Louis Paul Boon (1912 – 1979)
Louis Paul Boon Biografie Aalst
Louis Paul Boon Biografie Aalst schilder, verver, kunstenaar
Louis Paul Boon Biografie Aalst schilder, verver, kunstenaar oorlog
Louis Paul Boon Biografie Aalst schilder, verver, kunstenaar oorlog anarchistisch communist individualistisch socialist
Louis Paul Boon Een “communist”, …
Louis Paul Boon … “anarchist”, … “SCHOP DE MENSEN TOT ZIJ “Ik ben een soort seismograaf, ik geef trillingen weer die ik voel. Ik laat de lezer besluiten trekken. Ik beschrijf de wereld zo rot mogelijk, zodat de lezer zegt: ‘Godverdomme, dat moet veranderen. Verder gaat mijn idealisme niet.” (interview) “SCHOP DE MENSEN TOT ZIJ EEN GEWETEN HEBBEN” (1947)
Louis Paul Boon … “nihilist”, … “WAT HEEFT HET ALLES VOOR ZIN?” (1960)
Louis Paul Boon en een “viezentist”.
Louis Paul Boon mediafiguur
Werk
Louis Paul Boon Receptie werk Om zijn uitgesproken linkse opvattingen, zijn antikerkelijkheid en de onverbloemde seksualiteit in zijn werk, wordt Boon aanvankelijk in België nauwelijks gewaardeerd. doorbraak in Nederland Nadien in Vlaanderen Én internationaal (cf. getipt voor Nobelprijs) Prijsbeest
Louis Paul Boon Werk Boon schreef in dag- en weekbladen veelschrijver (102 zelfstandige publicaties) romans, novelles, cursiefjes (‘Boontjes’), artikels, gedichten, sprookjes, hoorspelen, essays, monografieën, …
Louis Paul Boon Werk sociale romans (Vergeten straat) schelmenromans (De bende van Jan de Lichte) historisch werk (Het Geuzenboek) erotisch werk (Eros en de eenzame man)
Louis Paul Boon Werk sociale romans (Vergeten straat) schelmenromans (De bende van Jan de Lichte) historisch werk (Het Geuzenboek) erotisch werk (Eros en de eenzame man)
Louis Paul Boon Werk sociale romans (Vergeten straat) schelmenromans (De bende van Jan de Lichte) historisch werk (Het Geuzenboek) erotisch werk (Eros en de eenzame man)
Louis Paul Boon 3 mensen tussen muren (1941)
Louis Paul Boon Mijn kleine oorlog (1946) “Zoals men aan een schilderij van Rubens aan een borst, een been, een achterste, zelfs aan een boom of aan een voorwerp herkent, zo herkent men het proza van Boon aan de minste van zijn bladzijden. Zijn stijl is ruw, brutal, ongeschoold, soms plat, maar alles is bewust en gewild, met goede, ja met edele bedoelingen.” (Willem Elsschot in het voorwoord)
Louis Paul Boon Mijn kleine oorlog (1946) “Want Boon is een idealist, hoe eigenaardig en onburgerlijk de uiting van zijn idealisme ook mag zijn. Hij ziet zoveel onrecht, verdrukking, lafheid en kleinzieligheid om zich heen dat hij niet weet waar hij mee beginnen moet.” (Willem Elsschot in het voorwoord)
Louis Paul Boon Mijn kleine oorlog (1946) “En door heel het werk klinkt de gedesabuseerde mineurtoon van iemand die zijn beste gezicht wel opzet maar die toch, in ‘t diepste van zijn ziel, onmogelijk geloven kan dat het ooit zal beteren.” (Willem Elsschot in het voorwoord)
Louis Paul Boon Menuet (1955) Het menuet is een Franse dans in een driedelige maatsoort uit de Baroktijd.
Louis Paul Boon De Kapellekensbaan (1953) Zomer te Ter-Muren (1956) magnum opus sociaal epos opgang socialisme: droom / utopie verburgerlijking, ondergang socialistisch ideaal gelaagde roman verhaal Ondineke, metaverhaal, Reinaert en Isengrimus
Louis Paul Boon “een roman waarin ge alles holderdebolder uitkeert, kwak, gelijk een kuip mortel die van een stelling valt, + ernaast en erbij uw aarzelingen en twijfels omtrent het nut van de roman + daarbij en daarboven iets dat ge zoudt kunnen noemen de reis van nihilism naar realisme - weg en weer, 3de klas – want vandaag is er nog hoop dat de wereld iets wordt maar morgen wordt die hoop terug de bodem ingeslagen…” Uit ‘De Kapellekensbaan’
Louis Paul Boon “en daarnaast zoudt ge nog kunnen randbemerkingen geven, invallen, nutteloze omschrijvingen, gekapseerde erotische dromen en zelfs dagbladknipsels…” Uit ‘De Kapellekensbaan’
Louis Paul Boon “maar uw boek zal weeral geen boek zijn, er zal niets in staan over het leven GELIJK HET LEVEN IS” (laatste zin van het boek) Uit ‘De Kapellekensbaan’
Louis Paul Boon De Kapellekensbaan (1953) Zomer te Ter-Muren (1956) “Het zijn buitengewoon complexe boeken, die alle geldende wetten van een goede roman met voeten treden.” (Hugo Brems) “het is een plas, een zee, een chaos” (Boon)
Louis Paul Boon Rode draad standpunt kleine man vs. Kerk / burgerij idealisme (tegen sociale misstanden) vs. pessimisme (wereldbeeld) autobiografische elementen (problematische) erotiek artistieke, gestileerde, maar volkse taal spel met structuur en vertelstandpunten postmodernist + naturalist