Handleiding leerkracht:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Advertisements

Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Hoera, een oudergesprek!
Een handleiding voor deleerkracht
Onderzoek van het 5de leerjaar
om deze presentatie uit te voeren
Welkom!.
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
Project: Superfietsers. Superfietsers?  Kinderen verdienden gedurende de hele basisschool verkeersdiploma’s.  Superfietser is het laatste en moeilijkste.
Geïntegreerd onderwijs
Een eerste opzet met mogelijkheden
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Leerlingenraad Wat ging er aan vooraf.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg. Julie Michel (verpleegkundige) Jet Buyse(arts) Geert Piette (maatschappelijk werker) Contactpersoon.
Magister voor ouders.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Opdrachten en eindopdracht
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Gezondheidscentrum Parklaan 25, 2300 Turnhout Stap voor stap: Het Preventief Medisch Onderzoek voor vier- jarige kleuters Stap voor stap: Het Preventief.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Informatie over Vanzelfsprekend voor een deelnemer en/of naastbetrokkene bij een zorgboerderij.
Wie en wat? Professor Caroline werkt aan de universiteit. Samen met andere onderzoekers wil zij graag onderzoeken of de kinderen die in Deinze naar school.
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg. Julie Michel (verpleegkundige) Jet Buyse(arts) Geert Piette (maatschappelijk werker) Contactpersoon.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Spreekbeurt Hoe maak je dat?.
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Maak kennis met het CLB.
Cliënteninformatie: Wat kan ik met ROM?
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
WELKOM! 5.
DA dag april 2016.
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Welkom in de kleine picasso
© UNIEK IN DE KLAS.
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Digi(bord)boek project <titel project>
Handleiding leerkracht “Verpleegkundige, mag ik eens iets vragen…”
Handleiding leerkracht:
“Verpleegkundige, mag ik eens iets vragen…”
Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid
Handleiding leerkracht:
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Het contactmoment in het 1ste leerjaar :
“Verpleegkundige, mag ik eens iets vragen…”
Het contactmoment in het 4de leerjaar :

Duurzame inzetbaarheid
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Onze school is een KiVa-school!.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Het tweede LOS-gesprek
Het contactmoment in het 6de leerjaar :
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Loopbaan en burgerschap les 3
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Transcript van de presentatie:

Handleiding leerkracht: Het contactmoment in het 6de leerjaar en 11-12-jarigen van het Buitengewoon Onderwijs: “Verpleegkundige, mag ik eens iets vragen…”

Voorwoord. In haar strategisch plan 2009-2012 wilt GO! CLB Genk-Maasland de nodige inspanningen leveren om de kwaliteit van haar werking te optimaliseren. De medische discipline wilt in dit kader haar werking rond de preventieve gezondheidszorg optimaliseren vanuit haar visie op leerlingen begeleiding. Eén van de doelstellingen is: De medisch discipline bereidt de leerlingen voor op het contactmoment. Subdoelstellingen: Leerlingen weten wat een contactmoment inhoudt. Leerlingen weten wat van hen verwacht wordt tijdens het contactmoment. Leerlingen komen met een ontspannen gevoel naar het contactmoment. Leerlingen zien het nut in van de periodieke contactmomenten. Hierdoor zijn ze bereid mee te werken aan de onderdelen van het contactmoment. Op langere termijn hopen we zo om het contactmoment in een positief daglicht te plaatsen en voorzien we een vermindering van gezondheidsproblemen dankzij de tijdige detectie en behandeling van gezondheidsproblemen. Anderzijds willen we onze leerlingen ook bewust maken van hun eigen rol in het bewandelen van een gezond levenspad. Zorg dragen voor jezelf, zelfrespect , je eigen lichaam graag zien en tevreden zijn met wie je bent, zijn hierbij belangrijke waarden die we hen willen meegeven. Om leerlingen voor te bereiden op het contactmoment, hebben we didactisch materiaal ontwikkeld: een powerpoint/fotoboek en daarbij horende handleiding + CD-Rom voor de leerkracht . We hebben getracht alle stappen doorheen het contactmoment te belichten. Voor de powerpoint/fotoboek hebben we hiervoor gebruik gemaakt van duidelijke beelden. De handleiding voor de leerkracht vormt hierop een aanvulling en kan gebruikt worden om de beelden te voorzien van de nodige uitleg. Wij willen u vragen om de leerlingen ten laatste 1 week voor het contactmoment voor te bereiden a.h.v. dit materiaal. U ontvangt het materiaal samen met de medische vragenlijsten . Dit materiaal wordt met de ingevulde vragenlijsten terug bezorgd aan het CLB. Het materiaal ter voorbereiding van het contactmoment is tevens in te kijken via onze website www.clb-genk-maasland.be. Alvast bedankt voor uw bijdrage! De medische discipline Hendrickx Joke Vonckers Denis CLB Directie AD SGR 14

Inhoud titel dia Wanneer krijg ik een contactmoment? 4 Waarom krijg ik een contactmoment? 5 Waar vindt dit contactmoment plaats? 6 Waarom krijg ik een briefomslag mee naar huis? 7 Door wie wordt het contactmoment uitgevoerd? 8 Wat gebeurt er tijdens het contactmoment? 9 Wat gebeurt er na het contactmoment? 10 ??? 11

Wanneer krijg ik een contactmoment? Je krijgt een contactmoment in het: 1ste kleuterklasje 1ste, 4de en 6de leerjaar 3de jaar van het secundair onderwijs

Waarom krijg ik een contactmoment? De arts en verpleegkundige van het CLB vinden het vooral belangrijk om te weten of je gezond bent! Je hebt misschien een gaatje in je tand of platvoeten zonder dat je het weet. Dankzij het contactmoment kunnen we dit snel ontdekken en er iets aan doen.

Waar vindt dit contactmoment plaats? Het contactmoment gaat door op het CLB. Jullie gaan ofwel met de bus, met de auto of te voet. Soms gaat de les op het CLB gewoon verder.

Waarom krijg ik een briefomslag mee naar huis? Deze geef je af aan mama of papa. Hierin zit een: Brief: met een beetje uitleg over het contactmoment en de datum wanneer het plaats vindt. Vragenlijst: hierin staan vragen over jouw ontwikkeling en gezondheid die mama of papa mogen beantwoorden. Formulier: om aan te duiden of je een vaccinatie (inenting of spuitje) mag krijgen. Het is belangrijk dat deze formulieren goed zijn ingevuld want zo kunnen we jouw ontwikkeling goed opvolgen. Zorg dat de handtekening van mama of papa erop staan en geef de vragenlijst en het vaccinatieformulier vÓÓr het contactmoment terug aan de meester of juf!

Door wie wordt het contactmoment uitgevoerd? Alle dossiers worden systematisch nagekeken door de verpleegkundige. Indien de verpleegkundige het nodig acht, wordt de arts ingeschakeld. De arts behoudt de eindverantwoordelijkheid. Door de verpleegkundige.

Wat gebeurt er tijdens het contactmoment? Je wordt ontvangen in de wachtzaal waar je een woordje uitleg krijgt over het verloop van het contactmoment. Eén voor één mogen jullie je omkleden in het kleedhokje: hemdje, onderbroek en BH mag je aanhouden. Bij de verpleegkundige mag je een vragenlijst invullen waarover je achteraf even mag praten. Dan volgt het onderzoek: lengte en gewicht het zicht van ver en dieptezicht gehoor * * Zie uitleg achteraan bij ???

Wat gebeurt er na het contactmoment? De uitslag van het contactmoment wordt samen met jou besproken door de verpleegkundige. Je krijgt een paar dagen na het contactmoment opnieuw een gesloten omslag mee naar huis voor mama of papa met daarin de resultaten. Soms zit er een brief bij voor de tandarts, oogarts of de huisarts. Laat deze steeds invullen door deze arts en geef de brief dan terug aan de meester of juf. Kreeg je een inenting, dan krijg je onmiddellijk een bewijs hiervan mee. Wanneer je niet zo goed ziet of hoort, wordt dit ook altijd even aan de meester of juf verteld. Misschien mag je wel dichter bij het bord zitten om beter te kunnen zien. De gegevens van het contactmoment komen ook in je medisch dossier van het CLB.

???? Ik zit met een probleem en zou graag even met de arts of verpleegkundige babbelen zonder dat iemand dit weet. Kan dit? De arts of verpleegkundige gaat naar jou luisteren en zal je ouders laten weten dat jullie een babbel hebben gehad. Als je ouders het vragen, moet de arts of verpleegkundige ook vertellen waarover jullie gesproken hebben. De arts of verpleegkundige mogen niet zomaar alles aan je meester of juf vertellen. Hiervoor zullen ze eerst toestemming vragen aan je ouder(s). Indien de arts of verpleegkundige het nodig vinden, zullen ze je probleem ook even bespreken met de andere collega’s van het CLB (maatschappelijk werker en psycholoog). Deze mensen mogen dit ook niet zomaar aan anderen gaan vertellen, ze vragen eerst de toestemming aan je ouder(s). Moet ik deelnemen aan het contactmoment? Ja, je bent verplicht om een contactmoment te krijgen. Indien je ouder(s) een andere arts van het CLB verkiezen, dan mag dat. Je kan ook bij de huisarts terecht (deze moet in het bezit zijn van het juiste bekwaamheidsbewijs) maar deze moet dan wel precies hetzelfde onderzoek doen en dan moet je betalen. Kiezen je ouders voor een andere arts, dan moeten ze het CLB tijdig vÓÓr het contactmoment verwittigen. Deze uitleg vind je ook in het schoolreglement.

Ik heb niet graag dat de anderen weten hoeveel ik weeg. Dat is geen enkel probleem! De verpleegkundige en arts zullen de resultaten enkel met jou bespreken. Ze zorgen er ook voor dat niemand anders tijdens het contactmoment in je dossier kan kijken. Wat is het medisch dossier precies? In dit dossier worden de resultaten van het contactmoment genoteerd en wordt bijgehouden welke inentingen je al gehad hebt. Het dossier is vertrouwelijk. Dit betekent dat niet zomaar iemand in je dossier kan lezen.  Indien jij of je ouders jouw dossier willen inkijken, dan kan dat.  Vraag het even aan iemand van het CLB en zij geven je meer uitleg. Dankzij het medisch dossier kunnen wij jouw ontwikkeling volgen. Het maakt deel uit van het multidisciplinair dossier en gaat mee naar het nieuwe CLB wanneer je naar een andere school gaat.

Gehoortest: SPIN-test SPIN staat voor spraak-in-ruis en is een screeningtest die lawaaischade aan het gehoor opspoort bij 10- en 14-jarigen. Deze test vervangt de klassieke audiometrie. De SPIN-test wordt zelfstandig door jou uitgevoerd. Je draagt een koptelefoon en dient de gehoorde cijfers in te geven via een tablet. Heb je nog vragen? Stel ze dan aan de meester of juf, of onthoud ze zodat je ze kan stellen aan de arts of verpleegkundige wanneer je op onderzoek komt (Tip: schrijf ze op). Wij vinden het vooral heel belangrijk dat jullie je goed voelen tijdens het contactmoment! Tot binnenkort!