Toelichting Departement Financiën en Begroting 25/09/2018 Prestatiebegroting Toelichting Departement Financiën en Begroting 25/09/2018
Inhoud Meerwaarde van prestatiebegroting voor parlementaire werkzaamheden Een Vlaamse prestatiebegroting Inhoudelijk structuurelement als verbinding Vervolgtraject Conclusie
Wat is prestatiebegroten? Prestatiebegroting linkt middelen aan meetbare resultaten (outputs/outcomes) en maakt systematisch gebruik van prestatie-informatie Prestaties zijn producten of diensten van het gevoerde beleid Prestatie-informatie omvat indicatoren, statistieken, analyses, interpretaties en evaluaties Prestatiebegroting: een vlag die verschillende ladingen dekt Presentational budgeting Louter verschaffen van prestatie-informatie Performance informed budgeting (PIB) Prestatie-informatie wordt systematisch meegenomen bij besluitvorming Direct-Performance budgeting Directe link tussen prestaties en toewijzen van middelen
Meerwaarde prestatiebegroting Centrale vraag wordt “Wat bereiken we met onze middelen?” ipv “Hoeveel geven we uit?” Linken van beleids- en begrotingsinformatie Meer prestatie-informatie beschikbaar Betere controle mogelijk door parlementairen (accountability) Leidt ook tot verhoogde transparantie en leesbaarheid van de begroting Meer gebruik van de begrotingsdocumenten
Meerwaarde prestatiebegroting
Waarom de middenweg van een Performance informed budgeting? Momenteel Presentational Budgeting (in theorie) link tussen begroting en beleidsdoelstellingen/prestaties sinds Rekendecreet Niet geleid tot grote stap voorwaarts, begroting en beleid blijven 2 gescheiden werelden Geen Direct-Performance budgeting Wordt bijna nergens toegepast Maatschappij te complex om directe link te leggen tussen beleidskeuzes en gevolgen.
Performance informed budgeting? Doelstellingenkader Vlaamse overheid eenduidiger linken aan begrotingsstructuur (structuur) Beleids- en begrotingsinformatie meer op elkaar afstemmen (informatie) Beleidsleren belangrijker dan straffen/belonen voor prestaties (lerende organisatie)
Beleid & Begroting: L(A)T relatie Investeringen in weginfrastructuur Momenteel doelstellingen enerzijds en kredieten anderzijds waarbij het niet duidelijk is wat link is tussen doelstelling en budgettaire keuzes Opzet prestatiebegroting Concrete doelstelling eenduidig koppelen aan budgetten over alle entiteiten heen Budgettaire implicaties van beleidskeuzes duidelijk in kaart brengen Evolutie van de doelstellingen op transparante manier in Parlement toelichten ook met begrotingsinformatie
Beleid & Begroting: LAT relatie
Beleid & Begroting: LAT relatie Rekendecreet: koppeling tussen doelstellingen en artikels
Inhoudelijk structuurelement als verbinding
Inhoudelijk structuurelement als verbinding Sportbeleid heeft 6 ISE’s Sport voor Allen Gezond en Ethisch sporten Topsport Internationaal en interregionaal sportbeleid Anti-doping Infrastructuur Binnen Sport Vlaanderen zullen deze kredieten per ISE gegroepeerd zijn bij BO2019 Indien meerdere entiteiten: totaal kan over entiteiten samengeteld worden
Doelstellingen budgettair kwantificeren: ISE als budgettaire tracker 1 op 1: 1 strategische of operationele doelstelling gekoppeld aan één begrotingsartikel: voorbeeld Omgeving N op 1: meerdere strategische of operationele doelstellingen gekoppeld aan één begrotingsartikel: voorbeeld Landbouw 1 op N: één doelstelling die vertaald wordt in een stabiel inhoudelijk structuurelement, maar waaraan meerdere begrotingsartikels gekoppeld worden: voorbeeld Werk/Economie
Doelstellingen budgettair kwantificeren: ISE als budgettaire tracker
Gevolgen voor begroting 2019
Gevolgen voor begroting 2019 Programma’s grotendeels ongewijzigd (parlement stemt op programma) Per programma duidelijke opdeling van kredieten per ISE Nieuwe benaming van artikels: informatie in Memorie van toelichting maakt link met verleden Verhoogt leesbaarheid van begrotingstabel (meer intuïtief) Totale Vlaamse uitgaven zullen per ISE samengeteld worden Thematische uitgavenhistoriek zal mogelijk zijn
Wat verandert er in 2019? Administratieve uitgaventabel meer thematisch ifv ISE’s
PB op Franse leest Aan de structuurelementen kunnen variabele, legislatuurgebonden beleidsdoelstellingen gekoppeld worden. Zo zou bijvoorbeeld de Franse doelstelling ‘Reduire les inégalités d’accès à la pratique sportive’ onder het structuurelement ‘Sport voor allen’ worden geplaatst. Een volgende stap is om prestatie-informatie aan de beleidsdoelstellingen en structuurelementen te koppelen. De opvolging en monitoring van prestatie-informatie aan de hand van indicatoren moet in Vlaanderen nog vorm krijgen. In functie van de beleidsdoelstellingen en achterliggende beleidstheorie zal er data en informatie verzameld moeten worden. hoe er met de resultaten wordt omgegaan. Er zal ten slotte sprake zijn van een Vlaamse performance informed prestatiebegroting wanneer prestatie-informatie wordt gebruikt bij opmaak an een begroting. De opzet is om beleidsleren binnen de beleidsdomeinen te vergroten en op die manier de beschikbare middelen zo efficiënt mogelijk in te zetten om het gevoerde beleid uit te voeren. Zodus worden de middelen op een indirecte manier gerelateerd aan de verwachte prestaties. Prestatie-informatie is belangrijk in het besluitvormingsproces, maar bepaalt niet noodzakelijk de omvang van de toegewezen middelen.
Vervolgtraject - indicatoren
Vervolgtraject: integratie beleids- en begrotingsinformatie Aanpassen begrotingsstructuur is geen eindpunt Opname inhoudelijke structuurelementen in beleidsnota’s en –brieven Verankering van inhoudelijke structuurelementen (Organisatiebesluit) Nieuw basisdocument dat de bestaande beleids- en toelichtingen bij de begrotingsdocumenten integreert koppeling via de inhoudelijke structuurelementen van het huidige beleidsluik (beleidsbrief) met het huidig hoofdstuk uit de Algemene Toelichting waar budgetten in grote lijnen per beleidsdomein worden besproken.
Vervolgtraject–indicatoren Monitoring van het beleid ook aan de hand van prestatie-informatie (indicatoren) Indicatoren en prestatiebegroting Wat zijn relevante indicatoren Hoe kan men via indicatoren het beleidsleren stimuleren Kan men voor alles goede indicatoren vinden?
Vervolgtraject - indicatoren Hoe mee omgaan in Vlaanderen? Onderzoeksopdracht die momenteel loopt Event “Prestatiebegroting en indicatoren in Vlaanderen” op 8 november in Vlaams Parlement Buitenlandse sprekers met praktijkvoorbeelden Paneldiscussie stakeholders
Conclusie Vorige legislatuur Huidige legislatuur Volgende legislatuur - Startpunt: nieuwe begrotingsstructuur – koppeling van beleidsvelden met begrotingsprogramma’s (Rekendecreet – artikelstructuur) Huidige legislatuur - Visienota prestatiebegroting Vlaanderen - Creatie inhoudelijk structuurelement (ISE) - Opname ISE’s in begroting - Opstart groeitraject indicatoren Volgende legislatuur - Opname ISE’s in beleidsnota en -brieven - Monitoring beleidsdoelstellingen - Indicatoren Moet er toe leiden dat doelstellingen op een transparante en zinvolle manier in verband gebracht kunnen worden met de begrotingsmiddelen toename kwaliteit van het overheidsoptreden
Werkgroep leesbaarheid van begroting Wikipediamodel Klikmodel Integratie beleids- en begrotingsinformatie Opleiding
Impact leesbaarheid op BO 2019 Opname van Machtigingen (MAC) onder VAK-kolom Ontsluiting Algemene Toelichting via Wikipediamodel Digitale voorstelling van de begroting (Klikmodel)
Ontsluiting Algemene Toelichting Wikipediamodel Algemene Toelichting 2019 koppelen aan begrippendatabank Jargon wordt automatisch aangevuld met definitie Meer begrijpbaar maken van technische teksten De lezer krijgt extra informatie Enige voorkennis blijft vereist
Klikmodel Opzet van het klikmodel Digitaal ter beschikking stellen van bestaande informatie Vlot koppelen van informatie uit verschillende documenten Getrapt aanbieden van informatie (doorklikken) Cijfers weergeven in hun context (vb. bevoegde minister) Tijdsreeks opbouwen vanaf begrotingsopmaak 2019
Klikmodel: navigatiescherm
Klikmodel: voorbeeld cultuur
Klikmodel: detail begrotingsartikel
Bedankt voor de aandacht!