Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Motivatie, leeftijd en competenties
Advertisements

Autonomie in de derde graad
“ Let’ s Think Denk aan 5 woorden die je zou gebruiken om aan te geven wat een goed opgeleid jong persoon is.
Zelfsturing en executieve functies.

Flow als sturingsprincipe
Rekenproblemen en Dyscalculie
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Doorlopende leerlijn(en) cultuuronderwijs
Evalueren van het niveau van opleidingen in het hoger onderwijs
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
RSV op school Jan Van Parijs.
Boven jezelf uitstijgen 10 oktober 2011 Week 1 TCCS Marc Cleiren Klinische, Gezondheids, Persoonlijkheids & Neuro Psychologie Universiteit Leiden.
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Reflectie.
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
Methodische vaardigheden
Vaardigheid onderwijs
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
ICT geïntegreerd in het onderwijs
PLUSKLAS.
Presentatie Executieve functies
Dossier Empowerment.
Aanpak problematisch gedrag
Kijk op leerlingen en leren
Sociale competentie Breder construct dan sociale vaardigheden
Opvoeden in het onderwijs © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
De verschillende vormen van onderwijs Peuters Kleuters Basisschool Voortgezet onderwijs Beroeps onderwijs.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Ontwikkeling van het jonge kind
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
Kind in ontwikkeling: het jonge kind
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Groepsdynamica.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Levenslooppsychologie werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
ExpressieExpressie Introductie Toermalijn ontwikkeling Ouderbetrokkenheid 1.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Natuurlijk, een netwerkcoach! Hanny van der Meer & Francien Bekius Steunpunt Mantelzorg Dokkumer-Wâlden.
Executieve functies Marije Ruben.
Coping.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Module 6; didactisch handelen
VRAAGGESTUURD LEREN EFFECTIEF BEGELEIDEN
Hoe psychologische monsters onder ogen te komen
Ontwikkelingspsychologie 1.2
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Bewegen en Cognitie Chris Visscher Esther Hartman
Hoe psychologische monsters onder ogen te komen
BOM-model PV 25/03/2014.
Zelfregulatie op Cartesius2
Introductie Toermalijn ontwikkeling Ouderbetrokkenheid
VERSNELLEN VAN GEMEENSCHAPPELIJK RESULTAAT
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Effecten van sociale interacties op de cognitieve ontwikkeling 1 Introductie 2 Metacognitief bewustzijn Bij peuters geen besef van denken  Te zwak voorstellingsvermogen, egocentrisme Kleuters beetje besef van denken maar slecht reflecteren  Te zwak voorstellingsvermogen, egocentrisme Niet of weinig bewust van eigen denken = Zwakke kennis over eigen denken -Probleemoplossend gedrag onaangepast -Zwakke zelfkennis (bv kracht van het geheugen) -Overoptimistisch over eigen kunnen 3 Componenten Metacognitieve kennis (kennis over anderen, kennis over taken, kennis over strategieën) Zelfregulatie

Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Metacognitie 4 Zelfregulatie en problem solving Zelfbewustzijn verhogen kan leiden tot beter leren/presteren Bv zichzelf laten bekijken in videobeelden, spiegel enz bv met Tower of Hanoi. 5 Methodieken (voorbeelden) Zelfregulatie met probleemoplossende vaardigheden combineren is effectief Methodiek van Meichenbaum Cognet/CEA (zie Tabel 15, pg 146)