E-learning in het onderwijs De verschillende mogelijkheden en kansen die e-learning kan bieden Lipskenszaal EWI Nico Johan van Wijngaarden November 21, 2018
Deze presentatie: Wat is E-learning? Wat zijn voor- en nadelen? Voorbeelden van E-learning Het ontwerpen E-learning applicaties Didactische voordelen E-learning voor Numerieke methoden Discussie: Waarom E-learning? En waar blijft het? Conclusies en vervolg onderzoek November 21, 2018
Wat is E-learning? E-learning staat voor Electronic learning, ofwel: leren met behulp van de computer. Is gebruik van e-mail al E-learning? En Blackboard? En online presentatieslides? ‘Echte’ E-learning gaat verder dan dat November 21, 2018
Algemene voor- en nadelen: Voordelen: Flexibiliteit Betere/snellere communicatie Variatie in leermateriaal Nadelen: Gebrek aan menselijke interactie Hoge kosten Sterk afhankelijk van onderwijssituatie! November 21, 2018
Voorbeelden van E-learning November 21, 2018
1. Zelfde plaats, synchroon Beamer / Powerpoint Smartboard / active-board E-voting Studio Classroom November 21, 2018
2. Zelfde plaats, A-synchroon Studio classroom Computerlab control (Pittsburgh University) November 21, 2018
3. Op afstand, synchroon Live broadcasted lectures Video conferencing November 21, 2018
Op afstand, A-synchroon Online lectures, Collegerama Applets Games Screen recording Weblogs Wiki’s Adaptive Electronic textbooks November 21, 2018
Collegerama: November 21, 2018
Adaptive textbooks November 21, 2018
Screen recording Demonstratie November 21, 2018
Andere tools Tools ter verbetering van organisatie en communicatie Combineren! Dit onderzoek richt zich op tools die studenten in eigen tijd op eigen werkplek kunnen gebruiken November 21, 2018
Ontwerpen van goede applicaties Designing succesfull e-learning, Forget everything you know about instructional design and do something interesting Michael Allen November 21, 2018
Ontwerpen van goede applicaties November 21, 2018
Ontwerpen van goede applicaties Instructional design: Michael Allen: “the process of arranging for learning to happen safely, certainly, thoroughly and expeditiously “ Ontwerpmethoden: Intuïtief Gebaseerd op onderzoek: pas op generalisatie Gebaseerd op theorie (behaviorisme, constructivisme, cognitivisme) Gebaseerd op succes: mengsel van allen November 21, 2018
Ontwerpen van goede applicaties De ontwerper is volledig toegewijd en enthousiast over dat wat geleerd moet worden. De leerling niet (altijd)… Allen onderscheidt drie fasen: - pre-instruction - instruction - performance E-learning vereist gedragsverandering! November 21, 2018
Ontwerpen van goede applicaties The fabulous four: Context Challenge Activity Feedback The three M’s: Meaningfull Memorable Motivational Hier kan E-learning pas echt een rol spelen November 21, 2018
Didactische voordelen Context: - Visualisatie van context door animaties en video - Geef leerling snelheid- en richting-controls Challenge: - Met mixed initiative moelijkheidsgraad bepalen - Test en tell - meer privacy - e-learners kunnen genieten van hun inspanning! Activity: - Visualisatie - Zelf ontdekken en experimenteren - e-learning verliest geduld niet Feedback: - Maak gebruik van intrinsieke feedback! - Corrective Feedback Algorithm November 21, 2018
Numerieke methoden Of en hoe je deze voordelen kunt benutten is sterk afhankelijk van de onderwijssituatie en van het vak! Numerieke methoden voor differentiaalvergelijkingen: - gebruik van Blackboard - website met online college’s, filmpjes en geschiedenis - Matlab practicum November 21, 2018
Discussie Waarom E-learning? - praktische voordelen - didactische voordelen - De leerling is veranderd!! November 21, 2018
Discussie Waarom E-learning? - praktische voordelen - didactische voordelen - De leerling is veranderd!! November 21, 2018
Discussie Waarom E-learning? - praktische voordelen - didactische voordelen - De leerling is veranderd!! November 21, 2018
Discussie Waarom E-learning? - praktische voordelen - didactische voordelen - De leerling is veranderd?? November 21, 2018
Discussie Waarom worden e-learning technieken niet wijds toegepast? Gebrek aan didactische kennis bij ‘e-learning promoters’ Gebrek aan kennis van de techniek bij docenten Gebrek aan tijd bij de docenten ‘Angst’ bij docenten? Docenten hekelen ‘onderwijskundigen/managers’ die ze vertellen hoe ze een les in moeten vullen Top down moeten de mogelijkheden gecreëerd worden voor bottom up initiatieven November 21, 2018
Conclusies E-learning kan naast praktische voordelen ook veel didactische voordelen meebrengen. Ontwikkeling van applicaties die deze voordelen brengen vragen gedegen ontwerp en zijn afhankelijk van de vakinhoud (niet ‘one size fits all’) De leerling is inderdaad veranderd en het onderwijs moet met de tijd en de leerlingen mee gaan De docenten moeten het gaan doen, zij hebben verstand van lesgeven en didactiek November 21, 2018
Verder onderzoek Welke e-learning tools kunnen gebruikt worden om het onderwijs van Numerieke methoden te verbeteren? Focus gedurende het onderzoek: - didactische voordelen - tools uit het vierde quadrant - sterk gebaseerd op de vakinhoud November 21, 2018