CONGRES STEDELIJKE KAVELRUIL De Retailagenda 2018 – 2020

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het programma In voor zorg
Advertisements

Stadsontwikkeling vooruit
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Het Nieuwe Winkelen Enschede, 4 februari 2014.
Human Capital Agenda Topsectoren Agro&Food en Tuinbouw&Uitgangsmaterialen.
Decentralisatie Wmo in de Drechtsteden: innovatiekracht Regio Drechtsteden, Innovatieagenda Wmo, 5 december 2013.
Hoofdstuk 3 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Lemelerveld is van de kaart ! 5 oktober 2007 Koopzondag Clemens van Ewijk – Auto van Ewijk.
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
De Economische Agenda en de stadsregio Frank van Rooijen Commissie Mobiliteit en Werken Donderdag 16 juni 2011.
Economie in de Metropool
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
niet van nu Thema’s als ‘actief burgerschap’ stonden al voor de crisis op de agenda - “De verzorgingsstaat herwogen” (WRR 2006) - ‘Andere overheid, (kabinetsvisie.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
6 lessen voor aantrekkelijke winkelgebieden Middelburg, Drs. Hans-Hugo Smit, Platform31.
2 DECEMBER 2014 COÖRDINEREND PLATFORM ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT.
Toekomstbestendige winkelgebieden in 6 lessen Bijeenkomst Beter en Concreter, Provincie Noord Brabant, 8 december 2014 Hans-Hugo Smit MSc MCD,
Stichting Stadsherstel Vlaardingen. Aanleiding Leegstand in historische binnenstad Eenzijdige branchering en lage kwaliteit Overbewinkeling Relatief hoge.
Programma 26 januari 2015 in Zoetermeer 14:00Start bijeenkomst onder leiding van Renske Keur 14:05Welkom door regionaal ambassadeur Marc Rosier 14:10Beter.
Ondernemersfonds Leids Model
Toekomstbestendige winkelgebieden in 6 lessen
Agenda van Brabant Toekomstgericht investeren én ombuigen 24 november 2010.
Cluster- en ketenonderzoek Gemert-Bakel uitgevoerd door: gemeente Gemert-Bakel i.s.m. BKG Bart Janssen Thema-avond BKG – 15 oktober 2015.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
Grensoverschrijdend Coevorden. Het ‘Europa-bewustzijn’ in de Gemeente Coevorden: Vanwege ligging eeuwenlange oriëntatie op buurland. Vanuit Europark GmbH.
Detailhandelsvisie Teylingen. Opbouw avond Introductie - belangrijkste conclusies laten zien - belangrijkste actiepunten laten zien Uitwerken - belangrijkste.
Regionale Agenda en gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Eindhoven Gemeente Valkenswaard, 25 november 2014.
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
Economische verkenning van ‘s-Hertogenbosch en binnenstad Louis van Vals Economische verkenning van ‘s-Hertogenbosch en binnenstad Louis van Vals.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Workshop bevolkingskrimp en detailhandel SER 1 november
Ruimtelijke ordening Thuiskamer Egmond-Binnen Edwin de Waard.
“Gentleman we have run out of money,now we have to think” Voorbereidende vergadering d.d. 23 januari 2013: Visie Werk en Inkomen en Wsw.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Regiofonds Noordoost Brabant Presentatie: Informatieve raadsbijeenkomst Datum: 18 januari 2010.
T ransformatie SRE. Herziening Regionale samenwerking Doel: 1. Sterker naar buiten treden. 2. Eenduidig opereren op regionale schaal. 3. Efficiënt (regio)intern.
Volkshuisvestingsbeleid Brummen. Aanleiding nieuwe woonvisie Huidige woonvisie verouderd. Andere woningmarkt / vragersmarkt. Betaalbaarheid. Regelgeving:
Onderzoek naar leegstand binnenstad Rekenkamercommissie Dordrecht
Inventarisatie effecten FOC Bleizo
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Bijeenkomst zorgtafel J&O
Opzet bijeenkomst horeca 08/11:
Omgevingsvisie Emmen Centrum Gemeenteraad
Regionale detailhandelsvisie Noord Limburg
Hoofdstuk 3 - Stedelijke gebieden §2
U10 gemeenten 7 van de 10 zijn middelgroot
Programma Inwoners- en Overheidsparticipatie Maak ‘t Meer
Nadere uitleg gewenst()
Omgevingswet en omgevingsvisie
Spelregels Digitale stad
Marja Comajta Alkmaar, 16 oktober 2017
De regionale economie vanuit nationaal perspectief
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Blended Care .. Meer E I G E N R E G I E door
Van wet naar Brabantse praktijk
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
planning, branches & beleving
Leegstand en regionale samenwerking
INTERREG NWE, NSR NAAR EEN VERVOLG IN Jacqueline Brouwer
Nationale Omgevingsvisie
De Retailagenda Marijke van Hees Voorzitter Retailagenda.
De Retailagenda Irma IJdens-Talens
Samen sterk!.
Samen sterk!.
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

CONGRES STEDELIJKE KAVELRUIL De Retailagenda 2018 – 2020 Eline van Straaten Accountmanager Retailagenda

Terugblik Retailagenda gestart op 17 maart 2015 - 2018 Initiatief ministerie Economische Zaken & Klimaat en betrokken partners: G40 IPO Inretail IVBN Detailhandel Nederland en andere stakeholders Aanleiding: grote structurele veranderingen in de retail 21 afspraken met doel: het toekomstbestendig en vitaal houden van winkelgebieden

Investeren in mensen en kansrijke winkelgebieden Uitgangspunten Overcapaciteit m2 winkelmeters terugdringen Niemand kan het alleen, samenwerken is een must Beleid op orde Op lokaal niveau moet actie worden ondernomen Investeren in mensen en kansrijke winkelgebieden Regionale afstemming Van elkaar leren

Acties Retailagenda Afsluiten RetailDeals: 152 gemeenten 12 provinciale RetailDeals 6 regio’s Samen met stakeholders Keuzes maken - beleid Concrete acties Regionale afstemmen Continuïteit

Acties Retailagenda Retail Innovatie Agenda Monitoren RetailDeals (bezoek, enquêtes) Gemeenten als proeftuin Experimenten in gemeenten = maatwerk Ontwikkelen instrumenten: intervisie, pilot gastvrije binnenstad, “boekjes”, stedelijke kavelruil ea. Vaststellen uniforme kengetallen en definities Toolkit gemeenten Organiseren bijeenkomsten, congressen en intervisies Samenwerking met partners als DNWS en Platform 31 (verlichte regels winkelgebieden, blurring ea.)

Vervolgaanpak Retailagenda 2018 - 2020 Focus op vijf thema’s: Regionale afstemming Lokale Transformatie van (winkel) gebieden Flexibilisering Huurmarkt Human Capital Agenda Kenniscreatie & Innovatie

Vijf centrale thema’s De vijf thema’s zijn onderling met elkaar verbonden: Regionale afstemming en lokale transformatie hebben een directe impact op het winkellandschap Flexibilisering van de huurmarkt is gewenst om investeringen in het winkelvastgoed te stimuleren; dit zal effect hebben op de lokale transformatie De thema’s Human Capital Agenda en kenniscreatie & innovatie raken de gehele winkelsector  

Vijf centrale thema’s Drie onderwerpen lopen door alle thema’s heen en zijn bepalend voor de ontwikkelingen in de sector: Digitalisering Internationalisering/Europa Duurzaamheid

1. Regionale afstemming De zoektocht naar vernieuwing en innovatie, maar ook de leegstandsopgave in de detailhandel manifesteert zich veelal op lokaal niveau: in binnensteden, in kernen en in de periferie. De sleutel om hier gericht aan te werken ligt echter vaak op regionaal niveau.

2. Lokale transformatie van (winkel)gebieden Binnensteden en winkelgebieden veranderen in hoog tempo. Winkelgebieden verkleuren steeds meer van "place tot buy” naar "place to meet". Van transactie naar attractie en interactie.

3. Flexibilisering Huurmarkt Om winkelgebieden aantrekkelijk te maken en te houden zijn investeringen noodzakelijk. Kansrijke winkelgebieden moeten succesvol blijven, in minder kansrijke winkelgebieden is transformatie noodzakelijk. Om dit te bereiken is een gedeelde visie en een goede samenwerking tussen de retailers, de vastgoedeigenaren en de overheden een voorwaarde.

4. Human Capital Agenda De Human Capital Agenda (HCA) gaat over de investeringen van ondernemers, werkgevers, werknemers, onderwijs- en kennisinstellingen en overheden, die noodzakelijk zijn om de competenties van iedereen die werkzaam is in de (food en non-food) retailsector aan te laten sluiten bij de noodzakelijke transitie van de sector.

5. Kenniscreatie & Innovatie Kenniscreatie & Innovatie vormen de basis voor een sector die toekomstbestendig en aantrekkelijk is en blijft. Op allerlei plaatsen (op straatniveau in winkelgebieden, bij retailers en bij lokale overheden) en met inzet van uiteenlopende nieuwe methoden vindt (digitale) innovatie in de retail plaats.

5. Retail Innovatie Agenda Retail Innovatie Deals Den Haag Roermond Eindhoven Beverwijk Roosendaal

Actief betrokken gemeenten Pilotgemeenten Pilot gastvrije binnenstad Arnhem Eindhoven Meppel Meppel Haarlem Zoetermeer Hardenberg Hilversum Roosendaal Den Helder Schiedam

Voorbeeld Transformatie Van A1 naar B-locatie: Pollmann servies Arnhem Van opslagloods naar winkel

Voorbeeld Transformatie Van bioscoop naar bierbrouwerij MOUT Hilversum

Voorbeeld opgaven uit de groep?

2. Lokale transformatie van (winkel)gebieden Drie gebieden met verschillende vraagstukken 1: Gemeente X Sinds de komst van internet en de vergrijzing is deze kern niet meer aantrekkelijk voor bezoekers buiten de regio. Alleen lokale bewoners doen nog boodschappen bij de supermarkt, de bakker en de slager. Met gevolg: - bewoners gaan voor een ‘dagje winkelen’ (niet dagelijkse voorzieningen) naar nabijgelegen grote stad - veel leegstaande panden in de kern - geen interesse in X bij ketens - ondernemers zijn ook de eigenaar en opvolging/ pensioen komt in gevaar BEDENK EEN SCENARIO VOOR GEMEENTE X

2. Lokale transformatie van (winkel)gebieden 2: Gemeente Y Er is bij (internationale) ketens nog altijd veel belangstelling om te vestigen in deze gemeente. Alleen bestaan de straten in de binnenstad uit kleine aangesloten panden van max. 250m2. De ketens vragen oppervlaktes tussen 500-1500 m2. Gemeente kan aanvragen dus niet honoreren. Met gevolg: - alleen lokale ondernemers in de kern - eigenaren zijn bereid samen naar oplossingen te zoeken - bezoekersaantallen lopen drastisch terug - eigenaren op bedrijventerreinen kunnen wel die grote panden aanbieden BEDENK EEN SCENARIO VOOR GEMEENTE Y

2. Lokale transformatie van (winkel)gebieden 3: Gemeente Z De gemeente ziet dat haar binnenstad geen nieuwe ondernemers meer aantrekt. Ook acquisitie werkt niet meer. Lokale ondernemers blijven veelal waar ze zitten, omdat ze soms niet anders kunnen i.v.m. langlopend huurcontract of een eigen pand. De gemeente merkt wel dat consumenten steeds meer buiten de deur eten en drinken, de huidige horeca ondernemingen kunnen niet voldoen aan die vraag. Het bestemmingsplan heeft een maximalisering op horeca en die is reeds bereikt. De stad heeft een mooi Marktplein, en daar is maar 2 dgn/ week de markt. Verder wordt het plein niet gebruikt. Met gevolg: - in de kern komen vele leegstaande winkelpanden - ondernemers rondom het Marktplein klagen en dreigen met vertrek - nieuwe horecazaken melden zich bij de gemeente en kunnen niet vestigen (bereikte maximum) - consumenten die in de stad kwamen komen minder frequent BEDENK EEN SCENARIO VOOR GEMEENTE Z