Bewegen en Cognitie Chris Visscher Esther Hartman

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Advertisements

K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Autonomie in de derde graad
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Zelfsturing en executieve functies.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
…een winnende combinatie…
Erik J.A. Scherder.
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Welkom.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Te slim om veters te strikken
Passend onderwijs.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Astma Medische aspecten
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Keuze van de VMBO leerling
Competentiegericht leren vmbo
Is de les nu al voorbij?! Activerende lessen Na-Sk in de onderbouw
“Passend onderwijs op maat”
Wat is belangrijk om te leren?
Presentatie Executieve functies
Executieve Functies (in vogelvlucht) Monique Hartman
Teams als basis van de organisatie
Lopen jongeren met een licht verstandelijk beperking meer kans om in contact te komen met justitie? Djenebou Bourgeois.
Martine Speelman en Marieke v.d. Maten
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Beter Onderwijs Nederland
 Ontmoetingsdag Fit in West 13 november Netwerk Fit in West  Korte terugblik:  Ontstaan  Doel.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Cognitief trainen: gamen? arend de kloet orthopedagoog, gz-psycholoog Sophia Revalidatie lector Revalidatie De Haagse Hogeschool.
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Welkom! informatieavond voor ouders Lentiz| Het Groene Lyceum 16 februari 2016.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
In schooljaar hebben in Drenthe 300 mbo- studenten de opleiding zonder diploma verlaten.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
De Nieuwe Kans Rotterdam.
Loopbaancompetenties
Bewegen in het onderwijs W38
Coaching in regioleren
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Wat is…? Waarom zou je…? Hoe kun je…?
Executieve functies Marije Ruben.
Les Wanneer zwanger worden?
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
De juiste route naar het juiste doel
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Executieve functies Bijeenkomst 2 Dinsdag 7 maart
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
‘Als je leert op je hoofd te draaien, kun je ook astronaut worden’
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Tweetalig onderwijs op CSG Liudger
Van school met een Agile mindset - de impact van Agile op jongeren
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
TTT 2018 / 2019.
MovingFuture Femke Schot, Thomas van Breemen-Schneider, Sanne Wolters, Sam Gilling & Eva Verduin.
De deelname aan het hoger onderwijs is in Nederland hoog
Bewegen legt de basis voor de totale ontwikkeling
Lichaamsbeweging, dieet en andere gedragsmatige interventies
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Bewegen en Cognitie Chris Visscher Esther Hartman Marije Elferink-Gemser Centrum voor Bewegingswetenschappen Rijksuniversiteit Groningen / UMCG Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Bewegen en cognitie gaan hand in hand! 0 2 5 10 15 20 30 40 50 65 80 100 Bewegen en cognitie gaan hand in hand!

Versnelde ontwikkeling 11/12/2018 | 3 0 2 5 10 15 20 30 40 50 65 80 100 Versnelde ontwikkeling Scherder et al., 2011. Neurosci Biobehav Rev

Wat zijn onderliggende mechanismen voor de relatie tussen bewegen en cognitie? Is het zo dat kinderen die beter/meer bewegen het ook beter doen op school? Kun je door middel van bewegen de schoolvaardigheden van kinderen verbeteren?

Cognitie Mentale processen bij waarnemen, informatie verwerken, leren en denken Schoolprestaties Executieve functies Metacognitie

Doelgericht, (matig) intensief en complex bewegen is essentieel voor de cognitieve ontwikkeling van kinderen!

Baltoppers | 7 Week 3 Week 11 Westendorp en Remo, 2014. 7

Effect: executieve functies | 8 Geen effecten op shifting Verbetering balvaardigheid –> probleemoplossend vermogen Westendorp e.a., 2014. Med Sci Sp Exerc

Fit en Vaardig op school (RCT, 2 jaar) | 9 De Greeff e.a., In press. Health Educ Res Mullender-Wijnsma e.a., In press. J School Health

Meer taakgericht gedrag Na reguliere les SES laag SES middel tot hoog

Schoolprestaties van sporttalenten 11/12/2018 Schoolprestaties van sporttalenten Voetbaltalenten 83,3 Trainingsuren 3.6 (2.2) Trainingsuren 6.6 (1.1) 79,6 69,2% 4,2 Jonker e.a. proefschrift 2011

Actieve leerhouding en eigen verantwoordelijkheid Zelfregulatie metacognitie Actieve leerhouding en eigen verantwoordelijkheid motivatie gedrag Jonker e.a., 2011; Toering e.a., 2011

Belang van zelfregulatie in sport en onderwijs 11/12/2018 | 13 Belang van zelfregulatie in sport en onderwijs Binnen een reguliere groep VMBO < HAVO/VWO Binnen groep voetbaltalenten VMBO = HAVO/VWO 4.1 4.0 3.0 2.9 Voetbaltalenten op het VMBO scoren hoger dan reguliere leerlingen op HAVO/VWO Jonker e.a. proefschrift 2011

Zelfregulatie in de sportles op het MBO 11/12/2018 Zelfregulatie in de sportles op het MBO Kramer e.a., 2012

11/12/2018 “Die doelgroep heeft het nooit geleerd om te plannen om bezig te zijn met een doel. Die leven nog van dag tot dag en moment tot moment. Verder kijken ze ook niet.” Docent LO “Ik denk dat het aanbrengen van structuur heel belangrijk is als je dit soort trajecten gaat doen.” SLB-docent “Dus schrijf een doel op dat controleerbaar is. Als je basketbal gaat doen……, dat je in het begin 5 uit 10 scoort en nu 9 uit 10. Dat is een doel, dat kun je meten.” Docent LO

Er zijn programma’s om dit bij kinderen en jongeren te stimuleren. Doelgericht, (matig) intensief en complex bewegen is essentieel voor de cognitieve ontwikkeling van kinderen! Er zijn programma’s om dit bij kinderen en jongeren te stimuleren.

Succes en veel plezier! 11/12/2018 Op naar een verdere samenwerking!