AGRESSIE Les 3
Lesprogramma Communicatie en interactie Schulz Von Thun Roos van Leary
Communicatie en Interactie Watzlawick: iedereen communiceert altijd. Non verbaal en verbaal. Stelling 1: Voorbeeld hiervan is: man zit alleen in het restaurant te staren naar zijn soep. wat word er gecommuniceerd? Zender boodschap ontvanger
Stelling 2: Betrekking. ( door intonatie, gezicht en volume wordt betrekking non verbaal gemaakt) Voorbeeld hier van is vrouw zit beneden. Man komt naar beneden. Vrouw zegt: “heb je dat aan getrokken”. Betrekking 70% Zender boodschap ontvanger Feedback Door feedback te geven controleer je of de boodschap is aangekomen.
Schulz von Thun: Verschillende manieren van reageren.
Expressief - Rood worden, - Bewust gebruik maken van volume/mimiek, - Moeilijke woorden. Relationeel - Welke relatie is er. Baas werknemer, docent leerlingen, Appellerend - Welk appell is er in mijn boodschap. (wat wil ik de ander laten doen) Voorbeeld het gas zit rechts. Doel je moet harder rijden. Nog een voorbeeld van de praktijk. Patiënt weigert medicatie. Begeleider probeert patiënt over te halen en zegt het is goed voor je. Dit voorbeeld werkt vaak niet. Patiënt wil geen medicatie. begeleider kan zich moeilijk inleven. Actief moet aan sluiten bij de patiënt.
De roos van Leary: Er is altijd sprake van communicatie De roos van Leary: Er is altijd sprake van communicatie. Leary oordeelt niet. Het is afhankelijk van de situatie en heeft geen waarde oordeel. Je bent vrij om je te bewegen in het model.
De manier waarop de zin uitgesproken word heeft invloed op de roos van Leary. Leary oordeelt niet. Het is afhankelijk van de situatie en heeft geen waarde oordeel. Je bent vrij om je te bewegen in het model. Rollenspel. 2 x laten doen. De 2de keer met de mee gekregen tips. Voorbeeld praktijk. bv Patiënt weigert medicatie. Als professional probeer je aanvallend tegen over helpend te zetten.