 28 mei 2013 / Gemeentehuis Kampen mr. Joost R.M. van der Poel Secretaris.
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Opzegging van de uitvoeringsovereenkomst en verweesd verder
Risico’s en gevaren van techniek
Publieke en private belangen in de financiёle sector Publiek belang: adequaat functioneren van de financiële markten Publiek belang: Europese interne.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Aansprakelijkheid voor overheidsbesluiten en causaliteit
NIS-bijeenkomst 13 september 2012
Opdracht 6 Procesmodel Domeinmodel Regels.
ACIS symposium 4 maart 2011 A.Ch.H. Franken
Amsterdam Business School/ACIS
De tussentijdse opzegging-clausule ACIS-symposium 4 maart 2011 Mr J. D
Het IVRK in vreemdelingenzaken en sociale zekerheidszaken
Het IVRK in personen-, familie- en jeugdzaken
04/04/2017 Vogelplaag arrest Iris Cramer Bornemann.
De doorkruisingsleer in perspectief: algemene inleiding
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 13 Directe werking van richtlijnen. (2/13) In hoofdstuk 4 hebben we gezien dat: De in een richtlijn opgenomen normen door de lidstaten moeten.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Klas MEV1A Lokaal E0.01 Mr. Eppo van Koldam
Normstelling bestuursrecht
Docent Mr. Eppo van Koldam
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Reorganisaties binnen de overheid: de individuele benadering Dr. mr
De betekenis van art. 2:138/248 BW (WBF) voor het leerstuk van de onrechtmatige daad Mr. Hylda E. Boschma.
Traditionele voorstelling totstandkoming rechtsnormen Overheidswet- en regelgevers ( Democratisch gelegitimeerd) Overheidsrechtspraak.
Statuut van de vrijwilligers, knelpunten en oplossingen
DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE TRUSTEE
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Les htv2 APV/Handhaving Oud blz Handhaving Handhaving = elke handeling die erop gericht is de naleving door anderen van rechtsregels te bevorderen.
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
GOED KOOPMANSGEBRUIK QUO VADIS?
Inspectie SZW en handhaving. DE INSPECTEUR Toezichthouder op basis van artikel 24 Arbowet. Buitengewoon opsporingsambtenaar op grond van artikel 142 Wetboek.
Bestuurlijke handhaving en aansprakelijkheid Prof.mr. G.T.J.M. Jurgens 18 april 2012.
De Bouwrecht Dag Academie voor de Rechtspraktijk 25 september 2014
 Wim Aukes Directeur IPA-ACON Groep  Tom van Deutekom Secretaris Stichting Vermogens Beheer Woensdag 10 februari 2016 PRESENTATIE STICHTING VERMOGENS.
Als hepatitis een beroepsziekte is Marja Kelder Bedrijfsarts Arbo Unie.
Help, mijn dokter maakt een fout?! Symposium Dokter in nood 8 november 2011 Mevrouw mr. J.C. van den Dries
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Workshop Actualiteiten Awb mr. Elise Fikkert en mr. Marie-Anna Bullens.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Nieuwe ontwikkelingen in het bestuursrecht 1 door Jaap IJdema.
Bewijsrecht prof. mr. W.D.H. Asser Kasteel Waardenburg 6 december 2013.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Mark Nieuweboer 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap 2016.
Toezicht en bestuurlijke handhaving 1 Jaap IJdema Bianca d’Hooghe.
Gij zult openbaren: privacy en de open overheid
De privaatrechtelijke zorgplicht van de verzekeringstussenpersoon
Software en het Weens Koopverdrag
Wetboek van Strafrecht in het algemeen
Symposium Relativiteitsleer EUR
Lidy F. Wiggers-Rust Symposium Relativiteitsleer 4 november 2016, EUR
Gerechtvaardigd vertrouwen
Coulance in context: enige lessen die “Groningen” kan leren van bestuursrechtelijke schaderegelingen Mr.dr. M.K.G. Tjepkema -
Financiële aspecten van het schadefonds in Groningen
bij rechtmatig overheidshandelen
31 mei Wet bescherming bedrijfsgeheimen verandert de procespraktijk?
bezoek strafzaak voorbereiding op takenserie 3
Project Handvatten Omgevingsplan
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
7 december 2017 Bedrijfsgeheimen en andere vertrouwelijke informatie in de civiele procedure Vereniging Corporate Litigation – 31 mei 2018 Ruud Hermans.
Bestuursrecht Hoorcollege 1
Rechtsbronnen en bronnen van recht
Transcript van de presentatie:

Overheid en relativiteit 4 november 2016 Laura Di Bella 5-12-2018 Overheid en Privaatrecht

Introductie Achtergrond Toepassing van het relativiteitsvereiste sinds Duwbak Linda veel kritiek. Deze kritiek ziet op arresten over onrechtmatige overheidsdaad Geen toeval Onrechtmatige overheidsdaad is zowel privaat- als publiekrechtelijk van aard: 6:162 BW, maar publiekrechtelijke normen Dit is relevant verschil bij toepassing relativiteitsvereiste Andere benadering gewenst in vergelijking met schending privaatrecht (sommige) civilisten denken daar anders over) 5-12-2018 5-12-20185-12-2018

Opzet Achtergrond keuze wetgever om onrechtmatige overheidsdaad op grond van 6:162 BW te beoordelen Uitspraken: hoe pakt dit uit bij toepassing relativiteitsvereiste (hint: niet goed!) Mogelijke oplossingsrichting: inspiratie Unierecht 5-12-2018 5-12-20185-12-2018

De bijzondere positie van de overheid? Artikel 6:162 lid 1 BW is een bepaling uit het Burgerlijk Wetboek. Is het wel logisch dat voor aansprakelijkheid wegens onrechtmatige daad dezelfde vereisten gelden voor zowel de overheid als private partijen? Bijzondere positie van de overheid in het aansprakelijkheidsrecht blijkt niet uit de wet. 5-12-2018 Overheid en Privaatrecht

Achtergrond huidige situatie Het niet opnemen van een afzonderlijke wettelijke regeling voor de onrechtmatige overheidsdaad berust niet op een bewuste keuze van de wetgever. Heel lang was het standpunt in de literatuur dat voor de overheid, vanwege haar bijzondere positie, uiteraard niet dezelfde vereisten voor onrechtmatige daad zouden moeten gelden als voor private partijen. Discussie: zou een dergelijke regeling in het BW of in een (nog niet bestaande) regeling voor bestuursrechtspraak moeten worden opgenomen en hoe zou een regeling voor onrechtmatige daad eruit moeten zien? Jaren zestig: wetsontwerp ‘ODOL’. Dit ontwerp bevatte een materieelrechtelijke regeling van de onrechtmatige overheidsdaad voor het burgerlijk recht. 5-12-2018 Overheid en Privaatrecht

Achtergrond huidige situatie II Waarom niet gekomen: Bestuursrecht is alleen voor besluiten gaan gelden. Gevoelig onderwerp, dat de wetgever steeds voor zich uit heeft geschoven. Burgerlijke rechter oordeelde inmiddels over schending van publiekrechtelijke normen door de overheid. 5-12-2018 Overheid en Privaatrecht

De huidige situatie (Afwijkende) positie overheid bij aansprakelijkheid wegens onrechtmatig handelen is een onderwerp met een hoog rechtspolitiek gehalte: keuzes wetgever De wetgever zwijgt echter in wet en parlementaire geschiedenis Rechtspolitieke keuzes rechter onvermijdelijk (?) Hoe vorm geven? De rechter als geschilbeslechter en rechtsvormer 5-12-2018 Overheid en Privaatrecht

Het relativiteitsvereiste Artikel 6:163 BW: “Geen verplichting tot schadevergoeding bestaat, wanneer de geschonden norm niet strekt tot bescherming tegen de schade zoals de benadeelde die heeft geleden.” Gaat om het doel en de strekking van de geschonden norm. Deze kunnen blijken uit de wetsgeschiedenis. Wetgever over artikel 6:163 BW: relativiteitsvereiste dient terughoudend te worden toegepast. Bij twijfel moet dus in beginsel relativiteit worden aanvaard. 5-12-2018 Overheid en Privaatrecht

Het relativiteitsvereiste II Lange tijd speelde het relativiteitsvereiste geen noemenswaardige rol bij overheidsaansprakelijkheid. Opschudding: HR 7 mei 2004, NJ 2006, 281 m.nt. Jac. Hijma (Duwbak Linda); HR 13 april 2007, RvdW 2007, 397 (Iraanse vluchtelinge). 5-12-2018 Overheid en Privaatrecht

Duwbak Linda De zorgvuldigheid bij het uit te voeren onderzoek beoogt bij te dragen aan de veiligheid in algemene zin van het scheepvaartverkeer, maar dat wil niet zeggen dat deze zorgvuldigheidseisen strekken tot bescherming van het individuele vermogensbelang van derden, die schade lijden doordat een onvoldoende zorgvuldig gekeurd schip een ongeval veroorzaakt. 5-12-2018 Overheid en Privaatrecht

Iraanse vluchtelinge "Op zichzelf is juist dat de toelating van een vluchteling tot Nederland de vluchteling in staat stelt hier te lande een nieuw bestaan op te bouwen. […] De toelating als vluchteling vindt plaats om humanitaire redenen, teneinde hem te beschermen tegen vervolging in het land van herkomst. Zij strekt niet tot bescherming van enig vermogensrechtelijk belang van de vluchteling." 5-12-2018 Overheid en Privaatrecht

Vie d’Or: wél relativiteit Falende toezichthouder bij faillissement levensverzekeringsmaatschappij Vie d’Or. De Hoge Raad: “Het strookt met het stelsel van de Wet toezicht verzekeringsbedrijf, het doel van het toezicht en met de bedoeling van de wetgever, zoals daarvan uit de parlementaire geschiedenis blijkt, dat het wettelijk toezicht – naast het algemene belang van bescherming en bevordering van het vertrouwen in het verzekeringswezen – mede beoogt de financiële belangen van verzekerden en begunstigden te beschermen tegen het gevaar dat de verzekeraar niet aan zijn verplichtingen jegens de betrokken polishouders kan voldoen.” 5-12-2018 Overheid en Privaatrecht

Gevolg rechtspraak Wat is het gevolg van de strenge toepassing van het relativiteitsvereiste bij de schending van publiekrechtelijke normen door de overheid? Aansprakelijkheidsdrempel hoog bij bepalingen die de veiligheid proberen te beschermen en laag bij financiële bepalingen. Door de aard van deze laatste bepalingen zal de wetsgeschiedenis immers eerder aandacht hebben voor de vermogenspositie van burgers. Kern: doel publiekrechtelijke normen is behartiging algemeen belang door de overheid Anders bij letselschade? 5-12-2018 Overheid en Privaatrecht

Rb. Den Haag 4 februari 2015, JB 2015/158 (Alphen aan de Rijn) Wel onrechtmatig, relativiteit ontbreekt "Naar het oordeel van de rechtbank moet onderscheid worden gemaakt tussen deze met de WWM gediende algemene maatschappelijke veiligheidsnorm van bescherming van de veiligheid van de samenleving en de door PHM geschonden norm van onzorgvuldige besluitvorming bij verlening van een wapenverlof. De geschonden norm draagt wel bij aan verwezenlijking van de algemene norm. Daarmee is echter niet gezegd dat de in de CWM 2005 neergelegde en uit de WWM voortvloeiende eisen van zorgvuldigheid van de besluitvorming over een verlofaanvraag mede strekken ter bescherming van de (vermogens)schade die eisers hebben geleden doordat [V.] wapens waarvoor ten onrechte verlof was verleend, heeft gebruikt bij het schietincident" 5-12-2018 Overheid en Privaatrecht

Rb. Den Haag 4 februari 2015, JB 2015/158 (Alphen aan de Rijn) II Veel belang aan PG: "verder wijst niets in de totstandkomingsgeschiedenis erop dat met de door PHM geschonden norm is beoogd individuele vermogensbelangen van welke aard dan ook te beschermen." "Het voorgaande leidt tot de conclusie dat de door PHM bij de verlofverlening overtreden norm niet mede strekt ter bescherming van de individuele vermogensbelangen van eisers. De in de WWM met het – zorgvuldig toe te passen – verlofstelsel vormgegeven algemene verantwoordelijkheid van de overheid voor de veiligheid in de samenleving heeft niet de strekking een in beginsel onbeperkte groep van derden te beschermen tegen schade die op veelal niet te voorziene wijze kan ontstaan indien in strijd met de wet is gehandeld bij verlening van een wapenverlof." 5-12-2018 Overheid en Privaatrecht

Kan het anders? ABRvS 24 december 2008, AB 2009, 213 (Ameland) ABRvS 28 juli 2010, AB 2011, 240 (APV Nuth) ABRvS 3 februari 2016, AB 2016, 128 (Hilvarenbeek) Maar: ABRvS 11 juni 2014 (201305132/1/A2) Maar: sluit aan bij Iraanse vluchtelinge 5-12-2018 Overheid en Privaatrecht

De Europese benadering Jutta Leth/Oostenrijk: onterecht geen milieueffectrapportage gemaakt bij aanleggen vliegveld. Doel maken milieueffectrapportage is de bescherming van het milieu en de kwaliteit van het bestaan. "Bijgevolg valt de voorkoming van vermogensschade onder de beschermingsdoelstelling van richtlijn 85/337 voor zover deze schade het rechtstreekse economische gevolg van de milieueffecten van een openbaar of particulier project is. Voor zover dergelijke economische schade het rechtstreekse gevolg van dergelijke effecten is, moet zij worden onderscheiden van economische schade die niet rechtstreeks voortspruit uit milieueffecten en dus niet valt onder de beschermingsdoelstelling van deze richtlijn, zoals onder meer bepaalde concurrentienadelen.’ Wel verschil invulling overige aansprakelijkheidsvereisten: gekwalificeerde schending en rechtstreeks causaal verband (Francovich) 5-12-2018 Overheid en Privaatrecht