Team 21 Improved Bugs bunnies

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat Voorstellen Beperkte inleiding toetsen in Wat maakt oefentoetsen leuker dan Facebook Toetsen maken Mijn fouten.
Advertisements

Customer Essentials Portfolio en Benefits Management 30 oktober 2013.
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Ervaringen gebruik stoffenmanager Wat gaat goed en wat niet?
11 januari januari “Van elke drie pc’s heeft er een geen goede beveiliging.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
11 januari januari “Van elke drie pc’s heeft er een geen goede beveiliging tegen virussen en spionnen”
UvAnalytics learning analytics voor de UvA Sijo Dijkstra
Een introductie. Open source Betere kwaliteit Hoge innovatiesnelheid Betere prijs/kwaliteit verhouding Vrijheid in keuze van leverancier Gedreven door.
1 Presentatie Mediatheek TF ’06 Door: Barbara Vermaas, Jeroen van Beijnen en Erik Oomen Praktijkvoorbeelden m.b.t. instituutscontacten op TF 1.Virtuele.
Van idee tot digitaal materiaal
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Een continue verbeterende dienstverlening
Web Apps de online plek om samen te werken Gebruik Office overal Beste gebruikerservaring Werk beter samen Breng ideeën tot leven.
Q-KENNIS Een kennis-systeem is veelal gebaseerd op het ontsluiten van aanwezige kennis en ter faciliterering van de ontwikkeling van nieuwe kennis. Het.
Workshop Testen 18 februari.
ZXCVBNZXCVBN. HCI Human Computer Interaction HCI = Designing products people love to use.
Testen upgrade Blackboard
Trainer Basisvaardigheden Spelling
5S in Velsen.
Edukoppeling certificering
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
groep 5 16 groep 6 11 groep 7 3 groep 8 13 "Wij zien in ICT een oplossing om tot SlimFit te komen." groepsleerkrachtstagiaireklassenassistent ratio 1.
Iedereen is context driven!
De Dynamische Testrapportage: BDD en de deployment pipeline
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Change Management Doel
Test die teksten! Of (toch) niet!? Testen bij de Belastingdienst Jac Brouwer Landelijk Huisstijlcoördinator Taal Centrum voor kennis en communicatie, Utrecht.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Broodje Security 18 november Vroeger Security nog geen hot topic Inbraak bleef soms lang uit.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Peter Roozendaal TestNet Voorjaarsevenement 11 mei 2016.
Abstract I&I-conferentie Wat maakt een LeerlingVolgSysteem (LVS) tot een succes binnen de organisatie? Natuurlijk moet er worden voldaan aan tal van randvoorwaarden,
Voortgangsrapportage Vitaal Leudal September – Oktober 2014 Tbv commissie Bestuur en Middelen oktober 2014.
“Het is in mijn lage rug geschoten” Evaluatie Vice Versa 9 maart 2016 MP 18 maart 2016.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Gids door Doccle Doccle. De Cloud 2 1.Wat is de Cloud? 2.Voordelen van de Cloud 3.Nadelen van de Cloud 4.Doccle is geen cloudapplicatie.
Gebruikersondersteuning Gebruikersondersteuning functioneel beheer HR Door: Hariët ter Horst-Mulder (HR-HRIA)
BUSINESS INFORMATIEMANAGEMENT/ FUNCTIONEEL BEHEER MIDDAG GEBRUIKERSONDERSTEUNING VOOR FB BESTELAANVRAGEN.
Presentatie EduCheck SOML
acht locaties in Zeeland en Zuid Holland
Verrichtingenthesaurus
ICT in het speciaal onderwijs
Instructie Deze presentatie geeft, samen met de demo van het Strategisch Ontwikkelingsplan, leidinggevenden een goed beeld van de verschillende stappen.
What is the meaning of? Student centered learning
Ict begrippen Van tim hendriks.
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Gebruikersondersteuning
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Nedgraphicsdag 18 september 2012
CKG de kleine parachute
Big Data.
Samenwerken en communicatie
Big Data.
Bijeenkomst afstemming maatregelen planning HNS
Blackboard Testproces
Team: Out of the boksers Applicatie: eDition
Testen ORACLE Financials
De PRA is dood! Leve de PRA!
Ik ben een full stack consultant! TestNet najaarsevenement
Testsoorten: het klassieke plaatje
Florence heeft in 2007 een LAN en WLAN netwerk aangelegd.
Datamodelleren FCO-IM methode.
BGT en Beheer&Onderhoud data op orde
Landelijke coöperatie voor Energiebesparing.
Het proces agile gemaakt
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

Team 21 Improved Bugs bunnies NK software testen 2018 Team 21 Improved Bugs bunnies

Het team & rolverdeling Jochem Gross; tester Pieter Withaar; tester & toolsmith Mark de Munnik; customer advocacy met P.O. Niels Thijssen; tester & reporting

Het test object eDITION: de interactieve digitale leer-en werkomgeving Zorgen/aandachtspunten in de opdracht vanuit de Product Owner: Gebruikersvriendelijkheid in het algemeen Gebruikersvriendelijkheid diverse opdracht types; Werking diverse opdracht types; Functioneel advies behalve de out of scope items (zoals security, performance, stress tests)

Het Resultaat Gebruikersvriendelijkheid voor de docent is afdoende bruikbaar. Hier en daar zijn echter nog wel verbeteringen mogelijk. Het komt dan met name aan op intuitiviteit naar de gebruiker toe. Tijdens de test sessie als leerling is het team 8 vraagtypes tegen gekomen, in het korte tijdbestek waarin getest. Er is sprake van 16 soorten vraagtypes, maar het is niet bekend dat alle 16 ook daadwerkelijk actief aanwezig waren (aldus PO); Tevens is de toepassing op Chromebook, iPad (Safari) getest zonder noemenswaardigheden, alsmede browsers Internet Explorer, Google Chrome. Ondanks dat security testing en performance tests initieel out of scope zijn, is het advies van het test team om deze toch in te plannen. Performance is belangrijk bij veel (landelijke) gebruikers, en momenten (proefwerkweken), security is een aandachtspunt om privacy(gevoeligheid) afdoende te dekken.

Het Resultaat Het in-en uitzoomen op de iPad & Chromebooks is getest, en werkt naar tevredenheid (dit is van belang bij visueel gehandicapte gebruikers, waarmee toegankelijkheid OK lijkt); Qua SQL injecties (beveiliging en protectie) lijkt op eerste initiele indruk redelijk beveiligd; Qua beheer (aanmaken groepen, lesmaterialen instellen) is er nog ruimte voor verbetering.

Het Advies De uitlogprocedure is niet gebruikersvriendelijk en raakt een van de zorgpunten van de PO; Door een aantal zaken in volgende ontwikkelingen mee te nemen, zal de gebruikersvriendelijkheid ook toenemen.

In overleg met de PO en m. b. v In overleg met de PO en m.b.v. de gestelde vragen (zie de cheat sheet hiernaast), is hiermee onze prioriteit met betrekking tot de belangrijkste onderwerpen tot stand gekomen. Later is in samenspraak met de PO onze aanpak en prioriteit naar tevredenheid afgestemd.

De strategie Na introductie wordt als 1 team middels MOB-testing de SUT kritisch bekeken. Het team werkt aan hetzelfde, in dezelfde omgeving en op 1 en dezelfde computer. MOB testing is een groepsactiviteit die 1 computer benut, aangevuld met ‘tacit’ input uit het team van test specialisten, waarbij on-going kennisdeling plaatsvindt. Naderhand volgt een individuele exploratory test sessie, op product risico gebaseerd

Test charters Topic Toelichting Resultaat 1e event SUT verkennen (10min) Individueel wegwijs geraken in de SUT 2e event MOB testing (45min) Als team achter 1 PC het systeem exploratief testen met tacit feedback en kennisdeling, ca. 10-15 min per onderwerp (zie aandachtspunten PO) 3e event bug hunt – exploratory testing o.b.v. story Individueel met de opgedane kennis dieper het systeem aan de tand te voelen

Test charter

Bevindingen Mantis hyperlink: http://www.nk-softwaretesten.nl/mantis

Bevindingen - prioritering Prioriteit: Toelichting: Geen Sluiten/geaccepteerd, niets meer aan doen Laag Change request / op de backlog, voor lange termijn verbetering Normaal Zodra de hoge opgelost zijn, mogen deze opgelost worden Hoog Moet per se gefixt zijn wil het naar productie gaan Urgent Z.s.m. verhelpen teneinde gedeeltelijke blokkering te mitigeren Onmiddelijk Direct oplossen om blokkering te mitigeren

Bevindingen - IMPACT Impact: Toelichting Feature Nieuwe (nog te ontwikkelen) functionaliteit/wens Triviaal Niet blokkerend, visueel/cosmetisch Tekst Tekstuele correctie Tweak Verbetering/optimalisering Klein Raakt primair proces/risico, workaround aanwezig voor vervolg, testen niet vertraagd Groot Raakt primair proces/risico, workaround noodzakelijk voor vervolg, testen (ernstig) vertraagd Crash Raakt primair proces/risico, omgeving/SUT loopt vast; Blokkade Raakt primair proces/risico, geen workaround (momenteel) voorhanden, testen gestopt

Bevindingen – issue types Toelichting Functioneel Functionaliteit Usability Gebruikersvriendelijkheid Validatie Spelling Visueel Visuele bevinding. Input Fouten bij het invoeren van gegevens. Feature Suggestie om het product te verbeteren, geen bevinding. Performance Issues op het gebied van snelheid