Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Effecten van sociale interacties op de cognitieve ontwikkeling 1 Introductie 2 Metacognitief bewustzijn Bij peuters geen besef van denken Te zwak voorstellingsvermogen, egocentrisme Kleuters beetje besef van denken maar slecht reflecteren Te zwak voorstellingsvermogen, egocentrisme Niet of weinig bewust van eigen denken = Zwakke kennis over eigen denken -Probleemoplossend gedrag onaangepast -Zwakke zelfkennis (bv kracht van het geheugen) -Overoptimistisch over eigen kunnen 3 Componenten Metacognitieve kennis (kennis over anderen, kennis over taken, kennis over strategieën) Zelfregulatie
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Metacognitie 4 Zelfregulatie en problem solving Zelfbewustzijn verhogen kan leiden tot beter leren/presteren Bv zichzelf laten bekijken in videobeelden, spiegel enz bv met Tower of Hanoi. 5 Methodieken (voorbeelden) Zelfregulatie met probleemoplossende vaardigheden combineren is effectief Methodiek van Meichenbaum Cognet/CEA (zie Tabel 15, pg 146)