Wereldburgerschap op de KAK

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
EDO in de lerarenopleiding
Maaswaal College UNESCO-school
Hilde de Haan augustus Kaapstad De andere kant van Kaapstad.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Pastoraal op school.
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
UNESCO Marieke Brugman 23 november UNESCO ? United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
Actief Burgerschap Plan Nederland.
Organisatiecultuur.
Vizier op sociale duurzaamheid 17 september 2009 GTST: HR wordt groen! Pauline van der Meer Mohr.
Stadscongres 25 feb Thematisch netwerk Case study: De Klimpaal.
Sessie: realiseren van doelwaarden 25 november 2013.
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Ouder worden: een lange en schitterende toekomst
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
TC&M UNESCO unites us all.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Vaar je eigen koers. Verleg je grenzen op het Oostvaarders College Jongeren uit andere landen ontmoeten?
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
EDO-platform Inspiratieboek voor de NME/EDO professional Tentoonstelling Kies je klimaat 29 oktober PIME.
Sandra Jellema Het opleiden van de duurzame professional.
Toelichting op het UNESCO Global Geoparks programma Marike Bontenbal Beleidsadviseur Wetenschap Nationale UNESCO Commissie.
Onderwijsprojecten in het Zuiden Inleiding: Belang van onderwijs Onderwijs evolutie in de wereld Aandachtspunten bij de opstart, uitbouw, verzelfstandiging.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling Nieuwe initiatieven op stapel Frank Depoortere 28 oktober 2009.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
UNESCO 2003 & 2005 Encounters in cultural (heritage) diversity and sustainable development – 25/1/2016 UNESCO en/in het digitale tijdperk.
EDO-platform Hoe maken de verschillende ‘educaties’ werk van de global goals? Wat kunnen we verwachten van een ‘Internationaal Thematisch Netwerk’ EDO?
Een voorstel voor een referentiekader SDG’s. Wie? Bos+, Broederlijk Delen, Caritas International, Djapo, Kiyo, Plan België, Protos, Solidagro, Studio.
Inspiratiedag Inspiratiedag Kansarmoede & Onderwijs 28 april 2016.
Waar gaat het over? Eind september 2015 kwamen de staats- en regeringsleiders samen in New York voor de jaarlijkse top van de Verenigde Naties. Daar.
SDG4 KWIS 10 meerkeuzevragen over onderwijs in de wereld.
Waar gaat het over? Eind september 2015 kwamen de staats- en regeringsleiders samen in New York voor de jaarlijkse top van de Verenigde Naties. Daar.
Coöperatieve werkvormen DOEL Kennismaking met coöperatief ondernemerschap De studentencoöperatie als praktijkgerichte leervorm.
SDG4 KWIS 10 meerkeuzevragen over onderwijs in de wereld.
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
Lokaal Sociaal Beleid.
Kia Tsakiridis | tapis plein vzw
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Progressief universalisme
Workshop internationalisering
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
Politiek van de wiskunde Wiskundeonderwijs - Etnowiskunde
Presentatie Rode Bosbes
De kracht van de Fietsersbond
Participatory Action Research
Ratificatie VN-verdrag: 14 juli 2016
2012, Rio de Janeiro. 2012, Rio de Janeiro.
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
Jannes Huisman Senior coach
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Programma uur Introductie
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Een lerende en adaptieve organisatie
Klik om verder te lezen.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Wereldburgerschap op de KAK Seminarie internationale projecten met focus op burgerschap 22/05/2018 - Brussel

GO! Atheneum Unesco Koekelberg GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap Scholengroep 8 – Brussel 552 leerlingen A-stroom & ASO Lid van het Unesco ASP-netwerk GO! Atheneum Unesco Koekelberg Het UNESCO Associated Schools Project Network (ASPnet) is het grootste internationale scholennetwerk. ASPnet werd opgericht in 1953 en verbindt onderwijsinstellingen van over de hele wereld met elkaar rond een gezamenlijk doel: vrede bouwen in de hoofden en harten van kleuters, kinderen en jongeren. De meer dan 10.000 scholen in meer dan 180 landen werken samen aan kwaliteitsvol onderwijs voor het realiseren van internationale verbondenheid, verdraagzaamheid en solidariteit.2 Vanuit het eigen pedagogisch project ondersteunen de scholen die deel uitmaken van het netwerk de Unesco-missie ‘Since wars begin in the minds of men and women, it is in the minds of men and women that the defences of peace must be constructed’ . Door het werken aan twee strategisch belangrijke prioriteiten – Educatie voor Duurzame Ontwikkeling3 (EDO) en WereldBurgerschapEducatie4 (WBE) – werken de scholen aan de realisatie van de Agenda2030.

Het GO! atheneum Unesco Koekelberg biedt elke jongere kansrijk, ambitieus en kwaliteitsvol onderwijs waar voldoende ruimte is voor het ontwikkelen van de eigen identiteit. Binnen een aangenaam schoolklimaat en in dialoog, inspireren en motiveren wij onze leerlingen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. De autonomie van de leerling staat hierbij centraal. Zo bereiden wij hen voor om met succes middelbare en hogere studies te doorlopen.

Om de autonomie, betrokkenheid en competentie permanent te ontwikkelen, is in dialoog met alle betrokkenen gekozen voor vijf leidende principes: Op de KAK … zijn we ambitieus; werken we samen aan de maximale zelfontplooiing van elke lerende; werken we actief en kritisch constructief samen aan een betere wereld; gaan diversiteit en meertaligheid hand in hand; staan leerlingenparticipatie en ouderbetrokkenheid centraal.

SDGs In 2015 heeft de VN de zogenoemde Duurzame Ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals , afgekort als SDG’s) aangenomen. Zij vormen een nieuwe mondiale agenda, die tegen 2030 de leefwereld van zoveel mogelijk mensen moet verbeteren. De SDG’s bestaan uit 17 ambitieuze en onderling verbonden doelstellingen. Unesco focust haar bijdrage op de uitvoering van negen SDG’s op die gebieden waarvoor haar expertise en leiderschap erkend zijn. Unesco neemt wereldwijd het voortouw in de coördinatie van de Onderwijs Agenda 2030 die streeft naar inclusief, kwaliteitsvol onderwijs en naar het bevorderen van levenslang leren voor iedereen (SDG 4). Met haar programma’s draagt Unesco bij tot het bereiken van gendergelijkheid en de ontwikkeling van het vermogen tot zelf zelfbeschikking (‘empowerment’) voor alle vrouwen en meisjes (SDG 5). Gendergelijkheid is één van de twee topprioriteiten in Unesco’s middellange termijnstrategie 2014-2021. In haar onderzoeksprogramma’s over waterbeheer en wetenschappelijke of technologische capaciteitsopbouw, draagt Unesco bij tot (i) het verzekeren van de toegang tot drinkbaar water (SDG 6) en (ii) de erkenning van wetenschap, technologie en innovatie in duurzame ontwikkeling (SDG 9). Unesco stimuleert het verwerven van kennis over de oceanen en draagt bij tot het duurzaam beheer van oceanen en kustlijnen (SDG 14). Zij zet in op biodiversiteit en op het beheer van natuurlijke rijkdommen met werelderfgoedsites en biosfeerreservaten (SDG 15). De organisatie ondersteunt inspanningen om klimaatverandering tegen te gaan en voor de aanpassing aan de gevolgen daarvan. (SDG 13). Unesco neemt deel aan de totstandkoming van inclusieve, veilige en veerkrachtige steden, onder meer door middel van de bescherming van het cultureel en het natuurlijk erfgoed van de mensheid (SDG 11). Een ander speerpunt van de organisatie is het verzekeren van publieke toegang tot informatie, de veiligheid van journalisten en de bevordering van goed bestuur en de rechtsstaat (SDG 16)

Uitwisseling Internationale uitwisseling: Salerno ASP-netwerk Munesco My Voice, my school (UNRWA) Uitwisseling De afgelopen 3 jaar hebben we een uitwisseling lopen met het Liceo in Salerno. We werken met hen rond het thema dat het ASP-netwerk in de kijker zet. Dit jaar was dat gender(gelijkheid). De leerlingen hebben in Italië en in België rond het thema genderidentiteit gewerkt. MUNESCO staat voor Model UNESCO: een simulatie waarbij leerlingen in de huid kruipen van vertegenwoordigers van een toegewezen land en onderhandelen met collega's van andere landen. Ze behandelen een case volgens de geldende diplomatieke spelregels. Er nemen 63 leerlingen van 6 Vlaamse en 10 Nederlandse secundaire scholen deel aan de MUNESCO. Ze kruipen in de huid van ambassadeur, adjunct-ambassadeur, journalist of vertegenwoordiger van een organisatie zoals een internationale NGO, een museum, een veilinghuis enz. My Voice-My School is an education project which empowers Palestine refugee children by giving them a voice and the opportunity to communicate with their peers overseas on issues dear to them. For the last four years, it has put children at the heart of the conversation on Sustainable Development Goal (SDG) 4 ‘Quality Education’ and what it means to them.

Beleid Leerlingenparticipatie Ouderparticipatie Leerkrachten mondiale vorming uitwerken van projecten mee nadenken in tijdelijke werkgroepen werken mee het strategisch plan uit Ouderparticipatie Leerkrachten Koppelen van LPD en VOET aan de Unesco doelen Beleid Mondiale vorming: jaarthema, 6de jaar doet mee aan Youca Action Day & MV = vrijwilligerswerk Curriculum: meer keuzevrijheid, project-dagen (school take over door de leerlingen) , school newspaper, ‘wall of thoughts’, infrastructure: quiet place, not enough room to sit, library, classroom furniture …)