PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op koers met het Zelfmanagementkompas
Advertisements

‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Kandinsky College Malderburchtstraat
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Opbrengstgericht werken
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Workshop Onderzoeksontwerp
Rendement van ICT in het VMBO Utrecht, 6 februari 2008 Ton Klein en Madeleine Hulsen.
Het smartboard op. Levensgeschiedenis Verwekt: BETT-reis 2002 Gezien tijdens scholenbezoek Sommige erg actief met board/anderen niet. Geboren: november.
Groepsplan in ESIS 7 november | studiedag - introductie.
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Opdracht: Hoe geven we nu zaakvakonderwijs? Inventarisatie Hoe willen we zaakvakonderwijs gaan onderwijzen? Visie ontwikkeling.
Cultuurprofieldoelen;
Passende perspectieven: Visie en uitgangspunten
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Hoe bepaal ik de kwaliteit van cultuuronderwijs? jorien schulten & piet hagenaars.
Praktijkervaring en reflectie
Keuzethema: differentiatie
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
PLD REKENEN PO OBK-werkgroep overleg Lalibel Mohaupt Kees Hoogland.
ICC Module Portfolio Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
GEEN METHODE MAAR HET ONTWIKKELEN VAN EIGEN AANPAK.
Netwerk IB WSNS Tilburg
De impact van de introductie van ICT op openbare scholen in Bolivia
Interactief oefenen, formatief toetsen
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
PowerPoint Taal Bijeenkomst 2: Leerlingen plaatsen in leerroutes
Module Leerlijnen.
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 2: leerlingen plaatsen in leerroutes
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 1: Visie en uitgangspunten
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 2: Leerlingen plaatsen in leerroutes
Reflecteren volgens de kritische incident methode
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 1: Visie en uitgangspunten
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 2: leerlingen plaatsen in leerroutes
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Rekenspecialist bijeenkomst 2
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Met behulp van formulieren
The making of: Omgevingsvisie
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Transcript van de presentatie:

PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau

Overzicht bijeenkomsten Bijeenkomst 1 Visie en uitgangspunten Bijeenkomst 2 Beginsituatie bepalen en leerling plaatsen in leerroute Bijeenkomst 3 Doelen selecteren en vastleggen Bijeenkomst 4 Formuleren van onderwijsaanbod Bijeenkomst 5 Uitvoeren en evalueren van onderwijsaanbod Bijeenkomst 6 Evalueren op leerlingniveau Bijeenkomst 7 Evalueren op schoolniveau (team)

Doorstart Passende perspectieven Hoe zet je de rekenwiskundemethode naar jouw hand? Spinnenweb SLO (Van den Akker, 2003) Inzicht hoe methodes zijn opgebouwd Vingeroefeningen

Het web Thijs, A. & Akker, J. van den (2009), Leerplan in ontwikkeling, Enschede: SLO www.slo.nl/downloads/009/Leerplan-in-ontwikkeling.pdf/download 

Een methode … Combineert didactiek en leerstoflijnen Maakt dit beschikbaar in een in de praktijk toepasbare vorm (praktijk = ca 80% van de scholen) Houdt tot op zekere hoogte rekening met variabelen in de omgevingsfactoren Is heel complex! Omvat het hele web :Met dank aan M. Verschoor, Zwijsen , voor deze uitwerking spinnenweb (zie volgende dia's

Voorbeeld methode en web

Voorbeeld methode en web

Voorbeeld methode en web

Keuzes binnen een methode 1F/1S naar lesdoelen Formatief/ Summatief Leerlijnen 1 uur per dag, 36 weken Lessen Klaslokaal met 3 computers Groepsleerkracht, 25 ll per groep Werkboek, leerboek, ICT, Handleidng

Externe factoren Referentie-niveaus Wet passend onderwijs ICT Opbrengstgericht werken Babyboomers met pensioen Bezuinigingen Teruglopende leerlingaantallen Lumpsum-financiering

Conclusie Het web vertoont grote samenhang. Verander je iets op één draad, dan heeft dat gevolgen voor de ander draden. Methodes hebben een standaardoplossing voor alle draden Met het web achter de hand en de keuzes van de methode scherp voor ogen kun je veilig gaan flexibiliseren.

De werkgroep aan het woord… Welke ervaringen en good practices zijn opgedaan met Passende perspectieven – rekenen? Welke effecten zijn merkbaar bij het werken met de leerroutes 1, 2 en 3 en de gekozen doelenlijsten? Welke draden van het web moeten we opnieuw instellen? Waar vinden we de informatie die nodig is in de methode?