LEZING HERONTWERP DERDE LEERJAAR

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
Advertisements

Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
De kracht van motivatie, hoogtepunten en hobbels
Welkom.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Sint-Joriscollege Informatie bovenbouw.
Informatieavond profielkeuze vwo 3
Informatieavond profielkeuze havo 3
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Welkom. Onderwerpen Opbouw Tweede Fase Z- en I-uren Examen PTA LOB.
Welkom.
Welkom Teamleider HAVO / VWO De heer Drs C.H.M. Bentlage.
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Voorlichting HAVO-3 en VWO-3. Leerjaar 2 leerling kiest leerroute resultaten leerling CSG Beilen adviseert.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
Informatie voor nieuwe leerlingen (en hun ouders)
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 16 september 2014.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Een nieuwe start Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs.
VSO Het Mozaïek Almelo. Examenreglement en Programma van Toetsing en Afsluiting leerjaar 3 en 4 Eindexamenjaar 2015.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond vmbo Woensdag 24 april 2013 Klas 2.
PROFIELKEUZE KLAS 3 VWO 29 januari 2015.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Natuurkunde in de bovenbouw
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Januari 2012Profielkeuze 3 havo Linda van Vliet decaan havo afdeling Profielkeuze havo 2012.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 27 september 2016.
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
De nieuwe onderbouw.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
OUDERAVOND 3 vwo en gymnasium 13 september 2016
Studieloopbaanbegeleiding
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 21 september 2017.
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Ouderavond 5 havo 15 september 2014
Eerder op niveau, wat heeft het opgeleverd?
Ouderavond 3 Havo 3 oktober 2017
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Profielkeuze op het Novalis College
Informatieavond 3 havo september 2018 Welkom
Toetsing Vakdidactiek 2.
Agenda Welkom Praktische zaken PTA’s Vakkenpakketkeuze
Bijeenkomst tussenrapport Verkenningscommissie Klassieke Talen
Jeannine Acampo Decaan vwo en docente scheikunde
Welkom Profielkeuze voorlichtingsavond voor leerlingen uit mavo en havo klas 2.
Agenda Welkom Praktische zaken PTA’s Vakkenpakketkeuze
Mavo Informatie Algemeen
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
Informatieavond 1 leerjaar 3 vwo
Transcript van de presentatie:

LEZING HERONTWERP DERDE LEERJAAR Conferentie Herontwerp 3 havo-vwo, 31 januari 2008 Monique van der Hoeven Programmamanager Onderbouw VO

herontwerp 3 havo-vwo schakel in aansluiting onderbouw-bovenbouw Onderwerpen: problematiek 3HV activiteiten SLO op dit gebied mogelijke oplossingen voor problematiek herontwerpinstrument: uitgangspunten thema’s korte impressie

3HV: schakeljaar

SLO-onderzoek: knelpunten in de aansluiting onderbouw-bovenbouw (1) leerlingen: "Alles wordt anders" docenten gedragen zich anders: meer gericht op stof dan op leerling leerstof: veel, moeilijk, abstracter zelf werk plannen levert problemen alle cijfers tellen mee voor het examen

SLO-onderzoek: knelpunten in de aansluiting onderbouw-bovenbouw (2) docenten: onderbouw stelt te weinig eisen aan leerlingen leerlingen zijn niet geïnteresseerd en gemotiveerd en hebben onvoldoende studievaardigheden profielkeuze kan op betere gronden willen eindelijk met hun vak aan de slag

SLO-onderzoek: knelpunten in de aansluiting onderbouw-bovenbouw (3) schoolleiding: weinig contact tussen docenten onderbouw en bovenbouw secties te autonoom; laten zich moeilijk aansturen vaardighedenlijn van onderbouw naar bovenbouw lastig te realiseren slechte determinatie in de onderbouw, daardoor veel doublanten en afstroom

conclusies hardnekkige problematiek moeilijk om doorlopende leerlijnen te realiseren invoering 2e Fase (1998) vergrootte de kloof organisatie, manier van werken en leerstof verandert in één keer leerlingen niet voldoende voorbereid in bovenbouw verwijten over en weer

3HV: de zwakste schakel?

SLO-projecten ter ondersteuning 2003: onderzoek aansluitingsproblemen 2004: instrumentenmap Van 3 naar 4 en een succesvolle conferentie 2005: praktijkervaringen scholen: Conferentie van 3 naar 4 'Aan het werk' 2006: netwerken van scholen. Publicatie: de drie functies van 3 havo en 3 vwo resultaten: deeloplossingen

Mogelijke oplossingen (1) verbetering toetsing en determinatie: functie: diagnose, evaluatie, prognose/selectie toetsen we de juiste dingen? toetsen we op de juiste manier? hoe zijn de cijfers opgebouwd? wegen we houding, zelfstandigheid, motivatie, vaardigheden mee?

Mogelijke oplossingen (2) beter voorbereid op manier van werken in 2e fase: projectweken andere verdeling klas 3 opbouw algemene vaardigheden vanaf klas 1 doorlopende leerlijnen: in kennis en (vak)vaardigheden in kaart te brengen met posters SLO wees kritisch t.o.v. bestaand (vaak methode gestuurd) programma > pas aan!

Mogelijke oplossingen (3) Verbetering profielkeuzebegeleiding: praktische profieloriëntatie per kwartiel een ander profiel centraal: talen, gamma, bèta wekelijkse projectmiddagen met oriëntering op beroepen en profielgericht project na de profielkeuze wekelijkse projectmiddagen met: test: wie ben ik, wat kan ik oriëntatie op alle profielen via praktische opdrachten en thema’s > voorlopige profielkeuze intensief aan de slag met profiel door PO’s en thema’s stage binnen profiel > definitieve profielkeuze digitaal proefstuderen

2007: vertrekpunt SLO-herontwerp 3HV invoering nieuwe wet- en regelgeving onderbouw (2006) gaf nieuwe impuls aan klas 1-2 HV scholen druk met invulling onderbouw en vernieuwde 2e Fase scharnierfunctie derde leerjaar noodzaakt bezinning op herontwerp de problematiek leeft nog steeds autonomie scholen vraagt wel om ondersteuning > integrale aanpak

3HV in relatie tot nieuwe onderbouw en 2e fase Onderbouw: veel scenario 2: vakoverstijgende projecten. Klas 3: meer profielgeoriënteerde projecten? Onderbouw: leergebieden: ook in 3HV? Overgang naar aparte vakken: doorlopende leerlijn controleren 2e fase: (nog) minder scholen met uitgestelde profielkeuze. Gevolgen voor inrichting 3e klas?

3HV: één grote vrije ruimte 3HV: geen kerndoelen, geen eindtermen Wel verplicht volgens inrichtingsbesluit: eind 3e klas moet een leerling alle profielen nog kunnen kiezen onderwijs in twee moderne vreemde talen naast Engels in de eerste drie leerjaren HV Latijn en Grieks op het gymnasium 1040 uur onderwijstijd

herontwerpinstrument 3HV in stappen: keuzes van algemeen (visie) naar concreet voor veel geledingen in de school digitaal, dus veel mogelijkheden inspirerende voorbeelden kleine stappen en focus op één onderwerp mogelijk resultaat: conceptontwerp

Keuzeonderwerpen (1) leerstof welke leerstof kiezen we voor het 3e leerjaar? Kunnen we daarin differentiëren voor leerlingen die wel of niet met een vak doorgaan? hoe stemmen we de stof van 3HV af op de eisen van de 2e fase? hoe bereiden we leerlingen voor op grotere hoeveelheden leerstof?

Keuzeonderwerpen (2) vaardigheden hoe leren we leerlingen zelfstandig werken/leren zodat de aansluiting beter verloopt? willen we gaan werken we met studieplanners of keuzewerktijd in de 3e klas? hoe komen we tot een doorlopende leerlijn in vakvaardigheden of studievaardigheden?

Keuzeonderwerpen (3) LOB, keuzeproces hoe kunnen leerlingen beter kennis maken met de profielen? kunnen we al werken met een N(atuur)stroom en een M(aatschappij)stroom in de 3e klas? kunnen leerlingen proefdraaien in een profiel?

VRAGEN