E-learning, E-health & Domotica Les 4
Wat gaan we vandaag doen? Terugblik vorige week Theorie Stellingen Kritische beroepssituatie Individueel werken of extra ondersteuning Afsluiten
Vorige week Zorginformatiesysteem Internet tegenwoordig onmisbaar Wat kan een website een organisatie bieden? Voor- en nadelen van social media
Theorie E-health: ook wel ‘elektronische gezondheidszorg’. Is een verzamelbegrip voor allerlei manieren waarop ICT (met name internet) in de gezondheidszorg wordt ingezet. Domotica: vorm van E-health. Is een ICT-toepassing in een woonhuis of instelling met als doel veiligheid, comfort en gezondheid.
Domotica Domotica en wooncomfort: - met afstandsbediening of app; thermostaat regelen; lampen tegelijk aan-/uitschakelen; gordijnen met afstandsbediening openen/sluiten Domotica en veiligheid: - gaat vooral om detectie van gevaarlijke situaties, voor mensen met een beperking onmisbaar! Denk aan brand- en rookmelders; detectie gaslucht Domotica en gezondheid: Zorg op afstand. Altijd via ICT een verbinding met een zorgverlener, mantelzorger of meldcentrale. Je kunt onderscheid maken in: Vraaggestuurde domotica: initiatief bij cliënt (beeldbellen, knop voor hulp indrukken) Toezichthoudende domotica: cliënt hoeft zelf geen actie te ondernemen. Bestaat uit ICT-middelen die de cliënt passief volgen (valdetector, medicatiesensor, videocamera, GPS-tracker )
https://www.youtube.com/watch?v=Z1u0f_AQTbQ Wat vind jij van technologie in de zorg?
Stellingen Staan = eens Blijven zitten = oneens Welke afspraken gaan we onderling maken?
Stelling I ICT is voor een organisatie onmisbaar om goede kwaliteit zorg en begeleiding te bieden. Leg uit waarom wel/niet mee eens. Je mag wisselen van vak. Bij deze stelling is de vraag of de kwaliteit van de zorg en begeleiding er beter door wordt. Aanwijzing voor de docent: Bedenk dat het in dit thema gaat om ICT in organisaties en nog niet om cliëntgebonden ICT. Dat komt in een ander thema aan bod. Het is geen kwestie van juist of niet juist. ICT in een organisatie heeft direct of indirect wel voordelen voor de cliënt. De vraag is of de kwaliteit van de zorg en begeleiding er beter door wordt. Zwart-wit gezien zou, als de stelling juist is, de zorg vóór het ICT-tijdperk kwalitatief minder geweest zijn. Dat kan niemand hard maken. ICT in een organisatie speelt in het directe contact met de cliënt vooral een rol op de achtergrond, bij de ondersteuning van de professionals. Bedenk ook dat veel (kleinere) organisaties weinig ICT-hulpmiddelen gebruiken of moeten werken met sterk verouderde apparatuur. Zou de zorg en begeleiding daar kwalitatief minder zijn dan in grote organisaties met veel ICT-middelen? En niet onbelangrijk: ICT mag geen vervanger zijn van persoonlijk contact met de cliënt. Een belangrijk deel van de kwaliteit wordt juist bepaald door persoonlijk contact.
Stelling II Cliënten die thuis Domotica hebben, maken het werk als begeleider een stuk makkelijker.
Individueel werken of extra ondersteuning Alles op een rijtje: Eindopdracht Jullie gaan zelf een website maken: Introductie over jezelf Ervaringen met ICT, E-learning Visie stuk schrijven op onderwerp naar keuze omtrent E-health en Domotica (geef dit door aan docent welk onderwerp je wilt kiezen) Individuele opdrachten van de Wiki Wie extra hulp wil bij het maken van een website komt even apart zitten.
Website Wikiwijs Google sites (Firefox of Chrome)! 123website
Afsluiten Tip/tops Ideeën? Inbreng? Voor volgende week: lezen thema 11 (zelftestje)!