Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
Advertisements

Nieuwe impulsen voor de fiets
Gemeentelijk Fietsbeleid NHL 2008 – mei 2009.
De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
Dwalen door het dwaalgebied, de moeite waard……
Successen,kansen en mogelijkhe- den voor de Fiets in gemeentelijk Verkeer- en vervoerbeleid Saxion minor Mobiliteit en verkeer Basisvak MV2: Mobiliteit,
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
‘Marktgericht fietsbeleid, een tussenstand’ Donderdag 2 april 2009 Welkom bij de themabijeenkomst.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Omgaan met verandering in dorpen Stellingen Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
Welkom.
Internationaal Ondernemen en het MKB: “Ver weg of dichtbij?” Nicolette Tiggeloove EIM Beleidscafé 18 juni 2009.
Fietsbalans®-2 Wassenaar
Lock’n’Go. Dienstverlener veilig fietsparkeren Lock’n’Go stalling Beheer, service & onderhoud Eigen klantenservice Partners: Wat is Lock’n’Go ?
DETAILHANDELSPLAN GEMEENTE HOEILAART Paraat. Altijd, overal.
Provincie Noord-Brabant Aad Smid Fietsersbond Provinciaal vertegenwoordiger 10 november 2010 Fietsersbond in Noord-Brabant.
23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)
Fietsbeleid in Culemborg
Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-
Fietsbeleid in Limburg
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Mobiliteitsaspecten brede scholen Otto van Boggelen Themabijeenkomst brede scholen, 20 mei 2010.
Beter een goede buur dan een verre vriend? - Verkenning naar de betekenis van het Nederlandse landschap voor buitenlandse toeristen. Auteur: Bas Breman.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
Het ene doen en het andere niet laten: de kansen van dualistisch ondernemen Tom Heidman directievoorzitter Retail Network B.V.
Service Apotheek Farmaceutische zorg
Betaalbaar wonen Stadsregio Rotterdam
Succesvol fietsparkeerbeleid
Symposium Wonen & Werken Noord-Brabant 3 december 2014 prof. mr. Friso de Zeeuw, praktijkhoogleraar Gebiedsontwikkeling TU Delft directeur Nieuwe Markten.
Tijd, afstand, snelheid.
Vergelijking Wijkraadpleging Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern 2014 voor Wijkraad Leidsche Rijn en Vleuten-de Meern.
‘Langzaam’ Verkeer in de Zuidas Govert de With Fietsersbond Amsterdam.
Fietsbalans®-2 Utrecht
Outdoorpark Reusel.
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke Spapé.
Van krachtwijk naar fietswijk
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | augustus 2015
Kanaleneiland Centrum Winkelen, Wonen, Werken, komen, zijn, gaan.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
© Mulier Instituut, Utrecht Belemmeringen om te sporten & bewegen Platform Sportdeelname, 12 november Remko van den Dool November 2015.
Fietsveiligheid lessen uit Nederland voor een sterk fietsveiligheidsbeleid Dr. J.P. Schepers.
Verkoop en service Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
Molenwater SG Middelburg
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Advies aan gemeenteraad Bergen
Uitkijken voor vrachtwagens
Welkom bij onze PowerPoint presentatie
Nationaal Parkeercongres 2017
Fietsparkeren in Zwolle
In de startblokken van de schoolloopbaan: 3, 2, 1, klaar? Start!
De Fietsersbond op weg naar 2015
Thuiszorg: ruil de auto in voor de e-bike Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg 12 april 2018.
Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen
De fietser in Maastricht
GfK Supermarktkengetallen
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
GfK Supermarktkengetallen
Op naar modern mobiliteitsbeleid
Professionals met passie - Verbindend - Betrokken
Harmelen, 25 april 2019 Henk Brandenburg
Transcript van de presentatie:

Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke Spapé SOAB adviseurs voor Woning en Leefomgeving

Onderzoeksopzet Hoofdvraag: aan welke ‘knoppen’ kunnen beleidsmakers en andere actoren ‘draaien’ om aandeel fiets naar winkel te vergroten? Werkwijze: Informatie opvraag gemeenten Ruimtelijke schouw (korte ritten-check + parkeertelling) Mondelinge enquêtes, lokale en landelijke Fietsersbond Huishoudboekjes ‘Mind-set’ supermarkt-eigenaren Gemeentelijke rapportages en één benchmarkrapportage 6 gemeenten 4 typen supermarkten 2.826 bezoekers

Vervoerwijzekeuze naar hiërarchie Vergeleken met de uitslagen op dinsdag en in Apeldoorn: meer fietsers op dinsdag en donderdag en minder auto en voet. Eindhoven is op dinsdag (buurt) veel meer voet op zaterdag dan op dinsdag. Dinsdag 60% ouderen maar zaterdag 37%. Middenleeftijdsgroep meer met auto 40% Groen: lager schaalniveau en binnenstad = hoger aandeel LV Rood: stadsdeel = hoger aandeel auto

Belangrijkste reden voor vervoerwijzekeuze geen alterna-tief 3 snel bagage 1 weer Auto vooral bagage mee nemen Voetgangers afstand Fietsers een mix maar ook de snelheid speelt een rol 2 afstand

Aandeel vervoerwijzekeuze in weekomzet naar reisafstand 74% besteding door langzaam verkeer tot 1 km Aandeel auto grootst > 1 km Fietsers iets meer voor auto. Komt door Zwolle daar 58% voor de auto en weinig voor te voet (overigens 2e in fietsaandeel: men fiets al veel). 30% fiets tot 2,5 km

Aandeel vervoerwijzekeuze in de weekomzet (hiërarchie) 54% omzet van langzaam verkeer 77% aandeel LV binnenstad Buurt komt langzaamverkeer in terug. Wijk heeft meer auto maar misschien meer stadsdeelcentra onder wijkcentra Stadsdeel duidelijk. Ruim een derde altijd langzaam verkeer Benchmark = Ruim de helft weekomzet van langzaam verkeer

Kansen: beïnvloedbare groepen Wie zijn beïnvloedbaar? 875 personen (31%): 600 auto/fiets  fietsers en 275 auto/voet  voet Ruim minder dan de helft gebruik één vervoerwijze. Precies de helft gebruik altijd of soms de fiets. Beinvloedbare groep is 31 % mix auto en fiets/voet

Welke ‘draaiknoppen’ en voor wie? ‘Honing’: pullmaatregelen als fietsinfra, fietsparkeren en fietsvriendelijk supermarktlocatiebeleid ‘Azijn’: pushmaatregelen als minder autogerichte ruimtelijke planning en parkeerbeleid ‘Communicatie’: informeren (potentiele) fietsers ‘Branchering’: vers, kwaliteit, fietsvriendelijke verpakkingen ‘Service- en gemaksdiensten’ voor fietsers: boodschappen- service, fietsaanhangers Lokale overheden Supermarkten De markt

Wat is belangrijk voor klanten supermarkten? Waarom gaat men naar bepaalde supermarkt (bron: Gfk, 2010): Goede kwaliteit Vers voedsel Lage prijzen Breed assortiment Speciale aanbiedingen Supermarkten

Formule: hoe meer fietsers naar supermarkt te trekken? ALS: Meer vers voedsel met hoge kwaliteit Supermarkt is dichtbij Speciale dagaanbiedingen DAN: Meer fietsers, meer frequent Deel van automobilisten stapt over op de fiets Supermarkten/ managers Lokale overheden De markt

Aanbevelingen Start korte rittenbeleid Denk bewust na over super malls. Downscalen supermarkten  meer lopen en fietsen Informeer gemeenten en supermarktbranche over belang (want hoge omzet) van fietsers en voetgangers op buurt- en binnen-stadsniveau Koester fietsers en verleid automobilisten met campagnes Los belemmeringen voor fietsers op: Korte afstand: supermarkt Bagage: fietsaanhanger

Hoe verder? Nieuwe hypothesen/vragen: Zaterdag versus doordeweeks Combinatieritten Relatie ruimtelijke factoren en fietsgebruik Uitbreiding en monitoring benchmark 2011: 2-e tranch: meer gemeenten en supermarkten: wie??? Zomer 2011: Benchmark binnensteden: wie??? Internationale Benchmark Interesse  Ineke Spapé i.spape@soab.nl Benchmarkrapport downloaden via  www.soab.nl