Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De wereld wordt kleiner
Advertisements

DE EUROPESE UNIE HOOFDSTUK 2A GROEP 7.
Hoofdstuk 8: Nederland en Europa.
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
Internationale organisaties
Paragraaf 4 Europa 4.1 Bloedig Europa.
P2.2 Landbouw en platteland in Europa
De eenwording van Europa
Europese Samenwerking
Europese Samenwerking
Historisch overzicht paragraaf 6.2
Wat moet je weten aan het eind van de les?
2VMBO Mens en Maatschappij
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 2. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
Aardrijkskunde Hoofdstuk 2 – les 3.
DE EUROPESE UNIE.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 1. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
Televisie en computer H13.3 EUROPESE EENWORDING. 1.Nieuwe wereldoorlog voorkomen 2.Andere economische aanpak (geen protectionisme als in de jaren ‘30)
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
De Europese eenwording
Staatsinrichting van Nederland (deel 2)
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland en Europa
Hoofdstuk 7.1.
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 KGT Lesweek 2
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 BB Lesweek 1
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Cursus 1.4 Hoe veranderen mensen Nederland? Klas 2 BB Lesweek 4
Cursus 1.4 Hoe veranderen mensen Nederland? Klas 2 KGT Lesweek 5
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 1 KGT Lesweek 2
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 KGT Lesweek 1
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 KGT Lesweek 6
Cursus 2.1 Klimaten en Plantengroei Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 2.1 Klimaten en Plantengroei Klas 2 BK Lesweek 1
Examen ma2 N.a.v. het SE P7.
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 BB Lesweek 6
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 BK Lesweek 3
Cursus 3.2 Hoe verloren vorsten hun macht Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
Cursus 4.1 Elk doet zijn werk Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.1 Elk doet zijn werk Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 BK Lesweek 3
THEMA 2 Nederland is overal Les 2 – Nederland in Europa
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 KGT Lesweek 3
Nederland en de rest van de wereld
§5.4 Samenwerken in Europa
Thema 10 Blok 3: Nooit meer oorlog
Als jullie het voor het zeggen hadden…
Transcript van de presentatie:

Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3 Mens en Maatschappij Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT                    Lesweek 3 Handboek blz. 110

Wat ga ik vandaag leren : Ik kan in eigen woorden uitleggen waarom de Europese Unie ontstaan is en wat de voorlopers van de Europese Unie waren. Ik kan in eigen woorden uitleggen waarom het belangrijk is dat de Europese Unie er is. Ik kan het verschil tussen een asielzoeker en een vluchteling uitleggen. Ik ben bekend met binnen en buitengrenzen en kan de voor en nadelen hiervan opnoemen. Je leert de volgende begrippen: Benelux, Europese Unie, EGKS, Europese Commissie, Europees Parlement en Internationale Contacten en kan deze in eigen woorden uitleggen.

Wat ga ik vandaag leren : Ik kan in eigen woorden uitleggen waarom de Europese Unie ontstaan is en wat de voorlopers van de Europese Unie waren. Ik kan in eigen woorden uitleggen waarom het belangrijk is dat de EU er is. Ik kan het verschil tussen en asielzoeker en een vluchteling uitleggen. Ik ben bekend met binnen en buitengrenzen en kan de voor en nadelen hiervan opnoemen. Je leert de volgende begrippen: Benelux, Europese Unie, EGKS, Europese Commissie, Europees Parlement en Internationale Contacten en kan deze in eigen woorden uitleggen. Opdrachten: Maken : : 1, 2, 4, 5, 7 t/m 16 : 2, 4, 5, 7 t/m 16 : 2 t/m 5, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 16, 17 Klaar? : Maken : : Test Jezelf, blz. 130 : Antwoorden nakijken

Samenwerking 1950 - Nu Europa is na de Tweede Wereldoorlog verwoest. “ Hoe kunnen we in de toekomst een oorlog voorkomen?” Landen besluiten samen te werken op het gebied van economie en het vervoeren van goederen. Eerste Voorbeelden: Benelux – 1944 – Nederland, België en Luxemburg. EGKS – 1951 – Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal. Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, België, Luxemburg. In 1957: Oprichting EEG, Europese Economische Gemeenschap, beter voor de economie en vervoeren van goederen.

Europese Unie 1950 - Nu In 1992 wordt de Europese Unie opgericht. De EU kan wetten maken waren alle leden zich aan moet houden. Landen nemen samen beslissingen over bijvoorbeeld: Milieu, Migratie en Handel. Steeds meer landen zijn toegetreden. In 2002 ook een gemeenschappelijke munt.

1950 - Nu Welvaart en Vrede Armoede en werkeloosheid zijn vaak oorzaken van oorlog. Mensen zijn vaak ontevreden en kiezen vaak voor mensen die hun beloven te helpen. (Nazi-Duitsland). De EU probeert goed voor haar inwoners te zorgen door zoveel mogelijk welvaart voor hen te creëren.

1950 - Nu Wie is de baas? Europese Commissie: Deze commissie bedenkt wetten voor de hele EU. Europees Parlement: Controleert of de wetten goed zijn voor Europa en of deze goed worden uitgevoerd. De wetten mogen niet in strijd zijn met de wetten in een land. Raad van ministers: Een groep ministers die de wetten uitvoert.

1950 - Nu Grenzen Europa heeft tegenwoordig geen echte grenzen meer. Dit is gekomen na de Koude Oorlog, Europa moest meer samen gaan werken om problemen te voorkomen. Open grenzen hebben voordelen: het is goedkoper voor bedrijven om goederen te transporteren. Het is makkelijker om in andere landen aan het werk te komen. Je kunt elkaar makkelijker helpen. Grenzen binnen Europa noem je ook wel binnengrenzen. Toch is er ook nog steeds veel controle aan de buitenkant van Europa.

1950 - Nu Grenzen Europa heeft gesloten buitengrenzen. Dit wil zeggen dat het niet makkelijk is om van buiten Europa, Europa binnen te komen. Dit is expres zo gedaan om te zorgen dat Europa veilig blijft. Je moet bijvoorbeeld eerst een Visum hebben voordat je Europa in mag.

1950 - Nu Asiel Toch kan het ook zo zijn dat je geen geldig visum hebt maar toch in een land mag blijven. Dit kan alleen als je een goede reden hebt. Vluchteling: Iemand die niet meer in zijn woonplaats kan wonen omdat het er niet veilig is. Een vluchteling vraagt asiel aan in een land, hij moet dan eerst wachten op toestemming of dat hij daar mag blijven. Asielzoeker: Iemand die asiel heeft aangevraagd in een land. Dit kan erg lang duren voordat hij of zij dit weet. Illegaal: als je in een land verblijft zonder dat je asiel zoekt of toestemming hebt om daar te blijven. Zoek de verschillen: 1939 - 2017