desocialekaart.be tips voor ‘bruikbare’ en ‘vindbare’ fiches

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociaal – Digitaal – Integraal OP ZOEK NAAR SOCIALE GRONDRECHTEN … de rechtenverkenner als instrument voor burger en hulpverlener provinciale infosessies.
Advertisements

Aandachtspunten voor een jeugdtraining
“MINI” (???) SOCIALE KAART TIENERZWANGERSCHAPPEN
“Dromen, Denken, Doen”. De 3-D Ondernemersmeter UWV e.a. uitkeringsverstrekkers vragen garanties 70% starters uit uitkering: binnen 1 jaar succes (mits.
How to avoid being a code monkey ? Peter Vantieghem 18/6/2013.
Consultatiemoment 2 27 maart 2009 De Pianofabriek Fortstraat Brussel (Sint-Gilis)
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ BETREKKEN VAN DE DERDE PARTNER Een praktijkbeeld uit.
Op:
Duidelijk schrijven voor iedereen
Doelstellingen Formuleren
Brusselse Welzijns- en Gezondheidsraad, Pro Medicis Brussel en ZORGNET Zorgzoeker Alle Nederlandskundige zorgverleners op één plek.
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
Trefwoorden overbodig? De gebruiker aan het woord Annemieke Jurgens InfoManagement 27 april 2006.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Productencatalogus Samen beter informeren. Wat is de Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Welzijnsoverleg Regio Gent vzw – Welzijnsoverleg Regio Gent vzw – Gezondheidsdienst Gent De Gezondheidsdienst van de Stad Gent.
Zp3 tweede oproep Huize Ter Walle vzw CIGB
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Welkom Online begeleiden en opvolgen van cursisten, de sleutel tot succesvol e-leren!
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Introductie G!DS. Inhoud  Wat is G!DS?  Wat kan ik met G!DS?  Data in G!DS  Kwaliteitscontrole  Uitvoer uit G!DS  G!DS Sites  Aan de slag met G!DS.
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ Koen Berwouts – Coördinator Welzijnsoverleg Regio Gent.
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ WELZIJN WELZIJNSBEHOEFTEN WELZIJNSINFRASTRUCTUUR WELZIJNSBELEID.
Workshop Tips & Tricks CV
Seksueel partnergeweld en de hulpverlening: een heikele kwestie Seksueel partnergeweld in Vlaanderen, een belevingsstudie.
SADANopdracht: outplacement Stap 2. Sectoraal outplacement in kaart gebracht Olivia Mahmudova 1BaTP A3.
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Platform Informele Zorg Bladel Cliëntondersteuning Woensdag 29 april 19:30 – 21:30 uur.
Training Webrichtlijnen Maar moet je je als webredacteur aan houden?
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
OnderwijsPortal Case: ROC unit Sport en Bewegen. Inloggen op de portal Inloggen met persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord. Wachtwoord vergeten? Vraag.
Mantelzorgkaart Aan de slag op het werk Aan de slag met mijzelf Aan de slag thuis mede mogelijk gemaakt door het ministerie van VWS en het ministerie van.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
UiTdatabank wie INvoert haalt er veel UiT!. Infosessie voor de Cultuurraad van Ternat Tim Guily, Arch’educ
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
Op zoek naar hulp voor je kind? Volg 1 Alpha. De nood voor Alpha © Alpha2 Alpha wijst je de weg in de professionele dienstverlening voor kinderen.
Op zoek naar hulp voor je kind? Volg 1 Alpha. Kinderen met problemen (o.a. pesten, aandachtstoornissen, gescheiden ouders) geraken soms los van de maatschappij.
Auteur: Felicie van Vree, Susan van Klaveren Datum: 4 februari 2010 Van AWBZ naar Wmo: zoeken naar nieuwe vormen van ondersteuning Susan van Klaveren en.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Opnieuw licht op de zaak CVA Nazorgdagen. Waarom? Opnieuw licht op de zaak! Informatie is weggezakt Nieuwe vragen zijn ontstaan Lotgenotencontact (ook.
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
SharePoint Alles over metadata In de Private en Public cloud.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Tools i.f.v. een vlot verloop van de CSR
De vraag is je beste vriend
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Vermaatschappelijking van de Zorg
Justitie & hulpverlening
Wat zijn de effecten van (intersectorale) samenwerking?
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
sociale kaart(en) Gent
Vacatureteksten schrijven
Presentatie deelgebied 4
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Presentatie ontworpen door Marijke Teunis
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Opgaven in het sociale domein
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

desocialekaart.be tips voor ‘bruikbare’ en ‘vindbare’ fiches versie 4 april 2018

Wie zoekt, die vindt (?)

Belang van ‘goede’ fiches

Organisatie/hulpverlener/zorg-verstrekker zelf: de juiste mensen bereiken Doorverwijzers: correct doorverwijzen Burgers: ‘shopgedrag’ vermijden ; weten wat je (niet) mag verwachten Overheid, administraties…: hergebruik van informatie (bv. omgevingsanalyses, minisoka’s) Onderwijs: meteen de juiste kennis aanreiken

Kenmerken van een ‘goede’ fiche

Kenmerken van een ‘goede’ fiche ‘Actueel’ en ‘correct’ (check regelmatig je fiche(s)!) ‘Leesbaar’ ‘Bruikbaar’ ‘Vindbaar’

Hoe maak je een ‘bruikbare’, ‘leesbare’ fiche?

TIP 1: houd doelgroep & doel van de sociale kaart voor ogen Doorverwijzing  concreet & to the point: Wat doen we & voor wie = de kernzaak !!! Indien nodig voor een correcte doorverwijs: Voorwaarden waaraan de cliënt moet voldoen Eventuele exclusies (bv. geen verslaafden) Rechtstreeks toegankelijk of enkel via… ? …

TIP 1: houd doelgroep & doel van de sociale kaart voor ogen Doorverwijssite, géén reclamefolder  géén sloganeske verkoopspraatjes ! (“Wij zijn de grootste blabla”)

KORTOM IN ÉÉN OOGOPSLAG: Wie doet wat, voor wie? Kom ik in aanmerking? Hoe neem ik contact op?

TIP 2: extra aandacht voor de cruciale velden *Organisatienaam en contactgegevens: wie zijn we + hoe contacteer je ons? Algemene werking: wat doen we? Doelgroep en voorwaarden: voor wie doen we dat + moeten onze cliënten aan bepaalde voorwaarden/exclusies voldoen? *Rubriek: waar in de ‘inhoudstafel’ van de sociale kaart passen wij het best? *Gestructureerd werkingsgebied: welke regio bedienen wij?

TIP 3: vermijd vakjargon Ga er van uit dat de surfer jouw sector niet kent Enkel vakjargon als dat echt niet te vermijden is Vermijd afkortingen (of voeg de voluitversie tussen haakjes toe) Leg ‘moeilijke woorden’ kort, eenvoudig en zo concreet mogelijk uit Budgetbegeleiding: je krijgt professionele ondersteuning om je inkomsten en uitgaven beter zelfstandig te beheren. Gratis, anoniem en vrijwillig.

TIP 4: geen proza! Besef: online leest men diagonaal (F), dus: In de bondigheid kent men de meester Korte zinnen Gestructureerd, bv. met opsommingen (verschillende niveaus mogelijk) DON’T: ganse teksten uit je jaarverslag overnemen Kortom: KISS (keep it simple, stupid!)

TIP 5: kort, maar toch voldoende concreet Bv. veld ‘Algemene werking’: Type voorziening (bv. woonzorgcentrum, vakbond,…) Waarvoor kan je CONCREET bij ons terecht? Kort Opsomming= vlotter te ‘scannen’ dan proza Beperk je opsomming (max. 5 à 6 items) Geen details (zie volgende tip ;-)

TIP 6: details via hyperlinks Basisinformatie op de fiche Verwijs voor extra uitleg en details naar je eigen webpagina. Werk daarvoor met hyperlinks. Vergeet niet om ook de hyperlinks te actualiseren!

Hoe maak je een ‘vindbare’ fiche?

Welke velden doorzoekt het ‘Eenvoudig zoeken’?

Welke velden doorzoekt het ‘Eenvoudig zoeken’? Organisatienaam, bijnaam, afkorting Naam & voornaam van gepubliceerde personen Rubriek Trefwoorden (worden centraal toegekend via draaiboek) Gestructureerd werkingsgebied (welke regio kan bij ons terecht?) Algemene werking WEETJE: velden krijgen verschillend ‘gewicht’ => hoger/lager in resultaatslijst

Welke velden doorzoekt het uitgebreid zoeken?

Welke velden doorzoekt het uitgebreid zoeken? A. Blokje ‘Vrij zoeken’ Naam & voornaam van gepubliceerde personen Naam activiteit (momenteel nauwelijks in gebruik) Organisatienaam Zoektermen (= zoeken op woorden in rubrieken, trefwoorden en algemene werking) 2 meer administratieve zoekvelden: datum laatste wijziging + ‘moederfiches’

Welke velden doorzoekt het uitgebreid zoeken? B. Blokje ‘Geografisch zoeken’ Aangevinkt(e) gewest, provincie, fusiegemeente of deelgemeente (via boomstructuur) Aangeduide regio’s uit het gestructureerde werkingsgebied (keuzelijst ; nauwelijks in gebruik) Straatnaam

Welke velden doorzoekt het uitgebreid zoeken? C. Blokje ‘Inhoudstafel’ Aangevinkte subrubriek(en)

Welke velden doorzoekt het uitgebreid zoeken? D. Blokje ‘Trefwoorden’ Aangeduide trefwoorden (keuzelijst)

‘Wegen’ op het zoeken Vlotter gevonden worden kan je ‘boosten’ door slim om te springen met velden als bijnaam, algemene werking,… Bij velden als rubriek, trefwoorden, werkingsgebied,… heb je minder speling. Je kan dus vooral wegen op het ‘eenvoudig zoeken’. Dat is ook de meest gebruikte zoekmodule…

TIP 7: spelen met namen Veld ‘Organisatienaam’: bij voorkeur voluit, met aanduiding aanbod (bv. Dagverzorgingscentrum De Zonnebloem). Wordt i.f.v. uniformiteit en vindbaarheid soms aangepast door de redactie van de sociale kaart. Online zichtbaar en opzoekbaar. Veld ‘Afkorting’: zonder puntjes. Niet online zichtbaar, wel opzoekbaar. Veld ‘Bijnaam’: oude naam, roepnaam, alternatieve schrijfwijze,… Niet online zichtbaar, wel opzoekbaar. Welzijnsoverleg Regio Gent (organisatienaam) WRG (afkorting) Regionaal Welzijnsoverleg Gent (bijnaam) RWO Gent (afkorting of bijnaam)

TIP 8: veld ‘algemene werking’ = wat doen we? Denk na over de termen die je gebruikt (ifv opzoekbaarheid) Oefening 1: beschrijf wat jullie doen in max. 5 kernwoorden Oefening 2: welke woorden zou iemand intikken om bij jouw(type van) organisatie terecht te komen? Wees concreet: schrijf niet ‘advies’, maar wel ‘advies bij huurproblemen’

“Ambulante GGZ-dienst” “Psychologische begeleiding” “Materiële hulpverlening” “Kleding, warme maaltijd,…” “Vaststelling v/h ziektebeeld” “Diagnose”

TIP 9: kies de meest specifieke ‘subrubriek’ = inhoudstafel ; indeling van het welzijns- en gezondheids- veld in ‘vakjes’ (sectoren/doelgroepen/beroepsgroepen) Volledige hoofdrubrieken toekennen = zinloos Zo specifiek mogelijk (subrubriek, subsubrubrieken), bv.: ‘16.02.02. Sociale restaurants’ Meerdere subrubrieken mogelijk (enkel indien relevant) Eindbeslissing door redactie sociale kaart (controle!)

TIP 10: geografisch werkingsgebied <> Waar is deze dienst gelegen? (adres) = waar is deze dienst actief (in welke gemeenten kan men van onze diensten gebruik maken?) Soms wettelijk vastgelegd (bv. justitiehuis) Soms ‘afgesproken’ (bv. centra geestelijke gezondheidszorg) Anders: ‘gezond verstand’ (zelden heel Vlaanderen) Eindbeslissing door redactie sociale kaart (controle!)

OPGELET: 2 velden voor werkingsgebied!

OPGELET: 2 velden voor werkingsgebied! Tekstveld werkingsgebied Gestructureerd veld werkingsgebied Wenselijk om in te vullen Verplicht veld Wordt niet op gezocht Wordt wél op gezocht Zichtbaar voor allen Onzichtbaar op online fiche Vrij invulveld (zelf iets intikken) Keuzelijst (aanvinken) “Theorie” “Praktijk”

Voorbeeld ‘slim’ ingeven van werkingsgebied Lokaal kantoor van CM Waas en Dender in Lokeren: Vrij tekstveld: Regio Waas en Dender (= “theorie”) Gestructureerd veld: Lokeren + grensgemeenten binnen de vermelde regio, indien daar geen CM-kantoor is (= “praktijk”)

EEN ‘BRUIKBARE’, ‘LEESBARE’, ‘VINDBARE’ FICHE…

…VERGT NIET MEER TIJD… (integendeel…)

HET VERGT VOORAL… …GEZOND VERSTAND ;-)

desocialekaart@vlaanderen.be www.desocialekaart.be Team Sociale Kaart desocialekaart@vlaanderen.be www.desocialekaart.be