E-learning in het onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
ICT, e-learning, e-government, onbegrensde mogelijkheden? Jules J. de Rijp, MPA 2 november 2013.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Like! #Nt2: Aan de slag met nuttige toepassingen van sociale media in het NT2-onderwijs Yolande Spoelder.
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Het nieuwe leren en social software
De “ leraar” als rolmodel
Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag.
Learning analytics: de docent
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
wie de schoen past.. DIDACTIEK student back office docent toetsing 8,7
Informeel leren en….. social media
Digitale talenpractica en web-gebaseerde taalleeromgevingen Sake Jager, Rijksuniversiteit Groningen Alessandra Corda, Universiteit Leiden Studiedag Talencentrum.
Informatiekunde ‘project Informatiewetenschappen’ 7 november F. de Vries Website Evaluatie.
Dataverzamelingsmethoden
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
Workshop Duurzaam Curriculum ‘Op weg naar een duurzame Zernike Campus’ Hanze Hogeschool Groningen 18 november 2010 Olivier Bello & Pieternel Boer.
In het ‘nieuwe’ leren maakt de docent veel gebruik van You Tube
ABC P1 B4.
moderniseren van het curriculum.
English and IPC How to teach content through English.
ArchiValue: de APG-Case
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Feedback Wat Soorten Door wie
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Voortgangsgesprek LiO 2014
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Primaire kleuren R 0 G 114 B 198 R 0 G 153 B 204 R 213 G 219 B 225 R 249 G 155 B 12 R 249 G 99 B 2 R 102 G 204 B 255 Welkom Slagkracht door online dienstverlening.
Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI.
MOOD CITY mediawijs(heid) troef! - spelen met mediawijs(heid)
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Implementatie Office 365, “Kwestie” van loslaten Pieter Vorstenbosch Senior adviseur Onderwijs&ICT 9 december 2015.
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Hét communicatiemiddel van de 21 e eeuw. Wat is facebook? Communicatiemiddel  info delen Foto’s delen Video’s delen Mogelijkheid tot chatten Eigen profiel.
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
PRESENT.ME PRESENTATIE ALS VERVANGING VAN DE LEERKRACHT?
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
Beginnen met lesplannning
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Een voorbeeld Software voor formatief toetsen, Kahoot
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Applied Sciences Teacher of the year Genomineerden
Docentvaardigheden ICT
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
If it doesn’t spread……it’s dead
Begeleiden van Praktijkonderzoek
TECHNOFILOSOFIE FRAMEWORK
Leeractiviteit: kennisverwerving
Learning Content Management Systeem
WEBCAST.rsm.nl Arthur Oink.
Center for e-Learning, RSM
Kennisclip Web toepassingen
Voor numerieke methoden voor differentiaalvergelijkingen
Lesgeven zonder cijfer?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

E-learning in het onderwijs De verschillende mogelijkheden en kansen die e-learning kan bieden Lipskenszaal EWI Nico Johan van Wijngaarden November 21, 2018

Deze presentatie: Wat is E-learning? Wat zijn voor- en nadelen? Voorbeelden van E-learning Het ontwerpen E-learning applicaties Didactische voordelen E-learning voor Numerieke methoden Discussie: Waarom E-learning? En waar blijft het? Conclusies en vervolg onderzoek November 21, 2018

Wat is E-learning? E-learning staat voor Electronic learning, ofwel: leren met behulp van de computer. Is gebruik van e-mail al E-learning? En Blackboard? En online presentatieslides? ‘Echte’ E-learning gaat verder dan dat November 21, 2018

Algemene voor- en nadelen: Voordelen: Flexibiliteit Betere/snellere communicatie Variatie in leermateriaal Nadelen: Gebrek aan menselijke interactie Hoge kosten Sterk afhankelijk van onderwijssituatie! November 21, 2018

Voorbeelden van E-learning November 21, 2018

1. Zelfde plaats, synchroon Beamer / Powerpoint Smartboard / active-board E-voting Studio Classroom November 21, 2018

2. Zelfde plaats, A-synchroon Studio classroom Computerlab control (Pittsburgh University) November 21, 2018

3. Op afstand, synchroon Live broadcasted lectures Video conferencing November 21, 2018

Op afstand, A-synchroon Online lectures, Collegerama Applets Games Screen recording Weblogs Wiki’s Adaptive Electronic textbooks November 21, 2018

Collegerama: November 21, 2018

Adaptive textbooks November 21, 2018

Screen recording Demonstratie November 21, 2018

Andere tools Tools ter verbetering van organisatie en communicatie Combineren! Dit onderzoek richt zich op tools die studenten in eigen tijd op eigen werkplek kunnen gebruiken November 21, 2018

Ontwerpen van goede applicaties Designing succesfull e-learning, Forget everything you know about instructional design and do something interesting Michael Allen November 21, 2018

Ontwerpen van goede applicaties November 21, 2018

Ontwerpen van goede applicaties Instructional design: Michael Allen: “the process of arranging for learning to happen safely, certainly, thoroughly and expeditiously “ Ontwerpmethoden: Intuïtief Gebaseerd op onderzoek: pas op generalisatie Gebaseerd op theorie (behaviorisme, constructivisme, cognitivisme) Gebaseerd op succes: mengsel van allen November 21, 2018

Ontwerpen van goede applicaties De ontwerper is volledig toegewijd en enthousiast over dat wat geleerd moet worden. De leerling niet (altijd)… Allen onderscheidt drie fasen: - pre-instruction - instruction - performance E-learning vereist gedragsverandering! November 21, 2018

Ontwerpen van goede applicaties The fabulous four: Context Challenge Activity Feedback The three M’s: Meaningfull Memorable Motivational Hier kan E-learning pas echt een rol spelen November 21, 2018

Didactische voordelen Context: - Visualisatie van context door animaties en video - Geef leerling snelheid- en richting-controls Challenge: - Met mixed initiative moelijkheidsgraad bepalen - Test en tell - meer privacy - e-learners kunnen genieten van hun inspanning! Activity: - Visualisatie - Zelf ontdekken en experimenteren - e-learning verliest geduld niet Feedback: - Maak gebruik van intrinsieke feedback! - Corrective Feedback Algorithm November 21, 2018

Numerieke methoden Of en hoe je deze voordelen kunt benutten is sterk afhankelijk van de onderwijssituatie en van het vak! Numerieke methoden voor differentiaalvergelijkingen: - gebruik van Blackboard - website met online college’s, filmpjes en geschiedenis - Matlab practicum November 21, 2018

Discussie Waarom E-learning? - praktische voordelen - didactische voordelen - De leerling is veranderd!! November 21, 2018

Discussie Waarom E-learning? - praktische voordelen - didactische voordelen - De leerling is veranderd!! November 21, 2018

Discussie Waarom E-learning? - praktische voordelen - didactische voordelen - De leerling is veranderd!! November 21, 2018

Discussie Waarom E-learning? - praktische voordelen - didactische voordelen - De leerling is veranderd?? November 21, 2018

Discussie Waarom worden e-learning technieken niet wijds toegepast? Gebrek aan didactische kennis bij ‘e-learning promoters’ Gebrek aan kennis van de techniek bij docenten Gebrek aan tijd bij de docenten ‘Angst’ bij docenten? Docenten hekelen ‘onderwijskundigen/managers’ die ze vertellen hoe ze een les in moeten vullen Top down moeten de mogelijkheden gecreëerd worden voor bottom up initiatieven November 21, 2018

Conclusies E-learning kan naast praktische voordelen ook veel didactische voordelen meebrengen. Ontwikkeling van applicaties die deze voordelen brengen vragen gedegen ontwerp en zijn afhankelijk van de vakinhoud (niet ‘one size fits all’) De leerling is inderdaad veranderd en het onderwijs moet met de tijd en de leerlingen mee gaan De docenten moeten het gaan doen, zij hebben verstand van lesgeven en didactiek November 21, 2018

Verder onderzoek Welke e-learning tools kunnen gebruikt worden om het onderwijs van Numerieke methoden te verbeteren? Focus gedurende het onderzoek: - didactische voordelen - tools uit het vierde quadrant - sterk gebaseerd op de vakinhoud November 21, 2018