Loskomen van taal Defusie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
feedback als leidend principe
3-jarigen in het basisonderwijs
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Haptonomie.
Artikel over transactionele analyse
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Optimaliseer de communicatie Begrip geeft opening tot samenwerking.
Mindfulness.
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Praktijkinformatie ACT. Last, but not least:
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Beroepshouding en beroepscode
Reflecteren.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Van mis-handelen naar relationeel handelen Systemische psychotherapie bij fysiek geweld in paarrelaties van Lawick, J., (2003). Van mis-handelen naar relationeel.
Dagdeel 3 conflicthantering
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Keuzes maken.
DE WEG TOT HET GELOOF Les 7 voor 12 augustus 2017.
Consumentengedrag Beslissen
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Het werk van de Geest.
Omgaan met gevoelens.
OF DOE JE EN VOEL JE WAT JE BENT?
Hand-Out.
Communicatie 5e les.
Crisis-Management.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
De juiste route naar het juiste doel
Burgerschap Samenwerkend leren
Hoe psychologische monsters onder ogen te komen
De therapeutische relatie
ACT CASUS CONCEPTUALISATIE
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
Welkom 9/19/2018.
Introductie Relational Frame Theory (RFT)
Coaching.
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Hoe psychologische monsters onder ogen te komen
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
ACT, functie en RFT Niet schrikken!.
Communicatie 7e les.
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Hoofdstuk 3 Jij staat aan het roer
Training Critical Friend
Taal als tweesnijdend zwaard
Examenvoorbereiding – MTA Examen.
Artikel over transactionele analyse
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Transcript van de presentatie:

Loskomen van taal Defusie

Ik dacht altijd dat mijn brein het geweldigste orgaan van mijn hele lichaam was. Tot het tot me doordrong wie me influisterde dat dit zo was. -Emo Philips

Ik ben OK Ik ben goed Ik ben perfect Oefening Ik ben OK Ik ben goed Ik ben perfect

Defusie Fusie : ‘samensmelten’ met de psychologische inhoud van een verbale gebeurtenis. Defusie: het verzwakken van de grip die de letterlijke betekenis van een verbale gebeurtenis op ons heeft.

Defusie Concreet betekent dit dat we de client leren om: gedachten en gevoelens te zien zoals ze zijn (namelijk een verbaal onontwarbaar proces van een denkmachine) in plaats van wat ze ‘beweren’ te zijn (namelijk realiteit)

Defusie Het gaat om het aanleren van verbale conventies die ‘gedachte’ en ‘denker’, en ‘emotie’ en ‘voeler’ scheiden. Paradox: Door middel van taal de impact van taal verzwakken

Functionele theorie van taal De functie van taal is niet een ‘ware’ beschrijving van de werkelijkheid De functie van taal bestaat eruit dat het de aandacht van de luisteraar richt.

Fusie Taalprocessen (relaties afleiden, transformatie van stimulusfuncties) verlopen grotendeels automatisch en onbewust. Binnen een bepaalde context leidt dit ertoe dat we fuseren met de psychologische inhoud van verbale gebeurtenissen, dat we zonder meer serieus nemen wat we denken.

Context van letterlijkheid We nemen onze woorden letterlijk, ofwel woorden hebben de stimulusfuncties van datgene waar ze naar verwijzen. We vergeten dat woorden niet zijn waar ze naar verwijzen.

Contexten van redenen geven Innerlijke ervaringen als oorzaken “ Ik kan niet werken omdat ik depressief ben (en daarom kan ik niet anders) Levensverhaal als oorzaak “ Ik ben vroeger gepest en daarom kan ik niet met mensen omgaan” .

Oefening Denk eens na over de laatste keer dat je te laat gekomen bent op een afspraak (vergadering e.d.). Wat was de reden? En: heb je je redenen met jezelf gerepeteerd om verantwoording af te leggen? Ben je ermee weg gekomen? Had je ook op tijd kunnen komen?

Gevangen in taal

Als de cliënt: Gevangen in taal zijn gedachten/denken probeert onder controle te brengen woorden letterlijk neemt, erdoor in beslag genomen wordt, ermee in gevecht is, er aan vast houdt gevangen zit in redenen geven vast zit aan ‘gelijk hebben’

Defusie in therapie : De therapeut creëert ervaringen die de cliënt het verschil duidelijk maken tussen directe ervaring en afgeleide ervaring. De therapeut maakt de cliënt gevoelig voor het leerproces: alles is programmering. We worden opgevoed met redenen geven, evalueren e.d.

Het verstand als ‘derde partij’ Loskomen van taal 04-02-09

De therapeut helpt de cliënt te ervaren dat woorden woorden zijn De therapeut helpt de cliënt te ervaren dat woorden woorden zijn. Bijvoorbeeld: melk-melk-melk. De therapeut laat zien dat denken en voelen doorgaande gedragsprocessen zijn, waardoor afstand ontstaat tot de letterlijke inhoud.

Doorgaande gedragsprocessen Bladeren in de stroom, e.d. Naam geven aan gedachten of het verstand (bijv de innerlijke criticus) Benoemen: je hebt de gedachte dat..

Verborgen aspecten van taal De therapeut helpt de client het verschil op te merken tussen beschrijvingen en evaluaties. Veel evaluaties worden gezien als waarheden, als beschrijvingen van de realiteit (‘Ik ben minderwaardig’).

Valkuilen De therapeut probeert de cliënt via de weg van taal en logica te overtuigen en gaat een debat aan met de cliënt. Defusie wordt vanuit een positie van ongelijkheid gebracht, waardoor de cliënt zich dom of vernederd voelt. De therapeut laat metaforen en oefeningen niet aansluiten bij waar de cliënt psychologisch aan toe is