Dubbele contingentering van GOK- en niet-GOK-leerlingen En andere nieuwigheden in het inschrijvingsrecht Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs 15 november 2011
Overzicht Basisprincipes DC – met voorbeelden Situering t.a.v voorrangsperiodes Latere inschrijvingen Relatieve aanwezigheid & contingenten Capaciteit bepalen Eerder ingeschreven leerlingen De voorrangscategorieën Aanmeldingsprocedure Enkele mythes ontkracht Af te spreken in het LOP Te bepleiten bij de overheid 2
1. Basisprincipes van de DC Doel: evenredigheid nastreven % GOK - % niet-GOK in school % GOK - % niet-GOK in omgeving Contingent GOK + contingent niet-GOK = 100% “Omgeving” = Gemeente / LOP-gebied of deelgebied Afzonderlijk groeipad mogelijk per school Vrije keuze ouders primeert Gevolg: effecten afhankelijk van keuzes ouders 10 - 90 50 - 50 70 - 30 De dubbele contingentering vervangt dus de huidige regeling waarbij een school hetzij voorrang geeft aan GOK-leerlingen, hetzij voorrang geeft aan niet-GOK-leerlingen. Er is ook geen sprake meer van een 10%-regel. In de regeling die sedert 2005 tot nu geldt, moet een school, om voorrang niet-GOK te mogen geven, 10%-punten meer GOK-leerlingen hebben dan het LOP-gebied (deelgebied / gemeente) in zijn geheel. 3
Voorbeelden: algemene toelichting De navolgende voorbeelden: Werden voor een goed begrip uitgewerkt voor de “gewone” situatie, d.i. zonder aanmeldingsprocedure Dus: volgorde in inschrijvingsregister in die voor-beelden bepaald door chronologie (“eerst komt, eerst maalt”). Basisprincipes van DC zijn dezelfde voor toepassing binnen aanmeldingsprocedure Voor “latere inschrijvingen” wordt volgorde in het inschrijvingsregister hoe dan ook bepaald op basis van chronologie van aanbieding. Die vbn. gelden dus ook voor gebieden met een aanmeldingsprocedure. 4
Vb. 1 – tijdens DC-periode Capaciteit = 18 GOK: 50% = 9 Ahmed Bart Cindy Daisy Ergün Frank Geoffrey --- Niet-GOK: 50% = 9 Helen Inty Jeroen Katrien Laura Marleen Nadja Olaf Pascal Quinten Raisa Sarah gerealiseerd gerealiseerd Het decreet spreekt van “gerealiseerde inschrijving”, “uitgestelde inschrijving” en “geweigerde inschrijving”. De term “uitgestelde inschrijving” is nieuw en is nodig om DC te kunnen toepassen. Eigenlijk zou ze ook in de huidige regeling (die sedert 2005 bestaat) nuttig zijn. In die regeling van 2005 zit immers een lacune. Een leerling die in aanmerking komt voor voorrang GOK maar in de GOK-voorrangsperiode boven het door de school voorziene percentage uitkomt, kan in de GOK-voorrangsperiode niet ingeschreven worden, maar ook niet geweigerd worden. Hij/zij moet uitgenodigd worden om in de reguliere inschrijvingsperiode terug te komen. Dat is dus een vorm van “uitstel”. uitgesteld
Vb. 1 – afsluiting DC-periode Capaciteit = 18 GOK: 50% = 9 Ahmed Bart Cindy Daisy Ergün Frank Geoffrey --- Niet-GOK: 50% = 9 Helen Inty Jeroen Katrien Laura Marleen Nadja Olaf Pascal Quinten Raisa Sarah gerealiseerd gerealiseerd Uitgestelde inschrijvingen worden bij het afsluiten van de DC-periode omgezet in ofwel een gerealiseerde inschrijving ofwel een weigering. De techniek werkt symmetrisch, d.w.z in beide richtingen, afhankelijk van het contingent waar er plaatsen over en het contingent waar er plaatsen tekort zijn. In ons voorbeeld: De 2 plaatsen uit het GOK-contingent die tegen het einde van de DC-periode niet opgebruikt werden, geven we aan de 2 uitgestelde leerlingen die het meest gunstig gerangschikt waren. Sarah moet helaas geweigerd worden. Dat stellen we visueel voor door de cesuurlijnen te verschuiven. Het aantal plaatsen dat aan het ene contingent bijgegeven wordt, gaat er bij het andere af. Die visuele voorstelling helpt om te begrijpen hoe het verder moet wanneer na het afsluiten van de DC-periode nog “latere inschrijvingen” komen. Zie dia 13 e.v. gerealiseerd geweigerd 6
Vb. 1 - bespreking Effect op de sociale mix (evenredigheid): Zonder DC: van 6 – 12 (33%-67%) tot 7 – 11 (39%-61%) Met DC: van 7 – 11 (39%-61%) tot 7 – 9 (44%-56%) afhankelijk van hoeveel GOK-leerlingen chronologisch ná Sarah kwamen de reactie van ouders van Quinten, Raisa en Sarah: wachten zij einde van DC-periode af, of gaan zij al tijdens de DC-periode naar een andere school? Ook zonder of met beperkt capaciteitstekort kan er al enig effect op sociale mix zijn. Van zodra er 1 contingent vol loopt, KAN er een licht positief effect ten gunste van betere sociale mix optreden. Hoe scheef de verhouding was zonder DC hangt af van de volgorde van waarin de leerlingen een inschrijving kwamen vragen (Kwamen b.v. alle GOK-leerlingen na de niet-GOK-leerlingen?). Bij DC speelt die chronologie alleen binnen elk contingent een rol. Maar hoe sterk de DC de scheve verhouding rechttrekt, hangt af van wat de ouders van uitgestelde leerlingen doen. 7
Vb. 2 – tijdens DC-periode Capaciteit = 18 GOK: 50% = 9 Frank Geoffrey Haroun Izmir Jelle Karim Laila --- gerealiseerd Niet-GOK: 50% = 9 Marleen Nadja Olaf Pascal Quinten Raisa Sarah Timo Urbanus Vincent Xavier Yente gerealiseerd geweigerd Hier zijn de eerste vijf leerlingen in elk contingent niet afgebeeld. In dit voorbeeld boden zich 29 leerlingen aan voor 18 plaatsen. Beide contingenten lopen vol. 2 x 9 leerlingen krijgen een inschrijving. Zolang niet beide contingenten vol zitten, worden er geen leerlingen geweigerd, maar uitgesteld (zie vb. 1). Van zodra beide contingenten vol lopen, wordt er geweigerd, ook als de DC-periode nog loopt. geweigerd 8
Vb. 2 - bespreking Met DC: 9 – 9 mix Effect op de sociale mix (evenredigheid): Met DC: 9 – 9 mix Zonder DC: van 1 – 17 ( 6%-94%) witte school tot 12 – 6 (67%-33%) zwarte sch. afhankelijk van de volgorde waarin GOK- en niet-GOK-leerlingen om een inschrijving kwamen vragen Als beide contingenten vol lopen, krijg je met DC vanzelf een perfecte evenredigheid. De 9-9 uitslag is niet afhankelijk van wat de ouders van uitgestelde leerlingen tijdens de DC-periode doen. Van zodra beide contingenten vol lopen, krijgen de aanvankelijk uitgestelde leerlingen hoe dan ook een weigering. 9
Vb. 3 – tijdens & na DC-periode Capaciteit = 22 GOK: 50% = 9 Ahmed Bart Cindy --- Niet-GOK: 50% = 9 Helen Inty Jeroen Katrien Laura Marleen Nadja Olaf Pascal --- gerealiseerd gerealiseerd ( 10
Vb. 3 - bespreking Effect op de sociale mix (evenredigheid): Zonder DC: 3 – 9 (25%-75%) Met DC: 3 – 9 (25%-75%) Totaal geen effect op scholen zonder capaciteits-problemen met geen van beide contingenten vol Wat is het méér-werk voor die scholen? GEEN GOK-criteria moeten sowieso bevraagd worden “Kreeg u vorig jaar een schooltoelage?” komt erbij. Sluit aan bij rol die scholen hebben in attenderen op mogelijkheid van schooltoelage. Tip voor de Vlaamse regering: Een “slim” inschrijvingsregister verwerkt dat meteen en plaatst de leerling automatisch in de juiste kolom. Scholen worden sowieso gevraagd ouders te wijzen op de mogelijkheid een schooltoelage te bekomen. Veel scholen helpen ouders actief bij de aanvraag. Dat wordt niet ervaren als een inbreuk op de privacy. Met de vraag “Kreeg u vorig jaar een schooltoelage” vraag je niet eens details op. Voor de instappers die oudste kind zijn, heeft de vraag naar schooltoelage vorig jaar uiteraard geen zin. De regering zoekt naar een evenwaardig alternatief. Een “slim” inschrijvngsregister is een eenvoudig elektronisch inschrijvingsregister. Door de overheid in principe eenvoudig te realiseren binnen Discimus. Het is mij niet bekend of men dat van plan is en zo ja, tegen wanneer. 11
2. Situering t.a.v. voorrangsperiodes Voorrang brussen Voorrang kinderen van personeel Voorrang kinderen van NL-kundige ouders (enkel in Brussel) Dubbele contingentering GOK/n-GOK Elke voorrangsperiode minimaal 2 weken. Inschrijvingen ten vroegste 1e schooldag februari voorgaand schooljaar.* Latere inschrijvingen * Op de vroegste startdatum zijn uitzonderingen mogelijk. Zie dia 19 “voorrangsgroepen”. 12
3. Latere inschrijvingen Leerlingen noteren in hun contingent Zolang er plaats is (in welk contingent ook) inschrijving realiseren Als er plaats vrij komt / bijkomt* Eerst geweigerden aanspreken uit het overeenkomstige contingent Vervolgens geweigerden aanspreken uit het andere contingent Tot hoelang volgorde van geweigerden volgen? 30 juni voor instappers Tot 31 oktober voor oudere leerlingen Reden: vermijden dat school ten gunste van “geprefereerde” ouders de capaciteit vlak na 10e schooldag van september verhoogt (cfr. huidige regeling) *Voor verhoging van capaciteit is goedkeuring van LOP nodig. Dat kan praktisch geregeld worden via bevoegdheidsdelegatie aan de voorzitter, waardoor in de praktijk de LOP-deskundige met de school bekijkt of de verhoging in overeenstemming is met de geest van het decreet. Niet in overeenstemming met die geest van het decreet, is wachten tot de “quarantaineperiode” waarbinnen de volgorde van het inschrijvingsregister afgelopen moet worden, voorbij is en dan de capaciteit verhogen, “toevallig” net voor een “geprefereerde ouder” zich aandient. In een eerder voorstel duurde die periode het hele schooljaar. Het werd echter onwerkbaar bevonden scholen te verplichten het hele schooljaar door de hele lijst geweigerden af te lopen van zodra er een plaats vrijkomt. 31 oktober is een compromis. Dat is langer dan de 10 schooldagen in de huidge regelgeving. Men oordeelt dat weinig ouders na twee schoolmaanden nog hun kind van school zullen veranderen om toch in de school van 1e keuze binnen te kunnen. Voor de instappers werd wel 30 juni aangehouden, omdat instappers ook de dag na de paasvakantie nog kunnen instappen. Tot einde schooljaar is nauwelijks meer dan 2 maanden. In het plenaire parlementaire debat pleitte Jos De Meyer (CD&V) om de periode waarbinnen de volgorde van het inschrijvngsregister moet afgelopen worden, toch korter te maken dan 31 oktober. 13
Vb. 1 – na DC-periode Capaciteit = 18 gerealiseerd geweigerd GOK: 50% = 9 Frank Geoffrey --- Niet-GOK: 50% = 9 Marleen Nadja Olaf Pascal Quinten Raisa Sarah --- gerealiseerd geweigerd Dit is de situatie die we na de DC-periode hadden in onze eerste school. Herinner u de verschoven cesuurlijnen. Er is al 1 leerling geweigerd: Sarah. Wat gebeurt er als er nu leerlingen bijkomen, na de DC-periode? 14
Vb. 1 – na DC-periode Capaciteit = 18 gerealiseerd geweigerd GOK: 50% = 9 Frank Geoffrey Haroun* Izmir* --- Niet-GOK: 50% = 9 Marleen Nadja Olaf Pascal Quinten Raisa Sarah Timo* Urbanus* --- gerealiseerd geweigerd geweigerd De leerlingen met een * zijn nieuw bijgekomen na afsluiting van de DC-periode. Gezien in deze school dit leerjaar al volzet was bij het afsluiten van de DC-periode kunnen er nadien geen leerlingen meer ingeschreven worden. Behalve als er (1) plaatsen vrijkomen of (2) plaatsen bijkomen (capaciteitsverhoging). In dit geval moet de volgorde binnen de contingenten gerespecteerd worden. B.v. als de plaats van Frank vrijkomt, kan Haroun ingeschreven worden ook al werd hij later dan Sarah in het inschrijvingsregister genoteerd. 15
Vb. 1 – er komt een plaats vrij / bij Capaciteit = 18 gerealiseerd GOK: 50% = 9 Frank Geoffrey Haroun* Izmir* --- Niet-GOK: 50% = 9 Marleen Nadja Olaf Pascal Quinten Raisa Sarah Timo* Urbanus* --- gerealiseerd geweigerd geweigerd De leerlingen met een * zijn nieuw bijgekomen na afsluiting van de DC-periode. Gezien in deze school dit leerjaar al volzet was bij het afsluiten van de DC-periode kunnen er nadien geen leerlingen meer ingeschreven worden. Behalve als er (1) plaatsen vrijkomen of (2) plaatsen bijkomen (capaciteitsverhoging). In dit geval moet de volgorde binnen de contingenten gerespecteerd worden. B.v. als de plaats van Frank vrijkomt, kan Haroun ingeschreven worden ook al werd hij later dan Sarah in het inschrijvingsregister genoteerd. 16
Vb. 1 – er komt een plaats vrij / bij Capaciteit = 18 GOK: 50% = 9 Frank Geoffrey Haroun* Izmir* --- Niet-GOK: 50% = 9 Marleen Nadja Olaf Pascal Quinten Raisa Sarah Timo* Urbanus* --- gerealiseerd gerealiseerd geweigerd geweigerd De leerlingen met een * zijn nieuw bijgekomen na afsluiting van de DC-periode. Gezien in deze school dit leerjaar al volzet was bij het afsluiten van de DC-periode kunnen er nadien geen leerlingen meer ingeschreven worden. Behalve als er (1) plaatsen vrijkomen of (2) plaatsen bijkomen (capaciteitsverhoging). In dat geval moet de volgorde binnen de contingenten gerespecteerd worden. B.v. als de plaats van Frank vrijkomt, kan Haroun ingeschreven worden ook al werd hij later dan Sarah in het inschrijvingsregister genoteerd. Met de huidige regeling (decreet 2002/2010) zou Sarah die plaats krijgen; met de nieuwe regeling (decreet 2011) is dat Haroun (art. 37duodecies §2 ingevoerd door art.II.19). 17
3bis Late inschrijvingen voor het lopende schooljaar Worden geweigerd indien daarmee capaciteit voor volgend schooljaar overschreden zou worden. Voorbeeld Capaciteit L3 = 20; volgend jaar L4 = 20 Aantal lln. L3 = 19; volgend jaar L4 = 19 Nieuw ingeschreven voor volgend jaar L4 = 1 Bijkomende late inschrijving voor huidige L3 wordt geweigerd omdat daarmee volgend jaar de capaciteit voor L4 overschreden zou worden. Art. 37novies §4 We spreken van een “late inschrijving voor het lopende schooljaar” als de inschrijvingen voor het volgende schooljaar al gestart zijn. 18
4. Relatieve aanwezigheid GOK-lln. Richtinggevend voor contingenten GOK / niet-GOK Voor werkingsgebied / deelgebieden Op niveau afgesproken in LOP Deelgebieden te bepalen in LOP Voor scholen / vestigingsplaatsen Niveaus (af te spreken in LOP): Alle groepen samen BaO BuBaO Per onderwijsniveau (KO – LO) BaO BuBaO Per geboortejaar (KO) / leerjaar (LO) BaO Per type BuBaO Laat ons toe heel kort op de bal spelen Scholen kunnen hun sociale mix beter handhaven AgODi zorgt voor nodige gegevens De niveaus waarop de relatieve aanwezigheid bepaald kan worden, lopen parallel met de niveaus waarop de capaciteit bepaald moet/mag worden. 19
5. Capaciteit bepalen Voor het basisonderwijs: Verplicht per onderwijsniveau (KO – LO) EN per vestigingsplaats Tip: capaciteit school = som daarvan* Daarbinnen mogelijk per geboortejaar (in KO) resp. leerjaar (in LO) Afzonderlijke AN-leergroepen mogelijk Minimale capaciteit AN-leergroep = 8 Afspraken binnen LOP: plaats garanderen - redelijke afstand - vrije keuze Vóór begin inschrijvingen Meedelen aan LOP Kan na begin inschrijvingen verhoogd worden Mits goedkeuring LOP Tip: delegeer bevoegdheid aan voorzitter (uitvoering: LOP-desk.) Strikt genomen legt het decreet ook bepaling van capaciteit op niveau school op. Gezien daar in het verleden juridische problemen mee waren (som klopte niet steeds), raadt Luc Van Beeumen aan de capaciteit op niveau school steeds te bepalen als de som van de capaciteiten per onderwijsniveau (KO – LO) en per vestigingsplaats. Zeg dus niet: schoolcapaciteit = 250, maar gezien we wat kunnen schuiven met lokalen als daar nood toe is, bepalen we de capaciteit KO op 100 en de capaciteit LO op 200. Als puntje bij paaltje komt, kun je dan verplicht worden 300 leerlingen op te nemen. Zorg dus steeds dat de som klopt. Idem dito als je de capaciteit per geboortejaar resp, leerjaar bepaalt. Best is de som te doen kloppen. ** AN = anderstalige nieuwkomers 20
6. Eerder ingeschreven leerlingen Leerlingen die reeds in het betreffende leerjaar (niveau KO - LO, vestigingsplaats, school)* zitten Bv. in hogere klassen Tellen mee in hun contingent AgODi levert op vraag van LOP de nodige aantallen We trekken die af van de contingenten Voorbeeld: Capaciteit = 18 Oorspronkelijke contingenten 9 – 9 Eerder ingeschreven leerlingen: 2 – 3 (AgODi) Vrije plaatsen: 7 – 6 *verschillende niveaus waarop capaciteit bepaald kan worden * Zie dia over capaciteitsbepaling. 21
7. Voorrangsgroepen (1) Broers & zussen / kinderen van personeel Tellen ook mee in hun contingent Dit helpt “vliegwiel-effect” van voorrang B&Z tegen te gaan. Helpt dus om sociale mix te handhaven. Voorrangsgroepen hiërarchisch Indien er al bij de B&Z geweigerd moet worden, dan: Eerst B&Z die zelf ook kind van personeel zijn, Dan overige B&Z, Dan overige kinderen van personeel Vliegwiel-effect: eenmaal een (kleuter)school een kritische massa aan allochtone leerlingen heeft, is er een tendens om vervolgens vrij snel een concentratieschool te worden, o.m. omdat allochtone gezinnen vaak groter zijn en de voorrang voor broers en zussen het hele gezin in de school brengt. Daar kan met het nieuwe decreet beter tegengewicht tegen geboden worden omdat: (1) scholen nu “korter op de bal” kunnen spelen. Relatieve aanwezigheid (en dus contingenten) worden nu niet meer enkel op het niveau van de school als geheel bepaald, maar kan per niveau (KO – LO) of zelfs per geboortejaar of leerjaar apart, (2) de 10%-regel om voorrang niet-GOK te geven afgeschaft is, (3) doordat B&Z meetellen in de DC en de DC niet enkel voor de nog resterende vrije plaatsen geldt. De nieuwe regeling vormt een krachtiger instrument om een gezonde sociale mix te handhaven. 22
7. Voorrangsgroepen (2) Voorrangsperiodes voor B&Z en KvP mogen Samen georganiseerd worden Vervroegd georganiseerd worden (tussen 1 sept. en 31 januari van voorgaand schooljaar) Dit laat scholen zonder of met slechts lichte capaciteits-problemen toe om B&Z reeds in te schrijven n.a.v. bijvoorbeeld eerste oudercontacten in september (voor oudere broer of zus). Voorkomt dat ouders hun voorrang vergeten. voorwaarde: niet-weigeren van B&Z / KvP wegens capaciteit Met oog op transparantie en vermijden van selectieve inschrijvingen. (Chronologie moeilijk toepasbaar bij oudercontacten.) 23
7bis Brussen bij de Gentse instappers % t.o.v. vrije plaatsen Aantal VP > 80% 7 ] 60% – 80% 11 ] 40% – 60% 29 ] 20% - 40% 26 ] 0% - 20% Geen brussen 3 Cijfers uit CAR Bij 7 vestigingsplaatsen werd meer dan 80% van de beschikbare plaatsen voor instappers ingenomen door brussen, bij 11 vestigingsplaatsen was dat tussen de 60% en de 80% van de beschikbare plaatsen, enz. Cijfers uit CAR. Enkel de brussen die ingeschreven werden tijdens de voorrangsperiode voor brussen werden meegeteld. Gemiddeld % plaatsen ingenomen door brussen: 42,6% Onduidelijk: 6 - Geen capaciteit bepaald: 2 - Totaal aantal VP: 95 24
7ter Gentse VP BaO met brussen (CAR) leerjaar Probleem-VP Randje-VP OK K1 2 (3 + 3 br.) 4 7 K2 + K3 0+1 (1 br.) 2 + 2 2 + 1 L1 1 (1 br.) 1 9* L2 L3 L4 L5 L6 Probleem = brussen noodzaakten school tot verhogen capaciteit; randje-VP = brussen konden nog net allemaal binnen, maar enkele brussen meer zou tot verhoging capaciteit genoopt hebben; OK = ook na inschrijving brussen nog marge voor nieuw inschrijvingen (minstens 3 vrije plaatsen). Enkel de VP die brussen aangemeld kregen in CAR werden in de tabel opgenomen. Deze tabel geeft dus mogelijk een onderschatting van het probleem. 25
8. Aanmeldingsprocedure (1) Verplicht in LOP Gent BaO (en Antw. BaO, Brussel BaO) Alle scholen, ook BuBaO Scholen uit aangrenzende gemeenten kunnen toetreden* Start en duur Ten vroegste 1e schooldag februari voorgaand schooljaar Af te spreken in LOP:* Alle voorrangsgroepen en restgroep samen in 1 periode Met deelperiodes werken, Bv. Één deelperiode brussen & kinderen van personeel en één deelperiode voor de overige lln. Vóór aanmeldingsperiode geen lln “gewoon” inschrijven Behalve brussen & kinderen van personeel* Mogelijk vanaf september Voorwaarde: niet-weigeren wegens capaciteit** Tip: alleen voor bepaalde geboortejaren/leerjaren toepassen? Ook verplicht in Antwerpen BaO en Brussel HG BaO. Regering kan ook elders schoolbesturen of groepen van schoolbesturen verplichten aanmeldingsprocedure in te richten. ** Zie dia 20: 5. Voorrangsgroepen (2). *** Vraag: moeten er ook al B&Z geweigerd worden in de instapklassen? Of alleen in de hogere leerjaren? * Af te spreken in LOP 26
8. Aanmeldingsprocedure (2) Rangordening leerlingen Voorrangsgroepen: B&Z en KvP Eerst B&Z die KvP zijn Dan overige B&Z Dan overige KvP Dan overige leerlingen Toepassing dubbele contingentering GOK / niet-GOK binnen elke categorie Daarbinnen: rangordening op basis van afspraken binnen LOP. Toegestane criteria (+ combinaties):* Afstand domicilie – school Afstand werkplek ouders – school Plaats van school in voorkeurorde ouders Toeval * Domicilie, niet de werkelijke verblijfplaats. Argument van de meerderheid: werkelijke verblijfplaats moeilijk te controleren. Nochtans: voor internaten is dat wel makkelijk controleerbaar. En werkplek wordt niet nader gedefinieerd. Feitelijke werkplek of officieel adres van werkgever? * Af te spreken in LOP; in principe voor alle scholen zelfde combinatie 27
8. Aanmeldingsprocedure (3) Toewijzingsprocedure Is de procedure die Gent al sedert 2009 toepast Staat nu beschreven in decreet Bij meerder gunstige rangschikkingen behoudt leerling enkel het ticket voor de school/VP van hoogste voorkeur Iteratieve procedure tot geen plaatsen meer toegewezen kunnen worden Bevestigingsperiode Minstens 15 schooldagen Na annulering of niet-bevestiging van toegelaten leerling: Eerder geweigerde leerlingen aanspreken; Die krijgen minstens 5 schooldagen voor inschrijving. 28
Akkoord schoolbesturen nodig* 8. Aanmeldingsprocedure (4) Rechtszekerheid Rol van LOP juridisch geregeld m.b.t. beheer CAR (rangordening & toewijzing), communicatie vanuit CAR met ouders, uitreiking weigeringsattesten vanuit CAR (?) Voorafgaande goedkeuring door CLR Dossier indienen tegen 1 september voorafgaand schooljaar Elementen opgesomd in decreet Besluit CLR ten laatste op 1 oktober voorafgaand schooljaar Indien negatief, dient LOP uiterlijk op 30 november hetzij een aangepast dossier in (CLR beslist binnen 30 kalenderdagen) hetzij een beroep in bij de regering (regering beslist binnen 30 kalenderdagen) Blijft gelden tot regelgeving wijzigt of LOP procedure wijzigt Akkoord schoolbesturen nodig* (?) Of en door wie weigeringsattesten moeten worden uitgereikt is niet expliciet bepaald in art. II.35 noch II.37. Bespreken met overheid. Bemerk dat niet voorzien is dat de goedkeuring ingetrokken kan worden n.a.v. een terecht bevonden klacht van ouders. De idee van voorafgaande goedkeuring is er gekomen om een lacune te vullen die er nu is. Momenteel kan een aanmeldingsprocedure niet worden gesanctioneerd als ze de wettelijke regels overtreedt. De CLR kan alleen oordelen n.a.v. individuele klachten van ouders en beslissen dat school X kind Y toch moet inschrijven, zonder dat aan de aanmeldingsprocedure geraakt wordt. * Af te spreken in LOP 29
9. Enkele mythes ontkracht (1) “Een witte school uit een kansrijke wijk zal leerlingen moeten gaan halen uit een verder afgelegen kansarme wijk om aan haar percentages te komen. En omgekeerd.” Niet waar. De vrije keuze van de ouders primeert. Het bereiken van evenredigheid wordt niet verplicht gesteld, enkel het nastreven ervan. 30
9. Enkele mythes ontkracht (2) “Het gemiddelde percentage GOK-leerlingen in een LOP-gebied wordt de norm.” Niet waar. Binnen het LOP-gebied kan men deelgebieden bepalen. Op die manier kan met grote verschillen tussen wijken rekening gehouden worden. Bovendien kan per school een individueel groeipad afgesproken worden binnen het LOP. 31
9. Enkele mythes ontkracht (3) “Deelgebieden bepalen is problematisch. Er zullen altijd scholen op de rand van een wijk liggen. Onhaalbaar.” Er wordt nergens bepaald dat deel-gebieden moeten samenvallen met administratieve wijken, noch dat ze elkaar niet mogen overlappen. Het is bijvoorbeeld niet verboden om een deelgebied te bepalen als een cirkel rondom een school. A la limite kun je per vestigingsplaats een deelgebied bepalen, dat met andere overlapt. 32
9. Enkele mythes ontkracht (4) “Kinderen worden in hun wijk opgesloten en zullen niet meer in een andere wijk naar school mogen.” Niet waar. De vrije keuze van de ouders inzake school en vestigings-plaats primeert. 33
9. Enkele mythes ontkracht (5) “De verplichte dubbele contingentering ondergraaft het buurtschoolprincipe.” Dat is erg onwaarschijnlijk. (1) Omdat de keuze van de ouders primeert. (2) Het is onwaarschijnlijk dat 1 categorie van ouders volledig op grotere afstand woont. In voorkomend geval desgewenst te ondervangen door het deelgebied, de contingenten of de combinatie van criteria anders te bepalen. 34
9. Enkele mythes ontkracht (5) “De verplichte dubbele contingentering ondergraaft het buurtschoolprincipe.” In onderstaand, zeldzaam geval, wel. Te bespreken in LOP. Wenselijk of niet? ● ● ● ● Bij een capaciteit = 20 en contingentering 50% - 50%, zullen hier 10 GOK-leerlingen uit de buurt geweigerd worden. In ruil krijg je betere sociale mix. ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● aangemeld kansrijk kind (# = 20) ● aangemeld kansarm kind (# = 20) 35
10. Af te spreken in LOP (1) Globale verloop en timing (data voor 2012) Voorstel: Vervroegde inschrijving B&Z / KvP Oktober. 1 of 2 periodes? CAR online? Inlezen uit Discimus? Enkel voor instappers? Of voor alle leeftijden? Willen we oudere B&Z kunnen weigeren? Indien ja, hoe controleren tijdens aanmelding of ze B&Z zijn? Aanmelden en bevestigen 1 – 19 februari: aanmelding 20 – 26 februari: krokusvakantie 20 – 29 februari: verwerking 1 – 21 maart: bevestigingsperiode (≥15 schooldagen) 22 – 23 maart: afsluiting & opvissen geweigerden 26 – 30 maart: extra bevestiging (≥5 schooldagen)* 2 – 15 april: paasvakantie Late inschrijvingen (chronologisch) Vanaf 16 april 2012 *Extra bevestigingsperiode voor opgeviste geweigerden (Art. 37vicies quater, §2, 8e lid), mag overlappen met late inschrijvingen 36
10. Af te spreken in LOP (2) Bepaling relatieve aanwezigheid Geografisch LOP-gebied als geheel? Deelgebieden? Gebaseerd op wijkenindeling? Verfijning? Aanpassing? Cirkel rond vestigingplaats? Werkwijze? BuBaO? Combinatie? Afwijking voor BuBaO: LOP-gebied als geheel? Naar niveau Onderwijsniveau (KO – LO)? (clusters van) geboortejaren / leerjaren? BaO Type? BuBa Contingentering GOK / niet-GOK Principieel: relatieve aanwezigheid in deelgebied & niveau Procedure voor afwijkende individuele groeipaden? BuBaO? 37
10. Af te spreken in LOP (3) Capaciteitsbepaling Ordeningscriteria Cfr. huidige afspraken Per geboortejaar (KO) resp. leerjaar (LO) Capaciteit VP resp. school = som van voorgaande AN-groepen: minimaal 8 Ordeningscriteria 25% vrije plaatsen volgens kortste van 3 afstanden 75% vrije plaatsen volgens afstand domicilie – school Toeval Afwijkingen? BuBaO? 38
10. Af te spreken in LOP (4) Communicatie met ouders Cfr. huidige afspraken Brochure & info-momenten Middenveldorganisaties Randgemeenten? (zie tevredenheidsenquête) Andere kanalen? School-in-Zicht Mededelingen vanuit CAR Weigeringsattesten Communicatie met scholen Betrekken randgemeenten? Scholen uit aangrenzende gemeenten mogen aansluiten bij CAR 39
10. Af te spreken in LOP (5) Voorbereiding en indiening dossier bij CLR Zo snel mogelijk, niet wachten tot 1 september Decreet treedt maar in werking op 01/11/12. Zal CLR voordien dossier willen bekijken? Voorstel: dossier indienen in maart 2012; aandringen op spoedige behandeling. Voordien: AV ter goedkeuring Informatica Operationele voorbereidingen Gent-intern Overleg met Antwerpen Digipolis & onderaanneming Openstellen voor andere gemeenten / LOP’s? Hoe? 40
11. Te bespreken met overheid (1) Een slim inschrijvingregister Regering bepaalt model van inschrijvingsregister: 1 of 2? Niet drie keer dezelfde gegevens moeten invoeren: Discimus CAR inschrijvingsregister Zorg ervoor dat: CAR gegevens vervroegde inschrijvingen kan inlezen uit Discimus Discimus gegevens van CAR-inschrijvingen kan inlezen Discimus net als CAR een inschrijvingsregister produceert Faciliteert dubbele contingentering Automatische sortering in GOK resp. niet-GOK-kolom Inlezen relatieve aanwezigheid op basis van leerlingendatabank Aangeven van cesuren op basis van contingenten Het 8e lid in Art.37vicies quarter, par. 2 spreekt enkel over de vervanging van leerlingen voor wie de wil tot inschrijving door de ouders niet tijdig bevestigd wordt en van leerlingen voor wie de aanmelding geannuleerd wordt wegens manifeste foute informatie. Dat is onvoldoende om de rechten van via CAR geweigerde leerlingen op vrijkomende of bijkomende plaatsen later op het schooljaar (30 juni van het nieuwe schooljaar voor de instappers, tot 31 oktober voor de oudere leerlingen) te vrijwaren. Het is wenselijk dat die weigeringsattesteen door het LOP uitgereikt kunnen worden, zowel voor het comfort van de ouders als voor het comfort van de scholen. 41
11. Te bespreken met overheid (2) Domicilie vs. verblijfsadres Evt. verblijfsadres beperken tot schoolinternaten Overtalmaatregel beperken tot echte uitzonderingen. Internaatsleerlingen niet buiten DC laten vallen. B&Z / KvP aanmelden vanaf september Met behoud mogelijkheid tot weigeren wegens capaciteit Geen dilemma scheppen tussen noden i.v.m. SIZ en noodzaak B&Z te kunnen weigeren Urgent voor Gent? Uitreiking weigeringsattesten vanuit CAR Niet voorzien in Art.37vicies quater §2 tot 5 (II.35), noch in Art.37vicies quinquies (II.37). (Er is enkel 8e lid in II.35.) Nochtans nodig opdat geweigerde leerlingen rechten behouden bij vrijkomende of bijkomende plaatsen later op het jaar. Het 8e lid in Art.37vicies quarter, par. 2 spreekt enkel over de vervanging van leerlingen voor wie de wil tot inschrijving door de ouders niet tijdig bevestigd wordt en van leerlingen voor wie de aanmelding geannuleerd wordt wegens manifeste foute informatie. Dat is onvoldoende om de rechten van via CAR geweigerde leerlingen op vrijkomende of bijkomende plaatsen later op het schooljaar (30 juni van het nieuwe schooljaar voor de instappers, tot 31 oktober voor de oudere leerlingen) te vrijwaren. Het is wenselijk dat die weigeringsattesteen door het LOP uitgereikt kunnen worden, zowel voor het comfort van de ouders als voor het comfort van de scholen. 42
11. Te bespreken met overheid (3) Weigering op grond van eerdere uitsluiting bij tuchtmaatregel: contradictie wegwerken Enkel in betreffende school (Art. 37decies in II.16) In alle scholen van schoolbestuur (Art. 32 en 33): te wijzigen Ambtshalve uitschrijving van leerlingen die bij het begin van het schooljaar 10 opeenvolgende dagen niet opdagen zonder geldige reden Vanwege de onhoudbare situatie als tegelijk een groot aantal ouders van geweigerde leerlingen wachten op bericht inzake vrijkomende plaatsen In het bijzonder urgent vanwege capaciteitsproblematiek 43
11. Te bespreken met overheid (4) Behoud van 31/10 resp. 30/06 als datum tot wanneer de volgorde van het IR gerespecteerd moet worden ingeval van bijkomende of vrijkomende plaatsen Zijn bedoeld om te verhinderen dat scholen capaciteits-verhoging uitstellen tot vlak na “10e schooldag van september” ten gunste van geprefereerde ouders. Is al compromis tussen rechten van ouders en werkbaarheid voor scholen (zie Vlor). VP-lid Jos De Meyer (CD&V) wil data terug vervroegen. 44