AGRESSIE Les 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lotgenotencontact.
Advertisements

Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Communicatief gedrag + / -
Hoe word je een ster? *.
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
BEGELEIDING EN COACHING Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Begeleiden en coachen 1. Begeleiden en coachen. –Belang en verschillen. Voorbeeld, normen en.
Van begrijpen naar begeleiden
De eerste presentatie voor Nederlands
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Het wezen van ‘contact’
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Syncope hulpverlening.
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Wiki Interculturele communicatie
Communicatie en relatie
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Communicatieproblemen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Even voorstellen .
Wiki praktijk Interculturele misverstanden in de klas en hoe ze te vermijden.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
Gespreksvaardigheden
Communicatie & Relatie
Dagdeel 3 conflicthantering
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Zorgvragers met probleemgedrag
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Gevorderde programmeer les: Betrouwbaarheid robot verbeteren
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Hand-Out.
Communicatie 5e les.
Communicatie 7e les.
Doet ie het of doet ie het niet?
Bijeenkomst startende mentoren
Op het werk, in de klas en prive.
Communicatie en Interactie Mariska Min & Jolanda Suijker
Op het werk, in de klas en prive.
Programma Assistentendag April 2017
Roos van Leary Beïnvloeden van gedrag Timothy Leary 1957
Communicatie Les 1.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
H1 Media en communicatie
Feedback geven zonder dat de ander boos wordt
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
taal speelt een rol in alle vakken
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Hoofdstuk 1 Communicatie in de winkel
Factoren die het communicatie proces beïnvloeden
Leidinggeven Communicatie.
Omgaan agressieve klanten
Communicatie 4e les.
Communicatie en hulpverlening
Communicatie 7e les.
Wat doe jij?.
Op het werk, in de klas en prive.
Omgaan met verschillen
Les 5: Verbale communicatie
Communicatie 5e les.
Les 6: non-verbale communicatie
Sociale Vaardigheden.
Waarden & normen.
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

AGRESSIE Les 3

Lesprogramma Communicatie en interactie Schulz Von Thun Roos van Leary

Communicatie en Interactie Watzlawick: iedereen communiceert altijd. Non verbaal en verbaal. Stelling 1: Voorbeeld hiervan is: man zit alleen in het restaurant te staren naar zijn soep. wat word er gecommuniceerd? Zender boodschap ontvanger

Stelling 2: Betrekking. ( door intonatie, gezicht en volume wordt betrekking non verbaal gemaakt) Voorbeeld hier van is vrouw zit beneden. Man komt naar beneden. Vrouw zegt: “heb je dat aan getrokken”. Betrekking 70% Zender boodschap ontvanger Feedback Door feedback te geven controleer je of de boodschap is aangekomen.

Schulz von Thun: Verschillende manieren van reageren.

Expressief - Rood worden, - Bewust gebruik maken van volume/mimiek, - Moeilijke woorden. Relationeel - Welke relatie is er. Baas werknemer, docent leerlingen, Appellerend - Welk appell is er in mijn boodschap. (wat wil ik de ander laten doen) Voorbeeld het gas zit rechts. Doel je moet harder rijden. Nog een voorbeeld van de praktijk. Patiënt weigert medicatie. Begeleider probeert patiënt over te halen en zegt het is goed voor je. Dit voorbeeld werkt vaak niet. Patiënt wil geen medicatie. begeleider kan zich moeilijk inleven. Actief moet aan sluiten bij de patiënt.

De roos van Leary: Er is altijd sprake van communicatie De roos van Leary: Er is altijd sprake van communicatie. Leary oordeelt niet. Het is afhankelijk van de situatie en heeft geen waarde oordeel. Je bent vrij om je te bewegen in het model.

De manier waarop de zin uitgesproken word heeft invloed op de roos van Leary. Leary oordeelt niet. Het is afhankelijk van de situatie en heeft geen waarde oordeel. Je bent vrij om je te bewegen in het model. Rollenspel. 2 x laten doen. De 2de keer met de mee gekregen tips. Voorbeeld praktijk. bv Patiënt weigert medicatie. Als professional probeer je aanvallend tegen over helpend te zetten.