‘Formatief Toetsen’ – René Kneyber

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Huiswerktips.
Advertisements

Samen bouwen aan zelfvertrouwen
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Tim Versluijs Leerdoelen.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Ed van den Berg AMSTEL UvA
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Return to Sender.
uw kind begeleiden bij huiswerk
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Verschillende rollen en stijlen
De leerling of stagiaire in beweging!
H4 Statistiek Beelddiagram
Thema 2 Periode 1 KOP
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
University centre for learning & teaching teacher education Training ICALT observatie-instrument Carlien Vermue & Bert Slof November 2010.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Les 1. Wat voor les krijgen we nu? Tijdens de lessen over hoofdstuk 9, 10 en 11 krijg je op een andere manier les. Het doel is om je zelfstandigheid te.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Grafieken in de natuurkunde Ga verder Dia’s worden stap voor stap automatisch ingevuld Ga verder Pas als rechtsonder verschijnt, klik dan voor de volgende.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Formatief versus summatief
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Wat is coöperatief leren?
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
1 VMBO-KGT deel Grafieken tekenen 1 1.
Interactief oefenen, formatief toetsen
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Toetsen? Doe het zelf!.
Module 6; didactisch handelen
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Van rapport naar portfolio
Burgerschap Samenwerkend leren
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Interactief oefenen, formatief toetsen
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Lesgeven zonder cijfer?
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Toetsing Vakdidactiek 2.
Activernde didactiek & passende werkvormen
blok 2 les 2: taal thuis en op school
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Communicatie 7e les.
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
OGI Een datamuur in de klas.
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Formatief evalueren Doelen: Ik weet wat formatief evalueren is.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

‘Formatief Toetsen’ – René Kneyber

Waar gebruiken we toetsen voor? Formatieve evaluatie (evalueren om te leren)

Waar gebruiken we toetsen voor? Formatieve evaluatie (evalueren om te leren) OF Summatieve evaluatie (beoordelen van het leren)

Wie leert ervan? De leraar De leerling(en)

Gericht op Proces Product

Voorbeeld Een ding dat ik al wist Twee vragen waar ik graag een antwoord op krijg Drie dingen die ik in deze les heb geleerd

Integratie van 3 strategieën Het opstellen, verduidelijken en communiceren van leerdoelen Informatie verkrijgen over het niveau van de leerling door het leren zichtbaar te maken Feedback die leidt tot doelgerichte activiteit

Strategie 1/3 Het opstellen, verhelderen en communiceren van leerdoelen

Waarom doelen? Effect op leerlingen Effect op leraren Doelgerichter (zeker de zwakke leerlingen). Biedt zekerheid, waar ze vervolgens naar vragen. Worden specifieker wanneer ze om hulp vragen. Ontwikkelt een leercultuur. Kwaliteit van het werk wordt beter. Gedrag verbetert. Houden langer vol. Meer eigenaarschap wanneer verantwoordelijkheid verschuift van leraar naar leerling. Worden zelf-evaluatiever. Meer enthousiasme om te leren. Effect op leraren Doelgerichter Maakt eigen begrip van leerdoel scherper. Verwachtingen gaan omhoog. Focus op kwaliteit in plaats van hoofdstukken afwerken. Kritischer op activiteiten. Versterking van relevant vocabulaire. Helpt om beter te kunnen reflecteren op opbrengsten van lessen. Helpt beter te communiceren met ouders. Check off those already discussed. Agree/disagree with others.

Lesdoel op het bord? Je moet van een lineaire tabel een grafiek kunnen tekenen wanneer alle getallen positief zijn

Verhelderen Succescriteria Leerdoel Je moet van een lineaire tabel een grafiek kunnen tekenen wanneer alle getallen positief zijn Succescriteria Tabel goed berekend Assen met liniaal Namen bij assen Zo nodig zaagtand Getallen bovenin tabel onderin assenstelsel Gelijke stapgrootte (1cm=….) Verticale as begint bij 0 Twee punten getekend Rechte lijn tussen de punten Check in het midden?  

Communiceren Leerlingen gaan een boekenpitch over een gelezen boek maken (havo-3); Ze kijken eerst drie voorbeelden van Kluun, Cronenberg en Giphart. Ze schrijven zelf vier succescriteria op. In groepjes uitwisselen en verwerken. Daarna klassikale verwerking

Resultaat (met gedeeld eigenaarschap) Categorie Succescriteria Weging Houding Rechtop zelfverzekerd Gebaren Klas inkijken 20 Inhoud Opbouw Korte samenvatting Cliffhanger Thema (theorie) 30 40 Taalgebruik Begrijpelijke woorden Articuleren vlot praten Enthousiast (niet te) goede argumenten Hard genoeg praten 10 Presentatie Aandacht voor humor en originaliteit Stemgebruik Voorbeeld van Gerdineke van Silfhout

Strategie 2/3 Informatie verkrijgen over het niveau van de leerling door het leren zichtbaar te maken

Wisbordjes

Verbindingswoorden Werken bij Albert Heijn is altijd gezellig en levert je heel wat op. Maar we begrijpen ook dat je tijd wilt overhouden voor vrienden, sporten en school. Daarom kun je bij ons al aan de slag in een bijbaan vanaf zes uur per week. Er is altijd wel een geschikt moment te vinden, want onze winkels en Pick up Points zijn vaak zeven dagen per week open tot acht, negen of tien uur 's avonds. En er is er altijd wel één bij jou in de buurt.

Welke krachten werken er? Jim Court (1999)

Exit ticket ‘Lijndiagram’ Exit ticket (uitgangspas) Exit ticket ‘Lijndiagram’

Exit ticket ‘Bloedsomloop’

Exit ticket ‘Bloedsomloop’

Exit ticket ‘Bloedsomloop’

Exit ticket ‘Bloedsomloop’

Meerkeuze Wanneer water kookt, dan zijn er grote bellen in het water. Waar bestaan die uit? Lucht Warmte Stoom Zuurstof en waterstof

Online? Kahoot.it Goformative.com Plickers.com Socrative.com Etc….

Vereisten Alle leerlingen tot denken bewegen; Snel antwoorden kunnen interpreteren (binnen 30 seconden); Informatie moet dezelfde les toepasbaar zijn (of de volgende les); Meerkeuze is de minste optie.

Strategie 3/3 Feedback die leidt tot doelgerichte activiteit

Soorten feedback: Israel 264 low and high ability 10-jarigen in 12 klassen in 4 scholen; analyse van 132 leerlingen aan de top en onderkant van de klas; Zelfde manier van lesgeven, zelfde doelen, zelfde leraren, zelfde werk Drie soorten feedback: scores, opmerkingen, scores+opmerkingen Achievement Attitude Scores geen vooruitgang Goede lln: growth Zwakke lln: fixed opmerkingen 30% vooruitgang Zwakke lln: growth Butler (1988)

Vraag Wat gebeurde er als leerling en scores én opmerkingen kregen? 31 Prestaties Leerhouding Scores geen vooruitgang Goede lln : growth Zwakke lln: fixed Opmerkingen 30% vooruitgang Goede lln: growth Zwakke: growth Wat gebeurde er als leerling en scores én opmerkingen kregen? Vooruitgang: 30%; Leerhouding: iedereen growth Vooruitgang: 30%; Leerhouding : Goede lln growth, slechte lln fixed Vooruitgang: 0%; Leerhouding: allemaal growth Vooruitgang: 0%; Leerlinghouding: Goede lln growth, slechte lln fixed Iets anders

Soorten feedback: Israel (2) 200 negen- en tienjarigen Divergente denk opdrachten 4 groepen experimental group 1 (EG1); opmerkingen experimental group 2 (EG2); cijfers experimental group 3 (EG3); complimenten control group (CG); geen feedback Prestaties EG1>(EG2≈EG3≈CG) Opspelende ego’s (EG2≈EG3)>(EG1≈CG) Butler (1987)

Effecten van feedback Kluger & DeNisi (1996) meta-studie 3000 studies weggelaten: Zonder duidelijke controles Slecht ontworpen Minder dan 10 deelnemers Waar prestaties niet werden gemeten Zonder details van de effect-grootte Er bleven 131 studies over, 607 effectgroottes, met 12652 deelnemers Gemiddeld genomen verbetert feedback prestaties Effectgroottes verschillen enorm 38% (50 v.d. 131) van de effect groottes waren negatief

38% van gevallen pakt feedback negatief uit Responstype Feedback zegt iets over een prestatie Doel niet gehaald Beter dan doel Gedragsverandering Gaat beter zijn best doen Doet minder zijn best Veranderen doel Vermindert aspiraties Verbetert aspiraties Doel loslaten Doel te moeilijk vinden Doel te makkelijk vinden Feedback afwijzen Negeert feedback

Altijd iets doen met de feedback Feedback werkt pas formatief als de informatie gebruikt wordt om de prestatie te verbeteren

Gouden tips voor het geven van feedback Feedback moet: Denken veroorzaken Richting geven aan hoe te verbeteren De leerling meer tijd kosten dan de leraar Iets mee gedaan worden door de leerling! Verwijzen naar succescriteria/rubrics