Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke Spapé SOAB adviseurs voor Woning en Leefomgeving
Onderzoeksopzet Hoofdvraag: aan welke ‘knoppen’ kunnen beleidsmakers en andere actoren ‘draaien’ om aandeel fiets naar winkel te vergroten? Werkwijze: Informatie opvraag gemeenten Ruimtelijke schouw (korte ritten-check + parkeertelling) Mondelinge enquêtes, lokale en landelijke Fietsersbond Huishoudboekjes ‘Mind-set’ supermarkt-eigenaren Gemeentelijke rapportages en één benchmarkrapportage 6 gemeenten 4 typen supermarkten 2.826 bezoekers
Vervoerwijzekeuze naar hiërarchie Vergeleken met de uitslagen op dinsdag en in Apeldoorn: meer fietsers op dinsdag en donderdag en minder auto en voet. Eindhoven is op dinsdag (buurt) veel meer voet op zaterdag dan op dinsdag. Dinsdag 60% ouderen maar zaterdag 37%. Middenleeftijdsgroep meer met auto 40% Groen: lager schaalniveau en binnenstad = hoger aandeel LV Rood: stadsdeel = hoger aandeel auto
Belangrijkste reden voor vervoerwijzekeuze geen alterna-tief 3 snel bagage 1 weer Auto vooral bagage mee nemen Voetgangers afstand Fietsers een mix maar ook de snelheid speelt een rol 2 afstand
Aandeel vervoerwijzekeuze in weekomzet naar reisafstand 74% besteding door langzaam verkeer tot 1 km Aandeel auto grootst > 1 km Fietsers iets meer voor auto. Komt door Zwolle daar 58% voor de auto en weinig voor te voet (overigens 2e in fietsaandeel: men fiets al veel). 30% fiets tot 2,5 km
Aandeel vervoerwijzekeuze in de weekomzet (hiërarchie) 54% omzet van langzaam verkeer 77% aandeel LV binnenstad Buurt komt langzaamverkeer in terug. Wijk heeft meer auto maar misschien meer stadsdeelcentra onder wijkcentra Stadsdeel duidelijk. Ruim een derde altijd langzaam verkeer Benchmark = Ruim de helft weekomzet van langzaam verkeer
Kansen: beïnvloedbare groepen Wie zijn beïnvloedbaar? 875 personen (31%): 600 auto/fiets fietsers en 275 auto/voet voet Ruim minder dan de helft gebruik één vervoerwijze. Precies de helft gebruik altijd of soms de fiets. Beinvloedbare groep is 31 % mix auto en fiets/voet
Welke ‘draaiknoppen’ en voor wie? ‘Honing’: pullmaatregelen als fietsinfra, fietsparkeren en fietsvriendelijk supermarktlocatiebeleid ‘Azijn’: pushmaatregelen als minder autogerichte ruimtelijke planning en parkeerbeleid ‘Communicatie’: informeren (potentiele) fietsers ‘Branchering’: vers, kwaliteit, fietsvriendelijke verpakkingen ‘Service- en gemaksdiensten’ voor fietsers: boodschappen- service, fietsaanhangers Lokale overheden Supermarkten De markt
Wat is belangrijk voor klanten supermarkten? Waarom gaat men naar bepaalde supermarkt (bron: Gfk, 2010): Goede kwaliteit Vers voedsel Lage prijzen Breed assortiment Speciale aanbiedingen Supermarkten
Formule: hoe meer fietsers naar supermarkt te trekken? ALS: Meer vers voedsel met hoge kwaliteit Supermarkt is dichtbij Speciale dagaanbiedingen DAN: Meer fietsers, meer frequent Deel van automobilisten stapt over op de fiets Supermarkten/ managers Lokale overheden De markt
Aanbevelingen Start korte rittenbeleid Denk bewust na over super malls. Downscalen supermarkten meer lopen en fietsen Informeer gemeenten en supermarktbranche over belang (want hoge omzet) van fietsers en voetgangers op buurt- en binnen-stadsniveau Koester fietsers en verleid automobilisten met campagnes Los belemmeringen voor fietsers op: Korte afstand: supermarkt Bagage: fietsaanhanger
Hoe verder? Nieuwe hypothesen/vragen: Zaterdag versus doordeweeks Combinatieritten Relatie ruimtelijke factoren en fietsgebruik Uitbreiding en monitoring benchmark 2011: 2-e tranch: meer gemeenten en supermarkten: wie??? Zomer 2011: Benchmark binnensteden: wie??? Internationale Benchmark Interesse Ineke Spapé i.spape@soab.nl Benchmarkrapport downloaden via www.soab.nl