De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Voor numerieke methoden voor differentiaalvergelijkingen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Voor numerieke methoden voor differentiaalvergelijkingen"— Transcript van de presentatie:

1 Voor numerieke methoden voor differentiaalvergelijkingen
De rol van E-learning Voor numerieke methoden voor differentiaalvergelijkingen Nico Johan van Wijngaarden, SEC

2 Deze presentatie Wat is e-learning? Focus van dit onderzoek
Waarom e-learning? Het ontwerpen van e-learning methoden Numerieke Methoden Een e-book Screen recording Testen van het e-book Conclusies en aanbevelingen

3 Wat is e-learning? De definitie
E-learning: Elke vorm van leren waarbij op enige wijze gebruik wordt gemaakt van de computer. Breed concept Term wordt vaak ‘misbruikt’ Wordt vaak gelijkgesteld aan ‘lange afstand-leren’ Veelal worden de praktische voordelen benut Kan gecombineerd worden met ‘traditionele’ onderwijsvormen

4 Wat is e-learning? Enkele voorbeelden Powerpoint presentatie
Interactief whiteboard E-voting Studio classroom Online colleges / collegerama Applets Games Weblogs Screen recording E-book

5 Focus van dit onderzoek
Raamwerk synchroon a-synchroon zelfde plaats Studenten werken tegelijkertijd op dezelfde plaats aan hetzelfde studiemateriaal Studenten zijn op dezelfde plek maar werken niet perse aan hetzelfde op afstand Studenten werken tegelijkertijd maar zijn op verschillende plaatsen Studenten werken op verschillende werkplekken op verschillende tijden

6 Focus van dit onderzoek
Welke methoden zoeken we? De methode past in het vierde quadrant. Studenten gebruiken het zelfstandig in de eigen tijd De methode moet te combineren zijn met het ‘gebruikelijke’ leren. Zo ontstaat het blended learning De methode moet het daadwerkelijke leren verbeteren. Het moet dus didactische voordelen geven.

7 Waarom e-learning? De student is veranderd in de ‘Homo-zappiën’ en:
maakt continu gebruik van veel verschillende media kan multitasken kan (discontinue) informatie verwerken wil direct resultaat zien is zeer doelgericht E-learning geeft praktische voordelen E-learning geeft didactische voordelen

8 Het ontwerpen van e-learning
Learning continuüm

9 Het ontwerpen van e-learning
De stabiele zijligging Zet de letters in de juiste volgorde: A Buig de arm het verst van u vandaan tegen het gezicht van het slachtoffer, naar de kant waar u zich bevindt, met de binnenkant naar buiten B Het slachtoffer ligt nu in de stabiele zijligging C Leg de arm aan de kant waar u zit haaks en buig de onderarm voorzichtig omhoog D Buig het been het verst bij u vandaan en pak de knie van het slachtoffer vast. Pak het slachtoffer bij zijn hand en rol hem naar u toe

10 Het ontwerpen van e-learning
De stabiele zijligging Sleep de afbeeldingen in de juiste volgorde:

11 Het ontwerpen van e-learning
Ontwerpmethoden Instructional Design: Een systematische aanpak van het ontwerpen en ontwikkelen van leermaterialen Intuitive design Research based design Theory based design Behaviorisme Cognitivisme Constructivisme Succes based design (mix)

12 Het ontwerpen van e-learning
Allens ontwerpmethode E-learning vraagt gedragsverandering. Het gehele leerproces bestaat dan ook uit meerdere fasen: Pre-instruction, instruction, performance Context, uitdaging, activiteit en feedback moeten allen Meaningfull, Memorable en Motivational zijn Juiste ontwerpmethode levert niet per definitie een juist ontwerp op. Juist ontwerp is sterk afhankelijk van inhoud en doelgroep.

13 Het ontwerpen van e-learning
Allens ontwerpmethode Uitdaging: ‘tell and test’ versus ‘test and tell’ Feedback: gebruik intrinsieke feedback, voorkom veroordeling Context: e-learning geeft audio- en video-mogelijkheden

14 Numerieke methoden Didactische werkvormen
Studenten leren zelfstandig uit ‘compact’ boek Studenten volgen hoorcolleges waarin onderdelen van het boek dieper en uitgebreider uitgelegd worden. Voorbeeldvraagstukken worden uitgewerkt op college om interpolatiemethoden te begrijpen en zelf te kunnen toepassen. Studenten passen zelf interpolatiemethode toe tijdens het MATLAB-practicum. Studenten worden getoetst met een schriftelijk tentamen en de MATLAB-opdracht.

15 Numerieke methoden E-learning op dit moment Matlab practicum
Gebruik van Blackboard Eigen website met: Planning Collegesheets Oude tentamens Uitwerkingen van opdrachten Extra (historische) informatie (bv: ongelukken door afrondfouten) Online colleges Externe links

16 Een e-book Waarom een e-book?
Veel verschillende extra’s kunnen nuttig zijn, afhankelijk van het onderwerp Voordoen van interpolatiemethoden (als op college) Uitwerking van oefenopdrachten Filmpjes met toepassingen Het boek geeft een duidelijke structuur aan Html-techniek geeft de mogelijkheid het materiaal snel te vinden Materiaal is overal en altijd voor iedereen beschikbaar

17 Screen recording Waarom screen recording?
Studenten lezen het niet alleen, maar zien en horen het gebeuren (als bij een persoonlijke uitleg) Studenten bestuderen het waar, wanneer en zo vaak als ze willen Studenten kunnen zelf ingrijpen in de uitleg (stopzetten, terugspoelen, naar extra uitleg doorklikken) Goedkoper en makkelijker te bewerken dan opgenomen colleges Studenten kunnen zeer gericht zoeken naar een kort stuk uitleg Uitleg kan interactief gemaakt worden

18 Testen van het e-book Vragenlijst
Studenten zijn gevraagd tijdens een college om in eigen tijd de website te bekijken en een online vragenlijst in te vullen Vragen zijn gericht op: Structuur van de website Video’s Website als geheel

19 Testen van de website Resultaten Video’s:

20 Testen van de website Resultaten Video’s:

21 Testen van de website Resultaten Video’s:

22 Testen van de website Resultaten Totale website:

23 Testen van de website Resultaten Totale website:

24 Testen van de website Resultaten Totale website:

25 Testen van de website Resultaten
Studenten waren enthousiast tijdens de aankondiging Studenten waren positief over de structuur Vrijwel alle studenten gaven aan de video’s nuttig te vinden en zeker te gaan gebruiken Kanttekeningen Studenten hebben het vrijwillig ingevuld Studenten denken zelf dat de video’s nuttig zullen zijn

26 Conclusies E-learning kan naast de praktische ook veel didactische voordelen geven. Studenten en ikzelf zijn erg enthousiast over screenrecording Het boek biedt een goede structuur om verschillende e-learning technieken aan op te hangen Er is een groot gat in kennis en vaardigheden tussen didactici en technici

27 Aanbevelingen Er is uitgebreider onderzoek nodig naar het combineren van verschillende e-learning technieken binnen de structuur van het leerboek Voor effectieve digitale leermiddelen moet uitgebreid aandacht besteed worden aan digitale interactie en de didactische mogelijkheden van e-learning. Didactici en technici moeten hiervoor samenwerken. Binnen de onderwijsinstanties moet ‘top-down’ de ruimte gecreëerd worden voor docenten om ‘bottom-up’ het onderwijs te vernieuwen

28 “Forget the usual boundaries of e-learning
and think some very interesting thoughts!”


Download ppt "Voor numerieke methoden voor differentiaalvergelijkingen"

Verwante presentaties


Ads door Google