Toelichting Departement Financiën en Begroting 25/09/2018

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het klachtenbeleid in de Vlaamse overheid
Advertisements

Beleids- en Beheerscyclus
Commissie Emancipatiezaken, 18 februari 2014, Ellipsgebouw, Brussel
T.R.O. doelstelling Doelstelling ?.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Intensive care In de geestelijke gezondheidszorg
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Facility management en inkoop
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Beleids- en Beheerscyclus
Ondernemingsplan 2011 VEA Historiek -Gestart met opmaak ondernemingsplan Basis voor planningen -Evoluties: -Link met interne communicatie, jaarverslag.
Agentschap voor Natuur en Bos
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Introductie/Agenda 1 Cor Verbaas 1.Business Analist. 2.Werkzaam bij AEP sinds juni Verantwoordelijk voor de business applicaties binnen AEP. 4.MFGPro.
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Resultaten consultatie MDS-en chronische zorg 10 september 2009
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Zin en onzin van het gebruik van Kinderrechtenindicatoren KEKI, 25 juni 2012 Danielle van Kalmthout Studiedienst Gezinsbond.
GIS-coördinator in Westerlo
Project Proceshuis Road show
Koppeling VTE – processen Toelichting bij SOBO-nota 25 juni 2014.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
6 stappen in Risico management
Voka Health Community ‘kwaliteit van zorg’ Jo Vandeurzen Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin 1.
21 oktober 2015 Modernisering van het Rijksregister Vervanging van het centrale systeem Gebruikerscomité Eric Roelandt.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Traject Departement Landbouw en Visserij. Agenda 1. Het Departement Landbouw en Visserij 2. Traject binnen het Departement Landbouw en Visserij 3. Aandachtspunten.
Informatiebijeenkomst inzake subsidieregeling Cultuur Eindhoven februari 2016.
Kennisnetwerk bedrijventerrein- management. Waarom een kennisnetwerk? Eerdere doelstelling om informatiedoorstroming vanuit verschillende beleidsdomeinen.
Een nieuw inkoopbeleid vanaf april inkoopbeleid binnen het groter kader. Verdrag Europese Unie Europese richtlijn 2014 gaat in Medio april Nederlandse.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Met Traject aan tafel Departement Kanselarij en Bestuur.
Assetmanagement Een nieuwe manier van beheer. Assetmanagement in Dordrecht Wat is Assetmanagement? En wat is het verschil met de huidige werkwijze? Welke.
Stelling: Planning & Control (P&C) is iets van financiën !
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
1 AUTORISATIES 29 november Agenda Krachtlijnen van de nieuwe autorisaties Procedure Autorisatie aanvraagformulier invullen Overlopen handleiding.
Begroting vanuit beleidsperspectief
Concept-voorstel nieuwe opzet programmabegroting t.b.v. de Raadswerkgroep ‘strategisch sturen met programma’s’ 18 februari 2010.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Decreet lokaal sportbeleid Meerjarenplanning Sport (MJP) Beleids- en BeheersCyclus (BBC) i.f.v. decreet lokaal sportbeleid en bijhorend besluit.
Werkgroep Sociale Activering 8 december Agenda 1.Goedkeuring verslag van 13 oktober Voorstelling conclusies studie GPMI (door Kristel Driessens,
21 juni 2016 Omgevingsloket online: wijzigingen korte en lange termijn Marleen Koot, Maarten Lindenhovius & Sandhia Hoelas InfoMil RWS Leefomgeving.
Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Toelichting jaarrekening 2016
Groenboek: een nieuw industrieel beleid in Vlaanderen
welstands-nota update 2008
Sectoroverleg – 16 oktober 2015
26/10/2016 Stand van zaken betreffende de nieuwe organisatie van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking.
Projectmanagement in de Vo
Kluwer The end of Publishing
Hervorming medefinanciering
Om organisatiecomponenten schematisch voor te stellen
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Human Resources Accounting
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Topsport en breedtesport
Opgaven in het sociale domein
Een lerende en adaptieve organisatie
Vernieuwend - Attent - Samen
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Decreet buitenschoolse opvang en activiteiten
Zet je kinderopvang lokaal op de kaart
Gezondheidsvaardigheden
Kwantitatief onderzoek
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Toelichting Departement Financiën en Begroting 25/09/2018 Prestatiebegroting Toelichting Departement Financiën en Begroting 25/09/2018

Inhoud Meerwaarde van prestatiebegroting voor parlementaire werkzaamheden Een Vlaamse prestatiebegroting Inhoudelijk structuurelement als verbinding Vervolgtraject Conclusie

Wat is prestatiebegroten? Prestatiebegroting linkt middelen aan meetbare resultaten (outputs/outcomes) en maakt systematisch gebruik van prestatie-informatie Prestaties zijn producten of diensten van het gevoerde beleid Prestatie-informatie omvat indicatoren, statistieken, analyses, interpretaties en evaluaties Prestatiebegroting: een vlag die verschillende ladingen dekt Presentational budgeting Louter verschaffen van prestatie-informatie Performance informed budgeting (PIB) Prestatie-informatie wordt systematisch meegenomen bij besluitvorming Direct-Performance budgeting Directe link tussen prestaties en toewijzen van middelen

Meerwaarde prestatiebegroting Centrale vraag wordt “Wat bereiken we met onze middelen?” ipv “Hoeveel geven we uit?” Linken van beleids- en begrotingsinformatie Meer prestatie-informatie beschikbaar Betere controle mogelijk door parlementairen (accountability) Leidt ook tot verhoogde transparantie en leesbaarheid van de begroting Meer gebruik van de begrotingsdocumenten

Meerwaarde prestatiebegroting

Waarom de middenweg van een Performance informed budgeting? Momenteel Presentational Budgeting (in theorie) link tussen begroting en beleidsdoelstellingen/prestaties sinds Rekendecreet Niet geleid tot grote stap voorwaarts, begroting en beleid blijven 2 gescheiden werelden Geen Direct-Performance budgeting Wordt bijna nergens toegepast Maatschappij te complex om directe link te leggen tussen beleidskeuzes en gevolgen.

Performance informed budgeting? Doelstellingenkader Vlaamse overheid eenduidiger linken aan begrotingsstructuur (structuur) Beleids- en begrotingsinformatie meer op elkaar afstemmen (informatie) Beleidsleren belangrijker dan straffen/belonen voor prestaties (lerende organisatie)

Beleid & Begroting: L(A)T relatie Investeringen in weginfrastructuur Momenteel doelstellingen enerzijds en kredieten anderzijds waarbij het niet duidelijk is wat link is tussen doelstelling en budgettaire keuzes Opzet prestatiebegroting Concrete doelstelling eenduidig koppelen aan budgetten over alle entiteiten heen Budgettaire implicaties van beleidskeuzes duidelijk in kaart brengen Evolutie van de doelstellingen op transparante manier in Parlement toelichten ook met begrotingsinformatie

Beleid & Begroting: LAT relatie

Beleid & Begroting: LAT relatie Rekendecreet: koppeling tussen doelstellingen en artikels

Inhoudelijk structuurelement als verbinding

Inhoudelijk structuurelement als verbinding Sportbeleid heeft 6 ISE’s Sport voor Allen Gezond en Ethisch sporten Topsport Internationaal en interregionaal sportbeleid Anti-doping Infrastructuur Binnen Sport Vlaanderen zullen deze kredieten per ISE gegroepeerd zijn bij BO2019 Indien meerdere entiteiten: totaal kan over entiteiten samengeteld worden

Doelstellingen budgettair kwantificeren: ISE als budgettaire tracker 1 op 1: 1 strategische of operationele doelstelling gekoppeld aan één begrotingsartikel: voorbeeld Omgeving N op 1: meerdere strategische of operationele doelstellingen gekoppeld aan één begrotingsartikel: voorbeeld Landbouw 1 op N: één doelstelling die vertaald wordt in een stabiel inhoudelijk structuurelement, maar waaraan meerdere begrotingsartikels gekoppeld worden: voorbeeld Werk/Economie

Doelstellingen budgettair kwantificeren: ISE als budgettaire tracker

Gevolgen voor begroting 2019

Gevolgen voor begroting 2019 Programma’s grotendeels ongewijzigd (parlement stemt op programma) Per programma duidelijke opdeling van kredieten per ISE Nieuwe benaming van artikels: informatie in Memorie van toelichting maakt link met verleden Verhoogt leesbaarheid van begrotingstabel (meer intuïtief) Totale Vlaamse uitgaven zullen per ISE samengeteld worden Thematische uitgavenhistoriek zal mogelijk zijn

Wat verandert er in 2019? Administratieve uitgaventabel meer thematisch ifv ISE’s

PB op Franse leest Aan de structuurelementen kunnen variabele, legislatuurgebonden beleidsdoelstellingen gekoppeld worden. Zo zou bijvoorbeeld de Franse doelstelling ‘Reduire les inégalités d’accès à la pratique sportive’ onder het structuurelement ‘Sport voor allen’ worden geplaatst. Een volgende stap is om prestatie-informatie aan de beleidsdoelstellingen en structuurelementen te koppelen. De opvolging en monitoring van prestatie-informatie aan de hand van indicatoren moet in Vlaanderen nog vorm krijgen. In functie van de beleidsdoelstellingen en achterliggende beleidstheorie zal er data en informatie verzameld moeten worden. hoe er met de resultaten wordt omgegaan. Er zal ten slotte sprake zijn van een Vlaamse performance informed prestatiebegroting wanneer prestatie-informatie wordt gebruikt bij opmaak an een begroting. De opzet is om beleidsleren binnen de beleidsdomeinen te vergroten en op die manier de beschikbare middelen zo efficiënt mogelijk in te zetten om het gevoerde beleid uit te voeren. Zodus worden de middelen op een indirecte manier gerelateerd aan de verwachte prestaties. Prestatie-informatie is belangrijk in het besluitvormingsproces, maar bepaalt niet noodzakelijk de omvang van de toegewezen middelen.

Vervolgtraject - indicatoren

Vervolgtraject: integratie beleids- en begrotingsinformatie Aanpassen begrotingsstructuur is geen eindpunt Opname inhoudelijke structuurelementen in beleidsnota’s en –brieven Verankering van inhoudelijke structuurelementen (Organisatiebesluit) Nieuw basisdocument dat de bestaande beleids- en toelichtingen bij de begrotingsdocumenten integreert koppeling via de inhoudelijke structuurelementen van het huidige beleidsluik (beleidsbrief) met het huidig hoofdstuk uit de Algemene Toelichting waar budgetten in grote lijnen per beleidsdomein worden besproken.

Vervolgtraject–indicatoren Monitoring van het beleid ook aan de hand van prestatie-informatie (indicatoren) Indicatoren en prestatiebegroting Wat zijn relevante indicatoren Hoe kan men via indicatoren het beleidsleren stimuleren Kan men voor alles goede indicatoren vinden?

Vervolgtraject - indicatoren Hoe mee omgaan in Vlaanderen? Onderzoeksopdracht die momenteel loopt Event “Prestatiebegroting en indicatoren in Vlaanderen” op 8 november in Vlaams Parlement Buitenlandse sprekers met praktijkvoorbeelden Paneldiscussie stakeholders

Conclusie Vorige legislatuur Huidige legislatuur Volgende legislatuur - Startpunt: nieuwe begrotingsstructuur – koppeling van beleidsvelden met begrotingsprogramma’s (Rekendecreet – artikelstructuur) Huidige legislatuur - Visienota prestatiebegroting Vlaanderen - Creatie inhoudelijk structuurelement (ISE) - Opname ISE’s in begroting - Opstart groeitraject indicatoren Volgende legislatuur - Opname ISE’s in beleidsnota en -brieven - Monitoring beleidsdoelstellingen - Indicatoren Moet er toe leiden dat doelstellingen op een transparante en zinvolle manier in verband gebracht kunnen worden met de begrotingsmiddelen  toename kwaliteit van het overheidsoptreden

Werkgroep leesbaarheid van begroting Wikipediamodel Klikmodel Integratie beleids- en begrotingsinformatie Opleiding

Impact leesbaarheid op BO 2019 Opname van Machtigingen (MAC) onder VAK-kolom Ontsluiting Algemene Toelichting via Wikipediamodel Digitale voorstelling van de begroting (Klikmodel)

Ontsluiting Algemene Toelichting Wikipediamodel Algemene Toelichting 2019 koppelen aan begrippendatabank Jargon wordt automatisch aangevuld met definitie Meer begrijpbaar maken van technische teksten De lezer krijgt extra informatie Enige voorkennis blijft vereist

Klikmodel Opzet van het klikmodel Digitaal ter beschikking stellen van bestaande informatie Vlot koppelen van informatie uit verschillende documenten Getrapt aanbieden van informatie (doorklikken) Cijfers weergeven in hun context (vb. bevoegde minister) Tijdsreeks opbouwen vanaf begrotingsopmaak 2019

Klikmodel: navigatiescherm

Klikmodel: voorbeeld cultuur

Klikmodel: detail begrotingsartikel

Bedankt voor de aandacht!